Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
wentylatory w XM
Autor Wiadomość
Automach
Mechanik



Mój samochód: Citroen XM 2.1 td
Poj. silnika (cm3): 2100
Paliwo: dizel
Wersja:: ładna i tylko moja
Rok prod.:: 1991
SKYPE - login: Krzysztofogryzek1
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 31 Lip 2011
Posty: 230
Skąd: Wąsosz / Dol-sląsk
Wysłany: 27 Sierpień 2011, 17:10   

Małek napisał/a:
Mam pytanie odnoście moto wentylatorów od chłodnicy jak one powinny się zachowywać podczas chłodzenia silnika?

Chodzi mi o obroty.

Czy zawsze chodzą dwa czy czasem tylko 1 oraz czy w XM po wyłączeniu silnika moto wentylatory mają nadal chłodzić silnik do momentu obniżenia temperatury czy z wyłączeniem silnika one przestają chłodzić motor?

Są może jakieś schematy elektryczne do układu chłodzenia w xm?





Małek, Witaj ja mam xm D i tam jest tak
jak się silniczek zagrzeje / czyli woda chłodzą dwa albo jeden w zależności od temperatury wody ,przy włączonej klimie czasem chodzą dwa czasem jeden na a jak silnik mam gorący i się wentylatory kręcą i wyjmę kluczyk ze stacyjki to kręcą się nadal aż nie ochłodzą chłodnicy ;-)

co do schematów są już zaczynam szukać jak znajdę to dodam
ps. a co się u ciebie dzieje z wentylatorami ????

Pozdrawiam Krzychu

_________________
Pozdrawiam wszystkich przyjaciół kochających cytrynki !!!!

Kiedyś był CX 2,5 td. turbo 2
teraz XM 2.1 td i C5 2.0 hdi
Ostatnio zmieniony przez robert 28 Sierpień 2011, 08:41, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Małek

Mój samochód: XM
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Standart
Rok prod.:: 1993
Dołączył: 14 Sie 2011
Posty: 150
Skąd: Małopolskie
Wysłany: 27 Sierpień 2011, 18:51   

To tak…
Po włączeniu silnika wentylatory stoją, czyli dobrze…

Po osiągnięciu 82-84 stopni załączają się dwa moto wentylatory na wolnych obrotach.
No i tu zaczyna się moje pytanie… temperatura stabilizuje się na 89-90 stopnie, ale wentylatory nie przełączają się w tryb szybki. (Może nie muszą)

Po wyłączeniu silnika stają nie schładzają. Dopiero przekręcenie stacyjki zaczynają się kręcić na wolnych obrotach.

Dzisiaj je rozebrałem i podłączyłem bezpośrednio do akumulatora wieją aż miło po za montowaniu moje podejrzenie padło na masy oraz przekaźniki masy mam wszystkie wyczyszczone i dokręcone natomiast po rozmontowaniu przekaźników i ręcznego ich załączania wyszło na to, że:

Jeden przekaźnik włącza tryb wolnych obrotów na oba wentylatory natomiast 2 przekaźnik po włączeniu wyłącza prawy a lewy załącza na wysokie obroty. Martwi mnie ten prawy, który się wyłącza oraz to, że po zgaszeniu silnika one się wyłączają a silnik cierpi dla tego chciałem się dowiedzieć jak to jest w innych XM.

Czyli w twoim raz się wszystkie kręcą a raz tylko jeden.
No właśnie twoje się nie wyłączają po zgaszeniu silnika nadal chłodząc.
Dlatego schemat by się przydał bo było kombinowane w elektryce miał też światła zmostkowane może coś z tymi wentylatorami też kombinowali.

 
 
Automach
Mechanik



Mój samochód: Citroen XM 2.1 td
Poj. silnika (cm3): 2100
Paliwo: dizel
Wersja:: ładna i tylko moja
Rok prod.:: 1991
SKYPE - login: Krzysztofogryzek1
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 31 Lip 2011
Posty: 230
Skąd: Wąsosz / Dol-sląsk
Wysłany: 27 Sierpień 2011, 19:57   

Wydaje mi się że coś masz nie tak :-/ niestety nie znalazłem schematu , :-/ może ktoś znajdzie i ci prześle .

Jak coś znajdę to od razu dam znać


Pozdrawiam Krzychu ;-)

_________________
Pozdrawiam wszystkich przyjaciół kochających cytrynki !!!!

Kiedyś był CX 2,5 td. turbo 2
teraz XM 2.1 td i C5 2.0 hdi
 
 
Małek

Mój samochód: XM
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Standart
Rok prod.:: 1993
Dołączył: 14 Sie 2011
Posty: 150
Skąd: Małopolskie
Wysłany: 27 Sierpień 2011, 20:09   

Tak mi się wydawało, grunt że się nie przegrzewa zbytnio. Działały tak od początku jak go zakupiłem w wcześniej nie sety nie wiem jak to działo.

Dzięki za zainteresowanie też szukam schematu, ale jak na razie nic ciekawego nie znalazłem.

 
 
wandzej

Mój samochód: XM 3.0 V 24
Poj. silnika (cm3): 2975
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Pallas
Rok prod.:: 1991
Dołączył: 17 Lut 2009
Posty: 23
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 28 Sierpień 2011, 13:48   

Według tego co piszesz, to działają prawidłowo, wentylatory w citroenach z tamtego czasu działają według dwóch głównych schematów, w zależności od tego, czy posiadają klimatyzację czy też nie. Jeśli auto ma klimę, są dwa wentylatory działające podczas pracy silnika w dwóch prędkościach- wolny bieg, połączone szeregowo, każdy pracuje na 6V.
Drugi bieg - szybki, wentylatory połączone równolegle 12V.
Wolny bieg włącza się gdy: włączymy klimatyzacje- niezależnie od temperatury silnika, lub bez działającej klimatyzacji jeśli temperatura silnika osiągnie pierwszy próg - ok. 88-90 stopni
Drugi bieg włącza się gdy: włączona klimatyzacja, temperatura silnika w okolicach pierwszego progu, ale ciśnienie czynnika klimatyzacji wzrosło, lub gdy temperatura silnika wzrosła do drugiego progu- ok. 100 stopni. Progi załączania się wentylatorów określane są na podstawie jednego z najczęściej trzech czujników temperatury / brązowego / współpracującego ze sterownikiem, modułem wentylatorów, oraz czujnika ciśnienia czynnika w klimatyzacji.

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 28 Sierpień 2011, 22:33   

Trochę na ten temat już jest na forum. Może np. te tematy także trochę pomogą:
KLIK1
KLIK2
KLIK3

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Małek

Mój samochód: XM
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Standart
Rok prod.:: 1993
Dołączył: 14 Sie 2011
Posty: 150
Skąd: Małopolskie
Wysłany: 20 Wrzesień 2011, 19:15   

Dziękuję za lekturę, przeczytałem i nic mi to nie pomogło. Rozumie, że XM nie mają możliwości schładzania wentylatorami po wyłączeniu silnika i takową możliwość muszę sobie zrobić samemu. Ok

Znalazłem materiał na kolejne pytanie.
Chodzi mi o miarkę oleju w skrzyni biegów (skrzynia biegów automatyczna) na miarce są dwa oznaczenia:
40°C
I
80°C
Wie ktoś może, co to oznacza i ile tego oleju mam być wlane 40°C czy 80°C
Ja generalnie doszedłem do wniosku, że w zależności od stopni Celsjusza jest albo więcej albo mniej oleju, ale to jest raczej głupota :-/ .

[ Komentarz dodany przez: robson: 2011-09-22, 21:18 ]
Małek, Jak masz jakieś dodatkowe pytanie to pisz nowy post bo tak zaśmiecasz forum i piszesz nie na temat.

 
 
Małek

Mój samochód: XM
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Standart
Rok prod.:: 1993
Dołączył: 14 Sie 2011
Posty: 150
Skąd: Małopolskie
Wysłany: 26 Kwiecień 2012, 17:35   

Witam. Wrócę jeszcze raz do tematu wentylatorów, bo idą zdaje się upały. Pytanie czy jeśli przełączę te wentylatory, tak aby po wyłączeniu stacyjki one nadal schładzały silnik do temperatury bezpiecznej, to czy w ten sposób nie uszkodzę czegoś zwłaszcza chodzi mi o komputer samochodu, z tego co wiem, a raczej zdążyłem się zorientować to te wentylatory nie są sterowane przez komputer bezpośrednio tylko przez czujniki, ale mam lekkie wątpliwości. Wolał bym się upewnić niż coś spalić eksperymentalnie. Myślałem to zlokalizować przy stacyjce i tam to po przełączać lub zrobić przejściówkę, ale nie wiem czy to dobry pomysł. Ewentualnie pokombinować coś przy bezpiecznikach, ale przede wszystkim chodzi mi o bezpieczeństwo kompa.

 
 
Kemsey

Mój samochód: XM2.0 TCT, CX 25 TRD TURBO2
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel, benzyna
Wersja:: hachback
Rok prod.:: 1996
Pomógł: 28 razy
Dołączył: 28 Wrz 2011
Posty: 395
Skąd: Lublin
Wysłany: 26 Kwiecień 2012, 19:20   

Przecież wentylatory chłodzą chłodnicę (czyli ciecz chłodzącą), a nie silnik, więc jaki jest sens żeby one pracowały po zgaszeniu silnika skoro nie pracuje pompa wody i nie ma obiegu cieczy?

 
 
henryxm
Mechanik


Mój samochód: XM2,1 C4 Picasso Hatchback C5 X7 Sedan :
Poj. silnika (cm3): 2088 1.6 2.0
Paliwo: Diesel
Wersja:: Exclusive, Hatchback, Sedan Exclusive
Rok prod.:: 2010
Pomógł: 37 razy
Dołączył: 14 Lis 2008
Posty: 1034
Skąd: okolice Głogowa
Wysłany: 26 Kwiecień 2012, 19:38   

Kemsey, Czyżbyś nigdy nie zaobserwował , że wentylatory pracują po wyłączeniu silnika gdy jest przekroczona temperatura czujnika ?
Automach napisał/a:
jak się silniczek zagrzeje / czyli woda chłodzą dwa albo jeden w zależności od temperatury wody ,przy włączonej klimie czasem chodzą dwa czasem jeden na a jak silnik mam gorący i się wentylatory kręcą i wyjmę kluczyk ze stacyjki to kręcą się nadal aż nie ochłodzą chłodnicy

Małek, Czytaj ze zrozumieniem :-x

 
 
Kemsey

Mój samochód: XM2.0 TCT, CX 25 TRD TURBO2
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel, benzyna
Wersja:: hachback
Rok prod.:: 1996
Pomógł: 28 razy
Dołączył: 28 Wrz 2011
Posty: 395
Skąd: Lublin
Wysłany: 26 Kwiecień 2012, 22:21   

Ja rozumiem zasadę działania chłodzenia silnika i oczywiście zaobserwowałem, że po zgaszeniu silnika wentylatory wciąż pracują dopóki nie schłodzą cieczy do zadanej temperatury, dzieje się tak, bo przeważnie czujnik temp, jest wmontowany w chłodnicę. Czyli jeśli schłodzi ciecz to się wyłączają, ale jakie to ma znaczenie skoro ta schłodzona ciecz stoi w chłodnicy po zgaszeniu silnika (pompa nie pompuje) i nie chłodzi bloku silnika.

 
 
Małek

Mój samochód: XM
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Standart
Rok prod.:: 1993
Dołączył: 14 Sie 2011
Posty: 150
Skąd: Małopolskie
Wysłany: 27 Kwiecień 2012, 16:36   

Prawda, ale jest jeszcze coś innego pracujące wentylatory wymuszają ruch powietrza w komorze silnika przez co gorące powietrze jest mieszane z chłodniejszym i tym samym temperatura ogólna się obniża. Czy nie mam racji? woda nie musi być chłodzona gdyby chłodnica była "nie przewiewna" to by raczej sensu to o co pytam nie było.

 
 
Małek

Mój samochód: XM
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Standart
Rok prod.:: 1993
Dołączył: 14 Sie 2011
Posty: 150
Skąd: Małopolskie
Wysłany: 27 Kwiecień 2012, 16:45   

Cytat:
Małek, Czytaj ze zrozumieniem :-x


Owszem czytam ze zrozumieniem, ale pytanie zadałem czy ja jak to po przepinam nie spalę przypadkiem kompa, bo nie mam 100% pewności czy to idzie przez kompa czy tylko sam czujnik to reguluje czyli jakiś termistor, warystor.
Gdyby ten samochód nie maił komputerów nie pytał bym się, a tego nie chciał bym spalić robiąc jakieś eksperymenty. W tym aucie coś pomieszali i pogmatwali.

Bo jeśli to idzie przez kompa to miał bym przynajmniej pewność, że albo źle podpięli albo coś z kompem nie tak.

 
 
robert
Aktywny



Mój samochód: Toyota Camry
Poj. silnika (cm3): 2994
Paliwo: LPG
Wersja:: EXCLUSIVE,
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 40 razy
Dołączył: 13 Lis 2008
Posty: 1898
Skąd: Jedlina Zdrój
Wysłany: 27 Kwiecień 2012, 22:16   

Nie idzie przez kompa

_________________
Staraj się pisać posty po polsku, jak najlepiej potrafisz. Nie interesuje mnie czy masz "dys-coś tam".
Forum nie jest agencją towarzyską, nie dogodzi każdemu.
... Dopóki cyka, wiem, że żyje ...

Łada Niva - jak się nie zawiesi to zawsze przejedzie.
 
 
Małek

Mój samochód: XM
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Standart
Rok prod.:: 1993
Dołączył: 14 Sie 2011
Posty: 150
Skąd: Małopolskie
Wysłany: 28 Kwiecień 2012, 10:28   

Dzięki robert

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA