Jak wiadomo, często zawór EGR sprawia problemy. Spowodowane jest to odkładającymi się przez lata nagarami i spalonym olejem. jeżeli zawór ten nie będzie szczelny - dawna moc idzie do Lamusa. Aby nie mieć problemów z tym ustrojstwem w przyszłości, lub i w tej chwili - najlepiej to usunąć. Poniżej kilka fotek z tej operacji.
Musimy najpierw dostać się pod kolektor ssący i zdemontować zawór EGR, który łączy się z kolektorem wydechowym.
Następnie odkręcamy tulejkę z kołnierzem, która łączy się z zaworem EGR.
Następnie musimy zaślepić tą tulejkę. Ja zrobiłem to poprzez zaspawanie otworu:
Kolektor ssący zaślepiamy blaszką z dwoma otworami (Takie było mocowanie zaworu). Ale to już prosta operacja
Po tej operacji, cieszymy się przywróconą mocą swego citroena!
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
KinioPP
Mój samochód: XM
Poj. silnika (cm3): 2500
Paliwo: ON
Wersja:: TD
Rok prod.:: 1995 Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Lis 2010 Posty: 164 Skąd: Szczecinek
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 27 Marzec 2011, 18:21
KinioPP, Wężyki, przekaźniki - wywaliłem. Pompę vacuum możesz jeszcze odłączyć, tą która jest w prawym nadkole. Czasem po prostu jeszcze terkocze, po zgaszeniu auta a szkoda prądu
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
KinioPP
Mój samochód: XM
Poj. silnika (cm3): 2500
Paliwo: ON
Wersja:: TD
Rok prod.:: 1995 Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Lis 2010 Posty: 164 Skąd: Szczecinek
Wysłany: 27 Marzec 2011, 21:27
Dzięki! Czy przepustnica na kolektorze ssącym też jest częścią recyrkulacji spalin? Wywaliłbym od razu i ją.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 28 Marzec 2011, 08:57
KinioPP, Ta przepustnica nie była stosowana w początkowych egzemplarzach XM -ów. Zauważyłem, że zaczęła występować razem z czujnikiem, za filtrem powietrza. Ja mam dwa egzemplarze z 1995r i właśnie w jednym jest a w drugim brak. Przepustnicy jako takiej nie musisz wywalać ale wystarczy odłączyć wężyk, który nią steruje.
Przepustnica zamykająca cale światło kolektora ssącego - ISV - Intake Shutter Valve czyli zawór zamykający zasysane powietrze jest faktycznie częścią systemu EGR (Exhaust Gas Recirculation). Nie mylić proszę z ISV w benzyniakach (Idle Stabilizer Valve) Ten drugi zapewnia wolne obroty w silnikach benzynowych. Ten pierwszy zaś, odcina powietrze i powoduje zasysanie części spalin i ich większe dopalenie, niż w wersjach bez tej przepustnicy.
Nawet widziałem w sprzedaży zaślepki zaworu EGR
Niestety taka była"moda" w tamtych latach na te zawory. Dziś pomału odejdą one do lamusa. To może działało w laboratoriach badawczych ale w praktyce powoduje zwiększenie spalania w naszych autach, poprzez zmniejszenie sprawności cieplnej układu. A wiecie co ma na celu to ustrojstwo? Właśnie zmniejszenie temperatury spalania mieszanki! Czyli jak wiadomo, niższa temperatura = niższej sprawności silnika = zwiększonemu spalaniu! A moda była na zmniejszenie emisji tlenków azotu, które właśnie powstają w wyższych temperaturach. Jak tak dalej by było to wrócilibyśmy do silnika parowego Całe szczęście, że ta moda mija i zaczyna się moda na zmniejszanie CO², czyli na mniejsze spalanie To zaś niechybnie sprawi, że EGRy odejdą do przysłowiowego lamusa...
EGR_schem.jpg Schemat EGR
Plik ściągnięto 1402 raz(y) 59,43 KB
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
mateusz25
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2496
Paliwo: diesel
Wersja:: Exclusive
Rok prod.:: 1998 Pomógł: 2 razy Dołączył: 10 Sty 2015 Posty: 332 Skąd: Goleniów
Wysłany: 5 Październik 2015, 11:53
A jeśli wyczyszcze zawór i podepne ten wężyk do niego to jakiś czas działa. Spalony olej idący z pokrywy do rury założonej na ssący i tam będzie się odkładal, trochę zaleje zawór. Może na krótko te czyszczenie i zaraz zaklei cały dolot olejem a czy nie można otworu w pokrywie zaślepić i w rurze do kolektora?
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 3 Grudzień 2020, 19:34
MateuszCOMPANY, Tylko jeżeli zablokuje się mechanicznie na otwartym zaworze.
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum