Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Wentylator w C5
Autor Wiadomość
tomektb
[Usunięty]

Wysłany: 21 Listopad 2010, 19:10   

Waffel napisał/a:
W mojej C5 tez bądź co bądź benzynie, przy mocnym zgrzaniu silnika (szczególnie w okresie letnim) wentylator tez chodzi po wyłączeniu zapłonu. Notabene Skoda Felicja ze "starym" silnikiem 1,6 volkswagen (ten 8 zaworowy) ma to samo. I wbrew śmichom na mój rozum ma to jednak sens (szybsze zbicie temperatury cieczy chłodzącej w momencie gdy posiada ona już niebezpieczną temperaturę ;-)

to nie są smiechy, bo wiele samochodów tak ma (w chłodnicy jest trochę gorącej cieczy która w momencie wyłączenia silnika przestaje krążyć w układzie i musiała by znaleźć gdzieś ujście pary i nie zawsze jest to korek w zbiorniku wyrównawczym :D

gdzieś czytałem że w samochodach w których wentylator chłodnicy jest tym samym wentylatorem do schładzania czynnika w klimatyzacjach po wyłączeniu silnika komputer potrafi włączyć wentylatory w celu schłodzenia czynnika w klimie (może w tym przypadku jest tak samo?)

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5042
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 21 Listopad 2010, 20:22   

tomektb, Ja uważam, że nie ma sensu chłodzenie chłodnicy bo przecież pompa wody i tak już nie pracuje, czyli silnik nie będzie już chłodzony. Poza tym po co chłodzić, gdy już energii cieplnej nie dodajemy?!

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Jacoll
Mechanik
Jacek



Mój samochód: Xsara Picasso
Poj. silnika (cm3): 1,6
Paliwo: benzynka
Wersja:: Pikuś
Rok prod.:: 2008
SKYPE - login: jacoll72
Pomógł: 176 razy
Dołączył: 31 Paź 2010
Posty: 3828
Skąd: Lipinki Łużyckie
Wysłany: 21 Listopad 2010, 20:51   

robson napisał/a:
Ja uważam, że nie ma sensu chłodzenie chłodnicy bo przecież pompa wody i tak już nie pracuje, czyli silnik nie będzie już chłodzony. Poza tym po co chłodzić, gdy już energii cieplnej nie dodajemy?!



Z tego co się orientuję to wentylator jest sterowany włącznikiem zamontowanym bezpośrednio w chłodnicy. Dlatego wentylator pracuje po wyłączeniu silnika do momentu obniżenia temperatury.
Tak jest w mojej X. Nie wiem czy C5 ma tak samo?

_________________
Pozdrawiam Jacek :-)
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5042
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 21 Listopad 2010, 21:02   

Jacoll napisał/a:
wentylator jest sterowany włącznikiem zamontowanym bezpośrednio w chłodnicy

Tak były sterowane stare auta. Teraz wszędzie to elektronika króluje.
Jacoll napisał/a:
Dlatego wentylator pracuje po wyłączeniu silnika do momentu obniżenia temperatury.

A to zależy już tylko i wyłącznie czy podłączona jest ta automatyka przed, czy za stacyjką ;)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Jacoll
Mechanik
Jacek



Mój samochód: Xsara Picasso
Poj. silnika (cm3): 1,6
Paliwo: benzynka
Wersja:: Pikuś
Rok prod.:: 2008
SKYPE - login: jacoll72
Pomógł: 176 razy
Dołączył: 31 Paź 2010
Posty: 3828
Skąd: Lipinki Łużyckie
Wysłany: 21 Listopad 2010, 21:47   

robson napisał/a:

Tak były sterowane stare auta. Teraz wszędzie to elektronika króluje.



Zgadza się, im nowsze autko tym więcej elektroniki.

Jednak moim skromnym zdaniem zacząłbym od sprawdzenia tego czujnika (jak już wcześniej sugerowano). Nawet komputer musi dostać informację z jakiegoś czujnika o takim a nie innym stanie rzeczy (w tym wypadku wysokość temperatury).

_________________
Pozdrawiam Jacek :-)
 
 
tomektb
[Usunięty]

Wysłany: 21 Listopad 2010, 22:24   

robson napisał/a:
Ja uważam, że nie ma sensu chłodzenie chłodnicy


raz już to napisałem producentów samochodów to nie interesuje, a w/g instrukcji C5
należy uważać bo przy wysokiej temperaturze silnika wiatrak chłodnicy może włączyć się w każdej chwili nawet przy wyłączonym zapłonie (część "Rady praktyczne" rozdział "Bezpieczeństwo" pkt 16)

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5042
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 23 Listopad 2010, 16:48   

tomektb napisał/a:
przy wysokiej temperaturze silnika wiatrak chłodnicy może włączyć się w każdej chwili nawet przy wyłączonym zapłonie

tomektb, No ale w tym wypadku to pewnie działa odwrotnie ;) Im zimniej tym mocniej kręci he he

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
grigori333
Aktywny
Janusz



Mój samochód: citroen C5 / Saxo / BX / BOXER
Poj. silnika (cm3): 20151425
Paliwo: diesel / diesel / Bp / diesel
Wersja:: Tourer Exclusive / Hatchback
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: tynski.janusz
Pomógł: 107 razy
Dołączył: 27 Maj 2010
Posty: 3601
Skąd: Olkusz
Wysłany: 24 Listopad 2010, 07:53   

robson napisał/a:
No ale w tym wypadku to pewnie działa odwrotnie Im zimniej tym mocniej kręci he he

Może i to śmieszne ale dokładnie tak jest dzisiaj rano odpalam termometr pokazuje -1 a wentylator kręci jak szalony.

_________________
niech moc będzie z DS
 
 
tomektb
[Usunięty]

Wysłany: 24 Listopad 2010, 08:10   

grigori333 napisał/a:
robson napisał/a:
No ale w tym wypadku to pewnie działa odwrotnie Im zimniej tym mocniej kręci he he

Może i to śmieszne ale dokładnie tak jest dzisiaj rano odpalam termometr pokazuje -1 a wentylator kręci jak szalony.

najprościej zacząć od wymiany czujnika (jeżeli elektryka sprawna) ;)

do Robsona
pewnie wersja C5 robiona na Syberię i komputer uważa że -1 to upał :D

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5042
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 24 Listopad 2010, 14:35   

tomektb napisał/a:
do Robsona
pewnie wersja C5 robiona na Syberię i komputer uważa że -1 to upał :D

Eeee, raczej się dopiero rozgrzewa he he...

A wracając do tematu...
Kiedyś jak padł mi akumulator w XMie to także elektronika wariowała. Bateria po przekręceniu kluczyka, nie miała na tyle siły aby obrócić rozrusznikiem, ale za to wentylatory huczały! Widocznie spadek napięcia powodował to, że układ elektroniczny załączał przekaźniki sterujące wentylatorami. Aż przeraża mnie co by było, jeżeli by była możliwość taka, że układ jest włączony niezależnie od stacyjki! Wtedy, w przypadku słabego akumulatora po włączeniu się np. alarmu i spadku napięcia - wentylatory zrobiły by sieczkę z akku i nadawało by sie ono tylko na złom he he. Przychodzi mróz w nocy i rano mamy rozsadzoną bateryjkę. :lol:
Może właśnie w tej C5 jest podobnie. Rano akumulator jest słaby, silnik zimny i po odpaleniu elektronika szaleje, dopóty, dopóki alternator nie doładuje akku. Na ciepłym silniku pewnie nigdy takiego czegoś grigori333, nie ma?

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
grigori333
Aktywny
Janusz



Mój samochód: citroen C5 / Saxo / BX / BOXER
Poj. silnika (cm3): 20151425
Paliwo: diesel / diesel / Bp / diesel
Wersja:: Tourer Exclusive / Hatchback
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: tynski.janusz
Pomógł: 107 razy
Dołączył: 27 Maj 2010
Posty: 3601
Skąd: Olkusz
Wysłany: 25 Listopad 2010, 08:12   

robson napisał/a:
Na ciepłym silniku pewnie nigdy takiego czegoś grigori333, nie ma?

Jak już pisałem dzieje się to przy każdym odpaleniu silnika nawet po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów gaszę auto i po trzech sekundach odpalam i wiatrak startuje i kręci się swoje cztery minuty dez względu czy auto zostawie odpalone czy zgaszę spowrotewm.

_________________
niech moc będzie z DS
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5042
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 25 Listopad 2010, 16:47   

grigori333, No a sprawdzałeś, czy załącza się wentylator prawidłowo, po mocnym zagrzaniu silnika? Bo może w tym przypadku nie działa także jak trzeba (nie dmucha)?

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
grigori333
Aktywny
Janusz



Mój samochód: citroen C5 / Saxo / BX / BOXER
Poj. silnika (cm3): 20151425
Paliwo: diesel / diesel / Bp / diesel
Wersja:: Tourer Exclusive / Hatchback
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: tynski.janusz
Pomógł: 107 razy
Dołączył: 27 Maj 2010
Posty: 3601
Skąd: Olkusz
Wysłany: 26 Listopad 2010, 08:00   

robson napisał/a:
No a sprawdzałeś, czy załącza się wentylator prawidłowo, po mocnym zagrzaniu silnika?


Jak go przegonie troszkę to wentylator się załancza prawidłowo.
Już się kontaktowałem z paroma fachowcami i przyczyn może być conajmniej 5 , po niedzieli podepną go pod komputer i zaczniemy szukanie na żywo.

[ Dodano: 2010-12-04, 10:10 ]
No i znowu stary dobry sprawdzony sposób zadziałał ( wziąść gada na przetrzymanie) wszystko samo wruciło do normy zobaczymy na jak długo ale narazie spokój.

_________________
niech moc będzie z DS
 
 
grigori333
Aktywny
Janusz



Mój samochód: citroen C5 / Saxo / BX / BOXER
Poj. silnika (cm3): 20151425
Paliwo: diesel / diesel / Bp / diesel
Wersja:: Tourer Exclusive / Hatchback
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: tynski.janusz
Pomógł: 107 razy
Dołączył: 27 Maj 2010
Posty: 3601
Skąd: Olkusz
Wysłany: 20 Marzec 2011, 11:47   

I temat powraca zrobiło się cieplej i okazuje się ,że wiatrak wogóle się nie załacza.

_________________
niech moc będzie z DS
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5042
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 21 Marzec 2011, 00:32   

grigori333, Zrób najlepiej sobie pstryka w kabinie i jak przyjdą upały to będziesz włączał go na stałe ;)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA