Zrobiłem mały remoncik mojej C3-ce - wymieniłem przednie lewe łożysko, osłony
przegubów, olej, filtry, smarowanie prowadnic w zaciskach przednich, olej w skrzyni biegów.
Po tym ustawienie geometrii.
No i wyniki są zaskakujące, a konkretnie jeden: pochylenie sworznia zwrotnicy
lewy prawidłowo - + 11stopni i 16 minut kątowych
prawy nieprawidłowo - + 2 stopnie i 40 minut kątowych
Ale żeby nie było łatwo, to kąty pochylenia kół:
przed regulacją zbieżności
lewe prawidłowo - minus ( - ) 38 minut kątowych
prawe prawidłowo - minus ( - ) 36 minut kątowych
po regulacji zbieżności
lewe prawidłowo - minus ( - ) 40 minut kątowych
prawe prawidłowo - minus ( - ) 39 minut kątowych
przy danych kontrolnych minus ( - ) 26 minut kątowych +/- 30 minut kątowych
Dodatkowo kąty wyprzedzenia sworznia zwrotnicy nieco poza normą:
lewy + 4 stopnie i 31 minut kątowych
prawy + 4 stopnie i 28 minut kątowych
Przy danych kontrolnych + 3 stopnie i 53 minuty kątowe +/- 18 minut kątowych
Czyli kąty pochylenia kół przednich prawidłowe, kąty wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
nieco poza normą, a kąt pochylenia sworznia zwrotnicy koła lewego prawidłowy, a prawego w kosmosie
Moje pytanie: co o tym myśleć i jak to rozumieć?
_________________ Najbardziej arystokratyczna rzecz na świecie
to jechać dostojnie.
Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015 Pomógł: 175 razy Dołączył: 17 Lis 2012 Posty: 4273 Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 29 Sierpień 2021, 20:21
Może to że to już części zamienniki -nie to samo co fabryczne kiedyś..nawet wymiana sprężyn podnosi auto kilka centymetrów i jest zdziwienie że zmienia się wszystko a autem się źle jeździ,mnie kiedyś szarpnęło na drodze przy skręcie to się dowiedziałem że już ścieram śruby mocujące poduszkę /łożysko macphersonów co mam w galerii
Zapomniałem dodać, że auto miało kiedyś jakąś kolizję. Prawy reflektor jest wymieniony (przezroczysty klosz, a lewy już zażółcony). I na desce rozdzielczej koło wskaźników jeden (słownie: jeden) malutki zadziorek po okruchu przedniej szyby. Co prawda pod maską brak śladów połamanych plastyków czy zafalowania blach, ale kolizja ewidentna. Poduszki niewystrzelone, a przynajmniej brak śladów. Auto prowadzi się dobrze, żadnego znoszenia
czy zarzucania tyłem. Tylko te wyniki geometrii.....
_________________ Najbardziej arystokratyczna rzecz na świecie
to jechać dostojnie.
Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek Pomógł: 204 razy Dołączył: 25 Maj 2013 Posty: 2735 Skąd: Duisburg
Wysłany: 29 Sierpień 2021, 22:06
Szkoda, ze nie robiles geometrii 4D ze sprawdzeniem osi pojazdu. Mialbys dokladna wykladnie ustawienia samochodu. Podejzewam, ze uszkodzony jest wahacz dolny albo zwrotnica. Ktos korygowal ustawienie kola, ale udalo sie nie do konca. Zly kat pochylenia sworznia zwrotnicy oznacza wbicie sworznia zwrotnicy do wnetrza nadkola. Do tego zgieta zwrotnica, albo amortyzator i masz kat pochylenia kola prawie w normie, a kat pochylenia sworznia zly. Radze to wszystko dobrze obejrzec, moze sa gdzies widoczne odksztalcenia, albo slady naprezen na elelmentach zawieszenia z prawej strony. Czasami warto przemierzyc auto zwyklym sznurkiem na rownym terenie, wystarczy sprawdzic, czy wszystkie punkty styku opon z nawierzchnia sa symetryczne. Najlepiej zrobic pomiar 4D na czterech kolach , ale jak widze w Polsce nadal uzywane sa pomiary tylko jednej osi. Auto bedzie prowadzic sie w miare dobrze przy takiej geometrii, ale roznica pochylenia sworznia wyjdzie przy odbijaniu kierownicy do jazdy na wprost, gdyz przy takich wartosciach ustawienia kol inne sa promienie zataczania kola lewego i prawego. Ma to rowniez znaczenie w warunkach ekstremalnych ( mokro, slisko, przy mocnym hamowaniu ) i moze prowadzic do utraty stabilnosci pojazdu. Nie znam historii samochodu, sadze jednak, ze ktos naprawiajacy to auto nie do konca prawidlowo je naprawil- byc moze ustawial geometrie przy naprawie tylko na oko, albo nawet nie zdawal sobie sprawy z zakresu uszkodzen. Naprawil tylko to, co bylo widoczne na oko. Zajmowalem sie kiedys naprawami powypadkowymi i wiem ,(przykro to mowic) jak to robilo sie w Polsce
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum