Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

XM - po badaniu technicznym - przedni kierukowskaz, tylne hamulce

jorzez - 11 Listopad 2021, 20:47
Temat postu: po badaniu technicznym - przedni kierukowskaz, tylne hamulce
Dobry wieczór

1. Jak wymienić żarówkę w przednim kierunkowskazie - jak rozumiem z instrukcji jest mechanizm zatrzaskowy który po naciśnięciu zwalnia oprawę. Niestety nie działa (ani lewy ani prawy), chyba że należy zadziałać potężną siłą. Albo mechanizm się zastał albo nasi tam byli (chociaż nic na to nie wskazuje).
Jakieś podpowiedzi ? poza opcją atomową czyli demontażem zderzaka

2. na badaniu wyszły słabe tylne hamulce. Czy winowajcą jest zawór hamulcowy, zawór słabo trzyma, na postoju tył czasami jest w górze ale częściej prędzej czy później opada.
Klocki i tarcze są po niedawnej wymianie.

arturromarr - 12 Listopad 2021, 20:04

Żarówkę przedniego kierunkowskazu wymienia się od jego tyłu. W tym celu od spodu zderzaka w okolicy świateł zdemontuj osłonkę, która jest przymocowana na zatrzask. Dalej trzeba wsunąć rękę i w wyczuć miejsce kierunkowskazu. Żarówka osadzona jest w oprawce, którą należy obrócić i wysunąć.
Ostatni etap czasem sprawia kłopot, ale jeśli nie było jakiś przeróbek, to powinno odpuścić pod naciskiem.

Z hamulcami na początek spróbowałbym odpowietrzyć jeśli tego jeszcze nie robiłeś.

robson - 25 Listopad 2021, 14:30

jorzez napisał/a:
na badaniu wyszły słabe tylne hamulce

Ja też czasami miałem taki kłopot na przeglądzie. Zawsze wtedy dawałem auto na wyższy poziom zawieszenia. Tylne hamulce biorą ciśnienie z zawieszenia tylnego. Jak dasz na położenie serwisowe, to będzie tak hamować jak przednie ;)

bigsoft - 30 Listopad 2021, 23:27

Jeśli chodzi o hamulce, dobrze je odpowietrzyć przynajmniej raz do roku. Możesz mieć tak, że w układzie krąży lewe powietrze, które stopniowo upychane jest w zaciskach i stąd gorsza skuteczność hamulców. Jeśli dodatkowo masz coś takiego, np tył samochodu podnosi się podczas hamowania, to masz na bank powietrze w tylnych zaciskach.

Auto ma górny serwis, ktoś wciska hamulec (można też samemu np oprzeć kijek o fotel i dosunąć :mrgreen: ), popuszczasz odpowietrznik, rurka do pojemnika i czekasz chwilę, jak coś będzie to wyleci, czasem wystarczy mały bombel i już są problemy.

Jak będzie kumaty diagnosta, to może się przyczepić, że auto ma hamować poprawnie przy standardowej wysokości nadwozia (ja np. trafiłem na takiego, który wiedział, że po wyjściu z auta musi chwilkę poczekać, aż się wypoziomuje i dopiero potem ustawiać przednie światła). Przyznam, że mi się taki problem ze słabymi tylnymi hamulcami bez wyraźnej przyczyny nie zdarzył ani w XMie z 1992 roku, ani w 1999, więc chyba musi być coś gdzieś nie tak, że Ci słabo hamuje. Wręcz przeciwnie, zawsze tył wciągało prawie do posadzki podczas hamowania na rolkach :-D


PS. Siła hamowania tyłu jest zależna od masy - jak dołożysz coś ciężkiego do bagażnika, to powinna wzrosnąć.

Kemsey - 2 Grudzień 2021, 23:30

Ciekawe czy podczas wymiany tylnych tarcz ktoś zaglądał do zacisków. Z moich doświadczeń wynika, że tłoczki rzadko kiedy prawidłowo działają, a to za sprawą przyklejania się wewnętrznych gumek do wnętrza zacisku.
jorzez - 5 Grudzień 2021, 19:15

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.
Auto przeszło przegląd od razu. Od tej strony nie mam problemu.

Kierunkowskaz - zleciała farbka z żarówki i miga na biało. Wymiana żarówki od spodu zderzaka po zdjęciu klapki jest do zrobienia, ale czy normalna wymiana jest tak jak pisałem - czyli mechanizm zatrzaskowy zwalniający lampę po naciśnięciu

Hamulec tylny - siła hamowania jeszcze w normie ale dużo niższa niż przednich. Tarcze i klocki są po wymianie (mniej 3 tys. km temu), sprawdziłem - nie są zapowietrzone, różnica siły hamowania lewe / prawe koło <2%

Kemsey napisał/a:
Ciekawe czy podczas wymiany tylnych tarcz ktoś zaglądał do zacisków. Z moich doświadczeń wynika, że tłoczki rzadko kiedy prawidłowo działają, a to za sprawą przyklejania się wewnętrznych gumek do wnętrza zacisku.

przy wymianie trzeba cofnąć tłoczki, czy wtedy nie ruszają się gumki zacisku ? a jeśli nawet, to tak równo po obu stronach się skleją ?

Diagnosta kumaty - wiedział jakie położenie zawieszenia do regulacji świateł i że potrzeba chwili czasu na ustabilizowanie, wg niego korektor siły hamowania ale tego XM nie ma (chyba że się mylę). Ja podejrzewam zawór hamulcowy.

Auto w zimie nie jeździ - nie ma parcia na naprawy


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group