Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Dział hydrowozów - Nie TOTALne płyny hydrauliczne.

arturromarr - 13 Sierpień 2019, 22:55
Temat postu: Nie TOTALne płyny hydrauliczne.
Citroen postawił na TOTALa, ale na rynku jest sporo innych producentów płynu hydraulicznego do naszych wozów.
Ja znalazłem: MILLERS, MANNOL, AKCELA, FUCHS, DELPHI, I.F.H.S., a nawet rodzime ORLEN i K2.
Pytanie na ile to producenci a może tylko rozlewnie.
Czy macie jakieś doświadczenia z innymi markami, jeśłi tak to napiszcie?
Pozdrawiam.

MateuszCOMPANY - 21 Sierpień 2019, 11:07

Ja stosuję LHV, jest to wyższy odpowiednik w klasie jakościowej od LHM. Trzeba tylko uważać na modyfikator lepkości bo występuje w kilku konfiguracjach, a musi być ten najbardziej zbliżony do LHM.
arturromarr - 21 Sierpień 2019, 11:55

Ja bym nie eksperymentował dalej niż wybór producenta LHM-u. Ponieważ to zasila wszystkie podstawowe obwody wpływające na bezpieczeństwo, lejmy LHM i kropa. Nie wiadomo jak inne oleje reagują z użytymi materiałami, tam mogą być zagadnienia o których nikt z nas nie ma pojęcia.
Mnie ciekawiło czy ma ktoś doświadczenia z innymi markami.
Nie ukrywam, że lubię stosować polskich producentów gdzie to tylko możliwe i zastanawiam się nad wlaniem K2.

MateuszCOMPANY - 21 Sierpień 2019, 13:33

LHV to jest LHM z większą bazą dodatkową. Co do producentów lhm, chodzi ci czy nie odbiegają jakością od wiodącego producenta Total? Na to pytanie odpowiedź znają tylko oni sami. Ty jedynie możesz porównać kartę z udostępnionymi parametrami produktu, czy pokrywają się z tymi zawartymi w normie PSA Peugeot Citroen B71 2710, które i tak zapewne nie oddają rzeczywistości bo mogą być ustawione tak aby faworyzowały jednego producenta lhm'u > czyt.Total
Nie ma co polegać na subiektywnych opiniach gdyż są one G**** warte. Będzie tak jak z olejami silnikowymi, co olej to milion różnych opinii.
Jednemu strzeli wężyk bo miał stare przewody, a drugi założył tanie podróby z gumolitu które spęcznieją i obaj obwinią za to felerny płyn LHM. Każdy LHM podejdzie do twojego citroena, nawet jakbyś wlał najgorszy z nich to nie poczujesz różnicy. Jeden będzie miał lepsze właściwości, inny będzie miał gorsze ale każdy z nich musi spełniać podstawowe normy i to w zupełności wystarczy. Jakość dla twojego obwodu ma marginalne znaczenie, sam fakt że w sytuacji awaryjnej producent dopuszcza zalanie go ropą pokazuje jak elastyczny jest to układ. To że lejemy tam rekomendowanego Totala nie świadczy o tym że jest najlepszy. Lejemy go dlatego że najwięcej zapłacili grupie PSA za wypromowanie ich marki.

arturromarr - 24 Sierpień 2019, 22:22

LHV nie jest przypadkiem na bazach z olejów roślinnych?
MateuszCOMPANY - 25 Sierpień 2019, 23:41

Nie. Jest na bazie oleju mineralnego jak LHM. Główna różnica pomiędzy nimi jest taka że LHV jest przystosowany do niskich temperatur.
Innymi słowy jeśli by przyrównać je do klasy SAE olejów silnikowych to przykładowo: LHM byłby 10W50 ,a LHV 0W50

wojtis1990 - 26 Sierpień 2019, 07:50

Sam jestem ciekaw takiej zamiany.
https://www.orlenoil.pl/P...L__L-HV_46.aspx
Na pewno kusi cena bo 5 litrów LHM kosztuje 125zł, a 20 litrów LHV kosztuje 135zł.
Krzepliwość w niższej temperaturze jest bez wątpienia ogromnym plusem.
Przeznaczony do bardziej obciążonych układów posiadający lepsze właściwości smarne.
No i pytanie czy warto, sam nie wiem bo trzeba by mieć dwa XMy i w jednego od nowości lać LHM, a w drugiego LHV i po 20 latach ocenić w którym elementy hydrauliczne są bardziej zużyte.
Najlepiej to mieć mądrą głowę która się zna na tych wszystkich kartach, charakterystykach i porównać i się wypowiedzieć. Ja się w tematy olejów nie chce zagłębiać bo to temat rzeka i z przyzwyczajenia leje to co zaleca producent. No ale jeżeli 20 lat temu był taki olej, a dziś jest inny o lepszych właściwościach, który podtrzyma kilkunastoletnie układy hydro to czemu nie ?

jarulis - 26 Sierpień 2019, 08:29

Temperatura płynięcia:
- Hydrol L-HV 46: -34°C
- Total LHM Plus: -62°C

Wskaźnik lepkości:
- Hydrol L-HV 46: 145
- Total LHM Plus: 355

arturromarr - 26 Sierpień 2019, 10:53

LHV i L-HV to chyba nie to samo. Pierwszy wydaje mi się , że jest roślinny.
Co do drugiego to, dopóki jest dostępny LHM, to będę posłuszny producentowi.

MateuszCOMPANY - 26 Sierpień 2019, 11:20

Kolejna bardzo ważna kwestia to cyferka określająca lepkość/gęstość, szkopuł w tym że producenci tych samochodowych LHM'ów nie podają jej do ogólnej wiadomości z oczywistych przyczyn.
Kiedyś natrafiłem na kartę testową tego citroenowego LHM'u i z niej jednoznacznie wynikało że jego gęstość plasuje się na poziomie 15 z różnicą do 2%. LHV 46 jest gęsty jak miód więc takim czymś można sobie tylko zabić układ. Alternatywami dla Totalowego LHM są LHM 15 oraz LHV 15. W przemysłowym nazewnictwie występują pod zmienionymi nazwami: HM 15 oraz HLP 15 dla oleju LHM , a także HV 15 oraz HVLP 15 dla oleju LHV

@arturromarr Pokaż mi źródło na którym bazujesz, że jest roślinnym.

arturromarr - 26 Sierpień 2019, 21:29

Jeśli wierzyć wikipedii, to jak się wpisze LHM to w jego wzmiance historycznej piszą o LHV
MateuszCOMPANY - 26 Sierpień 2019, 23:40

To jest wzmianka o prehistorii i początkach tego oleju z 60 lat temu. To Vegetal może dziś rzeczywiście wprowadzać w błąd gdyż czerpie swoje nazewnictwo jeszcze zza czasów jak LHV był na bazie olejów roślinnych. Współczesna formuła oleju nie ma już nic wspólnego z minionymi czasami.
Wystarczy wejść w pierwszą lepszą kartę producenta oleju (tu np. Orlenu) i w pierwszej linijce tekstu jest już wyjaśnione czym jest dany produkt:
Oleje hydrauliczne Hydrol LHV produkowane są w oparciu o wysokojakościowe mineralne oleje bazowe oraz pakiet dodatków uszlachetniających. Oleje te charakteryzują się wysokim poziomem własności przeciwzużyciowych i dodatkowo polepszonymi, w stosunku do olejów hydraulicznych rodzaju LHM, własnościami lepkościowo-temperaturowymi.


Edit.
arturromarr napisał/a:
LHV i L-HV to chyba nie to samo. Pierwszy wydaje mi się , że jest roślinny.

To jest tylko kwestia zapisu. HV jest prawidłową nazwą, Liquide jest przedrostkiem który nie powinien być zintegrowany więc L-HV jest prawidłowym zapisem.
Choć zauważyłem że L-HV jest dedykowany dla firm bądź przemysłu i występuje przeważnie w dużych ilościach (kanistrach, beczkach) ,a LHV dla klienta indywidualnego w małych ilościach (opakowaniach od 1 do 5L).
Moim zdaniem jest to tylko zabieg stylistyczny producenta, który w ten sposób rozgranicza sobie rynki zbytu. Zintegrowana nazwa jest prostsza i bardziej przyjazna dla przeciętnego Kowalskiego, który przeważnie nie zna się na tych całych olejowych zawiłościach.

arturromarr - 27 Sierpień 2019, 11:08

Trochę taka różnica jak między szampanem a szamponem, jedna kreseczka a co innego, dlatego myślałem od początku, że piszesz o roślinnym. :)
Czy ten L-HV jest przeznaczony do np. układów hydraulicznych koparek?

Ja bym chciał ponowić moje pytanie odnośnie LHM, czy ktoś ma doświadczenia złe lub dobre z innymi producentami? Najbardziej jestem ciekawy czy ktoś tankował do swojej cytryny polski K2?

MateuszCOMPANY - 27 Sierpień 2019, 12:15

arturromarr napisał/a:
Czy ten L-HV jest przeznaczony do np. układów hydraulicznych koparek?
Do różnych maszyn, koparek, podnośników hydraulicznych, chłodni. Wszędzie tam gdzie układy hydrauliczne są bardziej wysilone i muszą być przystosowane również do pracy w niższych temperaturach otoczenia.
arturromarr - 3 Październik 2019, 14:09

W starym wątku o wspomaganiu przekładni kierowniczej znalazłem informację o korzyściach ze stosowania oleju BENDIX w niskich temperaturach.
https://citroen.org.pl/forum/viewtopic.php?t=2135&postdays=0&postorder=asc&start=60
Ktoś to jeszcze może potwierdzić na podstawie własnych doświadczeń?

vynalazek - 13 Listopad 2019, 14:25

wojtis1990 napisał/a:
Sam jestem ciekaw takiej zamiany.
https://www.orlenoil.pl/P...L__L-HV_46.aspx


chyba bardziej takie coś...

https://www.orlenoil.pl/P...L__L-HV_15.aspx

https://sharena21.springcm.com/Public/Document/18452/9d614620-45f0-e811-9c1b-ac162d889bd1/db477391-0df4-e811-9c1b-ac162d889bd1


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group