Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Dział hydrowozów - Xantia 2.0 HDI 110KM - brak paliwa na wyjściu z pompy CR

Łata - 18 Lipiec 2016, 08:43
Temat postu: Xantia 2.0 HDI 110KM - brak paliwa na wyjściu z pompy CR
Witam.
Szukam pomocy - mam problem z silnikiem 2.0 HDI 110KM RHZ (Xantia 1999r.): na wyjściu z pompy wtryskowej nie pojawia się paliwo.

Paliwo wychodzi z pompy wstępnej (w baku), dochodzi do pompy wtryskowej (wychodzi z filtra paliwa), ale nie wychodzi z pompy na listwe wtryskową i na wtryski.
Pierwsza oczywista myśl - zawór wysokiego ciśnienia. Wymieniony na drugi używany - te same objawy. Zakupiony nowy, trzeci zawór - bez zmian...
Zasilanie na zawór jest (pojawia się przy przekręceniu na "kontrolki" oraz przy kręceniu rozrusznikiem).
Po zdemontowaniu zaworu, z otworu po nim, paliwo leci jak szalone po przekręceniu kluczyka. Po zamontowaniu zaworu nie wychodzi z pompy.
Na zawór napięcie dochodzi i sam zawór tez (chyba!) jest sprawny (zarówno dwa używane jak i fabrycznie nowy "brzęczą" po otrzymaniu zasilania), ale mimo wszystko z pompy nie wychodzi paliwo na listwe.
Podczas kręcenia rozrusznikiem całe paliwo idzie w powroty.

Trochę brak mi pomysłu... Czy padła pompa cr? ("zapchała" się)

Co do genezy usterki: auto normalnie dojechało, silnik zgaszony, 3 tygodnie postoju i... kaplica. Kręcił i nie odpalał, aż akumulator się porządnie rozładował. Potem kable, następnie drugi aku i nic. Wtedy diagnoza komputerowa (błąd ciśnienia paliwa i cpw) oraz organoleptyczna (brak paliwa na wyjściu z pompy). CPW wymieniony (błąd nie powrócił).

Zasilanie na zaworze wysokiego ciśnienia w pompie: pojawia się po przekręceniu stacyjki (ok. 12v), po jej wyłączeniu powolutku spada do zera (oczywiście napięcie sprawdzane zwykłym multimetrem...). Słychać brzęczenie zaworu, ale paliwo na wyjściu z pompy się nie pojawia...

1. Czy można zawór ciśnienia zastąpić zaworem mechanicznie, na stałe, zamkniętym?
2. Co może mieć wpływ na nieprawidłowe działanie tego zaworu?
3. Jakie napięcie powinno pojawic się na zasilaniu tego zaworu?
4. Co moze mieć wpływ na nieprawidłową wartośc tego napięcia?
3. Jaka może być inna przyczyna braku paliwa na wyjściu z pompy cr (jeżeli zawór i prąd są ok?)


I jeszcze to mnie zastanawia:

"Schemat połączeń mechanicznych recyrkulacji spalin przedstawia się następująco:
- pompa podciśnienia => przewód giętki z podciśnieniem => nastawnik recyrkulacji spalin (sterownik reguluje wielkością prądu taktującego na zawór elektromagnetyczny) => ... "

Czy dobrze wnioskuję, że nieprawidłowe podciśnienie (np. jakiś przewód przegryizony przez kunę) skutkowac będzie "złym" prądem na zaworze wysokiego cisnienia pompy cr?!

Liczę na pomoc, bo juz mi pomysłów brak... :(

dejnekomirek - 18 Lipiec 2016, 21:38

Przepraszam, ze pytam,ale : jestes pewien, ze pasek rozrzadu jest caly? raczej niemozliwe zeby pompa padla tak, ze nie wyplywa zadne paliwo. Moze tak sie stac, jesli naped przestal dzialac.
Sprawdz moze lepiej stan rozrzadu.

Łata - 19 Lipiec 2016, 00:17

Pasek rozrządu jest cały, napęd pompy sprawny. Na "plaku" silnik odpala.
dejnekomirek - 19 Lipiec 2016, 07:11

Wyglada, ze pompa do wymiany. Mialem tak z Toyota d4d. Wymiana pomogla.
karola44-81 - 19 Lipiec 2016, 14:08

Czujnik położenia wału podaje impulsy gdy wał się kręci?
Może ECU nie ma skąd wiedzieć, że ma podać paliwo?
Tak tylko się domyślam, ale warto sprawdzić. Tym bardziej, że auto działało i po postoju nie odezwało się. Czy tak nagle padła by pompa?

Łata - 20 Lipiec 2016, 21:49

Teoria mechanika o braku paliwa na wyjściu z pompy, to bzdura. Dziś pogrzebałem trochę sam przy aucie i oto moje obserwacje:
-pompa wstępne, elektryczna działa, paliwo dochodzi do filtra, wychodzi z filtra i wchodzi do pompy
-zasilanie na zaworze ciśnieniowym w pompie cr jest, zawór działa (jest nowy)
-napięcie czujnika ciśnienia paliwa na listwie w stanie spoczynku = 0,09V, podczas kręcenia rozrusznikiem = 0,48V (szacuję więc, że ciśnienie ok 150-180 bar, więc wystarczające do odpalenia), więc paliwo z pompy cr tez wychodzi.
-oporność czujnika cpw w stanie spoczynku = 380 om, podczas kręcenia zmienia się (skacze).
-dwa błędy (mam tylko zwykly czytnik bledów) p0190 i p0230 (czujnik ciśnienia i temp. na listwie)
-na "samogwałcie" silnik odpala (tzn. pracuje na samostarcie, a jak go przepali, to gaśnie!)
-starałem się zmierzyć napięcie na wtryskiwaczach podczas kręcenia (zwykłym multimetrem) - wynosiło 0,00V cały czas...
-no i najważniejsze: auto nie odpala :P

dejnekomirek - 20 Lipiec 2016, 22:07

Cisnienie na listwie powinno przekroczyc 200 Bar. Inaczej silnik nie odpali, zablokowany wtrysk. Do diagnozowania powinienes miec cos porzadniejszego, z podgladem parametrow. Najlepiej Lexia. Sprawdz dla swietego spokoju powroty wtryskiwaczy. Czesto nadmierny powrot tez skutkuje zbyt niskim cisnieniem na listwie, szczegolnie na rozruszniku. Sprawdz rowniez jak szybko spada cisnienie po wylaczeniu rozrusznika. Diagnozowanie silnika bez podgladu parametrow to ciezka walka. Multimetr jest dobry do sprawdzania stanu okablowania, ale ciezko z jego pomoca diagnozowac silnik. Zycze powodzenia.
Łata - 20 Lipiec 2016, 22:24

Na powrocie Z wtryskiwaczy nie pojawia się w ogóle paliwo (podczas kręcenia silnikiem paliwo leci z powrotów w kierunku DO wtryskiwaczy).
Po wyłaczeniu rozrusznika napięcie (ciśnienie) spada od razu i od razu jest wyrównywane do 0,48V przez zawór ciśnieniowy (słychać to).

Jeżeli cisnienie na listwie jest za niskie (czujnik to odczytuje i daje sygnał do kompa, a ten wysyła sygnał do zaworu) to zawór jest zamykany i cała "para" powinna iść na listwe (a nie w powrót) - dobrze rozumuję?

U mnie jednak (mimo nowego zaworu!) coś nie gra...

karola44-81 - 20 Lipiec 2016, 22:42

0230 u mnie tez wywalalo ciągle. Sugeruje to brak cisnienia po stronie niskiego ciśnienia. Sprawdź jakie cisnienie podaje pompa i jakie jest utrzymywane przez regulator cisnienia w filtrze paliwa. Powinno byc ok. 2,8 bar.
Ciagle obstawiam pierdołę. Czyli albo czujnik polozenia walu, lub pompa w zbiorniku.
Z filtra paliwa powinno sikac paliwo

Łata - 20 Lipiec 2016, 22:53

CPW zmieniany.
Po zdjęciu przewodu wyjściowego z filtra paliwa i przekrecęniu zapłonu (uruchomieniu pompy wstępnej w baku) paliwo sika jak głupie!

Nie bardzo rozumiem zasadę działania "regulatora niskiego ciśnienia" na pompie cr (od góry) - może od być winny?

dejnekomirek - 21 Lipiec 2016, 07:19

Nie chce byc nieuprzejmy, ale doucz sie. Czasami prawisz dobrze, a czasami zadajesz laickie pytania. Poszukaj opracowanie Lusni o dzialaniu ukladu CR i dobrze poczytaj: dowiesz sie wielu ciekawych rzeczy. W filtrze paliwa, a raczej w jego obudowie jest zaworek, ktory podtrzymuje cisnienie dostarczanego paliw. Jego awaria daje podobne objawy do uszkodzenia pompy CR.
Łata - 21 Lipiec 2016, 10:26

Zasadę działania zaworka w filrze ogarniam. Przeczytałem kilka tematów i opracowań o działaniu CR i konkretnie HDI, zanim się zabrałem za samodzielną "diagnozę". Nigdzie nie znalazłem DOKŁADNEGO (zrozumiałego dla mnie) opisu działania (zasada działania, funkcja) "elektrycznego zaworu niskiego cisnienia" NA POMPIE CR - stąd moje laickie pytanie...
Roman Suchara - 22 Lipiec 2016, 23:44

Łata napisał/a:
funkcja) "elektrycznego zaworu niskiego cisnienia" NA POMPIE CR - stąd moje laickie pytanie..
W xantii tego zaworka nie masz.Na górze pompy jest elektrozawór odłączania 3-ego tłoczka,a z prawej strony,(od strony filtra paliwa)jest zawór regulacji wysokiego ciśnienia.
Łata - 23 Lipiec 2016, 23:05

Dziękuję. Własnie o ten "elektrozawór odłączania 3-ego tłoczka" mi chodziło - nie ogarnąłem zupełnie jego działania i zastanawiałem się, czy to on może być winowajcą zamieszania.

Generelnie diagnoza przebiega mi opornie, bo auto padło kilakdziesiąt km od domu i mam czas praktycznie tylko w weekend do niego podjechac, bo w tygodniu pracuję do późna.

Dzisiaj pomierzyłem cisnienie paliwa (udało mi się pozyczyć manometr) - najwazniejszy moim zdaniem pomiar i wynik to: cisnienie paliwa na zasilaniu pomiędzy pompą wstępną w baku a wejściem do filtra paliwa. Wynim: max 1,34 bar. (!)

Z tego co wiem, powinno tam być 2,5 bara (mam rację?), więc obstawiam usterkę pompy elektrycznej. Planuję ją wymomtować, zobaczyć czy jakiś syf mechanicznie nie blokuje przepływu paliwa i wyczyścić lub wymienić pompę.

Zakładam, że zbyt niskie cisnienie w układzie niskiego ciśnienia powodowało zbyt niskie cisnienie w układzie wysokiego cisnienia, a to prowadziło do pracu napięcia na samych wtryskiwaczach (komp ich nie uruchamiał).

Teraz się tylko zastanawiam, czy nie dałem ciała z tym pomiarem, bo nie zwróciłem zupełnie uwagi na stan akumulatora (zakładam, że za słaby aku dał by taki sam efekt - niskie ciśnienie), a auto stoi juz kilka tygodni z kilkuletnim akumulatorem...
Co prawda centralny zamek się otworzył i zamknął, a lampki w kabinie świeciły normalnie, ale czy to wystarczy?

Swoją drogą zabawne, że moja diagnoza wskazuje na problem na samym poczatku układu paliwowego, a mechanik szukał usterki na jego końcu (wtryski, czujnik ciśnienie na listwie, zawór ciśnienia na pompie cr i wreszcie sama pompa cr) :)

Łata - 24 Lipiec 2016, 17:27

Szukając nowej pompy zauwazyłem, że wszystkie skatalogownade do Xantii 2.0 HDI posiadają podane ciśnienie 1.5 bra (np tu:)

http://allegro.pl/pompa-p...6191684117.html

Czy to jakiś błąd? Nie powinno być jakieś 2,6 bara? Czy taka pompa będzie do mnie "pasować"?

karola44-81 - 24 Lipiec 2016, 19:51

Pierburg dla pompy 7.00468.93.0 podaje 2 bary.

Twoje 1,3 to na pewno za mało.

Łata - 24 Lipiec 2016, 21:01

No własnie producenci podają od 1.5 (Vemo) przez 2 i 3, aż do 3.5 bara (Valeo) dla tej samej pompy (oe 1607401780)... :?:
Łata - 5 Sierpień 2016, 07:35

Pompa wymieniona na nową (kolejne kilkaset złotych...), teraz ciśnienie (między pompą w baku a wejsciem do filtra) dochodzido 2.25bar - a auto jak nie odpalało, tak nie odpala... (brak cisnienia na listwie)

Brak mi już chyba cierpliwosci, czasu i pieniedzy i coś czuję, że Xantia zakończy swój marny zywot na złomie!!! :(

Łata - 22 Sierpień 2016, 19:56

Kolejny weekend i znów chwila wolnego czasu - podsumuję wszytsko raz jeszcze, może komuś coś do głowy wpadnie:

1. Samochód nie odpala (kręci)

2. W pamięci zapisany błąd ciśnienia na listwie

3. Po odpięciu czujnik cisnienia paliwa na listwie - brak różnicy (nadal nie odpala)

4. Pompa paliwa w baku wymieniona na fabrycznie nową

5. Zawór wysokiego cisnienia na pompie CR wymieniony na fabrycznie nowy

6. Geneza: samochód dojechał na parking normalnie, stał bez ruchu ok 3 tygodni i potem już nie odpalił

7. Zmierzone aktualnie ciśnienie paliwa na zasilaniu:

-przed filtrem paliwa 2.2-2.3 bar

-za filtrem 2.2-2.3 bar (po przekręceniu kluczyka na kontrolki pompa elektryczna pompuje do 2.2-2.3 bara, podczas kręcenia rozrusznikiem cisnienie stopniowo spada od około 1.5 bar)

-po podłaczeniu przewodu bezpośrednio z pompy elektrycznej do pompy CR, cisnienie po przekręceniu na zapłon popmuje do 4.7bar, a podczas kręcenia spada stopniowo do 3bar.

8. Po próbach kręcenia popuściłem przewód wysokiego ciśnienia (listwa-wtryskiwacz) i pociekło paliwo (chodziło mi tutaj tylko o obalenie teorii, że paliwo nie wychodzi z pompy CR na listwe).

9. Na plaku auto "zaskakuje" (ale nie odpala; przepala tylko plaka i gaśnie)

10. Na drugim -zapasowym- kluczyku także nie odpala (immo w kluczyku odpada).

Jakieś pomysły? Sugestie? :-/

karola44-81 - 24 Sierpień 2016, 11:38

No to zastrzeliłeś mnie .
Byłem pewien że to pompa w zbiorniku.
Skoro paliwo jest na wtryskiwaczach, a silnik nie odpala to wygląda jakby wtryskiwacze nie włączały się.
Jesteś w stanie odczytać nawet ELM obroty wału korbowego podczas kręcenia rozrusznikiem?
Czy aby nie widać pod maską śladów po gryzoniach? Może uszkodzona wiązka od wtryskiwaczy?
Odpinałeś kostkę od ECU? Może zajrzyj tam. Mi jak gasł silnik i szukałem przyczyn to i tam zaglądałem. Okazało się, że było sporo syfu i korozji na stykach. Choć u mnie w końcu dopiero po wymianie pompy w zbiorniku auto jeździ teraz jak szalone.

Kemsey - 24 Sierpień 2016, 20:23

Mi przychodzą do głowy dwa pomysły. Może już ktoś je wcześniej podawał, ale ja nie czytałem całego wątku. Pierwszy - czujnik położenia wału. Drugi, jeszcze bardziej prozaiczny - wyłącznik zderzeniowy. Może głupie, ale warto sprawdzić.
XxxCinuxxX - 25 Sierpień 2016, 10:30

A może masz uszkodzony przekaźnik, jak to było w przypadku kolegi Darek_K. A oto link do tematu http://citroen.org.pl/for...460d893f#106096
prymaka1 - 10 Grudzień 2018, 17:11

Witam, piszę tą informację dla potomnych. To ważne!. Jeśli w waszym aucie jest układ BOSCH- a w tym poście chyba ten układ się znajdował, w pokrywie obudowy filtra paliwa znajduje się regulator niskiego ciśnienia paliwa. Zawór zbudowany ze sprężyny która poddaje się przy odpowiednim ciśnieniu paliwa powodując przekazanie nadwyżki do przelewu.
W moim przypadku, gdy popękały końcówki w obudowie filtra, wymieniłem na jakiś z pułki sklepowej i nie mogłem odpalić. Pomogła przekładka tego regulatora ze starej obudowy oryginalnej do nowej.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group