Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
MKII 2,5 td - przestał działać wentylator dmuchawy
Autor Wiadomość
Cieplik

Mój samochód: Citroen C5 Tourer
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: kombi
Rok prod.:: 2015
Dołączył: 26 Maj 2009
Posty: 387
Skąd: Wrocław
Wysłany: 18 Sierpień 2015, 22:06   MKII 2,5 td - przestał działać wentylator dmuchawy

Niedomagający od pewnego czasu ( załączał się z opóźnieniem nawet do kilku godzin, gdy uruchamiałem auto nagrzane na słońcu) wentylator dmuchawy całkowicie odmówił posłuszeństwa. Nie załącza się nawet w chłodne dni. W rzeczywistości bardziej podejrzewam moduł elektroniczny wentylatora, niż sam silnik, gdyż ten ostatni przed wyjazdem dokładnie przejrzałem: szczotki w porządku, uzwojenie bez śladów przegrzania, łożyska i styki elektryczne oczyszczone...
Na czasowej emigracji mam bardzo ograniczone możliwości techniczne (i czasowe również), by próbować jakichkolwiek samodzielnych napraw. O zakupie takiego wentylatora w Monachium można zapomnieć. Może ktoś z kolegów zechciałby pomóc mi oferując sprawny wentylator do MkII z klimatronkiem? Wiem, ze to temat raczej nie na forum ale mam nadzieje, ze moderator mi jakoś wybaczy ;-) ; wszak przyjaciół poznaje się w biedzie...

pozd.

 
 
Kemsey

Mój samochód: XM2.0 TCT, CX 25 TRD TURBO2
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel, benzyna
Wersja:: hachback
Rok prod.:: 1996
Pomógł: 28 razy
Dołączył: 28 Wrz 2011
Posty: 405
Skąd: Lublin
Wysłany: 19 Sierpień 2015, 10:07   

Masz 3 rzeczy do sprawdzenia:

- bezpiecznik 30A w komorze silnika, a dokładniej jego gniazdo, które znajduje się w małej czarnej skrzyneczce. Wypadałoby ją całkiem wyjąć i rozebrać, żeby dokładnie poczyścić spaleniznę. Czas operacji 1:30,
- upalone styki w stacyjce, można to łatwo sprawdzić. Uruchamiasz silnik samochodu i gdy już chodzi ruszasz kluczykiem energicznymi ruchami lewo, prawo, góra, dól tak aby nie zgasić silnika. Jeśli w tym czasie dmuchawa ruszy to masz odpowiedź. Drugim objawem upalonych styków są problemy z włączeniem świateł mijania. (Oczywiście oprócz przekaźnika) Trzeba wyjąć stacyjkę, rozebrać kostkę i wyczyścić jej styki. Czas operacji około 3 godz. jeśli robisz to pierwszy raz.
- jeśli dmuchawa załącza się tylko na MAX to do wymiany mały modulik przy silniku dmuchawy, to najprostsza z operacji, ale trzeba mieć część na podmianę. Istnieje jeszcze możliwość, zimnych lutów w tym moduliku, a mianowicie na płytce piny przewodów, które idą do silnika dmuchawy mogły się poluzować. Przelutować i po sprawie. Czas operacji 1 godz.

 
 
Cieplik

Mój samochód: Citroen C5 Tourer
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: kombi
Rok prod.:: 2015
Dołączył: 26 Maj 2009
Posty: 387
Skąd: Wrocław
Wysłany: 19 Sierpień 2015, 22:24   

Dzięki Kemsey za rady. Bezpiecznikiem nr 3 (30A) do zasilania zespołu nagrzewnicy zająłem się w pierwszej kolejności... Oczywiście styki były trochę przegrzane, ale nie przesadnie. Oczyściłem złączki, wymieniłem bezpiecznik, nasmarowałem styki pastą przewodzącą. Uważam, że klimatronik jest "właściwie" zasilany: załącza się dopiero po uruchomieniu się silnika; wyświetlacz zachowuje się normalnie, sygnalizuje zadane mu funkcje...
Zaskoczyła mnie jednak informacja, że stacyjka może mieć coś wspólnego z bezpośrednim (poza elektroniką "klimatronika") zasilaniem wentylatora dmuchawy? Czy mógłbyś nieco ten temat rozwinąć? Do stacyjki jako takiej nie miałem dotąd zastrzeżeń, ale to może być ważny "trop"...

Niestety nie mam (tutaj gdzie jestem) szans na zdobycie lutownicy, lutu i kalafonii, dlatego raczej nie podejmę się naprawy modułu sterowania wentylatorem. W najgorszym razie spróbuję zasilić wentylator bezpośrednio z gniazda zapalniczki, z pominięciem modułu elektronicznego. Mam wszak nadzieję, ze ktoś z kolegów odezwie się na priv z propozycją sprzedaży wentylatora lub choćby samego modułu. A tak przy okazji: czy w/w moduł sterujący z XM jest taki sam jak w Xantii z klimatyzacją elektroniczną?

 
 
Qrli


Mój samochód: Citroen XM Y4
Poj. silnika (cm3): 2946
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Exclusive
Rok prod.:: 1998
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Sty 2013
Posty: 217
Skąd: Regensburg
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 21 Sierpień 2015, 12:09   

Jak masz nie daleko do Regensburga to podjedz. Mam tu warsztat troche czesci dmuchawe mozna w kazdej chwili zamowic. Lutownica tez jest. Potrzasnij kluczykiem po odpaleniu silnika jak ruszy dmuchawa to znaczy ze musisz oczyscic stacyjke staly problem. Jak nie swieci Ci sie zarowka sygnalizujaca zapalone swiatla mijania to jestem pewnien na 100% ze to wina stacyjki.

pierwszy lepszy z brzegu modul: http://www.leboncoin.fr/e...6291.htm?ca=1_s

_________________
https://www.facebook.com/groups/citroenxm
https://www.facebook.com/qkcitroenclassics
 
 
Cieplik

Mój samochód: Citroen C5 Tourer
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: kombi
Rok prod.:: 2015
Dołączył: 26 Maj 2009
Posty: 387
Skąd: Wrocław
Wysłany: 21 Sierpień 2015, 21:47   

Serdeczne dzięki ORLI, jeżeli nie poradzę sobie sam chętnie skorzystam z Twojej propozycji. Do Ratyzbony jest chyba bliżej niż do Norymbergi...

Z żarówką (kontrolką?) od świateł mijania jest wszystko w porządku; z innymi odbiornikami, zasilanymi ze stacyjki chyba też, ale nie omieszkam sprawdzić poprzez ruszanie kluczykiem. Osobiście bardziej podejrzewam sterownik na wentylatorze, ponieważ przezeń przechodzi całe zasilanie silnika dmuchawy. Na północ od Monachium (po drodze do chaty) jest duży szrot, może w sobotę uda mi się tam dotrzeć przed zamknięciem i zdobyć taki sterownik.Teoretycznie powinien pasować od Saxo, Xantii, puga 406 i 605. Może coś się znajdzie...

 
 
Cieplik

Mój samochód: Citroen C5 Tourer
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: kombi
Rok prod.:: 2015
Dołączył: 26 Maj 2009
Posty: 387
Skąd: Wrocław
Wysłany: 22 Sierpień 2015, 18:03   

ORLI, dzięki Twoim sugestiom wentylator dmuchawy znowu zaczął działać, choć nie wiem na jak długo...
Rozebrałem całą instalację elektryczną zasilania wentylatora oraz kostkę z bezpiecznikami (tę, koło akumulatora). Wszystko dokładnie wyczyściłem i starannie poskładałem. Gniazdo bezpiecznika 30A na dmuchawę jest już mocno "wymęczone". Muszę po raz kolejny zdobyć kostkę od Xantii...
Do stacyjki boję się "podchodzić", bo mógłbym pewnie trwale unieruchomić auto?
Z tego co pisałeś wnioskuję, że stacyjka("po kluczyku") ma znacznie więcej styków, niż myślałem. Dysponujesz może schematem?

Czy są jakieś sposoby naprawienia (zregenerowania) tych styków bez wymiany stacyjki?

 
 
Qrli


Mój samochód: Citroen XM Y4
Poj. silnika (cm3): 2946
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Exclusive
Rok prod.:: 1998
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Sty 2013
Posty: 217
Skąd: Regensburg
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 22 Sierpień 2015, 23:35   

Taka kostka bezpieczników jest też w 406 ale rozsądniejszym rozwiązaniem jest ominięcie tego bezpiecznika i założenie dwóch podwójnych 15A, które skutecznie rozłoża temerature na 2. Jesli ie wyświetla sięnic w panelu klimatronika to znaczy ze to jest walnięte. Jesli jednak wyśiwetla ci se temperatura docelowa i diodki nadmuchu tzn. że to inne powody które podał Kemsey.

Czyszczenie stacyjki to jedna z czynności listy "napraw standardowych w XMie". Nie jest to coś skomplikowanego. Warto to zrobić. Na zdjęciach widac jaki osad powstaje po 15 latach.



IMG_20150409_152824-.jpg
Dostęp do stacyjki.
Plik ściągnięto 264 raz(y) 110,58 KB

IMG_20150409_144609-.jpg
Czyszczenie stacyjki 02
Plik ściągnięto 269 raz(y) 88,34 KB

IMG_20150409_144630-.jpg
Czyszczenie stacyjki 03
Plik ściągnięto 255 raz(y) 118,41 KB

IMG_20150409_150301-.jpg
Czyszczenie stacyjki 04
Plik ściągnięto 241 raz(y) 113,87 KB

_________________
https://www.facebook.com/groups/citroenxm
https://www.facebook.com/qkcitroenclassics
 
 
Cieplik

Mój samochód: Citroen C5 Tourer
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: kombi
Rok prod.:: 2015
Dołączył: 26 Maj 2009
Posty: 387
Skąd: Wrocław
Wysłany: 23 Sierpień 2015, 13:34   

Qrli napisał/a:
...rozsądniejszym rozwiązaniem jest ominięcie tego bezpiecznika i założenie dwóch podwójnych 15A, które skutecznie rozłoża temerature na 2...


Czy mógłbyś powiedzieć (napisać), który (które) z przewodów wychodzących ze skrzynki bezpiecznikowej zasila silnik wentylatora dmuchawy (kolor kostki)? Chciałbym zastosować pomysł z pominięciem skrzynki i zastosowaniem dwóch bezpieczników. Czy zasilanie wentylatora - przed lub za bezpiecznikiem - "przechodzi" przez styki stacyjki? Jeśli tak, to regeneracja samej skrzynki bezpiecznikowej mija się z celem?

Z załaczonych zdjęć widać, że stacyjka załącza kilka różnych obwodów (kilka grubych kabli); jakie są to obwody? Przy okazji: jak jest to zrobione, że wentylator dmuchawy załącza się dopiero po uruchomieniu silnika? Jakiś dodatkowy przekaźnik?

 
 
Cieplik

Mój samochód: Citroen C5 Tourer
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: kombi
Rok prod.:: 2015
Dołączył: 26 Maj 2009
Posty: 387
Skąd: Wrocław
Wysłany: 1 Wrzesień 2015, 22:27   

Naprawdę nikt z kolegów nie wie, który przewód ( przewody) wychodzący ze skrzynki bezpiecznikowej przy akumulatorze zasila klimatronik i wentylator dmuchawy?
Skrzynka nadal szwankuje: zasilanie klimatronika "znika" dość często; szarpanie bezpiecznikiem daje skutek na kilkadziesiąt minut. Nie mam w tej chwili możliwości zdobycia jakiegokolwiek zamiennika skrzynki bezpiecznikowej (Xantia, Pug 406 itp). Chciałbym te przewody zasilić z pominięciem uszkodzonego styku...

Pewnie mógłbym dojść do tego metodą prób i błędów (wyciągając poszczególne wtyczki) ale to żmudna droga, zaważywszy że skrzynka nie kontaktuje prawidłowo.

 
 
marecel

Mój samochód: Citroen XM 1996 1999
Poj. silnika (cm3): 1998 1998
Paliwo: benzyna/LPG benzyna/LPG
Wersja:: hatchback hatchback
Rok prod.:: 19961999
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Wrz 2015
Posty: 57
Skąd: Piła
Wysłany: 28 Październik 2015, 20:44   

W moim Xm 2.0 96' z klimą najprostszą - nie klimatronic:)ostatnio również przestała działać dmuchawa i to całkowicie. Zacząłem sprawdzać po najmniejszej linii oporu:) Ruszanie kluczykiem stacyjki nic nie pomogło. Bezpieczniki z gniazdami sprawdzone - ok. Wyciągnąłem dmuchawę - podłączona na krótko działa, rozbiorę więc stacyjkę a jak nie pomoże to obejrzę moduł dmuchawy albo przekażnik:)ale to za parę dni. Tymczasem zajmę się dmuchawą jak mam ją na wierzchu. Szczotki miałem jeszcze dobre, komutator jeszcze też pochodzi ale przy okazji kupiłem sobie zapas szczotek:) nie identyczny materiał jak moje oryginalne szczotki ale jak wymiary zgadzały się co do ułamka milimetra(7,9x8,9):) no to biorę :)no i podobno właśnie do dmuchaw one są - grafit z miedzią ale mniej złote od moich bo jakieś czarne:) za całe 15zł komplet (2szt):) - marka AS OB9025 5901259454468 :)
Łożyska - podobno tulejki ale nie wiem z czego:) chcę nasmarować ze strzykawki olejem tylko nie wiem czy olej silnikowy 10W/40 będzie dobry:) - w końcu panewki w silniku też ślizgowe:) tylko że stalowe:)



szczotki dmuchawa xm zamiennik kod.jpg
Plik ściągnięto 179 raz(y) 135,99 KB

szczotki dmuchawa xm.jpg
Plik ściągnięto 177 raz(y) 302,79 KB

 
 
Qrli


Mój samochód: Citroen XM Y4
Poj. silnika (cm3): 2946
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Exclusive
Rok prod.:: 1998
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Sty 2013
Posty: 217
Skąd: Regensburg
Ostrzeżeń:
 1/4/6
Wysłany: 29 Październik 2015, 13:17   

Cieplik. Bezpiecznik odpowiedzialny za klimatronik to Pierwszy z lewej od dolu. Sprawdz po kablach ktory do teg dochodzi. Jak zalozysz skrzynke od peugeota 406 to bedzie idealnie bo tamten pin akurat nie jest uzywany, Tez tak robilem i dzialalo niezle.Przeczyscic wtyk ewentualnie nasmarowac i powinno na kilkanascie lat wystarczyc.

_________________
https://www.facebook.com/groups/citroenxm
https://www.facebook.com/qkcitroenclassics
 
 
Cieplik

Mój samochód: Citroen C5 Tourer
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: kombi
Rok prod.:: 2015
Dołączył: 26 Maj 2009
Posty: 387
Skąd: Wrocław
Wysłany: 29 Październik 2015, 19:13   

Ze skrzynką poradziłem sobie w ten sposób, że przełożyłem przewód zasilający wentylator na wolny pin obok (trzeba "zniszczyć" plastikową kostkę konektora, chyba że ktoś potrafi ją otworzyć), a w puste gniazdo bezpiecznika obok przestawiłem bezpiecznik 30A. Działa tak, jakby skrzynka była nowa...
No tak, ale co z tego, bo wentylator nadal szwankuje. Rozbierałem go już kilka razy; potem zawsza działał przez kilka dni ( tygodni), by znowu się "skiepścić". Na razie wybrnąłem z problemu w ten sposób, że do przewodów dochodzących bezpośrednio do silnika dolutowałem przewody dodatkowe, zasilane z gniazda zapalniczki. Jeżeli wentylator (klimatronik) się buntuje wkładam wtyczkę do gniazda zapalniczki i mam taki "wydmuch" jak nigdy dotąd. Zaparowaną przednią szybę oczyszcza w 10 sek. Wada jest tylko taka, że czasem wywala bezpiecznik zasilania gniazda zapalniczki. Jak wrócę do domu (teraz przerzucono mnie pod Bielefeld), to zrobię taka obejściową instalację już "profesjinalnie": zasilanie bezpośrednio z akumulatora (oczywiście z bezpiecznikiem ok. 40 A), przekaźnikiem i wyłącznikiem w wolnym polu pozostałych wyłączników.

Do kolegi Marecela: nie sądzę,aby przyczyną problemów był sam silnik (choć świetność ma on już za sobą); podejrzewam moduł elektroniczny. Gdy "przelutowałem" nóżki tranzystorów oraz dokładnie "dopasowałem" nieco już poluzowane konektory instalacji wentylator działał prawidłowo przez ok. miesiąc. Jednak nie ma sensu kupować zamienników sterownika - u mnie nie działały. To znaczy wentylator obracał się z niewielka prędkością i nie reagował na jakiekolwiek zmiany nastaw. Oczywiście w sklepie zapewniali że będzie działać ale za bubel nie chcieli oddać pieniędzy

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 30 Listopad 2015, 01:15   

Cieplik,
Wojtek,

Może masz problem, który ja miałem. Też zaczął fiksować panel, zanim całkowicie nie padł.
Temat jest tu

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Cieplik

Mój samochód: Citroen C5 Tourer
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: kombi
Rok prod.:: 2015
Dołączył: 26 Maj 2009
Posty: 387
Skąd: Wrocław
Wysłany: 1 Grudzień 2015, 19:19   

Oj Robercie, mam i to poważny. Ze sterownikiem jakoś jeszcze sobie radzę ale całkiem padł silnik wentylatora. Szczotki są już tak krótkie, że nie sięgają do komutatora: przewód nie chce się dalej rozciągnąć, he he. Doraźnie wypiłowałem rowek z boku prowadników szczotek, aby choć trochę skrócić drogę przewodów. Dało dobry skutek ale tylko na ok. 2 tygodnie. Dzisiaj wentylator już się nie odezwał...

 
 
henryxm
Mechanik


Mój samochód: XM2,1 C4 Picasso Hatchback C5 X7 Sedan :
Poj. silnika (cm3): 2088 1.6 2.0
Paliwo: Diesel
Wersja:: Exclusive, Hatchback, Sedan Exclusive
Rok prod.:: 2010
Pomógł: 37 razy
Dołączył: 14 Lis 2008
Posty: 1034
Skąd: okolice Głogowa
Wysłany: 1 Grudzień 2015, 19:24   

Po ( milionach ? ) obrotów dmuchawy nawiewu, zjawisko dość powszechne ->panel-> dmuchawa ;-) Fajnie , że są jeszcze ludzie, którzy opisują na takie tematy.
Dzięki temu, wszystko jest do ogarnięcia.
Szczotki węglowe kupione
8x9x22 :-)

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA