W mojej C5 tez bądź co bądź benzynie, przy mocnym zgrzaniu silnika (szczególnie w okresie letnim) wentylator tez chodzi po wyłączeniu zapłonu. Notabene Skoda Felicja ze "starym" silnikiem 1,6 volkswagen (ten 8 zaworowy) ma to samo. I wbrew śmichom na mój rozum ma to jednak sens (szybsze zbicie temperatury cieczy chłodzącej w momencie gdy posiada ona już niebezpieczną temperaturę
to nie są smiechy, bo wiele samochodów tak ma (w chłodnicy jest trochę gorącej cieczy która w momencie wyłączenia silnika przestaje krążyć w układzie i musiała by znaleźć gdzieś ujście pary i nie zawsze jest to korek w zbiorniku wyrównawczym
gdzieś czytałem że w samochodach w których wentylator chłodnicy jest tym samym wentylatorem do schładzania czynnika w klimatyzacjach po wyłączeniu silnika komputer potrafi włączyć wentylatory w celu schłodzenia czynnika w klimie (może w tym przypadku jest tak samo?)
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 21 Listopad 2010, 20:22
tomektb, Ja uważam, że nie ma sensu chłodzenie chłodnicy bo przecież pompa wody i tak już nie pracuje, czyli silnik nie będzie już chłodzony. Poza tym po co chłodzić, gdy już energii cieplnej nie dodajemy?!
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Ja uważam, że nie ma sensu chłodzenie chłodnicy bo przecież pompa wody i tak już nie pracuje, czyli silnik nie będzie już chłodzony. Poza tym po co chłodzić, gdy już energii cieplnej nie dodajemy?!
Z tego co się orientuję to wentylator jest sterowany włącznikiem zamontowanym bezpośrednio w chłodnicy. Dlatego wentylator pracuje po wyłączeniu silnika do momentu obniżenia temperatury.
Tak jest w mojej X. Nie wiem czy C5 ma tak samo?
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 21 Listopad 2010, 21:02
Jacoll napisał/a:
wentylator jest sterowany włącznikiem zamontowanym bezpośrednio w chłodnicy
Tak były sterowane stare auta. Teraz wszędzie to elektronika króluje.
Jacoll napisał/a:
Dlatego wentylator pracuje po wyłączeniu silnika do momentu obniżenia temperatury.
A to zależy już tylko i wyłącznie czy podłączona jest ta automatyka przed, czy za stacyjką
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Tak były sterowane stare auta. Teraz wszędzie to elektronika króluje.
Zgadza się, im nowsze autko tym więcej elektroniki.
Jednak moim skromnym zdaniem zacząłbym od sprawdzenia tego czujnika (jak już wcześniej sugerowano). Nawet komputer musi dostać informację z jakiegoś czujnika o takim a nie innym stanie rzeczy (w tym wypadku wysokość temperatury).
_________________ Pozdrawiam Jacek
tomektb [Usunięty]
Wysłany: 21 Listopad 2010, 22:24
robson napisał/a:
Ja uważam, że nie ma sensu chłodzenie chłodnicy
raz już to napisałem producentów samochodów to nie interesuje, a w/g instrukcji C5
należy uważać bo przy wysokiej temperaturze silnika wiatrak chłodnicy może włączyć się w każdej chwili nawet przy wyłączonym zapłonie (część "Rady praktyczne" rozdział "Bezpieczeństwo" pkt 16)
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 23 Listopad 2010, 16:48
tomektb napisał/a:
przy wysokiej temperaturze silnika wiatrak chłodnicy może włączyć się w każdej chwili nawet przy wyłączonym zapłonie
tomektb, No ale w tym wypadku to pewnie działa odwrotnie Im zimniej tym mocniej kręci he he
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 24 Listopad 2010, 14:35
tomektb napisał/a:
do Robsona
pewnie wersja C5 robiona na Syberię i komputer uważa że -1 to upał
Eeee, raczej się dopiero rozgrzewa he he...
A wracając do tematu...
Kiedyś jak padł mi akumulator w XMie to także elektronika wariowała. Bateria po przekręceniu kluczyka, nie miała na tyle siły aby obrócić rozrusznikiem, ale za to wentylatory huczały! Widocznie spadek napięcia powodował to, że układ elektroniczny załączał przekaźniki sterujące wentylatorami. Aż przeraża mnie co by było, jeżeli by była możliwość taka, że układ jest włączony niezależnie od stacyjki! Wtedy, w przypadku słabego akumulatora po włączeniu się np. alarmu i spadku napięcia - wentylatory zrobiły by sieczkę z akku i nadawało by sie ono tylko na złom he he. Przychodzi mróz w nocy i rano mamy rozsadzoną bateryjkę.
Może właśnie w tej C5 jest podobnie. Rano akumulator jest słaby, silnik zimny i po odpaleniu elektronika szaleje, dopóty, dopóki alternator nie doładuje akku. Na ciepłym silniku pewnie nigdy takiego czegoś grigori333, nie ma?
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Mój samochód: citroen C5 / Saxo / BX / BOXER
Poj. silnika (cm3): 20151425
Paliwo: diesel / diesel / Bp / diesel
Wersja:: Tourer Exclusive / Hatchback
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: tynski.janusz Pomógł: 107 razy Dołączył: 27 Maj 2010 Posty: 3601 Skąd: Olkusz
Wysłany: 25 Listopad 2010, 08:12
robson napisał/a:
Na ciepłym silniku pewnie nigdy takiego czegoś grigori333, nie ma?
Jak już pisałem dzieje się to przy każdym odpaleniu silnika nawet po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów gaszę auto i po trzech sekundach odpalam i wiatrak startuje i kręci się swoje cztery minuty dez względu czy auto zostawie odpalone czy zgaszę spowrotewm.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 25 Listopad 2010, 16:47
grigori333, No a sprawdzałeś, czy załącza się wentylator prawidłowo, po mocnym zagrzaniu silnika? Bo może w tym przypadku nie działa także jak trzeba (nie dmucha)?
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Mój samochód: citroen C5 / Saxo / BX / BOXER
Poj. silnika (cm3): 20151425
Paliwo: diesel / diesel / Bp / diesel
Wersja:: Tourer Exclusive / Hatchback
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: tynski.janusz Pomógł: 107 razy Dołączył: 27 Maj 2010 Posty: 3601 Skąd: Olkusz
Wysłany: 26 Listopad 2010, 08:00
robson napisał/a:
No a sprawdzałeś, czy załącza się wentylator prawidłowo, po mocnym zagrzaniu silnika?
Jak go przegonie troszkę to wentylator się załancza prawidłowo.
Już się kontaktowałem z paroma fachowcami i przyczyn może być conajmniej 5 , po niedzieli podepną go pod komputer i zaczniemy szukanie na żywo.
[ Dodano: 2010-12-04, 10:10 ]
No i znowu stary dobry sprawdzony sposób zadziałał ( wziąść gada na przetrzymanie) wszystko samo wruciło do normy zobaczymy na jak długo ale narazie spokój.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 21 Marzec 2011, 00:32
grigori333, Zrób najlepiej sobie pstryka w kabinie i jak przyjdą upały to będziesz włączał go na stałe
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum