Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Pomocne dane techniczne i opisy - Usuwanie zaworu EGR

robson - 25 Marzec 2011, 23:19
Temat postu: Usuwanie zaworu EGR
Jak wiadomo, często zawór EGR sprawia problemy. Spowodowane jest to odkładającymi się przez lata nagarami i spalonym olejem. jeżeli zawór ten nie będzie szczelny - dawna moc idzie do Lamusa. ;) Aby nie mieć problemów z tym ustrojstwem w przyszłości, lub i w tej chwili - najlepiej to usunąć. Poniżej kilka fotek z tej operacji.
Musimy najpierw dostać się pod kolektor ssący i zdemontować zawór EGR, który łączy się z kolektorem wydechowym.

Następnie odkręcamy tulejkę z kołnierzem, która łączy się z zaworem EGR.





Następnie musimy zaślepić tą tulejkę. Ja zrobiłem to poprzez zaspawanie otworu:







Kolektor ssący zaślepiamy blaszką z dwoma otworami (Takie było mocowanie zaworu). Ale to już prosta operacja ;)
Po tej operacji, cieszymy się przywróconą mocą swego citroena!

KinioPP - 27 Marzec 2011, 15:51

Co z wężykami? Zaślepić czy po prostu zostawić?
robson - 27 Marzec 2011, 18:21

KinioPP, Wężyki, przekaźniki - wywaliłem. Pompę vacuum możesz jeszcze odłączyć, tą która jest w prawym nadkole. Czasem po prostu jeszcze terkocze, po zgaszeniu auta a szkoda prądu ;)
KinioPP - 27 Marzec 2011, 21:27

Dzięki! Czy przepustnica na kolektorze ssącym też jest częścią recyrkulacji spalin? Wywaliłbym od razu i ją.
robson - 28 Marzec 2011, 08:57

KinioPP, Ta przepustnica nie była stosowana w początkowych egzemplarzach XM -ów. Zauważyłem, że zaczęła występować razem z czujnikiem, za filtrem powietrza. Ja mam dwa egzemplarze z 1995r i właśnie w jednym jest a w drugim brak. Przepustnicy jako takiej nie musisz wywalać ale wystarczy odłączyć wężyk, który nią steruje.
Przepustnica zamykająca cale światło kolektora ssącego - ISV - Intake Shutter Valve czyli zawór zamykający zasysane powietrze jest faktycznie częścią systemu EGR (Exhaust Gas Recirculation). Nie mylić proszę z ISV w benzyniakach (Idle Stabilizer Valve) ;) Ten drugi zapewnia wolne obroty w silnikach benzynowych. Ten pierwszy zaś, odcina powietrze i powoduje zasysanie części spalin i ich większe dopalenie, niż w wersjach bez tej przepustnicy.
Nawet widziałem w sprzedaży zaślepki zaworu EGR
Niestety taka była"moda" w tamtych latach na te zawory. Dziś pomału odejdą one do lamusa. To może działało w laboratoriach badawczych ale w praktyce powoduje zwiększenie spalania w naszych autach, poprzez zmniejszenie sprawności cieplnej układu. A wiecie co ma na celu to ustrojstwo? Właśnie zmniejszenie temperatury spalania mieszanki! Czyli jak wiadomo, niższa temperatura = niższej sprawności silnika = zwiększonemu spalaniu! A moda była na zmniejszenie emisji tlenków azotu, które właśnie powstają w wyższych temperaturach. Jak tak dalej by było to wrócilibyśmy do silnika parowego ;) Całe szczęście, że ta moda mija i zaczyna się moda na zmniejszanie CO², czyli na mniejsze spalanie ;) To zaś niechybnie sprawi, że EGRy odejdą do przysłowiowego lamusa...

mateusz25 - 5 Październik 2015, 11:53

A jeśli wyczyszcze zawór i podepne ten wężyk do niego to jakiś czas działa. Spalony olej idący z pokrywy do rury założonej na ssący i tam będzie się odkładal, trochę zaleje zawór. Może na krótko te czyszczenie i zaraz zaklei cały dolot olejem a czy nie można otworu w pokrywie zaślepić i w rurze do kolektora?
MateuszCOMPANY - 9 Listopad 2020, 17:48

A czy w modelach poliftowych błąd zaworu egr blokuje rozruch silnika?

robson - 3 Grudzień 2020, 19:34

MateuszCOMPANY, Tylko jeżeli zablokuje się mechanicznie na otwartym zaworze.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group