Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Forum techniczne - 2.0 Hdi RHR - nie równa praca silnika

Pitcarn - 25 Wrzesień 2021, 09:16
Temat postu: 2.0 Hdi RHR - nie równa praca silnika
Cześć,

od kilku lat mama problem z moim C5. Pisałem tu wielokrotnie w temacie nierównej pracy silnika i kopcenia na czarno.
Sprawa wygląda tak:

silnik nierówno pracował więc wymieniłem wtryski na nowe. Pompa paliwa jest wymieniona na używaną ale z przebiegiem około 180tys, brak widocznych opiłków w filtrze paliwa.
Wtryski mam klasy 5, oryginalnie miałem klasę 8 ale wg lexii mogę używać wtrysków klasy 5 lub 8 lub M lub U.
Zakodowałem je lexią, choć do kodowania niby są tylko klasy M i U.

Silnik ma korektę na pierwszym cylindrze 120%, pozostałe 85-94%.

Problem jest tylko na tym pierwszym cylindrze. Nieszczelności raczej brak, co mogłem to sprawdziłem i doszczelniłem. Egr wykluczam, pracuje poprawnie- testowany lexią. Żadnych błędów lexia nie znajduje.
Efekt jest taki że auto szarpie przy równej jeździe, kopci na czarno i pali jakieś 9l/100km. Przy depnięciu gazu na drugim biegu auto się lekko przydławia i potem już jedzie. FAP wypala co max 500km. Aplikacja FAP Citroen wskazuje temperaturę paliwa dochodzącą do 65stopni.

Przekładanie wtrysków nic nie daje. Kompresja - a w zasadzie jej brak raczej odrzucam. Miałem wymieniany cały silnik (przebieg ok. 180tys.) wraz z osprzętem, a przed przekładką też był problem z kopceniem i nierówną pracą. Również korekta na 1 cylindrze była wówczas najwyższa.

Dodatkowo, nie wiem czy to ma znaczenie, ale mam jakąś dziwną usterkę resetowania się radia. Co jakiś czas resetuje się ustawienie daty i godziny, jakbym odłączył akumulator.

Piszę o tym ponieważ zastanawiam się czy problem z silnikiem to nie usterka elektroniki (ecu silnika?).
Mechanicznie chyba już nie ma co poprawiać, co mogłem wymieniałem na nowe oryginały lub dobrej klasy zamienniki.

Warsztaty rozkładają ręce, może Wy macie jakieś pomysły co z tym zrobić?

dejnekomirek - 25 Wrzesień 2021, 16:00

Witam. Przeczytalem Twoja opowiesc i stwierdzam, ze brakuje tutaj konkretow. Nie mozesz zakladac, ze kompresja jest dobra, musisz ja pomierzyc - istotne jest aby wszystkie cylindry mialy podobna. Dalej : radze sprawdzic parametry silnika, ewentualne rozbieznosci od wartosci spodziewanych, np. temp. silnika widziana przez sterownik (nieprawidlowa wartosc moze niezle broic w skladzie mieszanki). Bardzo istotne jest ustawienie rozrzadu, rowniez lancucha spinajacego walki. Na szarpanie silnika przy normalnej jezdzie duzy wplyw ma zawor EGR. Jego nie domykanie moze wywolywac wlasnie poszarpywania. Do tego sterowniki stosowane w tych silnikach Delphi DCM3.4 sa bardzo awaryjne. Sam mam duzy problem z Peugeotem 308 SW, odmowil palenia po wymianie uszczelki pod glowica i podejzewam, ze to wina sterownika. Tak wiec w ostatecznosci pozostaje podmiana sterownika na uzywke, trzeba tylko sparowac z immo w aucie.
Zaczalbym od sprawdzenia kompresji w cylindrach, dobrej diagnostyki w silniku, a w ostatecznosci zastosowalbym podmiane sterownika. Przy dobrej kompresji (rownej we wszystkich cylindrach) i dobrym wtryskiwaczu , korekcje musza byc prawie idealne. Ponad 20 % to zbyt duzo . W silnikach 1.6 hdi bardzo czesto wartosci korekcji glupialy, ale silniki pracowaly poprawnie. Tutaj masz problem i nalezy go rozwiazac. Silnik nie moze kopcic i musi pracowac rowno. Zuzycie paliwa tez jest bardzo duze, te silniki slyna z bardzo malego spalania. No coz, powodzenia

Pitcarn - 26 Wrzesień 2021, 11:53

U mnie jest siemens SID 803A a nie delphi. Egr był przeze mnie sprawdzany. Wyczyściłem go i robiłem test lexią czy się prawidłowo zamyka i otwiera. Zawór miałem w ręku i dokładnie widziałem jak działa grzybek w zaworze. Dodatkowo mam FAP Citroen podpięte praktycznie na stałe i mam bieżący podgląd.na parametry. Wartość zadana zgadza się z wartością otrzymaną, tak jak i innych parametrów jak ciśnienie paliwa czy praca/ciśnienia turbo i zmiennej geometrii. Rozrząd robili mi przy okazji przekładki silnika.
Silnik diagnozowało kilka polecanych warsztatów, również specjaliści do aut francuskich ale wszyscy polegli.

Mam nowego podejrzanego. Zauważyłem że, UWAGA!, na pierwszym wtryskiwaczu oring powrotu paliwa popuszcza ropę. Kupiłem już nowe gumki, jak tylko przyjdą to wymienię. Może powietrze się dostaje przez nieszczelność na łączeniu wtrysku z wężykiem powrotu paliwa i to zaburza spalanie mieszanki ponieważ dostaje się więcej powietrza do cylindra niż ecu "mierzy".

Oczywiście przy pierwszej okazji postaram się nakłonić mechanika na pomiar kompresji, sam takiej możliwości nie mam a ostatnie doświadczenia z warsztatami wskazują że mechanicy wymieniali by tylko klocki i olej bo to najłatwiejsze i najszybsze.

P.s. Dzięki, powodzenie będzie potrzebne :)

dejnekomirek - 26 Wrzesień 2021, 17:31

Kompresje powinienes pomierzyc aby wykluczyc problem z wtryskami (mimo wymiany na nowe). Tak bardzo rozbiezne korekcje musza miec przyczyne. Wystarczy, ze pekl pierscien na tym cylindrze, albo uszczelka nie uszczelnia idealnie, zawory nie trzymaja szczelnosci i juz masz problem z korekcja. Warto to dobrze zdiagnozowac. Jesli masz duzy problem z pomiarem radze uzyc klucza dynamometrycznego i podnosnika samochodowego. Ustaw jedno kolo , najlepiej prawe w powietrzu, podnies je i wlacz piaty bieg. Nastepnie ureguluj klucz dynamometryczny w taki sposob, aby przy kreceniu kola kluczem do przodu klucz strzelal przy przekraczaniu OT w cylindrach. Jesli uzyskasz identyczne zachowanie na wszystkich czterech cylindrach, silnik ma identyczna kompresje na wszystkich cylindrach. Jesli jednak na jednym cylindrze klucz nie wykazuje oporu, nie strzela, to na tym cylindrze masz duza utrate kompresji. Metoda bardzo prymitywna, ale do szybkiego sprawdzenia wystarczajaca. Wiele razy tak sprawdzalem. W tym przypadku nie chodzi o okreslenie cisnienia, chodzi raczej o sprawdzenie , czy na wszystkich cylindrach jest podobne sprezanie, co moze wytlumaczyc te rozbieznosci w korekcjach.
Oczywiscie , moim zdaniem, nieszczelnosc na powrotach nie powinna miec znaczenia dla pracy silnika. Po za wyciekiem paliwa. Gdyby byly jakies zle kontakty na wtryskach powinny pojawic sie bledy w sterowniku. Szarpanie silnika najczesciej ma zrodlo w zlej pracy zaworu EGR, szczegolnie w zakresie 2000 - 2500 obrotow. W tych silnikach zawory nie sa trwale, problem dotyczy lozyskowania wirnika silniczka, co objawia sie trudnosciami z szybka reakcja zaworu i dokladnym domykaniem przeswitu. Warto obserwowac wskazania przeplywomierza, bo przy otwartym zaworze przeplyw spada do wartosci okolo 250 , a przy zamknietym 450 do 500, oczywiscie na wolnych obrotach. Reakcje zaworu wywoluje krotkie dodanie gazu na wolnych obrotach.
Diagnostyka nowoczesnego diesla nie jest latwa, ale czesto da sie znalesc winnego zlych objawow.
Sterownik Siemensa tez nie nalezy do zbyt trwalych. To nie stary, poczciwy Bosch, no ale swiat bylby nudny, gdyby wszystko bylo idealne...

Pitcarn - 28 Wrzesień 2021, 18:14

Gumki wymienione. Oczywiście bez zmian w pracy silnika. Kompresji nie sprawdzę przez zapięcie biegu ponieważ mam automatyczną skrzynię biegów. W przyszłym tygodniu mam umówiony termin na wymianę węża hydro. Poproszę majstra by przy okazji sprawdził co to z tym silnikiem. Obstawiam brak kompresji na cylindrze (choć silnik odpala od półobrotu) lub problem elektroniczny, uszkodzenie ECU. Nic innego mi nie przychodzi do głowy. Teraz pogoda się psuje ale może zdołam wyjąć ECU i obejrzeć jak wygląda płytka drukowana. Może tam gdzie co będzie upalone ?
sasun71 - 28 Wrzesień 2021, 18:22

Pitcarn, Nie wiem jak ECU w cytrynie ale w Punto otwierałem to takie niteczki że lupa to mało i jeszcze w specjalnym żelu zalane(otwierałem uszkodzony po wymianie na zerowany sterownik sprawny z ciekawości)..Lepiej do fachowca najpierw po diagnozę zanim po otwarciu przestanie całkowicie palić;)
dejnekomirek - 28 Wrzesień 2021, 19:27

Pitcarn napisał/a:
Kompresji nie sprawdzę przez zapięcie biegu ponieważ mam automatyczną skrzynię biegów


Podpowiedzialem ten sposob bo jest najlatwiejszy. Mozna tez odchylic oslone nadkola i krecic bezposrednio walem korbowym. Wystarczy nasadka i dwie dlugie przedluzki, aby nie porysowac blotnika. Dwa pelne obroty walu i wszystko wiesz- opor na cylindrach musi byc taki sam , jesli na ktoryms jest mniejszy masz winowajce. Do sterownika lepiej nie zagladaj, jest dosc mocno sklejony, a druk jest wielowarstwowy. Ma racje sasun71, ze ciezko cokolwiek zobaczyc.

Pitcarn - 2 Październik 2021, 20:04

Dzięki za rady. Sorry że nie odpisywałem wcześniej ale nie było kiedy.
Sprawdziłem kręcąc wałem i zdaje się że jest tak samo. Zrobiłem z 5 pełnych obrotów. Spodziewałem się że jakby na którymś cylindrze była słaba kompresja to odczuwalnie lżej by się na nim kręciło kluczem.

Dzisiaj rano odpaliłem auto i pracowało nierówno ale jak już się nagrzało to praca silnika się wyrównała.
Podłączyłem dzisiaj apkę FAP citroen i okazuje się że korekty dość mocno się zmieniły. Miałem na pierwszym cylindrze korektę 120% a po zamocowaniu tej gumki od przelewu wtrysku mam teraz 105-106%. Co ciekawe na trzecim cylindrze korekta się nie poprawiła i tkwi jak zaklęta na 80-85%.

dejnekomirek - 2 Październik 2021, 20:34

Moze to troche przesada, ale z jakiego zrodla masz te nowe wtryski? Oryginalne, czy po jakiejs regeneracji? A moze uzywane? Silnik w dobrym stanie powinien pracowac rowno i bez zadnych zachwian. Jesli po odpaleniu przerywa, trzesie sie przyczyna musi tkwic w doplywie paliwa, padnietych wtryskach, albo nieszczelnych cylindrach, czy tez zle ustawionym rozrzadzie. Najczesciej problem dotyczy wtryskow, albo zbyt ubogiej mieszanki, spowodowanej powietrzem w paliwie, lub zlej temp. silnika pokazywanej przez czujnik (oczywiscie w sterowniku, nie na desce). W zimnych cylindrach spalanie jest gorsze, nizsza kompresja i jakiekolwiek zachwiania skladu mieszanki powoduja problemy ze spalaniem. Po lekkim dogrzaniu spalanie poprawia sie i silnik zaczyna pracowac poprawnie.
Dobry silnik powinien startowac natychmiast i chodzic rowno. Jesli trzeba troche krecic moze to swiadczyc o zlej kondycji pompy CR, albo slabych wtryskach(powroty - ucieczka cisnienia ).
Dlatego moje pytanie o stan wtryskow - pisales o nowych, a moze masz na mysli inne niz oryginalne? Wtedy wypadaloby sprawdzic ich stan i to nie na przelewy, ale na maszynie do badania wtryskow.

Pitcarn - 3 Październik 2021, 14:28

wtryski mam nowe. Dosłownie nowe, każdy z osobna był pakowany w hermetyczny srebrny woreczek. Kupione z tej aukcji .
Silnik odpala od strzała, dosłownie z półobrotu ale jak już odpali to chodzi trochę nierówno (w sensie trzęsie się) i jak pisałem dużo pali + kopci przy mocnym wdepnięciu pedału gazu.

Wymianę wtrysków robiłem sam, myślę że nie popełniłem żadnego błędu. Stare wtryski wyjąłem, frezowałem gniazda, odkurzyłem brud i wiórki po czym dałem nowe podkładki + tulejki na każdym z wtrysków.

Może faktycznie rozrząd o jeden ząbek przestawiony? Albo jednak gdzieś jest nieszczelność której nie potrafię znaleźć.

robson - 3 Październik 2021, 16:52

Ciekawe dlaczego za nowe chcą zwrotu starych....?
Pitcarn - 3 Październik 2021, 17:25

nie mam pojęcia ale na wtryskach nie było nic co mogłoby wskazywać że były w jakikolwiek sposób regenerowane. To chyba warsztat sprzedaje, może przy okazji chcą za frajer mieć wtryski które można regenerować? Albo tak jak z akumulatorami, trzeba oddać stary żeby kupić nowy?

Na zdjęciach z aukcji jest pokazane jak to było pakowane więc tu nie mam żadnych wątpliwości że zamontowałem fabrycznie nowe. Zastanawiam się w jaki sposób sprawdzić działanie pompy a w zasadzie zaworów w pompie.

Zaraz po wymianie wtrysków uruchomiłem silnik na jakieś 30-40minut. Od samego początku silnik pracował rozczarowująco. Liczyłem na równą pracę a tu nic się nie zmieniło. Potem pojechałem na obwodnicę niby wtryski mają się "ułożyć" w czasie jazdy. Miałem odczucie jakby coś blokowało przepływ paliwa. Niby auto jechało ale jakoś brakowało mocy. Po kilku dniach jakby coś się odblokowało i auto nabrało wigoru ale telepawki silnika i kopcenie + wysokie zużycie paliwa zostało. Teraz korekty są niby lepsze, więc wymiana miała sens tylko żeby to spalanie wróciło też do normy lub choć zbliżyło się do deklarowanego przez producenta. Nic mi więcej do szczęścia nie potrzeba. :)

Ciekawostka o której chyba już wspomniałem. Lexia koduje wtryski bez żadnych informacji ale diagbox (auto podłączone jako P407 stare BSI) pokazuje info że wtrysków klas 5 i 8 się nie koduje. Kodowanie potrzebne tylko w przypadku klas M, B i U.

dejnekomirek - 3 Październik 2021, 17:58

Kopcenie na goracym silniku to zbyt duzo paliwa, ale... moze tez oznaczac zbyt malo powietrza, a tu do glosu dochodzi stan dolotu (turbo, przewody dolotowe, EGR ) i wylotu ( FAP, Kat i EGR) . Zapchany FAP tez bedzie ograniczal moc i sklad mieszanki. Dziwne, ze widac kopcenie . Przy sprawnym fapie nie powinno nic dymic. Tylko uszkodzony fap moze przepuszczac sadze. Nic jeszcze nie pisales o stanie swojego filtra czastek stalych. Zle spalanie na poczatku pracy zimnego silnika to albo wtryski (jesli kompresja jest ok) , albo EGR sieje spalinami (nie zamyka szczelnie, co moze tez byc powodem dymienia i braku mocy), co tez objawia sie poszarpywaniem silnika przy przyspieszaniu.
Troche dziwne, ze w diagboxie musisz wchodzic przez Peugeota , cos pewnie nie tak z wersja?
Generalnie brakuje Tobie dokladnej i rzetelnej diagnozy, wiele parametrow brane jest na slowo honoru, a potrzeba pewnosci, ze wtryski pracuja dobrze, ze EGR jest sprawny w 100%, ze rozrzad jest dobrze ustawiony (to, ze jest synchronizacja nie oznacza, ze czasy rozrzadu sa prawidlowe. W tych silnikach walki bardzo latwo zmieniaja polozenie krzywek- to warto tez byloby dobrze sprawdzic)
Ten silnik naprawde dobrze pracuje i jest bardzo oszczedny, o ile wszystko w nim jest Ok. Zaluje, ale nie jestem w stanie pomoc na odleglosc. Powodzenia

robson - 3 Październik 2021, 18:01

Próbowałeś coś zrobić z przepływką? Podmienić? Parametry powietrza w Lexi są realne?
dejnekomirek - 3 Październik 2021, 18:20

No wlasnie, to tez jest wazne, ale ...silnik nie kopcilby na czarno. Predzej zbyt duze opory w wydechu (fap), albo problemy z cisnieniem doladowania ( zreszta , przy zapchanym filtrze turbo jest ograniczone nastawami).
Sprobuj odlaczyc przeplywke - jesli jest uwalona , powinna wzrosnac reakcja na gaz, bo sterownik przyjmuje wartosci usrednione, gdy nie wykrywa przeplywki. Prawidlowa wartosc na wolnych obrotach bez EGR to okolo 500, a po aktywacji EGR ca 250 ( szybkie dodanie gazu na chwile aktywuje prawce EGR) przy sprawnym przeplywomierzu. Przy dodawaniu gazu wartosc ta powinna rosnac (mialem kiedys przypadek, ze malala). Najlepiej podlaczyc inna, ale ciezko znalesc na podmiane. Warto tez uzyc z wyzszej jakosci, zadnej chinszczyzny, najlepiej oryginal.
Pobawilbym sie tez pomka podcisnienia i sprawdzilbym prace ukladow sterowania turbo i przepustnice powietrza, bo sa chyba w tym silniku? Mozliwe, ze gdzies jest nieszczelnosc i to tez powoduje problemy , np. ze sterowaniem turbiny ( a to juz jest powodem kopcenia).
Nowoczesny diesel to skomplikowana zabawka i nie jest latwo znalesc przyczyne zlej pracy

Pitcarn - 3 Październik 2021, 19:25

ok, posprawdzam. Znalazłem ciekawy plik, nie potrafię go pobrać ale można pooglądać wszystkie strony.

link

W tym pliku jest opis całego układu wtryskowego sid 803/803A oraz EDC16C34. Są metody sprawdzania poprawności działania poszczególnych komponentów i prawidłowe wartości . Nie wszystko będę mógł sprawdzić ale co się da spróbuję.

robson - 3 Październik 2021, 23:17

Załączam ten PDF dla tych co nie potrafią ;)
Ciekawa lektura....

dejnekomirek - 5 Październik 2021, 11:02

https://www.youtube.com/watch?v=oV8I4QDhmOI
Tu znalazlem ciekawostke: poszarpywanie silnika 2.0 tdci w Fordzie, a przeciez to taki sam motor jak w C5.
Obejzyj , jest na ten temat wiecej wiedzy na YT, jest tez o kalibracji wtryskiwaczy.

A moze Twoje problemy wynikaja z niesprawnosci czujnika temp. ?

Pitcarn - 10 Październik 2021, 17:42

Cześć,

dzięki za rady i za pdf ;)

Filtr fap miałem regenerowany w styczniu 2020. Został przeze mnie zaprogramowany lexią.
Lexia działa prawidłowo z moją C5, chciałem tylko sprawdzić co pokaże DIAGBOX ,dlatego podłączyłem auto jako p407.

Auto było u mechanika, robił wymianę węży hydro i osłon gumowych tylnych siłowników. Przy okazji zerknął na silnik.
Przede wszystkim wymienił poduszki silnika, obie były w stanie całkowitego rozpadu. Silnikiem z oczywistych względów już tak nie telepie :) ale usunąć usterki nie zdążył. Dostałem za to diagnozę (bardzo wstępną). Wg mechanika (mam do gościa 99% zaufania) to może być coś nie tak z FAP. Uważa on że ilość sadzy na wydechu jest nie możliwa do uzyskania w aucie z działającym filtrem. Dodatkowo u mnie na jałowych ciśnienie różnicowe jest równe 0. Nigdy się z czymś takim nie spotkał. Zawsze jest minimalne np. 4mBar nigdy 0. A doświadczenie ten człowiek ma naprawdę wieloletnie w naprawie aut francuskich więc nie mam podstaw do negowania jego oceny.
Z drugiej strony nie znalazłem nigdzie żadnego emulatora czy innego ustrojstwa które miałoby oszukiwać sterownik. Sama obudowa ECU wygląda nie otwieraną. Dodatkowo jak mi rok temu regenerowali turbinę to gośc od turbin źle podłączył podciśnienia przez co dolna klapa dozownika powietrza się nie otwierała a przymykała górna co dławiło silnik. Doszło do zapchania FAP, pojawił się komunikat na ekranie RT3. FAP był czyszczony.
Dlatego zakładam że FAP jest obecny, nie wycięty i sprawny.

Odpaliłem lexię i sam chciałem potestować zgodnie z tym pdf który załączył robson.
Pierwsze co zauważyłem to różnice w ilości powietrza. Lexia mówi że ma być 605mg a jest 436mg. I to na obrotach jałowych gdzie pdf mówi o 480mg przy wyłączonym EGR.
Kolejna rzecz którą zauważyłem to ciśnienie turbo. Na jałowych powinno być 1001mBar a jest 1022mBar.
Czy możliwe jest że mam zapchany intercooler i to przez niego przepływa mniej powietrza? Dodatkowo przez zmniejszenie objętości (przez zgromadzony syf) interoolera wzrasta ciśnienie.

załączam poniżej zdjecia z lexii. Auto jeżdżone przede wszystkim po obwodnicy Wrocławia wiec warunki ciężkie miejskie są mało realne :) . To ilość sadzy powoduje że sterownik tak odczytuje warunki jazdy a ilość sadzy musi być taka że filtr nie jest w stanie jej przefiltrować lub też jest uszkodzony wkład.

Zakupiłem filtr powietrza, zamierzam też wymontować intercooler i go wymyć. Sprawdzę czy to coś zmieni. Filtr kupiłem purflux z dodatkową wkładką z fizeliny.


dejnekomirek - 10 Październik 2021, 21:26

Wedlug mnie, to EGR nie domyka sie. Ta wartosc powinna byc wieksza. Nie wiem , co masz na mysli, ale wedlug mnie chlodnica powietrza nie ma czym sie zapchac (chyba, ze jezdzisz bez filtra powietrza ) . Predzej Fap jest przypchany, cos jest tez na rzeczy z cisnieniem roznicowym. szkoda, ze nie zrobiles zdjec z wyzszych obrotow, np. 1000, 1500, 2000, 3000 i 4000. Byloby widac wiecej z pracy ukladow doladowania i fapa. To dymienie moze swiadczyc o uszkodzeniu rdzenia, albo dziurze w Fapie. Swiadczy o tym cisnienie 0 roznicowe.( ono moze takie byc, ale tylko w nowych filtrach) . Nie wiesz nic o skutecznosci czyszczenia filtra, jak rowniez jaka metoda to zrobiono. (pomyslowosc mechanikow jest oszalamiajaca). Odnosnie cisnienia, moze byc tez uszkodzenie na wezykach do czujnika ( bardzo typowe ) i zatkanie rurek metalowych na filtrze. To wszystko wychodzi przy obserwowaniu cisnienia w pelnym zakresie obrotow. W Twoim silniku ewidentnie brakuje powietrza, wiec albo sterowanie turbiny (mam nadzieje, ze jest oryginalna) , albo zatkanie wydechu, a tu albo Kat, albo Fap, albo oba. Niedomykajacy sie EGR tez bedzie miaol wplyw na cisnienie turbo. Najlepiej sprawdzic cisnienie przy np. 60kmh 3 bieg, a nastepnie zaslepic EGR i powtorzyc pomiar. Przy sprawnym zaworze cisnienia musza sie pokrywac 8 oczywiscie mierzone w Lexii ).
Jedyne co dzisiaj pokazales, to to, ze wtryski maja dobre korekcje.

robson - 12 Październik 2021, 21:09

No właśnie. Brak danych przy różnych obrotach ciśnienia...

Sprawdziłem - u mnie też nie ma różnicy ciśnienia. Nawet przy większych obrotach. Może coś tu w programie jest nie tak. Przy innynm sterowniku, w C8 - ładnie to widać.
P.S.
Pitcarn, proszę rób print-screen. Takie fotki z telefonu oprócz tego, że mają po 5MB to są nieczytelne bo światło się odbija. No i wstawiaj na forum fotki bo za jakiś czas nie będą widoczne dla potomnych....

Pitcarn - 17 Październik 2021, 19:43

Ok, postaram się robić printscreeny. Ostatnie 2 miesiące to u mnie w pracy jakiś chory wyścig szczurów, nie mam zwyczajnie czasu na zajęcie się samochodem tak jak bym chciał.

Co udało mi się zrobić to testy wg pdfu na postoju i przy pełnym gazie od 2000obr. Tu wszystko jest dobrze, wartości otrzymane zgadzają się z zadanymi i pokrywają w widełkach przyjętych w instrukcji. Taka sytuacja z rozjechanymi wartościami powietrza jak na moim wcześniejszym zdjęciu się już nie powtórzyła.
Jak już wreszcie znajdę chwilę to podjadę do jakiegoś speca od dpf/fap. Wszystko wskazuje że tu jest problem co pokrywa się z podejrzeniami Dejnekomirka i mojego mechanika.
Albo mam jakiegoś "cracka" w sterowniku silnika albo coś jest gdzieś pomodzone ponieważ filtr jest wypalany średnio co około 400-500km ale ilość użytego dodatku cały czas stoi na wartości 20mg widać to na 4 moim zdjęciu) a przecież powinna rosnąć wraz z ilością regeneracji. Po wypalaniu czuć z wydechu jakby chlor, taką niby "świeżość" (nie wiem jak to opisać).
3 lata wstecz przed urlopem chciałem dolać eloysu by mieć pewność że mi go w trasie nie zabraknie. Okazało się że zbiornik był prawie pełny. Przejechałem od tego momentu prawie 100tys km i biorąc pod uwagę że wypalanie jest jak wspomniałem co 400-500km a było przez chwilę nawet maks. co 200-300km) to chyba już byłby czas na dolewki. Ddoatkowo to ciśnienie różnicowe równe 0 na jałowych. Czytałem na frenchforum że ktoś wymieniał filtr fap po 200tys mil na funkiel nówkę i miał ciśnienie różnicowe około 4-10mbar. Odnoszę wrażenie że auto nawet jak nie jest w trybie regeneracji filtra/ wypalania to silnik i tak chodzi na zwiększonych dawkach paliwa jak podczas wypalania. Jak w lexi włączę funkcję pokazywania spalania chwilowego z uwzględnieniem wypalania to komputer pokładowy wcale nie pokazuje spalania. A zużycie paliwa jest większe od wskazywanego przez komputer o około 1-2litry/100km.
Jeżeli wtryski mam fabrycznie nowe i pozostałe podzespoły pokazują prawidłowe wartości to takie podwyższone spalanie chyba może być tylko przez dawki paliwa. Sprawdziłem ostatnie tankowanie, wyszło mi realne 8,5 L/100 km (wskazanie na kompie 7.2L/100km) a jeżdżę tylko obwodnicą i 10-15% miasto. Nawet jak lecę równo na tempomacie 90km/h to lexia pokazuje w polu typ jazdy: miasto, średnie co przecież jest bzdurą.

Pitcarn - 31 Październik 2021, 11:09

Aktualizacja tematu.
Byłem u gości którzy zajmują m.in. chiptuninigiem, mają też warsztat "ogólny". Na próbę wyłączyli mi EGR (programowo + blaszka pod rurę egr). Auto przestało dymić.
Sposób w jaki pracuje silnik się nie zmienił więc pojadę do nich jeszcze raz niech kombinują dalej. Zrobiłem taką próbę, jechałem równo 2000 obr na 4 biegu. Wdepnąłem pedał gazu do oporu i auto zaczęło przyspieszać (bez efektu WOW :) ) ale jak zacząłem lekko odpuszczać gaz to auto zaczęło nabierać wigoru i tu dopiero było czuć przyspieszenie. Moja diagnoza za bogata mieszanka, silnik jest przelewany i dlatego tak chodzi.
Będę cisnął warsztat by dokładniej przyjrzeli się filtrowi FAP i wsadowi w ECU. Ciśnienie różnicowe FAP cały czas jak zaklęte pokazuje równe zero, nawet jak filtr zabity jest w 80% sadzą.

robson - 1 Listopad 2021, 11:29

Pitcarn napisał/a:
Ciśnienie różnicowe FAP cały czas jak zaklęte pokazuje równe zero, nawet jak filtr zabity jest w 80% sadzą.

To jak pisałem wcześniej, ten typ tak ma. Sterownik nie pokazuje tej różnicy ciśnień. Także w obu moich C4.

Dorota - 13 Kwiecień 2023, 10:00

Miałem ten sam problem i był to zawór EGR!
dejnekomirek - 13 Kwiecień 2023, 10:55

Mysle, ze ta dyskusja idzie w zla strone. Czujnik cisnienia roznicowego musi pracowac poprawnie! Na jego wskazaniach opiera sie cala dzialalnosc FAPa. Jesli on nie dziala , bardzo szybko dojdzie do zniszczenia filtra z powodu braku wypalania sadzy. To jest podstawa dzialania ukladu wydechu w dieslach z FAPem. Siedze w tym temacie pare lat i zawsze zyczynamy wojne od tego czujnika. Nigdy nie spotkalem sterownika, ktory nie pokazywal w parametrach danych z czujnika. Ale bardzo czesto uszkodzenie czujnika, uszkodzenie przewodow do czujnika (wywala blad), uszkodzenie wezykow do czujnika, brak filtra , albo dziura w filtrze sa powodem tej usterki. Zapchanie filtra to z kolei problemy z moca, brak cisnienia doladowania, szarpanie silnika i szukanie powodu w turbo, z wymiana wielu elementow silnika bez powodzenia dla wyniku. Czyli , brak wskazan czujnika to powazna usterka silnika, prowadzaca do powaznych problemow w krotkim czasie, powod do powaznych zmartwien. Nie wolno tego lekcewazyc w silniku diesla.
Wracajac do zaworu EGR w tym silniku , jest on po prostu nietrwaly, jego konstrukcja ma blad konstrukcyjny - czesto pada lozyskowanie silnika zaworu i tylko wymiana na nowy moze pomoc w dlyzszym wymiarze czasu. Nawet jesli elektrycznie pokazuje brak problemow, jego mechaniczne dzialanie jest niepoprawne i daje w/w objawy. Na probe mozna zaslepic przelot i sprawdzic , czy cos sie zmienilo w pracy silnika, ale: tak nie mozna jedzic normalnie. EGR bierze udzial w pracy silnika, bierze udzial w regulacji cisnienia doladowania i jego nieszczelnosc jest powodem slabej mocy i poszarpywania silnika w zakresie okolo 2500 obrotow. Przy ewidentnym uszkodzeniu zaworu , moze nawet dojsc do niemoznosci odpalenia silnika, ale to inny temat.
Radze Wam dobrze zdiagnozowac problem, bo slepy czujnik roznicowy to powazny problem.

dejnekomirek - 13 Kwiecień 2023, 11:16

Pitcarn napisał/a:
Zrobiłem taką próbę, jechałem równo 2000 obr na 4 biegu. Wdepnąłem pedał gazu do oporu i auto zaczęło przyspieszać (bez efektu WOW ) ale jak zacząłem lekko odpuszczać gaz to auto zaczęło nabierać wigoru i tu dopiero było czuć przyspieszenie. Moja diagnoza za bogata mieszanka, silnik jest przelewany i dlatego tak chodzi.


Powodem takiego zjawiska moze byc zaladowanie filtra sadzami , a skoro czujnik nic nie pokazuje, to i sterownik nie wie jaki jest stan filtra. Duzy opor filtra hamuje przeplyw powietrza i nawet turbina nie jest w stanie podac odpowiednia ilosc jego do cylindrow i kolo sie zamyka. Po zmniejszeniu gazusklad mieszanki poprawia sie i poprawia sie efekt mocy. Jak sam widzisz , usuniecie EGR zmienilo charakter silnika , co swiadczy tylko o jego usterce.
Jet jeszcze jeden powod takiego zachowania : podcisnienie , sterujace VTG na turbinie. Ide o zaklad, ze nikt tego nie sprawdzal, a jest to bardzo wazne w silniku z turbina sterowana podcisnieniem (wielu kolegow juz o tym wie na tym forum) . Zbyt niska wartosc podcisnienia powoduje slabe doladowanie i podobny efekt turbo po odpuszczeniu gazu.
Zlikwidowanie EGR nie jest dobrym pomyslem: do tego systemu w sterowniku sa zapisane mapy i jego usuniecie powoduje duze zamieszanie w pracy silnika. Trzeba by wstawic nowy program, a to przekracza czesto umiejetnosci ludzi od tuningu. Do tej pory znam tylko jedna firme w Europie, ktora robi to dobrze. Usuniecie EGR i jego wylaczenie w programie prowadzi tylko do braku bledu, ale brak zaworu zaburza poprawna prace silnika. Jego praca jest agresywna, brak tej elastycznosci w jego pracy. No, ale kazdy dorosly jest i ma prawo robic , co mu sie podoba. O ile nie narusza prawa. Mysle, ze na pierwszym miejscu najwazniejsza jest dobra diagnoza. Dobra i doglebna. Pozdrawiam.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group