Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

C4 / C4 Picasso / C4 Grand Picasso - Skrzynia mcp transmisyjność i liczniki biegow

Badylek_2006 - 14 Kwiecień 2019, 11:34
Temat postu: Skrzynia mcp transmisyjność i liczniki biegow
Witam wszystkich!
Posiadam francuskie samochody prawie od zawsze... Nigdy nie sprawiały kłopotów i tym razem również c4 GP 1.6 hdi skrzynia MCP. Jednak mam pewien problem w jednym aucie przyszedł niespodziewanie czas na wymianę sprzęgła i dwunasty. Wszystko pięknie ale jak każdy chciałbym jeszcze lepiej... i tu pytanie Co oznaczają wartości takie jak transmisyjność a przedewszystkim liczniki biegów od 1 do 6 wstecznego itd? Ja po wymianie przyuczeniu sprzęgła w licznikach mam takie wartości : transmisyjność 4631 liczniki biegów :
1. 54218
2. 13329
3. 12392
4. 4208
5. 4462
6. 23698
Wsteczny : 25039
Neutralny : 25148
Do rzeczy wszystko chodzi dość dobrze ale nie zachwyca mnie wiec przy pomocy lexi zmieniłem wartości biegów od 1-6 na około 4000 +\- 200 samochód nie do poznania żwawy, energiczny szybko i precyzyjnie zmieniał biegi - torpeda auto nie do poznania!!! Jednak z innej strony dostałem ostrzeżenie że grzebanie w tych licznikach grozi uszkodzeniem elektrozaworu?!?! Wobec tego wróciłem do starych ustawień. Auto nie jeździ już tak fajnie !!!
Wobec tego proszę o informację co oznaczają liczniki biegów bo transmisyjność to jasna sprawa. Czy ktoś zmieniał te wartości na jakie? Czy faktycznie coś można uszkodzić? Czy może to jest tajemnica regulacji skrzyni MCP?
Pozdrawiam wszystkich co przeczytali tak długiego posta

pedro - 14 Kwiecień 2019, 11:48

przerabiałem temat trochę czasu...
te liczby przy biegach to nic innego jak ilość przełożeń od ostatniego "zerowania" licznika...
według mnie u ciebie już raz były zerowane i to dość niedawno...
ja u siebie miałem zerowane po wymianie kompletu sprzęgła i auto nie chciało chodzić jak trzeba, dopiero kalibracja skrzyni dała poprawny efekt ale nie do końca...
najlepszy efekt dała "autokalibracja"
czyli pusty odcinek drogi, auto rozgrzane (powyżej 70st) wrzucasz A i dajesz pedał gazu do podłogi i nie podnosisz jej aż do 4 biegu.
U mnie po tym zabiegu zniknęły dolegliwości typu "lekkie szarpnięcie przy ruszaniu" czy przeciąganie biegów...
To wszystko jest jednak takie trochę w powietrzu bo nie ma jakichś jednoznacznych wytycznych jak to powinno być, nie ma cyferek które jak się wpisze to będzie idealnie...
u mnie transmisyjność(licznik sprzęgła) po "autokalibracji" ustawił sie na 63685 i tak jeździ elegancko... u kolegi po tym zabiegu ustawił się na 8500 u innego na 4730... nie ma jednakowej opcji... mimo iż ustawiałem z kolegami na tym samym odcinku drogi... a za miesiąc ta cyfra może ulec zmianie samoczynnie i tak naprawdę nikt nie wie dlaczego...
Myślałem o aktualizacji softu ale nikt nie jest w stanie powiedzieć co to da, jakie są plusy jakie minusy...
Płyn w robocie też ma na to wpływ, jeżeli masz auto od niedawna możesz założyć że ten co jest w zbiorniczku jeździ w nim od nowości więc też już swoje czasy świetności ma za sobą...
Ta skrzynia moim zdaniem jest super, pomimo horroru jaki z nią przeżyłem podoba mi się... jednak jej "programowanie" jest skomplikowane i nawet serwis (ten u mnie niestety ) nie potrafi do końca się z tym uporać i mam wrażenie że moją metodą prób i błędów wiem o jej ustawieniach więcej niż autoryzowany serwis...

różnice w kalibracji wykryłem nawet między lexią a diagbox... ich wczytywanie np. kratki skrzyni biegów różnią się i moim zdaniem lexia robi to lepiej...

muszę jeszcze spróbować (bo jeszcze tego nie robiłem) zrobić kalibrację od nowa ale przed tym wyzerować liczniki wszystkich biegów i sprzęgła i zobaczyć co wpisze kalibracja w okienka...

może nawet zaraz się tym zajmę :D bo auto zimne jeszcze nie ruszane :D

Badylek_2006 - 14 Kwiecień 2019, 11:58

Hej! Dziękuje za odpowiedz. Płyn w robocie wymieniony kompletne sprzęgło dwumasa i wysprzęglik... auto ma 138 000 przebiegu i jestem tego pewien. Pisałem o moim wrażeniu że po zmianie wartości liczników auto było żwawsze i precyzyjnie zmieniało biegi. W jaki sposób zerujesz liczniki ? Wpisujesz 0 i zatwierdzasz? Bo po telekodowaniu pokazuje złe telekodowanie ale wartości zostają?!?! Czy według Ciebie zmiana tych wartości czymś grozi jakimś uszkodzeniem? Dzięki jeszcze raz za zainteresowanie!! Dla mnie tez to jest super auto i to nie pierwsze z tą skrzynią.
pedro - 14 Kwiecień 2019, 13:10

jak powiedział tak zrobił - właśnie skończyłem kalibrację

efekt... auto chodzi delikatniej, bardziej jedwabnie a zmiany biegów praktycznie nie czuć.
więc zerowanie przed kalibracją coś jednak daje... kalkulator wyliczył sprzęgło na 65tyś ale chodzi bardzo dobrze.

kalibrację ja osobiście nie robię do końca jak karze komputer, robię kratkę zmiany biegów, punkt styku a następne olewam i klikam że zakończono, potem kasuje dwa błędy nie ukończenia przyuczenia i zagrzanym autem robię "auto-kalibrację" i jak jest MOIM zdaniem najlepiej...

z moich obserwacji wynika że:
- jak robię auto-kalibrację lekko pod górkę to potem sprzęgło puszcza lekko agresywniej (więc z lekkim szarpnięciem)
- jak robię lekko z górki to puszcza je łagodniej
- zauważyłem też zależność transmisyjności ze spalaniem... tak jak by komputer gdzieś próbował dostosować moment obrotowy do potrzeb i przy tych samych parametrach jazdy auto ma inne wartości spalania (testowane na tym samym odcinku drogi), turbina też inaczej się odzywa więc na pewno ma to coś ze sobą wspólnego... tak sądzę

P.S. cyfry licznika przy tym przebiegu są bardzo możliwe po czym wnioskuję że poprzedni zestaw sprzęgła był z pierwszego montażu w fabryce
Zmiana tych wartości nie powinna grozić żadnym uszkodzeniem, jednak zalecał bym ich zerowanie tylko przy ponownej kalibracji bo komputer może przez te cyfry brać poprawkę na działanie elektrozaworów

Badylek_2006 - 14 Kwiecień 2019, 13:34

Dziękuje za podzielenie się spostrzeżeniami bardzo rzeczowo. Miła wymiana zdań ja tez opisze co u mnie jak będzie czas na próby. Pozdrawiam!
Espanol76 - 31 Sierpień 2019, 14:50

Badylek_2006 napisał/a:
Hej! Dziękuje za odpowiedz. Płyn w robocie wymieniony kompletne sprzęgło dwumasa i wysprzęglik... auto ma 138 000 przebiegu i jestem tego pewien. Pisałem o moim wrażeniu że po zmianie wartości liczników auto było żwawsze i precyzyjnie zmieniało biegi. W jaki sposób zerujesz liczniki ? Wpisujesz 0 i zatwierdzasz? Bo po telekodowaniu pokazuje złe telekodowanie ale wartości zostają?!?! Czy według Ciebie zmiana tych wartości czymś grozi jakimś uszkodzeniem? Dzięki jeszcze raz za zainteresowanie!! Dla mnie tez to jest super auto i to nie pierwsze z tą skrzynią.

Espanol76 - 31 Sierpień 2019, 14:50

Badylek_2006 napisał/a:
Hej! Dziękuje za odpowiedz. Płyn w robocie wymieniony kompletne sprzęgło dwumasa i wysprzęglik... auto ma 138 000 przebiegu i jestem tego pewien. Pisałem o moim wrażeniu że po zmianie wartości liczników auto było żwawsze i precyzyjnie zmieniało biegi. W jaki sposób zerujesz liczniki ? Wpisujesz 0 i zatwierdzasz? Bo po telekodowaniu pokazuje złe telekodowanie ale wartości zostają?!?! Czy według Ciebie zmiana tych wartości czymś grozi jakimś uszkodzeniem? Dzięki jeszcze raz za zainteresowanie!! Dla mnie tez to jest super auto i to nie pierwsze z tą skrzynią.

Espanol76 - 31 Sierpień 2019, 15:05

Witajcie . Jak w końcu jest z tymi cyframi wpisujemy 0 ? I zatwierdzamy? Czytam ten post i nie widzę odpowiedzi. Wymienili mi całe sprzęgło z dwumasą i muszę skalibrować bo nie mieli lexii tylko texę i szarpie trochę i puka przy zmianie biegów ale poza tym torpeda.
pedro - 31 Sierpień 2019, 16:51

Tak zerujemy, po kalibracji cyfra i tak się zmieni ale zerujemy
Espanol76 - 31 Sierpień 2019, 17:08

Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź. Pozdrawiam
Espanol76 - 9 Wrzesień 2019, 12:42

Mam jeszcze pytanie . Jak zrobić przyuczenie .Mogę tylko na diagboxie a na lexi wyskakuje że nie możliwe . Coś mam nie tak czy źle szukam. A szukałem uczenia w częściach zamiennych.. Chciałem spróbować przez lexię uczyć bo diagbox mi nie pasuje . Szarpie a sprzęgło z dwumasą nowe. Proszę o poradę. :-D
pedro - 10 Wrzesień 2019, 09:46

Masz rocznik 2009 lexia może nie ogarnąć, spróbuj jeszcze raz diagiem tylko tym razem wciskaj inaczej pedał gazu niż ostatnio, to robi też różnice
Espanol76 - 10 Wrzesień 2019, 09:55

To znaczy delikatniej ? Teraz robiłem tak bardziej "ostro" , a jak jest najlepiej? Pikusia mam z grudnia 2009 po lifcie w środku a stara buda na zewnątrz. Dziękuję bardzo za poradę. :lol:
pedro - 11 Wrzesień 2019, 19:05

skoro wtedy dawałeś pedał w podłogę i nie jest tak jak byś chciał , teraz depcz mniej :D
ewentualnie zamiast kalibracji od nowa podaj jaką masz wartość licznika sprzęgła... czasem jej zmiana o 200 lub np 600 potrafi zdziałać cuda

Espanol76 - 18 Wrzesień 2019, 12:48

Licznik sprzęgła jest teraz 3958 .jest po zerowaniu. Zmienić o np+ 1000?
pedro - 18 Wrzesień 2019, 14:23

Jeżeli auto jeździ dobrze to już nic nie zmieniaj
Krzychu c4 - 19 Styczeń 2020, 19:24

Witam serdecznie, nie chce zakładać nowego tematu o tej tematyce więc zapytam tutaj. Niedawno wymieniałem dwumase wraz z kompletnym sprzęgłem w c4 Grand Picasso 2 1.6 hdi, skrzynia mcp. Po wymianie zmieniłem licznik transmisyjności sprzęgła na 0, jednak nie wykasowałem liczników poszczególnych biegów. Samochód zaczął poszarpywac szczególnie przy gwałtownej zmianie z 2 na 1 i sprawdziłem w diagboxie wartość transmisyjności i wynosi teraz 6186. Chciałem wykasować liczniki biegów od 1 do 6 i ponownie zrobić adaptacje, jednak gdy probóje zmienić wartości liczników to wyskakuje mi błąd "złe telekodowanie". Błędów wkalkulatorze skrzyni oraz silnika nie ma. Czy coś robię źle? Wcześniej nie miałem problemu ze zmianą wartości liczników.
pedro - 19 Styczeń 2020, 21:52

Zrób szybką adaptację czyli tak jak napisałem wyżej, rozgrzane auto skrzynia na A i pedał w podłogę aż do wrzucenia 4tego biegu... Zobaczysz efekty, jak nie będzie pasowało to pełna kalibracja od zimnego silnika itp.
Krzychu c4 - 19 Styczeń 2020, 23:37

Dzięki, jutro tak zrobię. A powiedz mi czy po wymianie sprzęgła zerowałeś wszystkie liczniki biegów oraz transmisyjność? Tzn każdą liczbę zastępowałeś przez 0? Ja jakk zmieniam te parametry i zatwierdzam w prawym dolnym rogu to jest informacja ze koduje a zaraz wyskakuje "złe kodowanie". Niedawno zmieniałem to bez problemu i dlatego zastanawiam się czy jakiś błąd mi gdzieś nie blokuję tej funkcji.
robson - 9 Luty 2020, 15:49

Krzychu c4, Parametru transmisyjności się nie zeruje. Trzeba przyuczyć skrzynię do nowego sprzęgła. Pozostałe parametry? Nie wiem czy robi to jakąś różnicę...
Krzychu c4 - 9 Luty 2020, 20:31

Zrobiłem przyuczenie skrzyni i teraz zmienia biegi bardzo płynnie i jeździ się bardzo przyjemnie z jednym zastrzeżeniem. Jak silnik się rozgrzeje to przy zmianie biegu z 2 na 1, np przy dojeżdżaniu do skrzyżowania czasami jest szarpnięcie, uderzenie, nie wiem jak to nazwać. Sprawdzałem auto od spodu i na prawej półosi, tej dłuższej z podpora jest pewien luz. Na drugiej półosi tego nie ma. Jak ręką kręcę za półoś to jest ruch ok 30 stopni i słychać lekki stuk w mechaniźmie różnicowym. Obawiam się że będę musiał zdjąć skrzynię i zobaczyć czy coś się nie zużyło w mechaniźmie różnicowym..... Macie może schemat tej skrzyni albo ktoś może kiedyś ją rozbierał? Zastanawia mnie to że owy stuk czuć jak skrzynia się rozgrzeje, więc wtedy powinny być przynajmniej teoretycznie większe luzy. Tylko czy tak jest naprawdę.....
pedro - 9 Luty 2020, 22:46

U mnie też tak było, nie ruszaj bo sobie tylko kosztów narobisz.
Nie wiem jaką masz wersję oprogramowania ale u mnie po aktualizacji poprawiło się o tyle że jak trochę szybciej dojezdzalem do skrzyzowania to w czasie hamowania zrzucal biegi do 2 a nastepnie już trzymał sprzeglo ciągle wcisniete i kimo zmiany na 1 nie szarpalo

ozzmosis - 16 Maj 2021, 23:19
Temat postu: Skasowanie automatycznych procedur uczenia
Witam wszystkich!
Podpinam się pod temat i go odkopuję, ponieważ odnoszę wrażenie, że właśnie znalazłem częściową odpowiedź na moje pytanie dotyczące następującego problemu. Zrobiłem dwukrotnie przyuczanie skrzyni MCP (kangury przy ruszaniu, kangury przy zwalnianiu) i właściwie jest gorzej niż przed przyuczaniem. Szarpie częściej, słychać uderzenia przy zmianie biegu z 2 na 3, itp. W instrukcji przyuczania w Leksji jest informacja, że jeżeli nie ma poprawy to należy "wykonać skasowania automatycznych procedur uczenia". Czy mowa tu o wspomnianym przez Was zerowaniu liczników biegów i transmisyjności? Jak to zrobić?
Z góry dziękuję za odpowiedź.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group