Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Xsara / Xsara Picasso - Błąd P0420

Adam1965 - 16 Listopad 2022, 18:05
Temat postu: Błąd P0420
Jak w tytule. Wywalało checka i błąd stały p0420


Na stacji SKP spaliny poniżej normy .
Sonda druga skacze jak pierwsza a diagnosta twierdzi że jest wszystko w porządku z katalizatorem.Taką wiedzę posiadają diagności .

Na razie wkręciłem emulator ( tulejkę) i błędu jeszcze nie ma.
Ale teraz pytanie czy można dostać wkład katalizatora.
W sensie że widziałem wkłady na allego ale chciałem się dowiedzieć czy ktoś to robił ( wymieniał wkład) i czy są jakieś sklepy polecane przez forumowiczów

jarulis - 17 Listopad 2022, 14:41

Zakłady specjalizujące się w wydechach robią takie wymiany. Na dowolną normę Euro ;)
Pytałem kiedyś w Gawrońscy SC w Katowicach i była taka możliwość. Ostatecznie tego nie robiłem, bo wystarczyło wymienić plecionkę.

Adam1965 - 17 Listopad 2022, 18:37

Dzięki. Wymienić wkład to sam zrobię tylko na razie musiałbym rozebrać mojego aby zmierzyć średnicę i długość. Myślałem że ktoś co robił osobiście wymianę poda wymiary
sasun71 - 17 Listopad 2022, 19:15

To co podaje to przykład kiedy można kupić gotowy zamiennik i tak jest w opisie aukcji-przed zakupem się trzeba upewnić, bo zdjęcie poglądowekatalizator ,mając na uwadze po ile sie sprzedaje katalizator używany na wagę z opla corsy rok 1994 przed złomowaniem za 3600zł kiedy za auto jest z nim lub bez aby 300zł..
dejnekomirek - 17 Listopad 2022, 20:13

Mimo wszystko sprawdzilbym najpierw dokladnie stan wydechu. W wielu wypadkach ten blad powstaje z powodu nieszczelnosci ukladu i falszowaniu parametrow przez falszywe powietrze. Nowoczesne silniki z dwiema sondami sa bardzo czule na zaburzenia. Autoadaptacja prowadzi do powstawania wielu calkiem falszywych bledow. Czesto mechanicy zle interpretuja objawy i zaczyna sie wymiana calkiem niepotrzebnie elementow wskazywanych przez bledy. Nagminnie wymienia sie sondy tylko z powodu bledu, nie szukajac przyczyn tego bledu. Nawet stara swieca , przytkany, czy tez lejacy wtryskiwacz, falszywe powietrze przed sonda pierwsza, czy tez druga, nadpalony zawor , czy nawet niespalony olej w wydechu , wypadajacy zaplon i wiele innych daja tez blad P0420. Radze najpierw dokladnie przeanalizowac stan silnika, a dopiero jako ostatecznosc wymienic katalizator. W calej mojej karierze mechanika tylko raz zmuszony bylem do wymiany katalizatora i to po dlugiej jezdzie z domieszka diesla w paliwie z powodu stopienia kata. Jezdzilem tez silnikiem v6 3.0 bez katalizatorow na gazie i przy dobrej regulacji i sprawnosci silnika nie mialem zadnego bledu skladu spalin i zadnego bledu katalizatora. Zastanow sie bardzo przed decyzja o wymianie kata. Przyjrzal bym sie dokladnie korekcjom dlugoterminowym i byc moze tutaj znadziesz jakies anomalie.
Adam1965 - 17 Listopad 2022, 21:28

Główna anomalia to brak prawie połowy katalizatora jak widać na zdjęciu.
Wydech mam już zakupiony nowy oprócz katalizatora.
Spalanie mam w porządku 8.4 , świece są czyściutkie (spalanie prawidłowe) tak stare jaki nowe.

Korekta na wolnych ok. 1.5

Nieszczelny wydech ma wpływ ale blisko drugiej sondy .
Nieszczelności pomimo że wydech jest stary nie widać i nie czuć.
Jazda z sondą z emulatorem i błędu nie ma .Sonda druga się trochę uspokoiła i jest dobrze.



dejnekomirek napisał/a:
Jezdzilem tez silnikiem v6 3.0 bez katalizatorow na gazie i przy dobrej regulacji i sprawnosci silnika nie mialem zadnego bledu skladu spalin i zadnego bledu katalizatora



O jakiej regulacji mówisz na Pb?
Przecież druga sonda ma właśnie wyłapywać złą pracę katalizatora i ona właśnie pokazuje jego stan .
I w momencie gdy pracuje tak jak pierwsza to świadczy że kata nie ma lub jest dziurawy.
Błąd nie zawsze wyskakuje od razu ale po jakimś czasie go wywali.


Auto już po zakupie na drugi dzień wywaliło błąd czyli sprzedawca już takiego mi sprzedał.
Nie mam do niego pretensji bo zostawiłem u niego Pandę w stanie też do roboty.
A XP mi bardzo podpasowało więc robię go tak aby na klika lat wystarczyło.
W grudniu lub w styczniu montuję LPG a gazownik jest porządnym fachowcem i druciarstwa( emulator) nie przyjmuje.


Co do katalizatorów to wiem że te zamienniki nigdy nie będą jak fabryczne ale na razie musi być .
Gdy się rozleci ten to będę myślał o strumienicy w puszkę albo przelotce i usunięciu drugiej sondy ze sterownika

dejnekomirek - 18 Listopad 2022, 00:10

No i niech tak zostanie. Kazdy silnik ma swoje usterki i swoje narowy. Doprowadzenie go do stanu idealnego oznacza korekcje dlugoterminowe w zakresie +/- 5% i sklada sie na to wiele skladnikow. Nawet male pekniecie w kolektorze wydechowym moze zaburzac wskazania sond i wywolywac bledy. Jesli doprowadzisz spalanie do idealnego stanu, nawet brak katalizatora nie wywali bledu zlej pracy katalizatora.
Adam1965 - 18 Listopad 2022, 16:28

dejnekomirek napisał/a:
Jesli doprowadzisz spalanie do idealnego stanu, nawet brak katalizatora nie wywali bledu zlej pracy katalizatora


Żartujesz?
Jeszcze raz zapytam po co w takim razie producenci zamontowali drugą sondę jako diagnostyczną?
Jak może nie wywalić błędu katalizatora jeżeli to ona sprawdza jego stan?
Zgodzę się z Tobą tylko w przypadku LPG gdzie można na niektórych sterownikach LPG ustawić emulację sondy.
Ale nie w przypadku Pb.
Chyba że ktoś zamontował emulator na Pb


A tym bardziej przy wypalonym katalizatorze.

Z tego co widzę u siebie to usterkę lejących wtrysków które najprawdopodobniej miał Austriak ( właściciel poprzedni) ktoś naprawił ale co uszkodziła to już zostawione .
I poszło do mnie

Ale to do opanowania.

dejnekomirek - 18 Listopad 2022, 19:44

Moze Cie to dziwi, ale tak to dziala. Sterownika silnika nie obchodzi stan katalizatora, on ma zadane odpowiednie wartosci sond i jesli dzialaja one z prawidlowymi wartosciami wszystko jest w porzadku. Natomiast, jesli zakres wskazan drugiej sondy zaczyna falowac, wartosci ida w gore, albo w dol, pojawia sie alarm, najczesciej niesprawnosc katalizatora (P0420). Jesli mieszanka zbyt bogata silnik kopci na czarno , jesli zbyt uboga wzrasta temp. spalin. Zawsze jest alarm, bo przeciez OBD zostalo stworzone do sprawdzania emisji spalin. Jesli nie ma w silniku przyczyn zmiany skladu mieszanki poza zakres , sterownik nawet nie odkryje braku kata. Jezdzilem C5 V6 3.0 bez zadnego kata (ma ich trzy) i bardzo rzadko zdarzala sie kontrolka silnika. Najczesciej po jezdzie z niedomaganiem jednej cewki. Tyle, ze wydech byl idealnie szczelny i zawsze dbalem o dobry stan swiec i korekcje dlugoterminowe. Nawet na badaniu skladu spalin przechodzil bez problemu test . Nikt nigdy nie zauwazyl, ze tak naprawde silnik nie ma zadnego katalizatora. Kupilem w takim stanie ten pojazd i odkrylem, ze wszystkie puszki sa puste.
Najwazniejsza jest prawidlowa mieszanka i czyste spalanie. Niewazne na jakim paliwie jezdzi silnik, istotna jest dobra regulacja skladu mieszanki, w efekcie czystosc spalin.

Dlaczego uwazasz , ze Twoj pojazd mial lejace wtryski? W takim przypadku mialbys kat zapchany sadzami, a nie wypalony. Taki proces zachodzi przy zbyt ubogiej mieszance, domieszce diesla, albo zlym ustawieniu zaplonu i rozrzadu.
Emulator przy gazie sekwencyjnym to porazka gazownika. Takie cudo stosowalo sie przy 1 i 2 generacji LPG. Dzisiaj sa systemy, ktore scisle wspolpracuja ze sterownikiem silnika i same wprowadzaja poprawki skladu. To juz jednak inny temat, inna bajka.

Jesli dalej masz watpliwosci na ten temat, poszukaj w necie materialow na temat spalania w silnikach i kontroli skladu spalin.
To i tak jest Twoje auto i to Ty musisz wybrac najlepsze rozwiazanie. Powodzenia.
Dzisiaj mialem Golfa z identycznym, jak Twoj bledem i na sto procent nieszczelnosc wydechu wywolala ten blad.

Adam1965 - 18 Listopad 2022, 21:00

dejnekomirek napisał/a:
Taki proces zachodzi przy zbyt ubogiej mieszance, domieszce diesla, albo zlym ustawieniu zaplonu i rozrzadu.


Oraz zbyt długiej i ostrej jeździe .
Gdy wtryski podlewają i dużo się jeździ np. po mieście a potem wyjedzie na autostradę i pokonuje odcinki kilkaset kilometrów to odłożony nadmiar sadz czy resztek paliwa podczas wypalania się katalizatora może go wytopić.


U mnie na dzień dzisiejszy
Rozrząd wymieniłem( pasek był stary nawet nie dało się odczytać napisów, ale blokady weszły bez problemu a napinacz był w szczerbince troszkę tylko cofnięty , ale nie wychodził poza nią) czyli rozrząd był ok.

Świece jak na zdjęciu. To były stare a nowe po wymianie i zrobieniu ok 100 km takie same.
Fajki w cewce czyściutkie bez nalotu.
Uszczelka przepustnicy wymieniona na nową . Przepustnica wyczyszczona. Położenie przepustnicy to 20 i to mi się trochę nie podoba bo we wszystkich moich poprzednich autach było max 7
Ale nie mam danych diagnostycznych do XP więc nie wiem czy tak powinno być.
Spalanie jak pisałem 8.4 .

Korekta 1.5 ,krótka się waha -2 do +2

Spaliny na pomiarze wychodzą poniżej normy , u mnie było 0.18 a norma 0.30

Co jeszcze można sprawdzić ?

dejnekomirek - 18 Listopad 2022, 22:34

Pisales wczesniej o pracy sondy diagnostycznej (II), ze byla plywajaca i na tym skoncentruj sie. Cos musi zaburzac jej wskazania. Prawdopodobnie nieszczelnosc wydechu miedzy pierwsza sonda , a druga. To moze byc nawet male pekniecie , a bedzie falszowac pomiar sondy, nieszczelnosc kolektora do glowicy, pekniecie samego katalizatora, nieszczelnosc miedzy kolektorem a katalizatorem.
Korekte masz dobra , ona zmienia sie nawet od rodzaju jazdy, krotkie , dlugie odcinki, jazda oszczedna , jazda z butem, itp. Do +/- 5 % jest dobra, w normie. Powyzej +/- 15 % zle, a po 20 % zapala sie lampa OBD i pojawia blad. Jesli opanujesz(znajdziesz) blad drugiej sondy powinno byc dobrze.

Adam1965 - 20 Listopad 2022, 17:13

Diagbox pokazał też błąd zestarzenia katalizatora ale pisało ze to błąd przemijający.

Po założeniu katalizatora sprawdzę co się dzieje dalej.
Znalazłem w Digboxie że można sterownik silnika przyuczyć do katalizatora.
Jak się trochę ociepli to sprawdzę dokładniej co to za opcja

dejnekomirek - 20 Listopad 2022, 21:30

To co nazywasz przyuczeniem to po prostu powrot do mapy wzorcowej. Wskazane przy czyszczeniu przepustnicy, jej wymianie i wymianie wszelkich komponentow majacych wplyw na sklad mieszanki. Wskazane tez , aby co jakis czas zresetowac uklad. W testerze jest dokladny opis , jak to zrobic.
Sterownik w zaleznosci od typu jazdy , zmiany parametrow pracy adoptuje sie do optymalnych wartosci nastawow mapy. Jesli cos zaburza ten stan , mapa moze sie rozjechac i wtedy wskazane jest przyuczenie nowej mapy. Oczywiscie po usunieciu przyczyn. Tak to funkcjonuje w nowoczesnych sterownikach, ze robi sie automatyczna autoadaptacja do zmiany parametrow. Dlatego tez bardzo duze znaczenie ma falszywe powietrze w silniku na sklad mieszanki i adaptacje. Nie tylko w wydechu, ale rowniez w odmie i ukladzie dolotowym. To mialem na mysli , piszac o poprawnej regulacji silnika. To musi byc optymalne. Wtedy tez brak bledow. W Lexii , ani w diagboxie nie znajdziesz wartosci korekcji dlugoterminowej. Mozna to odczytac innymi testerami, np. ELMem.

Adam1965 - 20 Listopad 2022, 22:03

dejnekomirek napisał/a:
Tak to funkcjonuje w nowoczesnych sterownikach, ze robi sie automatyczna autoadaptacja do zmiany parametrow.


Mam Forda Fusion 2010 r.i nie ma takiej opcji w Forscanie.
Fiat panda też nie było.
W Merivie były tylko lambdy i przepustnica.
Astra H 2010 też nie ma .

Inaczej to jest jednak w Citroenach.
Przyuczanie katalizatora.

dejnekomirek - 21 Listopad 2022, 09:47

Kazdy system OBD funkcjonuje aktualnie z autoadaptacja mapy. W kazdym mozna zrobic reset ustawien do mapy podstawowej. Nie we wszystkich markach jest to ogolnie dostepne, czesto te funkcje ukryte sa pod przeroznymi pozycjami. Duza role odgrywaja tez umiejetnosci tlumaczy, znamy to z pokretnych nazw uzywanych do okreslania roznych funkcji w tlumaczeniu Lexii. To sa tylko ludzie i czasami z braku wystarczajacej wiedzy wymyslaja dziwne okreslenia.
Istotne jest , abysmy potrafili rozpoznac "co autor mial na mysli" piszac bzdurne czasami slowo.
Widze, ze nie zapoznales sie doglebnie z Forscanem . To naprawde potezne narzedzie diagnostyczne, wydajace sie prymitywnym. Ma bardzo duze mozliwosci. Tyle, ze w Lexii jest to proste do znalezienia. Czesto jest to duzy problem dla ludzi nie majacych pojecia jak sie tymi narzedziami poslugiwac. Czesto konczy to sie duzymi problemami dla samochodu. Generalnie brak wiedzy konczy sie zle. :-)

Adam1965 - 21 Listopad 2022, 18:17

Na razie nie potrzebowałem się bardzo zagłębiać bo Ford jest na razie w lepszym stanie.
Z tego co po podłączeniu przeglądałem to nie zauważyłem takich opcji jak w Lexii.
Oczywiście że reset wartości wyuczonych to przywracanie do wartości fabrycznych .
Oczywiście że różne programy robią to w różny sposób ale tutaj Lexia ma osobne resety.
Z interfejsami obchodzę się delikatnie , nie skaczę na głęboką wodę.
Zabawy w programowaniem nie zaczynam bez zapoznania się z możliwościami danego interfejsu.
W Oplu włącznie z wymianą sterownika i kluczyków robiłem wszystko u siebie i poprawki po mechanikach u znajomych.
W Fiacie także .
Więc nie obawiam się Lexii.
Trzeba ją tylko poznać czyli jak z telefonem .
Jak się nie wie co dana opcja może zrobić to się jej nie dotyka lecz dowiaduje co nią można zrobić.
Mam na razie nadzieję że szybko Forscana poznawać nie będę musiał.
Natomiast Lexię już muszę bo XP muszę doprowadzić do porządku

Adam1965 - 24 Listopad 2022, 10:16

No i kilka dni pojeździłem z wymienionym katalizatorem.
Duga sonda pokazuje liniowo >0.6 V
Przy podniesieniu obrotów trochę pływa ale nie tak jak na starym.
Okazuje się że katalizator wypalił się tylko od dołu czyli nad drugą sondą.








Wyglądało że był zapchany od dołu i ktoś zgodnie z zaleceniami wielu mechaników przegonił auto aby go wyczyścić.
I się wyczyścił.
Chyba że macie jeszcze inne teorie na ten temat?
Z chęcią poczytam


Katalizator wymieniał mi tłumikarz. Miałęm już kupiony cały wydech ale że nie chciało mi się dłubać bo zimno to pojechałem do tłumikarza.
I znowu się przekonałem że jak chcesz zrobić dobrze to rób to sam.
Katalizator miał .Wymiana miała potrwać 30 minut plus za dopłatą poskładanie nowego wydechu.Katalizator okazało się że nie pasuje .Musiał przerabiać bo zrobili odczep na sondę tak że nie dało się jej przykręcić.Przerobił , założył moje tłumiki i wyjazd .
Ale ja chciałem sprawdzić sam co zrobił.
Wszedłem do kanału i się przeraziłem .
Środkowy tłumik wisiał pod samochodem tak że można by go używać jak pługa.
Kazałem to przerobić . Zrobił z fochem bo to nie jego wina że tak nie dokładnie robią zamienniki.
Ale wina przecież jego bo przerabiając katalizator zrobił inny kąt rury który zmienił teżkąt tłumika obniżając go.
Ja się go pytam dlaczego nic nie mówił na początku montażu .Przecież kazał bym mu odciąć rurę od katalizatora starego bo ona by na pewno pasowała.
On na to że nie pomyślał.

sasun71 - 24 Listopad 2022, 18:41

Czyli auto ożyło? no niestety takie czasy że ...,,będziesz Pan zadowolony''
dejnekomirek - 24 Listopad 2022, 18:43

Adam1965 Brawo ! Zuch!

Jak to mowia : zaufanie to jedna sprawa, ale kontrola mimo wszystko to lepsza sprawa.
Dziwia mnie troche tacy ludzie, co nie maja ochoty do dobrej roboty. Albo robie cos dobrze, albo nie podejmuje sie- to jest moja maksyma. Przeciez zawsze mozna sie dogadac przed robota, a nie w trakcie fochy stroic. Zycze milych chwil z Xsara. Bardzo podobala mi sie kiedys, za ciekawa koncepcje samochodu. Niestety , jednak nigdy nie bylem wlascicielem , chociaz bylem bardzo blisko zakupu. Wolalem jednak Xantie z hydro w HDI. Pozdrawiam.

Adam1965 - 24 Listopad 2022, 20:32

Tak to teraz wygląda





Najlepsze to to że za montaż katalizatora ( w cenie) zarobił ok.300zł plus poskładanie już gotowego wydechu
Katalizator to JMJ ina allegro kosztują ok 500
I na allegro nawet jest opis kupującego że nie pasuje do rocznika > 2005 wkrętka do sondy i trzeba ją przespawywać a on zabrał się za poprawę rury zmieniając kąt flanszy mocującej tłumik środkowy

Adam1965 - 25 Listopad 2022, 17:03

Dzisiaj będąc pod autem zauważyłem że flansza (łączenie katalizatora z tłumikiem środkowym ) styka się z linkami od biegów.
Nie wytrzymałem i pojechałem na reklamację .
Odciął rurę od starego katalizatora i okazało się że po przyspawaniu do nowego wszystko ładnie leży i nic nie obciera.

Adam1965 - 3 Grudzień 2022, 15:01

Takie parametry silnika pokazał mi diagbox.






Zrobiłem testy elementów wykonawczych i wszystkie wyszły pozytywne.

dejnekomirek - 3 Grudzień 2022, 21:04

Ewidentnie nieprawidlowa wartosc podcisnienia w rurze ssacej i stad pewnie nieprawidlowy stan przepustnicy. Powinno byc okolo 300- 350 mBar. Problemem moze byc falszywe powietrze w kolektorze, np. z uszkodzenia serwa hamulcowego, przewodu od silnika do serwa, nieszczelnosci pod przepustnica, nieszczelnosci kolektora ssacego - np. dziura, nieszczelnosc uszczelek kolektora itp. , ale moze tez MAP sensor zle pokazuje ( na zgaszonym silniku powinien pokazywac cisnienie atmosferyczne ). Ta wartosc nie jest prawidlowa.
Adam1965 - 3 Grudzień 2022, 22:53

Uszczelka pod przepustnicą nowa , przepustnica wyczyszczona .

Sprawdzę na zgaszonym.
W Merivie Z16SE 4.3 to była norma więc myślałem że jest ok.

dejnekomirek - 3 Grudzień 2022, 23:21

Mam C5 w gazie i podcisnienie pokazuje 320 - 330 mBar, chociaz MAP gazowy pokazuje 390 mBar, co nie ma najmniejszego znaczenia dla gazu - to jest inna regulacja. Na zimnym pokazuje mi okolo 400 mBar, ale to tez jest normalne ze wzgledu na podwyzszone obroty. Ta wartosc u Ciebie jest wyraznie zbyt wysoka w tych warunkach. Sprobuj popsikac zmywaczem do hamulcow na pracujacym silniku po roznych miejscach kolektora ssacego. Wyrazna zmiana pracy silnika bedzie swiadczyc o nieszczelnosci w miejscu psikania. Mozesz tez odlaczyc przewod od serwa i go zaslepic i wtedy sprawdzic podcisnienie. Czasami jest to trudne do ustalenia, ale lepiej byc pewnym o szczelnosci kolektora , bo wnosi to duze zaburzenia do pracy silnika i skladu mieszanki. Rowniez czujnik temp. silnika, temp. powietrza w kolektorze , no i czujnik podcisnienia moga sporo namieszac. To jest to , co pisalem wczesniej o doprowadzeniu silnika do optymalnego stanu, co daje prawidlowa korekcje dlugoterminowa.
W Meriwie ta wartosc tez byla nieprawidlowa. Srednio norma to okolo 300 - 330 mBar.
Sa , co prawda marki, ktore podaja wartosc odwrotnie, np. Fiat , ze ta wartosc to 700 mBar, ale to tylko dlatego, ze inaczej licza.

Adam1965 - 4 Grudzień 2022, 11:38

W moim Z16XE tak fabryczny jak i gazowy pokazywały 300 mBar.
U kolegi Z16SE fakt pomyliły mi się parametry (zmęczenie ) było 340 mBar.

Będę sprawdzał

Jacoll - 4 Grudzień 2022, 11:53

dejnekomirek, Adam1965, przy okazji mi coś rozjasniliscie... za co Wam dziękuję :-)
Mam identyczne odczyty parametrów jak u Adama. Zastanawia mnie ta temperatura powietrza dolotowego :roll: 36 stopni :roll:
Nawet wymieniłem czujnik podciśnienia, bo jest zintegrowany z czujnikiem temperatury - nadal pokazuje ponad 30

Adam1965 - 4 Grudzień 2022, 11:58

Masz ją przy nagrzanym silniku?
U mnie na zimnym było tyle ile w garażu czyli 10 st.C
Potem się podniosła bo ciepło z silnika jednak ogrzewa całą komorę włącznie z plastikowymi rurami dostarczającymi powietrze.

Jacoll - 4 Grudzień 2022, 13:58

Adam1965, na ciepłym :-)

Nasuwa mi się jeszcze jedno pytanie... dlaczego ten stan przepustnicy zmienia się przy zgaszonym silniku i jednocześnie wciśniętym pedale przyspieszenia ?
Nawet dalece powiedziane "wciśniętym"... wystarczy delikatnie nacisnąć na pedał gazu i już wskakuje bieg jałowy... docisne jeszcze troszkę i wskakuje połowa otwarcia lub nawet pełne otwarcie.
Czy aby ten stan przepustnicy nie jest wskazaniem położenia pedału przyspieszenia? :roll:

Adam1965 - 4 Grudzień 2022, 15:16

Jacoll napisał/a:
Czy aby ten stan przepustnicy nie jest wskazaniem położenia pedału przyspieszenia?


Na razie też nie doszukałem się w parametrach osobnych wskazań czujnika pedału i przepustnicy.
Jutro sprawdzę u siebie na zgaszonym jak jest u mnie.

dejnekomirek - 4 Grudzień 2022, 16:51

Przeciez pedal gazu i przepustnica to zblokowana para i to podwojnie w celu zapewnienia bezpieczenstwa. Kazde ruszenie gazu na wlaczonym zaplonie powoduje odpowiedz przepustnicy - to dziala prawie tak, jak polaczenie mechaniczne. Pisze prawie , bo moga byc rozbieznosci w zaleznosci od wskazan innych czujnikow, steruje tym sterownik silnika. Jednak na rozgrzanym silniku w dobrym stanie technicznym podcisnienie powinno byc w typowych granicach, a to znaczy wartosc 300 mBar. Nizsza wartosc wystepuje tylko przy hamowaniu silnikiem, albo po zamknieciu przepustnicy po gwaltownym dodaniu gazu. Wysoka wartosc swiadczy z reguly o nieszczelnosci kolektora (pomijam oczywiscie sprawnosc MAP sensora).
Natomiast temp. powietrza to pochodna ogrzewanego kolektora ssacego przez powietrze przeplywajace przez chlodnice i cieplo calego silnika na postoju. Wartosc 36°C jest jak najbardziej w porzadku. Podczas jazdy moze troche spadac. Oczywiscie sa rozne rozwiazania podgrzewania powietrza dolotowego, czesto z termostatem. Jest to pozadane dla poprawnej pracy silnika, aby juz w kolektorze nastepowalo czesciowe odparowanie paliwa.

Jacoll - 5 Grudzień 2022, 10:52

dejnekomirek, zrozumiałem dokładnie o co chodzi. :-)
Po prostu patrzę w stronę uszkodzenia potencjometru pedału przyspieszenia... jak dotąd nie braliście tego pod uwagę (przynajmniej ja to tak odebrałem).

Adam1965 - 5 Grudzień 2022, 17:36

Trzeba jeszcze brać pod uwagę że właściwe pokazywanie polożenia przepustnicy jest po odpaleniu silnika.
Sterownik patrzy też na podciśnienia .


Testowanie dzisiaj szczelności dolotu.
Podpiąłem się manometrem do króćca od serwa



Po wypięciu węża od zaworka par paliwa i zaślepieniu obydwu dalej to samo



Psikałem sprayem po całym kolektorze i żadnej reakcji.
Zrobiłem test jak zawsze sprawdzam na szczelność

https://www.youtube.com/shorts/tAZjTTM5lRI


Po wypięciu wspólnego wpięcia zaworka par i małej odmy i wpięciu serwa jest tak


sasun71 - 5 Grudzień 2022, 18:26

Informacja dla kolegów z innych tematów.Na zdjęciach wyżej- to zielone, to Mapsensor .
Adam1965 - 5 Grudzień 2022, 18:31

Tak to Mapsensor
dejnekomirek - 5 Grudzień 2022, 19:41

Z tego co widze, to wyglada na to, ze to odma moze byc uszkodzona. Tez tak mialem i do tego silnik pochlanial olej (1l na 3, 4 tys. km.) Po wymianie pokrywy z odma silnik przestal lykac olej i podcisnienie poprawilo sie. Moze i u Ciebie podobne dzialanie potrzebne. A tak to silnik zaciaga dodatkowe gazy z silnika, falszujac wskazania czujnika podcisnienia. Tak to wyglada.Jesli po odpaleniu silnika przy probie otwarcia korka wlewu oleju ciezko go uniesc, bo sprawia wrazenie zassanego, a po usunieciu korka wyraznie zmieniaja sie obroty, to odma pracuje nieprawidlowo i jest do wymiany. Niestety jest razem z pokrywa .
Adam1965 - 5 Grudzień 2022, 19:44

W pokrywie zaworów jest zaworek odmy?
Tam są dwie osobne.
Nie da się dostać do tego zaworka ( membrany) aby go wymienić?
W 16hdi widziałem membrany ale NFU?

Jak sprawdzić która pokrywa ma nawalony zaworek?

Adam1965 - 6 Grudzień 2022, 18:35

Dzisiaj zrobiłem jak pisałeś.
https://youtu.be/xm8GECFL0JM

Żadnych zmian w pracy silnika.
I korek nie zassany
Czyli można chyba wykluczyć pokrywy?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group