Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Wymiana Korasa Turbiny w Citroeni XM 2.0 T.C.T
Autor Wiadomość
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 593
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 22 Grudzień 2023, 22:19   Wymiana Korasa Turbiny w Citroeni XM 2.0 T.C.T

"Cześć i czołem !"

Zabieram się do regeneracji turbiny w moim Citroenie.
W takim świątecznym nastroju zrobiłem filmik wprowadzający do tematu.
Zamierzam zrobić relację wideo z tego wydarzenia.

Zapraszam do obejrzenia i śledzenia tematu.

https://www.youtube.com/watch?v=LdijpZ1LKM4

PS:
Nie, nie wiem gdzie kupić taki koras, trafił mi się jeden, ale było więcej.

Pozdrawiam.



ekran.png
Plik ściągnięto 6 raz(y) 311,47 KB

_________________
Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
 
 
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 593
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 18 Luty 2024, 20:02   

Temat Turbiny w moim aucie ciąg dalszy.
Tym razem podłączyłem czujnik ciśnienia generowanego przez turbinę do jej diagnostyki.
W przyszłości chcę mieć stały odczyt na dodatkowym wskaźniku w kabinie, więc zamontowałem go na stałe.

Z otrzymanego pomiaru napięcia wychodzi mi, że podciśnienie za kompresorem turbiny spada o 0,06 atm.
Czy to sugeruje, że jej łopatki się nie obracają, czy może wtedy wartości byłyby większe?

Zapraszam do obejrzenia relacji z montażu i testów:
https://www.youtube.com/watch?v=QomGuX1Uq7I

Pozdrawiam.



Czujnik ciśnienia Turbo XM.jpg
Plik ściągnięto 5 raz(y) 187,55 KB

_________________
Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
 
 
Kemsey

Mój samochód: XM2.0 TCT, CX 25 TRD TURBO2
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel, benzyna
Wersja:: hachback
Rok prod.:: 1996
Pomógł: 28 razy
Dołączył: 28 Wrz 2011
Posty: 405
Skąd: Lublin
Wysłany: 28 Luty 2024, 23:52   

Obstawiam, że masz uszkodzony elektrozawór sterujący doładowaniem, prawdopodobnie dlatego zapala się Check engine. Elektrozawór jest oczywiście niedostępny, ale można przystosować ze stajni VW. W silnikach 1.8 turbo były stosowane zawory tej samej firmy i tych samych parametrach, jedyna różnica jest w kącie wyprowadzenia przyłącza pod wtyczkę elektryczną. Ten elektrozawór to dość częsta przyczyna nie poprawnej pracy turbo. Znajduje się na ścianie grodziowej po środku, tuż pod listwą podszybia. Druga usterka, która niekiedy objawia się po latach to zacięty w pozycji otwartej zawór waste gate. Trzeba go po prostu rozruszać, po uprzednim rozpieciu sztangi od gruszki upustowej. Zdarza się też, że właśnie sztanga sama spada z powodu totalnej korozji segera, który ma zabezpieczać połączenie sztangi z dźwignią zaworu waste gate.

Elektrozawór:

https://allegro.pl/oferta/elektrozawor-turbo-1-8-t-n75-jak-06a906283e-febi-12779942751

 
 
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 593
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2 Marzec 2024, 22:10   

Dziękuję za sugestie.
Wszystkie te elementy sprawdzę. Zamierzam wyremontować turbo w moim aucie i przekonać się ile potrafi.

Pozdrawiam.

_________________
Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 9 Marzec 2024, 16:20   

Życzę samozaparcia i powodzenia! Ja też swojego muszę uruchomić. Od czasu kiedy zapowietrzyło się sprzęgło - stoi w garażu.... :roll:

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 593
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 18 Marzec 2024, 22:00   

Sezon coraz bliżej, trzeba wyprowadzić maszynę z garażu. :)

Mam pytanie o rodzaj nasadki jaki jest potrzebny do odkręcenia turbiny od kolektora?
Szpilka jest chyba ósemka, natomiast nakrętka z tą gwiazdką ma za zewnątrz około 10,9mm. średnicy.



kolektor.jpg
Plik ściągnięto 12 raz(y) 412,71 KB

_________________
Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4273
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 19 Marzec 2024, 19:15   

Nie miałem do czynienia z taką nakrętką ale wygląda jak na nasadkę torx bo na spline mnie nie bardzo..

 
 
safran65
safran65

Mój samochód: Citroen C4GP
Poj. silnika (cm3): 1800
Paliwo: benzyna
Wersja:: C4 Grand Picasso
Rok prod.:: 2007
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2019
Posty: 249
Skąd: Gdynia
Wysłany: 19 Marzec 2024, 19:52   

Sasun71 powiększ fotkę to na pewno nie torx ;-)

 
 
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 593
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 19 Marzec 2024, 23:12   

Wchodzi na nią klucz 10-tka, oczkowy płaski (z 12-kątnym nacięciem), ale z lekkim luzem i mam obawy, żeby nie zniszczyć nakrętki.
Nie mam nasadki spline tego rozmiaru, żeby sprawdzić, muszę kupić.

Jeszcze coś może być innego?



kolektor.jpg
Plik ściągnięto 5 raz(y) 816,12 KB

_________________
Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4273
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 20 Marzec 2024, 19:11   

safran65, Niby nie.. ,ale ribe mnie nie pasuje całkiem ;-) Zestaw kluczy w moim przypadku rozwiał by czy to torx bo są w zestawie a zaś na foto torx występuje we widocznych pozostałych śrubach;)

 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4273
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 20 Marzec 2024, 19:12   

arturromarr, Druga fotka lepsza:) A co wyszukuje obiektyw smartfona w opcji szukaj po zdjęciu? Bo patrząc w powiększeniu nie jest to wersja klucza 12kątnego dla wersji 6kątnej,kąty pojedyńczego zęba nie pasują dla wersji 6kątnej normalnej nasadki..Według mnie nie jest to nawet Spline bo porównałem uzębienie takiej nasadki ze zestawu w necie... :roll: przykład W przykładzie też jest to złudzenie dla nasadki zwykłej 12-kątnej,bo już nakrętki jak nie wyświetla klucza szukałem,może kwestia mieć ciaśniejsze wydanie nasadki bo producenci mają 0.3mm rozbieżność,jedna lata a druga pasowna..

 
 
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 593
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 25 Marzec 2024, 17:14   

Odkręciłem taką nasadką jak na zdjęciu. Trzeba uważać, bo pod pojęciem "spline" są sprzedawane dwa różne zarysy.
Turbina wyjęta.



zestaw nasadek.jpg
Plik ściągnięto 5 raz(y) 260,61 KB

_________________
Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4273
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 25 Marzec 2024, 19:00   

arturromarr, Dzięki:) Ja trafiałem na te drugie cały czas..tak samo można trafić rozmiary calowe w ofertach i nie chodzi o wymiary 1/4 ,3/8 1/3 itd..P ogarnięciu tematu te łapią 6kątne i 12kątne śruby,kwadraty i torx i calowe od biedy..

 
 
safran65
safran65

Mój samochód: Citroen C4GP
Poj. silnika (cm3): 1800
Paliwo: benzyna
Wersja:: C4 Grand Picasso
Rok prod.:: 2007
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Mar 2019
Posty: 249
Skąd: Gdynia
Wysłany: 25 Marzec 2024, 20:53   

I spróbuj tu sam coś naprawić :-P To juz nie te czasy,że wystarczył podstawowy zestaw "zwykłych" kluczy i młotek. Teraz to trzeba zainwestować w "wiedzę" a x2 lub x4 w odpowiednie klucze. Ot i cała nowa technika :lol: Co producent to inne klucze.

 
 
arturromarr
Aktywny



Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Mar 2018
Posty: 593
Skąd: centralna Polska
Wysłany: 26 Marzec 2024, 21:51   

Dobrze, że nasadki do zwykłych śrub też się nadają.

Turbina "stoi", wirnik ani drgnie. Naprawa się przyda. :)
Wygląda, że była już regenerowana, ponieważ jest logo jakieəś firmy, ale chyba coś im nie poszło.
Nic dziwnego, że ich strona: https://www.turboworld.nl już nie istnieje.

Fatalny dostęp jest do rurki zasilającej olejem od strony silnika, żeby ją wyczyścić.
Mam obawy, że rozrusznik trzeba wyjąć, żeby kluczem się dostać, a żeby dostać się do rozrusznika, konżektor przeszkadza. Jakaś koszmarna kaskada.



turbo 1.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 211,56 KB

turbo 2.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 214,3 KB

turbo 3.jpg
Plik ściągnięto 9 raz(y) 199,98 KB

_________________
Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA