Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Forum techniczne - Xsara 1,6 nie grzeje

redo - 1 Grudzień 2018, 19:57
Temat postu: Xsara 1,6 nie grzeje
Witam.
Mam problem z ogrzewanie wnętrza. Xsara l 1,6 z 98r. Z nawiewów leci zimne powietrze. W lato uszkodzony był termostat (zagotował się) i do niedawna jeździłem bez niego. Teraz jest założony nowy, układ odpowietrzony. Silnik trzyma temperaturę ok. 90 stopni, a w kabinie zimno.
Do nagrzewnicy gorący płyn dochodzi, choć dość wolno. W układ włączone jest podgrzewanie reduktora od gazu i on nagrzewa się szybciej.
W samochodzie jest klimatyzacja manualna, ale niesprawna.
Wcześniej ogrzewanie działało.
Rozebrałem panel sterujący ogrzewaniem żeby sprawdzić linki, ale przy pokrętle temperatury nie ma linek (2 linki są przy pokrętle wyboru kierunku dmuchania i to jest ok). Jest tam potencjometr wlutowany w płytkę i to chyba jest sterowanie elektryczne. Tylko czym?
Czy w obudowie jest gdzieś jakaś klapa z napędem elektrycznym która otwiera lub zamyka dopływ ciepłego powietrza, bo zaworu płynu to chyba nie ma?
Nawet przy słabym przepływie cieczy przez nagrzewnicę przy prawidłowo ustawionym ciepłym nadmuchu trochę ciepłego powietrza powinno się czuć, więc może sterowanie nie działa.
Proszę o pomoc, bo nigdzie nie mogę znaleźć żadnych informacji na ten temat.
Zdjęcie panelu sterującego

arturromarr - 2 Grudzień 2018, 00:13

Musi być silniczek do sterowania klapą ziemnego i ciepłego powietrza, inaczej motoreduktor regulacji nawiewu.
Zacznij od znalezienia go, powinien być pod tapicerką na wysokości schowka pod popielniczka a od strony pasażera. Odkręć, zobacz czy się porusza silnik i klapa. prowizorycznie możesz go na zimę ustawić na stałe i odczepić przewody. Jak będzie ciepło to w przyjemniejszych okolicznościach znajdziesz przyczynę niesprawności.
Przykładowo tak powinien wyglądać:
http://czesci-uzywane.dam...-BEHR_3778.html

sasun71 - 2 Grudzień 2018, 10:00

Przy przełączaniu nawiewu z zewnątrz na wewnątrz powinno być słychać prace silnika od klap..chodź jak by zostały w danej pozycji według mnie to grzać powinno z jednego czy drugiego obiegu,Coś z klapami jak pamiętam jest za schowkiem nad nogami pasażera,w schowku pod wyściółką są ukryte śruby.W ten sposób wyjmiesz schowek ten na klucz..
redo - 2 Grudzień 2018, 10:41

Przełączanie na obieg zewnątrz/wewnątrz działa, słychać klapę. Nie działa przełączanie ciepłe/zimne. Zaraz idę z tym walczyć dalej :-/
sasun71 - 2 Grudzień 2018, 12:27

redo, Rozbierałem to kiedyś-panel i są linki i sporo przewodów-ja miałem awarię styków przez co nie pracował wentylator na biegach wszystkich.
Linki według mnie muszą zamykać i otwierać nagrzewnice bo inaczej bez wentylatora grzała by nawet latem-ale może się mylę

redo - 2 Grudzień 2018, 16:11

Linki są dwie, szara i niebieska, ale obie są poruszane prawym pokrętłem od wyboru kierunku dmuchania.
Środkowe pokrętło temperatury reguluje ciepło/zimno i w nim jest potencjometr nie linki.
Lewe pokrętło to wentylator. Też jest tam coś jak potencjometr i obroty wentylatora reguluje się prawie płynnie.
Rozebrałem dziś częściowo deskę rozdzielczą i jedyny silniczek (motoreduktor) jaki znalazłem to ten od obiegu zewnątrz/wewnątrz, a na środku obudowy jakiś dość duży moduł w czarnej obudowie ze sporą ilością dopiętych przewodów, ale nie dał się wyjąć.
Zdjęcie panelu sterującego

sasun71 - 2 Grudzień 2018, 16:58

Nie bylem tak daleko w rozbiórce (panel mam jeden w zapasie podobny bo są wersje) ale skoro potencjometr to czymś steruje dalej według mnie ,poza tym jeszcze pozostaje drożność nagrzewnicy..Oba węże musiały by być gorące,jak tylko jeden to nie ma według mnie przelotu bo to prosta grzałka na zasadzie wejście płynu i wyjście plus jaki zawór regulujący przepływ od zamknięcia do otwarcia.Potencjometr biegów wentylatora jest zdejmowalny ale trzeba rozlutować,są tam styki poszczególne a nie typowy liniowy potencjometr ale to już jako ciekawostka(odgięcie styku po przez przegrzanie u mnie było powodem braku biegu wentylatora na danym styku).A pytanie -odpowietrzanie było na termostacie jak u mnie i na grodzi do nagrzewnicy bo tak mam u siebie w dieslu..?czyli dwa punkty odpowietrzania..Chodź po znalezieniu tego to raczej winne jakie klapy bo wejście wyjście jest bezpośrednio w tej aukcji chodź dla xsary widziałem za 97zł..
nagrzewnica

redo - 4 Grudzień 2018, 00:19

Zaworu w nagrzewnicy nie ma, a płyn jakby nie miał chęci przez nią przechodzić. Pewnie trzeba będzie wymienić, albo próbować ją wypłukać, ale to już większa robota, a nie mam teraz czasu. Trzeba będzie się przemęczyć jakiś czas bez ogrzewania. Poznam odczucia pionierów motoryzacji kiedy to samochody nie miały ogrzewania ;-) Pzdr
sasun71 - 4 Grudzień 2018, 16:05

redo, A odpowietrznik przed nagrzewnicą jest?
redo - 6 Grudzień 2018, 22:14

Odpowietrznik przed nagrzewnicą jest (na termostacie przy tym silniku nie ma). Odpowietrzałem nim i leciał gorący płyn bez powietrza, ale wąż za nagrzewnicą jest ledwo trochę ciepły. Wychodzi na to że nagrzewnica jest niedrożna i jeśli nie da się jej wypłukać to ją wymienię, ale nie mam teraz czasu a to większa robota :-/ Pzdr
sasun71 - 7 Grudzień 2018, 18:29

redo, Nagrzewnica wygląda na foto jak wkładana z zewnątrz,ale nie przerabiałem tego w swoim aucie,bo w fordzie to kokpit ruszałem..Pzdr. :-)
redo - 15 Grudzień 2018, 17:07

Ogrzewanie zrobione.
Z braku czasu dałem zarobić mechanikowi. Skasował 450zł (części + robocizna), ale walczył dziś od 7 rano do 15.
Jednak winna była zapchana nagrzewnica. Nawet powietrze nie chciało przez nią przechodzić. Teraz jest super :-D
Temat do zamknięcia. Pozdrawiam wszystkich

Kuba88 - 12 Styczeń 2019, 21:16

Jeśli faktycznie robił to przez tyle godzin to i tak mało wziął. Nie mniej jednak sam pewne byś sobie poradził w wolnej chwili :D

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group