Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

C5 - Olej silnikowy - zmiana z 5W na 10W

__Robert__ - 12 Listopad 2017, 16:36
Temat postu: Olej silnikowy - zmiana z 5W na 10W
Witam wszystkich :)
Panowie, nadchodzi czas kolejnej wymiany oleju i zastanawiam sie czy nie zmienić na 10W40 z racji przebiegu auta ( 250 tkm ), co sądzicie na ten temat. Muszę dodać, iż na przełomie 15 tkm muszę dolewać ok 3 l oleju, dlatego zastanawiam się nad innym, nie koniecznie Totalem. Znalazłem taki artykuł, czy się z nim zgadzacie?

http://www.auto-swiat.pl/...o-na-jaki/33sj2

Poradzicie coś mądrego?

jarulis - 12 Listopad 2017, 18:18

__Robert__ napisał/a:
na przełomie 15 tkm muszę dolewać ok 3 l oleju

Czy ty wymieniasz olej po 30kkm???

MarcinLbn - 12 Listopad 2017, 18:18

W Xantii zmieniłem z 10W na 5W jak miała nakręcone 250.000 km. Efektem było lepsze odpalanie w zimie i dalszy brak wycieków oraz brak konieczności dolewek.
W Xsarze zbliża mi się termin wymiany i nie wiem czy nie zaordynować jej także zmiany z 10W na 5W. Od wymiany do wymiany bierze mi pół miarki na bagnecie oleju.
Czyli można zmienić z 5W na 10W tylko po co?

jarulis - 12 Listopad 2017, 18:23

MarcinLbn napisał/a:
zmieniłem z 10W na 5W jak miała nakręcone 250.000 km

Na pewno w tę stronę?
Zwykle zmienia się na olej o większej lepkości.

MarcinLbn - 12 Listopad 2017, 18:24

jarulis napisał/a:
MarcinLbn napisał/a:
zmieniłem z 10W na 5W jak miała nakręcone 250.000 km

Na pewno w tę stronę?
Zwykle zmienia się na olej o większej lepkości.


Tak, w tę.

__Robert__ - 12 Listopad 2017, 21:14

jarulis napisał/a:
__Robert__ napisał/a:
na przełomie 15 tkm muszę dolewać ok 3 l oleju

Czy ty wymieniasz olej po 30kkm???


Absolutnie nie, nigdy, wymieniam co 15 tkm

Postanowiłem zostac przy 5W40 i nie kombinować, wszak policzyłem, że spala 0,2 l na 1000 km. Jest dobrze :-)

dejnekomirek - 12 Listopad 2017, 23:42

Witam. Robert, jak wlejesz 10W to pogorszysz klase oleju ( 10W ma wiecej dodatkow mineralnych ) i doprowadzisz do szybszego odkladania sie osadow, ktore zmniejsza wydajnosc pierscieni zgarniajacych, co prowadzi do zwiekszania zuzycia oleju. Moze zabrzmi to dziwnie, ale do zuzytych silnikow warto dac lepszy olej, lepszej klasy, aby przedluzyc jego zywot. Z uwagi na wieksze luzy, wieksze przedmuchy Taki silnik potrzebuje oleju o dobrych wlasnosciach smarujacych i dobrych wlasnosciach wymywajacych osady. Od oleju 10W lepszy jest 5W , wiec wybor jest chyba jasny.
Oleje 5W sa w pelni syntetyczne, a wiec rowniez o duzej stabilnosci wlasnosci smarnych, potrzebnych do dobrej wspolpracy czesci tracych o siebie, a o powiekszonych luzach z uwagi na zuzycie.

jarulis - 13 Listopad 2017, 00:37

Wg mnie to trochę duże zużycie. Do silnika wchodzi ok. 5 l. Więc dolewasz ponad połowę pojemności całkowitej.

Po pierwsze zastanowiłbym się nad częstszą wymianą - po krótszych przebiegach. Jeśli zaczniesz wymieniać po 10kkm dolewka będzie ok. 2l. Nie wiem jak litrowo wychodzi różnica pomiedzy oznaczeniami min/max na bagnecie, ale może się okazać, że nie konieczna będzie dolewka. W ZX to było ok. 1,5 l.
Dolewka to:
- strata kasy,
- dalsza praca (ok. 5kkm) na zmieszanym (pół starym) oleju.
Kiedyś wymiany dokonywało się po 10kkm. W motocyklach wymiany dokonuje się co 5-6kkm, ale tam są sprzęgła mokre. Natomiast wymiana co 15kkm (już nie wspominając o 20kkm jak zaleca Citroen w warunkach normalnych) wydają się mocno przeciągnięte, co musi się odbijać na zużyciu silnika.

Po drugie zmieniłbym markę oleju. Olej powinien być syntetyczny o parametrach jakie zaleca Citroen - 5W40. Do mojego notorycznie w serwisie Ciroena w okresie gwarancji lano 5W30. Nie musi to być Total, choć do niego nic nie mam. Aktualnie do X7 leję Valvoline. Jednak samochód mam dopiero od roku i nie zauwazyłem ubytków oleju, ani specjalnych korzyści tej marki.

Po trzecie, zmiany oleju na bardziej lepki, dokonuje się w zasadzie gdy zużycie oleju jest b. duże i zależy nam na obniżeniu kosztów. To już ostateczność. Lepiej poszukać przyczyny zwiekszonego zużycia - często to są uszczelniacze zaworowe, po których wymianie zużycie znacznie spada.

__Robert__ - 13 Listopad 2017, 20:00

Dzisiaj kupiłem Total 5W40, więc leję ten sam co zawsze.
Wymiana co 10 tkm to dla mnie przesada, ja zawsze wymieniam co 15 tkm i przy tym zostaję.
Nie widzę żadnego związku z mieszaniem tego samego oleju ( Total 5W40 w tym przypadku ) stary/nowy. Silnikowy dolać nowy olej, to tak jak byś pojechał do SPA i się odnowił biologicznie :-D . Mało tego, czytałem o takich przypadkach, że ludziska w ogóle nie wymieniali oleju, ponieważ silnik brak tak duzo oleju, że ciągle był świerzy w silniku :-P , taka sytuacja.

Jacoll - 13 Listopad 2017, 20:25

__Robert__ napisał/a:
Dzisiaj kupiłem Total 5W40, więc leję ten sam co zawsze.

Tak trzymaj :one: chyba zapomniałeś ile problemów było przez 10W40... ile osób szklanki powymieniało... ile przez to problemów z prawidłową pracą motorka... o kasie wywalonej nie wspomnę. ;-)

Miałem podobnie w Xantii... dolewka między wymianami (nie pamiętam już ile) ale powrót do Totala poprawił sytuację.

jarulis - 13 Listopad 2017, 20:34

Odnośnie jakości olejów tej samej klasy:
1) (17) Total Quartz 9000 5W40 Jak skutecznie olej chroni silnik? 100°C - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=pCDt3W3xck8

2) (17) Total Quartz 9000 Energy 5W40 Jak skutecznie olej chroni silnik? 100°C - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=dzyrWnauYQc

Skala: *0-0,05 Niesamowity, *0,06-0,09 Bardzo dobry, *0,10-0,15 Dobry

Tabele zestawiające wyniki różnych olejów: Oleje silnikowe zestawienie - Arkusze Google
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1fbb9qtL-yWlzDPLzvxzpF01gRRtH8fKxeVtXt6HPpgg/edit#gid=0

Może się przyda.

Jak widać Total Quartz 9000 Energy ma wynik 0,02 (niesamowity), a Total Quartz 9000 ma wynik 0,19 (czyli poniżej dobrego). Różnica jest znaczna. Zatem warto zwrócić uwagę na dopisek Energy.

Mój Valvoline MaxLife ma wynik 0,04.
Odnośnie cen olejów, są podobne w zależności od źródła. Koszt to ok. 80zł/5l.
Jedynie olej Total Quartz INEO ECS 5W30, który miałem lany wcześniej kosztuje ponad 108zł/5l. Wynik INEO (0,06) jest porównywalny do Valvoline, a cena Valvoline znacznie niższa.

__Robert__ - 13 Listopad 2017, 22:55

jarulis napisał/a:


Jak widać Total Quartz 9000 Energy ma wynik 0,02 (niesamowity)



Zawsze ten leję :-)

jarulis - 14 Listopad 2017, 09:44

__Robert__ napisał/a:
Nie widzę żadnego związku z mieszaniem tego samego oleju ( Total 5W40 w tym przypadku ) stary/nowy. Silnikowy dolać nowy olej, to tak jak byś pojechał do SPA i się odnowił biologicznie . Mało tego, czytałem o takich przypadkach, że ludziska w ogóle nie wymieniali oleju, ponieważ silnik brak tak duzo oleju, że ciągle był świerzy w silniku , taka sytuacja.

Twoja sprawa.
Pamiętaj, że interwały wymian nie są po to żeby drenować kieszeń użytkowanika, tylko po to, żeby usuwać z silnika zanieczyszczenia.
Dlatego dużo mniejszym "złem" jest częsta wymiana gorszego oleju, niż ślepa wiara, że super-hiper syntetyk (dwa razy droższy) można wymieniać dwa razy rzadziej.

sasun71 - 14 Listopad 2017, 12:38

Też używam totala 5W/40 w dwóch autach(puntoII) i nawet tabela doboru oleju taki mi pokazuje a poprzedni właściciele jeździli na 10w/40.Żadnych negatywnych zmian mimo dużego przebiegu w moim aucie plusy to łatwiejszy rozruch zimą:)Że nie robię tyle kilometrów to z reguły olej mniej niż półtora roku i wymiana bo ma wtedy coś około 12tyś/km
__Robert__ - 14 Listopad 2017, 19:33

jarulis, Citroen pisze, żeby wymieniać co 30 tkm, ja wymieniam co 15 tkm, więc robie to 2 razy szybciej, więc proszę Cię. Wymiana co 10 tkm to duża przesada.

jarulis napisał/a:

Twoja sprawa.


Tak, to moja sprawa i gajowego :-D

jaro324 - 15 Listopad 2017, 20:08

Ja wymieniam co 10 000km i za każdym razem razem wymiane poprzedzam płukanką. Cytrynka jeżdżona głównie po mieście i na krótkich dystansach więc łatwo nie ma, po przebiegu od ostatniej wymiany zrobione 700 km olej na bagnecie jak nowy. Po trzech wymianach z płukankami wreszcie przestało trząść budą zaraz po rozruchu. CZyli szklanki się prawidłową napełniają. Przebieg 230 000km prawdziwy. Odnośnie Twojego pytania to ja bym na gorszy nie zmieniał.
pedro - 16 Listopad 2017, 06:32

Na czym polega ta plukanka o ktorej piszesz? I czym ją robisz
jarulis - 16 Listopad 2017, 08:40

Są do kupienia płukanki (flush), które wlewasz do przepracowanego oleju tuż przed wymianą. To rodzaj środka, który ma za zadanie oczyszczenie/rozpuszczenie zanieczyszczeń w silniku.
Na postoju, na wolnych obrotach silnik pracuje określony czas (chyba nie dłużej niż 15 min.) i zlewasz całość. Zalewasz świeżym olejem.
Warto zrobić coś takiego co jakiś czas.

Edit:
Oczywiście nie ma to sensu w nowych (czystych) jednostkach eksploataowanych na dobrych jakościowo olejach. Bardziej w przypadku podejrzeń o istnienie zanieczyszczeń, po zakupie pojazdu jeśli nie znamy histoii eksploatacji, przy zmianie rodzaju oleju np. z mineralnego na syntetyk lub profilaktycznie (ale nie za często).

wojtis1990 - 16 Listopad 2017, 08:50

Latem kupiłem Księżną, zalewana była Mobilem 10W40, jak wróciłem do domu zmieniłem na Totala 5W40 i sobie chwalę.
jaro324 - 16 Listopad 2017, 17:12

Dokładnie jak powiedział kolega Jarulis, wlewam na rozgrzany silnik tuż przed wymianą oleju, silnik pracuje ok. 10min na biegu jałowym i tyle w temacie. Trzeba pamiętać tylko że starego oleju zleje się o te 100 ml więcej(tyle jest płukanki). Tę samą operację robię w audi A3 1.8T żony a jak wiadomo turbinki uwielbiają czysty olej i też nie ma żadnego problemu, silnik nie jest rozczelniony i nie ma wycieków (kiedyś czytałem takie głupoty) że płukanka może to spowodować.
pedro - 17 Listopad 2017, 08:38

Macie jakieś sprawdzone prepraty, można poznać ich nazwy?
jarulis - 18 Listopad 2017, 09:01

Kilka lat temu lałem STP, ale tylko dlatego, że był dostępny.
jaro324 - 19 Listopad 2017, 20:24

Generalnie wszystkie są na bazie nafty więc producent tutaj nie lub firma nie ma znaczenia. Jak byś wlał czystą naftę to na jedno wyjdzie.
MMK66* - 20 Listopad 2017, 16:36

Dobry olej to lepki olej! na pewno lepkim olejem nie jest ani 10W40 ( z wyjątkami np Penrite).. czy tym bardziej olej 15W40 (choć teoretycznie też może być synt). Najlepsze i najżywotniejsze są oleje estrowe i palioestrowe i mają najdroższą bazę syntetyczną, olej 5W30 może być HC - tj hydro cracking.. łamanie długich łańcuchów wodorowych w skrócie. To że olej w butelce zdaje się być "gęsty" to nie znaczy, że między tłokiem, a cylindrem będzie dobrze smarował. HTHS to jest jeden z ważniejszych parametrów oleju, zwany lepkością przy 150st i to on powinien nadawać ton wyborom oleju..
Ktoś chce ratować stary silnik ? Penrite 0W50.. a nie lać minerala, który zrywa film olejowy, jak się trochę w palnik da. Teraz jeżdżę na 5W30 - Mobila , ale ma HTHS ponad 3,5.. 0W40 do fap'ów ma 3,8 czy 3,9 nie pamiętam.. a 5W50 ma 4,4. widać który stawia największy opór, czyli dobrze przylega do ścian cylindrów.
Są oleje z HTHS poniżej 3.. ale to już raczej bym nie polecał.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group