Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Pomocne dane techniczne i opisy - Dane techniczne XM 2,5TD - tego nigdzie nie znajdziecie

robson - 12 Listopad 2008, 17:33
Temat postu: Dane techniczne XM 2,5TD - tego nigdzie nie znajdziecie
Niezbędne dane techniczne, szczegółowe i zarazem niezbędne (np graniczna grubość tarczy hamulcowej, typy świec żarowych produkowanych przez znanych producentów po momenty dokręcania głowicy)

ściągnij plik w exelu

Ściągnij plik w formacie PDF

lkoziolek - 15 Luty 2009, 11:45

Robson,

Obawiam się, ze w dokumencie jest parę błędnych informacji, w tej chwili nie jestem wstanie zweryfikować wszystkich danych ale np. dane odnośnie dokręcania głowicy są nieprawidłowe (nie wiem czy silnik tak skręcony przejechałby 100km :-D ). Prawidłowe dane to :
M10
krok 1: 35NM
krok 2: 120 stopni
M12
krok 1: 50NM
krok 2: 120 stopni

W wolnej chwili spróbuję zweryfikować inne parametry podane w tym PDFie.
Jakby koś chciał mam również książkę Haynes w PDFie i trochę innych materiałów, które jednak jeszcze nie zdążyłem posegregować, bo przez te 4 lata trochę się tego nazbierało :) Bez tych materiałów nie wiem czy zdołałbym poskładać moją cytrynkę :mrgreen:

Pozdrawiam.
Łukasz.

robson - 15 Luty 2009, 13:38

I tu pewnie masz rację ale to wszystko zależy od źródła w którym to podają. To co jest w tych plikach jest z AUTODATY. Ty masz z Haynesa dane. Teraz podam jeszcze z programu Bosh ESI:

M10 L = 162,5 mm Max

M12 L = 153,5 mm Max


1) (1-14) = 50 Nm

2) (15-22) = 35 Nm

3) (1-22) = 120±5°

Z tym 1-14 to są wszystkie śruby M12 wg rys.





Ogólnie to trzeba przyjąć zasadę, że to wszystko zależy od tego od jakiego producenta kupujemy uszczelkę. Te wszystkie momenty są nic nie warte gdy nie wiemy jak zaleca producent uszczelki! To nie jest zależne od producenta silnika i samochodu! Pracowałem 15 lat przy głowicach więc mogę coś na ten temat powiedzieć. Kupując uszczelkę dobrej firmy, dostajemy dołączoną w niej instrukcję i momenty dokręcania zalecane przez właśnie producenta tejże uszczelki. Jeżeli tego nie mamy w załączonej ulotce - nie kupujmy tego badziewia!!!

Te dane podane w plikach są prawidłowe ale dotyczą oryginalnej, metalowej uszczelki! Kupując w sklepie uszczelkę całą metalową złożoną z 3 warstw blachy możemy się tym posłużyć. Jak wiadomo - duży moment w takiej uszczelce uzyskamy bardzo szybko. W tych zwykłych nigdy tego nie uzyskamy a dokręcając zbyt mocno - zniszczymy uszczelkę i śruby...

lkoziolek - 15 Luty 2009, 21:17

Masz rację, że dużo zależy od samej uszczelki i rzeczywiście dobre uszczelki posiadają notatkę z parametrami dokręcania uszczelki.

Podane przeze mnie momenty rzeczywiście pochodzą z książki Hayens (z tego co widać bosch też podaje podobne wartości), jednak jak dwa lata temu wymieniałem głowicę to kupiłem oryginalną uszczelkę i wartości były zbliżone, z tym że w kroku długim podana była aternatywa wartość momentu dokręcania.
Osobiście nie lubię tych kątów w kroku drugim bo zdarza się, że można po prostu przecholować i albo uszczelkę szlag trafi albo śrubę (ciężko powiedzieć co gorsze :mrgreen: ). A jeżeli mamy podany odpowiedni moment to nic złego nie powinno się zdarzyć :)

darek_k - 20 Maj 2012, 04:56

czyli tylko ELRING i nic poza tym, ew ASO
czy ja dobrze widzę, 22 śruby trzymają głowicę, uff nieźle

robson - 20 Maj 2012, 09:16

darek_k, W oryginale był Reinz i myślę, że to jedne z najlepszych uszczelek.
Jeśli chodzi o tematy uszczelki pod głowicę do 2,5TD, to więcej uzyskasz tu lub tu
Demontaż rozrządu także może się przydać klik

hanti - 20 Maj 2012, 12:36

Najlepsze uszczelki pod głowice itp. robi REINZ jak napisałrobson,
Wtedy można dokręcać wszystko zgodnie z założeniami fabrycznymi.

Mareke - 21 Luty 2015, 22:57

Dzieki za rade. pomogliscie mi

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group