Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Check engine po zatankowaniu zimowego ON
Autor Wiadomość
Emmm

Mój samochód: Citroen C5 II
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: ON
Wersja:: Kombi
Rok prod.:: 2007
Dołączył: 03 Paź 2019
Posty: 28
Skąd: Północ
  Wysłany: 15 Grudzień 2022, 17:55   Check engine po zatankowaniu zimowego ON

Witam Szanownych Zgromadzonych (Koleżanki i Kolegów)
Postaram się esencjonalnie i konkretnie opisać problem.
Dokładnie, jak rok wcześniej, pwtórzyła się następująca sytuacja. Zostało około pół zbiornika paliwa więc zatankowałem do pełna. Tym razem zimowy ON, bo taki już był na stacji. Uruchomiłem silnik, podjechałem 150 metrów, do sklepu. Zrobiłem zakupy, odpaliłem i skierowałem się w stronę miejsca zamieszkania. Po przejechaniu 2 km zapaliła się kontrolka check engine i pojawił się komunikat "depollution faulty" a po chwili silnik zgasł. Siłą rozpędu zjechałem do zatoczki, wyłączyłam wszystkie odbiorniki i ponownie uruchomiłem silnik. Przejechałem kilkadziesiąt metrów, silnik ponownie zgas, ponownie zatrzymałem się, wyłaczyłem wszystko, następnie uruchomiłem silnik ... . Cały czas jest wspomniany komunikat i żółta lampka w kształcie silnika. Auto nie ma mocy ale można nim jechać wolniutko na jedyce, dwójce. Na trzecim biegu a nawet na drugim, przy wyższej prędkości obrotowej silnika, następuje jego unieruchomienie. Rok temy, sytuacja wyglądała identycznie - ta sama droga, ten sam sklep, ta sama odległość po której silnik zgasł. W ubiegłym roku doturlałem się do mechanika, zostawiłem samochód. Zadzwonił po kilku godzinach, powiedział, że wszystko ok i nie chciał uwierzyć, że auto gasło. Okazało się, że podłączył pod komputer, usunął błędy, zrobił jazdę próbną bez żadnych niespodzianek. Pojechałem za jakiś czas do innego mechanika (wymiana oleju, filtrów i jakieś inne historie), oczywiście poinformowałem o wcześniejszym zdarzeniu. Magik od diagnostyki wystraszył mnie, że EGR do wymiany i to natychmiast bo inaczej silnik mi się roztopi. Udało mi się wbić do zaufanego mechanika, mającego doświadczenie we francuzach, który stwierdził, że EGR działa bez zastrzeżeń i w ogóle wszystko jest w porządku. Jeździłem bez żadnych problemów aż do teraz, do tankowania zimowego paliwa (jak rok temu). Niestety nie mogę skontaktować się z tym zaufanym mwchanikiem a chciałbym jeździć bo po to mam auto. Dodam jeszcze, że zasze miały przyjemny zapach, jak perfumowany a teraz zmienił się on na taki techniczny, gryzacy w gardło i szczypiący w oczy.
Co możecie doradzić, z własnego doświadczenia?
Jutro ma przyjechać do mnie kolega z komputerem i spróbować zdiagnozować jednak obawiam się, że znów usłyszę o EGR i roztapianiu cylindrów.
Proszę o wskazówki.
Dziękuję, pozdrawiam.

_________________
Pozdrawiam
 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4285
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 15 Grudzień 2022, 18:17   

Czekam na rozwiązanie albo komentarz ,,kolegi'' lecz Egr według mnie nie naprawił by się na rok czasu;) Po to żeby przypomnieć rocznice zgaśnięcia na tej samej drodze..Moja pierwsza myśl filtr paliwa lub kłopoty ze zasilaniem ropy do silnika..Dlatego brak mocy.

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 15 Grudzień 2022, 19:39   

Sprawdz najpierw bledy silnika z nastawieniem na cisnienie paliwa. Spadek cisnienia moze byc powodowany problemem ze szczelnoscia ukladu dolotowego paliwa, z rozczelnieniem zlaczek na przewodach paliwowych, zapchanie filtra paliwa. Spadek cisnienia moze tez byc spowodowany zuzyciem wtryskiwaczy, zbyt duzym powrotem paliwa na wtryskach, zuzyciem pompy CR , rowniez zasilajacej , zblokowanej z pompa CR. Czestym powodem problemow z gasnieciem silnika jest wtyczka na czujniku cisnienia szyny wysokiego cisnienia, a wlasciwie zle kontakty. Objawem tego jest narastanie stuku wtryskiwaczy w silniku i jego gasniecie. Silnik moze tez gasnac przez zatarcie regulatora w pompie, czasami pomaga jego czyszczenie, normalnie wymienia sie go na nowy. Przy cisnieniu paliwa w poblizu dolnej granicy , silnik bedzie odpalac, ale nie bedzie mocy i przy kazdym dodaniu gazu bedzie gasl. Jesli tak sie dzieje pozostaje tylko ustalic przyczyne i poczynic odpowiednie kroki naprawcze. Wielkosc cisnienia okreslisz znajac cisnienie rzezywiste i zadane. Roznica miedzy cisnieniami nie powinna byc zbyt duza , do max 30% , inaczej silnik przechodzi w tryb awaryjny , a nawet gasnie.

 
 
Emmm

Mój samochód: Citroen C5 II
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: ON
Wersja:: Kombi
Rok prod.:: 2007
Dołączył: 03 Paź 2019
Posty: 28
Skąd: Północ
Wysłany: 17 Grudzień 2022, 16:17   

Pojeździliśmy wczoraj trochę, po wykasowaniu błędów, lecz natychmiast pojawiły się ponownie i auto zgasło.
Błędy odczytane to:
1. Nieprawidłowa recyrkulacja spalin P0490.
2. Nieprawidłowa recyrkulacja spalin P1162.
3. Obwód regulacji ciśnienia paliwa (ciśnienie niższe od żądanego) P0087.
4. Obieg powietrza (ilość świeżego powietrza większa od żądanej) P0401.
Ustalenia:
-wymienić filtr paliwa,
-sprawdzić szczelność układu dolotowego powietrza.
Podobno EGR zacina się ale nie zawsze.

Co możecie jeszcze podpowiedzieć?

_________________
Pozdrawiam
 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 17 Grudzień 2022, 18:05   

Bledy 1, 2 i 4 to pochodna zlej pracy EGR. Zawor raczej do wymiany, problem w nim polega na zacinaniu sie wirnika silnika elektrycznego zaworu i jest nie do naprawy. Wymiana filtra paliwa to dobry pomysl, ale przyjrzalbym sie ukladowi paliwowemu, gdyz nawet z powodu duzego spadku wolnych obrotow przy dlawieniu sie spalinami nie powinien wystepowac blad zbyt niskiego cisnienia paliwa. Jest on raczej spowodowany zbyt duzym przelewem na wtryskach, albo zbyt slaba praca pompy CR. Wymiana filtra moze pomoc, ale problem moze powrocic po jakims czasie. Warto byloby zrobic probe przelewow na wtryskach i sprawdzic korekcje testerem. Duza ilosc paliwa na powrocie i duza korekcja na + na danym wtrysku moze wskazywac na jego uszkodzenie. Jesli taki problem pojawi sie, warto wyslac wszystkie wtryski do sprawdzenia i ewentualnie do naprawy. Warto to rowniez zrobic dla zuzycia paliwa, ktore w tym silniku i w tym samochodzie oscyluje okolo 5 l/100.
Mialem takie auto i wiem , jak to powinno wygladac.
Uklad dolotowy pozostawilbym w spokoju, bo w przypadku nieszczelnosci mialbys blad niedoladowania, a tego brak.
Swoja droga , zle interpretujesz blad 4 , to jest blad zlej pracy zaworu EGR i jego wystepowanie moze skonczyc sie dziura w tloku.
Odnosnie gasniecia to raczej gasnie sam na wolnych obrotach, nie w czasie jazdy z gazem i gasnie z powodu zadlawienia sie spalinami i z powodu spadku cisnienia paliwa na zbyt niskich obrotach.
Wymien EGR na nowy i przekonasz sie, ze auto odzyje. Powodzenia

 
 
Emmm

Mój samochód: Citroen C5 II
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: ON
Wersja:: Kombi
Rok prod.:: 2007
Dołączył: 03 Paź 2019
Posty: 28
Skąd: Północ
Wysłany: 17 Grudzień 2022, 19:46   

dejnekomirek, Dziękuję za zainteresowanie i wyjaśnienia.
Błąd 4 z opisem "ilość świeżego powietrza większa od żądanej" pojawił sie na komputerze diagnostycznym. Podczas jazdy, kolega odczytywał parametry pracy silnika i twierdził, że ilość dostarczanego powietrza była większa od zapotrzebowania. Co do ciśnienia paliwa, to widziałem, w trakcie jazdy, że różnice były chwilowe i niewielkie, jedno ciśnienie szybciutko goniło do drugiego, można więc uznać, że były wyrównane. Sprawa wolnych obrotów, nie wiem czy dobrze rozumiem, ale na wolnych obrotach silnik pracuje równiutko i nie gaśnie. Podczas jazdy też nie występują żadne zaburzenia i można spokojnie jechać na 1, 2 biegu a nawet na trzecim ale przy utrzymywaniu obrotów silnika do 1500 - 2000, jeśli obroty wzrosną znacząco powyżej 2 tys. następuje natychmiastowe wyłączenie silnika, bez żadnego szarpania, falowania obrotów.
Oczywiście, nie twierdzę, że EGR jest sprawny, bo wystąpił też komunikat, że pierwsza adaptacja zaworu porawna a kolejna nieudana, czy niewłaściwa. Masz rację, że silniczek w tym zaworze może się zacinać, co potwierdzały odczyty. Nie potrafię tego dokładnie opisać ale kolega pokazywał mi, że kąt uchylenia powinien być ileś tam stopni a rzeczywisty był inny.
Zastanawiające jest to, że na wolnych silnik pracuje spokojnie i równo, nie ma problemu z uruchomieniem, chociaż też występował błąd dotyczący sterownika świec żarowych (za krótkie grzanie). Druga anomalia to fakt, że rok temu było dokładnie tak samo i też zaczęło się z chwilą zatankowania zimowego ON. Też wyrzucało błąd EGR jednak po usunięciu błędu i sprawdzeniu działania EGR, przejeździłem bezproblemowo aż do ponownego tankowania zimowego paliwa.
Do świąt a nawet do końca roku i tak do żadnego warsztatu już się nie wbiję więc pozostaje mi samodzielna wymiana filtra paliwa.
Bardzo cenię sobie Twoje rady, może więc jeszcze podpowiesz, co mogę samodzielnie zrobić pod blokiem, bo garażu nie mam?
Dziękuję i pozdrawiam

_________________
Pozdrawiam
 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 17 Grudzień 2022, 21:48   

Obawiam sie, ze niewiele mozesz zrobic na dworze. Moglbys zrobic probe przelewowa, wsadzajac w przelewy na wtryskach zwykle strzykawki jednorazowe, a w zasadzie ich obudowy. Musisz tez zaslepic wezyk od powrotu, aby paliwo nie wyplywalo z niego. Teraz odpal silnik i obserwuj ilosc paliwa w tych zaimprowizowanych menzurkach. Jesli w ktorejs wyraznie narasta ilosc paliwa w porownaniu do innych , to ten wtrysk wymaga wymiany (naprawy) . To moze byc przyczyna gasniecia silnika na obrotach. Szczegolnie , gdy gasniecie nastepuje przy gwaltownym wcisnieciu gazu i wtedy powinno zapisywac blad zbyt niskiego cisnienia CR w sterowniku silnika.
EGR pracuje do 2.5 tys. obr. i powinien byc zamkniety powyzej. Gdy zostaje otwrty silnik moze tracic moc, ale nie powinien gasnac. Mysle, ze paliwo zimowe ma mniejsza lepkosc i dlatego tez jest wiekszy problem w ukladzie , aby utrzymac odpowiednie cisnienie, a to powoduje gasniecie .
Dlatego tez Twoja teoria o wplywie paliwa jest prawdziwa.
Swiece zarowe w tym silniku moga nie istniec, on ich nie potrzebuje. Sa zastosowane tylko ze wzgledu na ekologie - sa czysciejsze spaliny na zimnym silniku , maja mniej tlenkow azotu, gdy swiece grzeja. Tym sie nie przejmuj, tym bardziej, ze ich dzialanie nie ma zadnego wplywu na wypalanie DPF.

 
 
Emmm

Mój samochód: Citroen C5 II
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: ON
Wersja:: Kombi
Rok prod.:: 2007
Dołączył: 03 Paź 2019
Posty: 28
Skąd: Północ
Wysłany: 18 Grudzień 2022, 00:07   

Dejnekomirek dzięki za wszystkie wskazówki. Jak przyjdzie odwilż, wymienię filtr paliwa i spróbuję wykonac próbę przelewowoą, według Twojego opisu. Będę musiał też rozejrzeć się za porządnym EGRem.
Dziękuję raz jeszcze i pozdrawiam

_________________
Pozdrawiam
 
 
Emmm

Mój samochód: Citroen C5 II
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: ON
Wersja:: Kombi
Rok prod.:: 2007
Dołączył: 03 Paź 2019
Posty: 28
Skąd: Północ
Wysłany: 18 Grudzień 2022, 01:35   

Męczy mnie jeszcze jedna myśl, czy przyczyną komunikatu o wyższej ilości świeżego powietrza od żądanej może być uszkodzony/brudny przepływomierz?

_________________
Pozdrawiam
 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 18 Grudzień 2022, 01:51   

Po prostu przy pracy EGR po otwarciu zaworu spada ilosc powietrza zasysana przez silnik wskazywana przez przeplywomierz, bo powietrze miesza sie ze spalinami (przeplyw rzedu 300 ), a po zamknieciu EGR silnik zasysa tylko powietrze (przeplyw 500 ) i jesli sa jakies zaburzenia w pracy EGR , sterownik widzi zla wartosc przeplywu powietrza i stad alarm o zbyt duzej ilosci powietrza. Silnik zasysa wg przeplywomierza 500 , a powinien 300, a sterownik widzi, ze w tym momencie EGR powinien byc otwarty , a nie ma doplywu spalin. Tak to mozna wytlumaczyc ten blad P0401 najprosciej. Swoja droga ten blad jest niebezpieczny dla silnika, bo podnosi sie temp. spalin i grozi wypaleniem zaworow, albo dziury w tloku z powodu zbyt bogatej w tlen mieszanki (zbyt ubogiej). Zaslepianie EGR powoduje podobne sytuacje w silniku , chociaz bardzo popularne wsrod polskich mechanikow. Tak sa skonstruowane nowoczesne diesle, ze poprawianie fabryki moze skonczyc sie zniszczeniem silnika.

 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4285
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 18 Grudzień 2022, 12:15   

Emmm, Jeśli na razie nie możesz nic zrobić to wlej dodatek do paliwa co czyści wtryski,mnie w xsarze stabilizował obroty na biegu jałowym jak zaczęły się wahać,pomagało na dłuższy czas. Piszą że nawet całe opakowanie na 70 litrów paliwawtryski ,Ja dawałem kiedyś inny połowę tego na bak ale już go nie widzę w sprzedaży,stosowałem też K2. Chodź widzę niby coś lepszego ale jeszcze nie testowałem takiego czegoś regenerator ,Poprzednie dodatki oprócz Moly dawałem do paliwa. Ludzie testują inne i widzą poprawę pracy silnika. A tu coś Firmowego stosowane w serwisach PSA

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 18 Grudzień 2022, 13:24   

Warto sprobowac, a moze choc troche pomoze. Powinno to pomoc , jesli to gestosc paliwa jest problemem. Traktujmy to jako dorazny srodek.

 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4285
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 18 Grudzień 2022, 14:40   

dejnekomirek, Xsara ma 23 lata i nie było ingerencji we wtryski(nawet świec nie ruszyłem),kilka razy przez 12 lat dostała środek przy wahaniach obrotów,peugeot 207 benzyna też dostał na wtryski do benzyny,ale nie bawię się w jakieś płukanki z demontażem jak na filmach z tymi środkami tylko do baku :-D Czas robi swoje..Ostatnio pożyczyłem bratu auto bo swoje miał na warsztacie i mówi że paliła na mrozach od pierwszego kręcenia,dodał że stara technika w xsarze jest lepsza od tej nowszej..ciszej w dieslu niż w jego reno benzyna wygłuszanym już przez niego.

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA