Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

C3 - C3 " gearbox fault"

kwoka2 - 30 Kwiecień 2018, 14:09
Temat postu: C3 " gearbox fault"
Witam, mam C3 z "automatyczną" skrzynią, nie wiem jak fachowo ona się nazywa.
Dzisiaj pojawił się komunikat jak w temacie.
Podpiąłem kompa i otrzymałem taki odczyt błędu jak w załączniku,
" ustareka urządzenia wykonawczego sprzęgła: pozycja nieprawidłowa w stosunku do zadanej"
Objaw był taki, że podczas ruszania sprzęgło nie b" brało " od początku tylko gwałtowanie na końcu co wyglądało jakbym chciał palić gume C3 w dieslu ;)
Po ruszeniu w ten dziwny sposób kontrolka service zgasła i samochód jechał już dale ok.
Proszę o podpowiedź co to się stało, czy martwić się tym, jaki ew. koszt naprawy.
Z góry wielkie dzięki za pomoc.

kwoka2 - 9 Maj 2018, 10:47

Nikt nic w tym temacie?
Dowiedziałem się, że odpowiedzialny za ten problem jest wysprzęglik chydrauliczny.
Orientuje się ktoś czy można to jakoś naprawić czy trzeba wymienić na nowy/sprawny?

dejnekomirek - 9 Maj 2018, 21:47

Mysle, ze raczej zaczynasz miec problem ze sprzeglem. Mozliwe, ze moze pomoc przyuczenie sprzegla .

Musisz opisac dokladniej swoja skrzynie, bo wystepuje pare rodzaji- Automat na hydraulice i Automat sterowany elektrycznie (to sa manualne skrzynie z automatyka zmieniania biegow i obslugi sprzegla. Jest rowniez pelna skrzynia automatyczna BVA AL4. Jest rowniez normalna mechaniczna skrzynia.
Istotny jest rowniez przebieg , po okolo 120 tys.km. zaczynaja sie problemy ze sprzeglem. W wersji elektrycznej sprzeglo jest normalne ze sztywnym kolem, a w hydraulice sprzeglo moze byc typu SAC z dwumasa- na 100% tego nie wiem.
W skrzyniach z hydraulika czesto spadek poziomu plynu w zbiorniku powoduje problemy ze sprzeglem i zmiana biegow. W elektrycznej mozna podregulowac polozenie silownika.

No dobra, najpierw wiedza o typie skrzyni, a potem dopiero moge moze cos pomoc.

kwoka2 - 10 Maj 2018, 15:04

Dziękuję za zainteresowanie.
Skrzynia w tym aucie to:
"BVM STEROWANA 5-PRZEŁOŻENIOWA STT"
"SKRZYNIA BIEGÓW (CHARAKTERYSTYKA) BVM MA5 / O"
takie paramery mam odnośnie skrzyni.
Co zauważyłem dotychczas, to to, że rano jak ruszam autem wszystko jest ok, ruszanie, zmiana biegów jest ok.
Dopiero po przejechaniu +-15-20km jak się nagrzeje chyba coś, pojawia się komunikat " gearbox fault" i wtedy nie można już normalnie ruszyć. Po wyłączeniu auta i odczekaniu ok 30min znów wszystko działa ok do przejechania kilkunastu km.
Robiłem przyuczenie skrzyni, elementu wykonawczego i punku styku sprzęgła.
Oczywiście na ostudzonym silniku ( po nocy stania).
Wydaje mi się, że poprawiła się głónie zmiana biegu z 1 na 2, jest krótszy czas wsprzęglania ale to tylko takie odczucie pewnie.
Czy te informacje w czymś pomogą?
AAA przebieg auta to 132tyś km
-------------------------------------------
dokładne dane skrzyni:
PRZENIESIENIE NAPĘDU BVM STEROWANA 5-PRZEŁOŻENIOWA STT
SKRZYNIA BIEGÓW (CHARAKTERYSTYKA) BVM MA5 / O
PRZEKŁADNIA PRZEŁOŻENIE CP 17 X 64
PRZEKŁADNIA PRĘDKOŚCIOMIERZA NAPĘD PRĘDKOŚCIOMIERZA 21 X NO
KOŁO STYLIZOWANE BLACHA 6 J15 4-23
SPRZĘGŁO SPRZĘGŁO HYDRAULICZNE
UKŁAD RÓŻNICOWY (OBUDOWA) MECHANIZM RÓŻNICOWY 77
FELGA/OPONA/ WYMIARY ZAŁOŻONA OPONA 15-CAL.
OGUMIENIE (WYMIARY, TYP) OPONA 185/65 R15 88T NIE WZMOCNIONA
KOŁA ZAMONTOWANE KOŁO 6 CALI
KOŁO (TYP) MONTAŻ KOŁA Z BLACHY STAL
SKRZYNIA BIEGÓW (TYP) BVM RĘCZ. STEROW.

dejnekomirek - 10 Maj 2018, 15:19

Ta skrzynia jest sterowana elektrycznie, zadnego hydraulicznego sprzegla w niej nie ma. Sprzeglo sterowane jest rowniez elektrycznie. Mysle, ze u Ciebie pada sprzeglo. Mialem niedawno Peugeota 1007 z identyczna skrzynia i identycznymi objawami. Pomogla wymiana sprzegla na nowe.
Mozesz sprobowac odsunac silownik sprzegla (ma regulacje na srubach mocujacych), bo problem moze dotyczyc zbyt wysokiego polozenia, ze wzgledu na zuzyta tarcze.

Przy demontazu skrzyni warto posluzyc sie Lexia do wycofania silownika sprzegla, rowniez po montazu nalezy wykonac procedure przyuczania(wszystko opisane w Lexii).

kwoka2 - 10 Maj 2018, 20:21

Dziękuję za sugestie.
Proszę jeszcze o info w którą stronę przesunąc siłownik sprzęgła?
Zauważyłem jeszcze jedną rzecz, gdy wezmę skrzynie na Neutral i ręcznie przesune siłownik do środka to część, która wychodzi ze skrzyni, ta którą pcha siłownik jest luzna, nie ma żadnego oporu, tak to powinno być?

dejnekomirek - 10 Maj 2018, 23:07

Calkiem mozliwe, ze to sam silownik ma jakas usterke,gdyz nie powinno byc zadnego luzu miedzy nim a lapa sprzegla. W skrzyniach , ktore do tej pory robilem, aby zluzowac silownik nalezalo wycofac go programowo. Dopiero wtedy powstawal luz na sprzegle. Wlasnie uczenie sprzegla ustala polozenie silownika w stosunku do lapy sprzegla.
Dla swietego spokoju sprawdzilbym kostki elektryczne na silowniku, bo moze to tylko zly kontakt i sporadyczne klopoty ze sprzeglem, szczegolnie po nagrzaniu skrzyni,ale rowniez kontaktow elektrycznych. Takze podmienilbym sam silownik na probe, bo Taki stan, jak opisales jest troche dziwny. Mozna znalesc uzywane w necie.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group