Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Pogromcy mitów - Czy tylko oryginał jest najlepszy?!

dayus - 1 Listopad 2010, 14:05
Temat postu: Czy tylko oryginał jest najlepszy?!
Dlatego właśnie napisałem,ze ciężko u mnie ze sklepem z częściami do hydrauliki. Ale czy w ASO mają takie coś? Do pompy o-ring kosztował 6zł,a wiec jak dam i 12zł na o-ringi,to tak jeszcze nie zbankrutuje,a zaoszczędzę czasu na jeżdżenie i szukanie innego sklepu. Inaczej by się to miało,gdybym miał kupić 10takich o-ringów,ale 2szt to im jeszcze odżałuje.

Zaraz zobaczę jak konżektor mają rozrysowany na service.citroen.com

Jak zawsze (już nie pierwszy raz się z tym spotkałem) Xantia na stronie serwisowej Citroena traktowana jest "od Macochy" - konżektor dla niej nie jest "rozebrany" na części

Ale dla BX'a już na szczęście tak.

Podpowiedzcie co mam kupić,by cieszyć się zregenerowanym konżektorem.
Ta blaszka ze śrubką o której mówiłem wcześniej to element (NFP) powyżej elementu nr. 21

Uszczelka nr. 17 i 18 kosztuje 33zł/szt - nienormalni są... :/

PS.: wg. tłumaczenia Citroena na Polskę - konżektor to włącznik;P Niby tak,ale mogli by to nazwać fachowo.

tomektb - 1 Listopad 2010, 17:13

powiem tak:
fakt 33zł za szt. mało nie jest, ale patrząc na oznaczenie uszczelki 17 37x33x1,9 nie jestem w 100% przekonany czy jest to oring (a w takim przypadku wolałbym wydać 33zł i mieć spokój niż kombinować i robić to raz jeszcze lub przez tydzień )
a blaszka z kulką wygląda na jakiś rodzaj zaworu :)

robson - 1 Listopad 2010, 18:53

tomektb napisał/a:
olej LHM jest b. agresywny na zwykłą gumę w oringach za "20 gr"

Całe szczęście, że to nie prawda. Wystarczy zaopatrzyć się w najzwyklejsze oringi z gumy olejoodpornej a będzie ona zdawać egzamin, przez następne naście lat. Te oringi za 33zł są identyczne i nie są wcale z innego materiału. LHM jest olejem mineralnym i te oringi w praktyce, w zupełności wystarczają. Oczywiście najlepsze były by oringi silikonowe ;) Charakteryzują się wysoką odpornością zarówno na wysokie jak i niskie temperatury, od -60°C do + 200°C. Dlatego zawsze, gdzie tylko się da, stosuję silikon ;) Odporny on jest na oleje,smary, alkohole, roztwory soli itp. Oringi fluorowe, czyli FPM, nie jest odporna, np na nawet najsłabsze kwasy oraz alkohol. Wystarczy nawet zwykły ocet i po gumie... Do uszczelnienia nakrętek z wódką , tym bardziej... ;)
Zatem jeżeli chcesz mieć konżektor uszczelniony na "zawsze", zajrzyj np. TU Mogą coś zawsze dobrać.

tomektb - 1 Listopad 2010, 19:46

robson napisał/a:
Całe szczęście, że to nie prawda.


tu masz specyfikację gumy fluorowej łącznie z PN
"Charakteryzują się bardzo dobrą odpornością na wysokie temperatury (-20 ÷ 200C), dobrymi własnościami mechanicznymi, są odporne na paliwa, oleje syntetyczne, oleje
i smary mineralne, węglowodory alifatyczne i aromatyczne, ciecze hydrauliczne.
Wymagania i badania wg PN-90/M-73092, właściwości gumy FPM wg PN-88/C-94153/77"
a jeżeli stosujesz w swoim samochodzie
robson napisał/a:
alkohole, roztwory soli itp

to ci współczuję

robson napisał/a:
Do uszczelnienia nakrętek z wódką , tym bardziej...

ale o prowadzeniu bimbrowni lub gorzelni kolega dayus nie wspominał

Więc najpierw posprawdzaj a potem zarzucaj nieprawdę

robson - 1 Listopad 2010, 21:14

tomektb,
Chyba nie wiesz jakie procesy w olejach następują w procesie starzenia się. W wyniku pracy oleju następuje jego starzenie (utlenianie) zarówno samego oleju bazowego jak i dodatków uszlachetniających. Powodem tego jest kontakt z powietrzem i metalami.
Nawet niepracujący olej podlega procesom starzenia.
Przyczyną pojawiania się wielu różnorodnych substancji zanieczyszczających jest właśnie proces utleniania, szczególnie ułatwiony w czasie smarowania, gdy olej znajduje się w cienkiej warstewce, w podwyższonej temperaturze, przy jednoczesnym katalitycznym wspomaganiu utleniania przez metaliczne podłoże. Produkty kwasowe są właśnie wynikiem łączenia się tlenu z węglowodorami (tlen wbudowuje się w cząsteczkę). Konieczność ochrony przed korozją części smarowanych wynika przede wszystkim z tego, że podczas eksploatacji oleju pojawiają się silne kwasy nieorganiczne, głównie (siarkawy i siarkowy) oraz słabe kwasy organiczne - produkty utleniania węglowodorów.
Z tego też powodu nie stosuje się uszczelnień FPM a uszczelnienia z gumy NBR (nitril butadien rubber). Zastosowanie tychże jest właśnie do podłączeń ruchomych i statycznych w urządzeniach hydraulicznych, pneumatycznych i w innych połączeniach części maszyn i urządzeń. Zaś odporna jest na oleje, smary mineralne-oleje pochodzenia roślinnego zwierzęcego-węglowodory alifatyczne-woda do + 100°C-rozcieńczone roztwory kwasów i zasad do +50°C (na co właśnie FPM nie jest odporna)-niepalne ciecze hydrauliczne typu HSA i HSB. Zatem uszczelnienia z FPM są rzadziej stosowane niż z NBR. FPM jest dobre do paliw, głównie na początku stosowano ją do paliw lotniczych.

tomektb - 1 Listopad 2010, 22:28

nitrylowy NBR zakres temperatur -30 - 120 odporność :
oleje pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, oleje mineralne i smary, węglowodory alifatyczne, woda do +60 ºC, alkohole, roztwory soli, rozcieńczone roztwory kwasów i zasad do + 60ºC, bardzo dobra odporność na zmianę objętości w olejach

fluorowy FKM zakres temperatur -25 - 220 odporność:
niezrównana odporność na działanie kwasów w utleniających, olejów technicznych, paliw, cieczy hydraulicznych, bardzo dobra odporność na działanie roztworów soli, rozcieńczonych kwasów, alkoholi, wody, węglowodorów aromatycznych, ozonu, mała przepuszczalność gazów

silikonowy VMQ zakres temperatur -60 - 220 dobra odporność:
na działanie wodnych roztworów kwasów, zasad, soli oraz niektórych olejów, korzystne właściwości elektroizolacyjne

z gumą nitrylową nie zapędzał bym się bo odporna jest na roztwory kwasów i zasad do +60ºC

dayus masz już pełną wiedzę , wybór należy do ciebie :D

robson - 1 Listopad 2010, 23:02

tomektb napisał/a:
niezrównana odporność na działanie kwasów w utleniających,
Tu chyba widzę jakieś tendencyjne właściwości ;)
O ile mi wiadomo to wulkanizaty fluorowe nie są odporne na:
* ketony, estry i etery małocząsteczkowe np.: octan etylu, doksan
* kwasy organiczne (np nawet na octowy)
* gorącą wodę oraz parę wodną

tomektb - 1 Listopad 2010, 23:25

robson napisał/a:
* kwasy organiczne (np nawet na octowy)

i mrówkowy ;) (nie zapominaj)
na solny i siarkowy (nawet stężony) jest odporna :P

i przy okazji na oringach fluorowych (w pompie 6szt 16x2) już parę tyś km zrobiłem i nic się nie dzieje (2 szt 19x2,5 kupiłem w ASO bo tylko tam mieli ten rozmiar)

robson - 1 Listopad 2010, 23:53

Kolega chyba pomylił odporność z brakiem odporności ;) Wystarczy kliknąć a Googlach i na pierwszej lepszej stronie o FPM jest napisane, że właśnie NIE jest odporny na kwasy organiczne. KLIK
Zgodzę się, że wytrzymają olej LHM ale tylko regularnie wymieniany (co 2 lata). Później, pomimo tego, że nawet auto jest nie używane - olej się po prostu psuje i to chyba nawet szybciej niż używane...

tomektb - 2 Listopad 2010, 00:58

nie nie pomylił

a kolega nie odróżnia kwasu octowego (organiczny) od siarkowego (nie organiczny)
klik
i to też wychodzi w googlach tylko trzeba czytać wszystko ;)

????
a olej w silniku wymieniasz regularnie?
więc dlaczego LHM miałby nie być wymieniany regularnie? (więc nie może popaść aż w taką degradację, która spowoduje, że będzie to tylko i wyłącznie kwas octowy z domieszką zasady) a jeżeli już ktoś tak dba o auto, że LHM nie wymienia to bedzie mu wszystko jedno czy uszczelnienie działa czy nie

donalehandro - 22 Luty 2011, 16:20

czasem zamiennik robi dluzej od oryginalu 8-)
baksowaty - 20 Marzec 2011, 20:00

Witam ja w paru beniach uszczelniałem konżektor oringami zakupionymi w sklepie z uszczelnieniami technicznymi po 50gr za sztukę.Jak narazie po upływie około 3lat nie ma wycieków.
picassodesign - 26 Lipiec 2011, 17:02

Ja jestem tego zdania - nie przepłacam :) Nie zawsze kupuję oryginalne części zamienne do Citroena, często są to zamienniki oryginałów. Są równie dobre jak oryginalne, oczywiście nie każde. Te ważniejsze elementy samochód kupuję oryginalne, mniej ważne zamienniki - chodzi o części które mniej się zużywają, nie mają wpływu na bezpieczeństwo, komfort.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group