Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Xsara / Xsara Picasso - Sterowanie sprężarki klimatyzacji

Adam1965 - 20 Listopad 2022, 16:45
Temat postu: Sterowanie sprężarki klimatyzacji
No i zacząłem zabawę z Lexią dzisiaj.
Lexia znalazła mi takie błąd


Mam autodatę i schemat klimy ale w XP są numery przewodów a nie kolory.
Ktoś ma opisy kolorów?





Kolejne pytania to :
Który to moduł ten A11 II ? W kabinie czy w komorze silnika?
Czy dobrze myślę że zwarcie z masą jest na tym przewodzie który idzie z A11 II pinu 7 do sprzęgła sprężarki Y11 pin 1 ?
Czy to może być zwarcie na samym sprzęgle.
Jak się demontuje ten włącznik sprzęgła? Wystarczy mi link nakierowujący a sobie poczytam


Próbowałem Daigboxem ten błąd wykasować ale się nie da.
Klimatyzacja jeszcze do tej pory mi pracowała i to bardzo wydajnie.
Przy zwarciu raczej powinny być problemy

sasun71 - 20 Listopad 2022, 16:50

Powiem co mnie się stało w xsarze kombi- kilka razy wywalił bezpiecznik klimatyzacji na BSI.W końcu przestało działać-padła cewka na sprzęgle ze starości, popękana izolacja zrobiła swoje,po wymianie cewki klima zaczęła działać.
Adam1965 - 20 Listopad 2022, 17:04

Masz jakiś manual do jej wymiany?
Będę wymieniał rolkę z napinacza paska to przy okazji bym to sprawdził.

sasun71 - 20 Listopad 2022, 17:12

Nie mam manuala : dorabiałem aby klucz sobie na pazurki bo koło klimatyzacji pamiętam trzeba przytrzymać ,a w środku śruba do odkręcenia,cewka jest na segerze u mnie i wystarczy potem zdjąć..Myślę że picasso ma podobnie ,bo nawet Peugeot tak ma kiedy wymieniałem łożysko koła klimatyzacji.Chyba że gdzieś kabel do cewki przetarty i dotyka masy..
Adam1965 - 20 Listopad 2022, 17:54

Będę sprawdzał .
Dzięki

Adam1965 - 26 Listopad 2022, 20:42

Dzisiaj sprawdziłem cewkę kompresora i ma 4.1 Ohma
Czyli sprawna .
Patrzyłem do skrzynki pod maską i tam BMI.
Czy to jest to samo co BSI?
Patrzyłem na schemat jej i nie widzę bezpiecznika od sprężarki.
Czy w XP występuje?
Czytałem że powinien być o oznaczeniu D.
Nigdzie nie umiałem takowego znaleźć.

Klima nie działa gdy ją włączę.

dejnekomirek - 26 Listopad 2022, 21:58

Pod maska masz BSM - to jest modul zasilania silnika i swiatel zewnetrznych. Bezpieczniki sa w module i sa rowniez pod modulem (trzeba go uniesc do gory, uwalniajac z zaczepow). Oprocz tego klimatyzacja sterowana jest przekaznikiem ulokowanym pod reflektorem lewym. Tak chyba bylo w Xsarze i tak powinno byc w Picasso. Dawno tego nie mialem w naprawie. Odepnij wtyczke od kompresora klimy i na niej od strony wiazki powinno pojawiac sie napiecie po wlaczeniu klimy na pracujacym silniku. Jesli nie wlacza sie wentylator, to moze problem jest w napelnieniu, albo uszkodzony jest czujnik cisnienia. Warto podejzec bledy w klimie i jaka wartosc cisnienia pokazuje w ukladzie. Przy klimie manualnej mozesz to znalesc w parametrach silnika ( brak lacznosci z kalkulatorem klimy, bo go nie ma). Jesli cisnienie jest zero, klima nie wlaczy sie.
Adam1965 - 26 Listopad 2022, 22:16

Dzięki . Będę sprawdzał
Według schematu w Autodacie to przewód od kompresora idzie do BSM.
A jakie ma połączenie z BSI?

Można gdzieś znaleźć schematy do XP.
Ja mam automatyczną klimę


A te zaczepy to te które oznaczyłem numerami?

dejnekomirek - 27 Listopad 2022, 12:31

Odpowiem tylko czesciowo, bo tez nie mam zadnych schematow do Xsary. To co pokazales na zdjeciu to BSI , schowane pod deska. To tutaj przechodza wszystkie rozkazy z deski dalej do elelmentow sterowanych elektrycznie, ale bezposrednie zasilanie pod maska sterowane jest przez BSM umieszczony pod maska. BSM tez jest polaczony z BSI, ale to w nim sa przekazniki i zasilania do silnika , swiatel . Zasilanie klimy tez. Pod BSM powinny byc tzw. grube bezpieczniki, a wiec te co rozdzielaja glowne zasilania na wszystkie elementy samochodu, inaczej rozklad zasilania z akumulatora. Mozliwe, ze w Twoim roczniku (byly zmiany) sterowanie klima realizowane jest panelem na konsoli srodkowej, jednak zasilanie w prad powinno byc realizowane przez bezpiecznik pod BSM. Bardzo malo mialem do czynienia z Twoim modelem, wiecej z Berlingo, ale tak mniej wiecej powinno to byc rozwiazane. Najpierw sprawdz bezpiecznik, potem napiecia na panelu sterujacym. Powinien byc staly 12+ i + po zaplonie. Przekaznik od sterowania kompresora powinien byc w BSM, ale tam wszystko jest zalane silikonem. BSI natomiast inicjuje tylko zasilanie panela klimy po zaplonie. Nie powinno wplywac na sterowanie klimy. W starszym modelu byl dodatkowy przekaznik pod reflektorem, ale tam byla chyba tylko klima manualna.
sasun71 - 27 Listopad 2022, 12:34

Adam1965, Kolega pisze że podobnie jak w xsarze,czyli jak u mnie jest na BSI bezpiecznik (jest chyba 10a bezpiecznik-czy taki ma być nie wiem) Bsi w xsarze jest po lewej od kierowcy i opuszcza się w dół na zawiasie. W mojej galerii jest BSI..I prośba nie klikaj ,,pomógł'' za byle co :-P
Adam1965 - 27 Listopad 2022, 13:29

Ale jak pomógł to pomógł.
Mógł się nie oddzywać i nic bym nie wiedział :mrgreen:

Patrzyłem do Twojej galerii .
Będę sprawdzał.
Na razie walczę ze stukaniem

Adam1965 - 27 Listopad 2022, 13:32

dejnekomirek napisał/a:
BSI natomiast inicjuje tylko zasilanie panela klimy po zaplonie.

I włąśnie z niego mam błąd zwarcia do masy.

dejnekomirek - 27 Listopad 2022, 17:06

https://allegro.pl/oferta/skrzynka-bsm-xsara-picasso-fl-1-6-16v-11795334742

Jesli masz taki BSM , to na 100% bezpieczniki grube sa pod nim. Byly dwie wersje i ta pierwsza jest dokladnie taka , jak Xsara I . Po bodajze 2005 roku powstala nowa wersja instalacji z CAN i takim wlasnie modulem BSM. Czy po odlaczeniu przewodu sprzegla kompresora blad zwarcia jest dalej? Jesli tak to zwarcie raczej w BSM, jesli znika , to opornosc cewki zbyt niska.

Adam1965 - 27 Listopad 2022, 17:36

Oporność po pomiarze wyszła mi 4.1
Z żarówką i sprawdzaniem ciśnienia w klimatyzacji w programie jeszcze nie robiłem .
Myślę że zacznę to ogarniać jutro lub pojutrze bo trochę boję się zwarcia coby nie narobiło szkód


BSM wygląda mi na taki. Jutro sprawdzę.

sasun71 - 27 Listopad 2022, 17:46

Adam1965, )Odłącz kabel na wtyczce idący do cewki kompresora(przy silniku) i patrz czy nadal pokaże zwarcie ..Mnie cewka potrafiła wywalić bezpiecznik a po włożeniu nowego klima pracowała ,aż do następnego razu :-P
Adam1965 - 27 Listopad 2022, 18:45

Tak zrobię.
Takie coś mam w komorze silnika.




dejnekomirek - 27 Listopad 2022, 18:57

Masz cos namieszane w BSM. Te dodatkowe zlacza na bezpiecznikach to jakas przerobka , swiadczaca o jakims uszkodzeniu. Byc moze jest to niegrozne, ale moze dawac dziwne objawy, nawet blad bledu zwarcia. Znam takie przerobki z przekaznikiem pompy paliwowej i pomimo pracy pompy pojawialy sie dziwne bledy nawet w sterowniku silnika. Jesli klima dziala zostaw to w spokoju. Chyba, ze masz ochote kupic inny BSM i przywrocic stan fabryczny. Zwarcie moze meldowac CAN i jesli nie znika prad w baterii , a klima dziala zostaw to. Szkoda pieniedzy na usuwanie bledu. Problem bedzie, gdy CAN zakloca inne systemy i zzera prad w baterii na postoju, oraz jesli klima nie pracuje. Powodzenia
Adam1965 - 27 Listopad 2022, 19:06

Właśnie klima nie pracuje.
Ale odnośnie przeróbek to mam na pulpicie przycisk niefabryczny.
Po jego włączeniu silnik zaczyna się dławić i na wolnych obrotach gaśnie .
Muszę to sprawdzić czy aby czasem ktoś nie zamontował ręcznego włączania klimy ą że kompresor np . zatarty to po jego włączeniu silnik dostaje tak duże obciążenie że zdycha

dejnekomirek - 27 Listopad 2022, 21:00

A moze to wlacznik pompy paliwa? To bardzo typowa usterka w BSM i czesto ludzie robia obejscie. Z tym , ze pompa pracuje ciagle po wlaczeniu zaplonu i tym przelacznikiem mozna ja wylaczyc , gdy silnik nie pracuje, a jest wlaczony zaplon.
A pisales wczesniej , ze klima pracowala normalnie? To od kiedy nie pracuje?

Adam1965 - 27 Listopad 2022, 21:12

W sumie to klimy nie sprawdzałem jako tak że sprawdzać czy się kompresor włącza.
Wiesz , przy kupnie auta były temp. ok 10 st? więc powiało chłodem i myślałem że klima działa.
Pompy raczej nie odłącza bo po jego włączeniu silnik gaśnie na wolnych ale gdy go włączę i trzymam na podniesionych to silnik pracuje ale z takim dziwnym szumem i z takim jakby obciążeniem.

Gdy bawiłem się Lexią na nieodpalonym silniku pompę było słychać z przerwami ,czyli dobijała ciśnienie.

Dla tego teraz zaczynam kojarzyć problemy właśnie z klimą.
Muszę kiedyś podłączyć na ostro kompresor przy pracującym silniku i zobaczę czy efekt będzie ten sam

Adam1965 - 30 Listopad 2022, 13:28

No i dzisiaj sprawdziłem ten przewód.
Jak podejrzewałem ktoś rozciął przewód sterujący kompresorem z BSM pin 7 i zrobił ręczne sterownie.
Pytanie czy to może tak funkcjonować?






Adam1965 - 30 Listopad 2022, 18:11

Szukam jakiejś używki kompresora ale nie umiem znaleźć do mojej XP.
Czyżby do NFU były niezamienne z innymi
Czy są w Citroenie możliwości jakieś ,,wachlarze,, doboru sprężarek czy musi być dopasowanie idealnie po numerach.?

dejnekomirek - 30 Listopad 2022, 19:55

To moze tak dzialac , ale w przypadku, gdy spadnie ilosc czynnika w systemie wlaczenie kompresora grozi zniszczeniem kompresora, jego zatarciem. Takim bezpiecznikiem jest czujnik cisnienia w ukladzie, dzieki ktoremu klima nie startuje przy zbyt niskim cisnieniu , ale tez i wylacza kompresor, gdy cisnienie wzrosnie zbyt wysoko, chroniac system przed zniszczeniem.
Odnosnie kompresora mozna zastosowac praktycznie kazdy kompresor, ale kierowac sie nalezy systemem sterowania i koncowkami przewodow, ktore musza pasowac do kompresora. Przewody sa wykonane z aluminium i ciezko jest cokolwiek z nimi zrobic. Przerobki sa ciezkie do wyknania. Czyli jestesmy skazani na oryginalny do danego modelu kompresor.

Adam1965 - 30 Listopad 2022, 20:41

dejnekomirek napisał/a:
gdy spadnie ilosc czynnika w systemie wlaczenie kompresora grozi zniszczeniem kompresora,

I w taki sposób chyba został zniszczony.
Jak się uporam z zawieszeniem będę działał z odbudowaniem klimy do stanu fabrycznego.
Martwi mnie jednak to zwarcie na sterowaniu kompresorem w BSI. Zastanawiam się nad tym czy to wina samego BSI.
Czytałem że ludzie dla zabezpieczenia się robią awaryjne klony BSI aby mieć na szybką przekładkę.
Macie jakiegoś fachowca który by to zrobił .
Czy każdy BSI można tak przerobić?
Gdzie taki kupić?

sasun71 - 30 Listopad 2022, 20:51

Adam1965, Bsi wymieniane na drugie o tych samych numerach, zakoduje pod auto elektronik ze sprzętem,Miałem taki etap w xsarze :-P
dejnekomirek - 30 Listopad 2022, 21:33

Mysle, ze to raczej uszkodzenie BSM powoduje ten blad w BSI. Radzilbym najpierw wymienic ten modul. Jego uszkodzenie i przerobka jest nie do przyjecia, tym bardziej, ze jeszcze mozna znalesc uzywki. Nie potrzeba nic kodowac, wystarczy wymienic. Trzeba tylko znalesc dokladnie taki sam, ten sam typ. Gdyby to po wymianie dalej dawalo blad, wtedy mozna pochylic sie nad BSI. Sadze jednak, ze to tylko BSM daje ten blad. Przy wymianie BSI (na takie same) istotny jest kod BSI, z ktorym elektronik poradzi sobie bezproblemowo. Potem pozostaje tylko przeprogramowanie Lexia ustawien BSI ( ustawia sie wyposazenie i ustawienie funkcji BSI ) , dla danego modelu samochodu.
Tak, chyba masz racje z kompresorem. Ulegl zniszczeniu przez reczne zalaczanie, bez zabezpieczen przed zniszczeniem. To tzw. polskie udoskonalenie przemyslanej konstrukcji. Szkoda.

Adam1965 - 30 Listopad 2022, 21:49

Problem w tym że to auto było świeżo sprowadzone z Austrii.
Sprzedający nawet nie wiedział do czego ten przycisk
Jak patrzyłem w Lexii to było dużo zapisanych historii z tym błędem
Już nie pierwszy raz widzę podobne druciarstwo w autach użytkowanych na zachodzie

dejnekomirek - 30 Listopad 2022, 22:11

Ogladalem ten BSM na Twoich zdjeciach i tez zgadzam sie , ze to zostalo zrobione poza Polska. Na zachodzie tez dzialaja Janusze.
Adam1965 - 30 Listopad 2022, 22:19

Zastanawiam się jeszcze( muszę to sprawdzić) skąd jest pociągnięty plus do tego przycisku.
Jeżeli ktoś pociągnął go z BSI to by to była przeróbka w miarę dobra bo wtedy były by czytane parametry czujników i powinien BSI odłączać sterowanie?
Czyli z automatu przerobione na ręczną klimę

Jacoll - 1 Grudzień 2022, 01:09

Adam1965, tak sobie poczytałem... i zaczynam widzieć tu historię mojego auta.
Miałem identyczny błąd jak u Ciebie. Wymieniłem cewkę sprężarki na nową i nic to nie dało. Napelnilem układ dalej bez efektu... nawet gościu się podpinali jakimś wynalazkiem i też nic.
Pomogła wymiana bsi (nie będę się rozpisywał, bo miejsca braknie).
Oczywiście założyłem o takich samych numerach po wcześniejszym zakodowaniu u speca.
Wspomnę jeszcze że dla zasady zmieniłem też bsm (po otwarciu było widać czyjeś poczynania w lutach).

Prawdopodobnie czeka mnie jeszcze wymiana sterownika silnika (ale to inna bajka).
Coś te Xsary z 2008 jakieś felerne 😉

Adam1965 - 1 Grudzień 2022, 20:22

No to mam więc trochę pytań.
Masz jakiegoś sprzedającego zaufanego który dysponuje takimi modułami?
Ile orientacyjnie może taki kosztować.

Zrobiłem zdjęcia mojego kompresora .
Numeracja to 0900k214 HFC134a
Patrzę na allegro i cena szokuje .Tylko 1600zł

Ale jest też trochę zamienników.
Ktoś wie jaki zamiennik zastosować?
Ktoś wie czy w okolicy Oświęcim , Bielsko jest jakaś polecana firma regenerująca?

sasun71 - 1 Grudzień 2022, 21:10

A to ?sanden bo coś podobne? a wystepują inne firmy zamiennie. A ciekawiej sie robi jak w allegro się wpisze SD6V12 z aukcji o której piszesz chyba aukcja .Po wpisaniu z listy zamienników nowy Sanden SD6V12 kręci się koło 800zł .Sprawdż czy pasuje w opisach i wygląda tak samo sanden
Adam1965 - 1 Grudzień 2022, 21:21

Znalazłem taką
https://allegro.pl/oferta/kompresor-citroen-peugeot-12911965435

https://superparts.pl/kompresor-klimatyzacji-delphi-tsp0159334-6453lf-citroen-peugeot/91971

Ale żadnej używki czy regenerowanej .
Tak kiepsko jest z częściami do XP?

Jacoll - 2 Grudzień 2022, 02:26

Adam1965, bsi to kupowałem na Allegro (ważne takie same numery i co by nie było w nim grzebane). Kupiłem za około 70 pln.
Fachman dopisał aktualny stan kilometrów i kluczyki. Resztę musiałem sam ogarnąć... poddał się ;-)

Adam1965 - 2 Grudzień 2022, 16:48

Jacoll napisał/a:
Fachman dopisał aktualny stan kilometrów i kluczyki

A da się to zrobić Lexią?
Ten sprzedający to okazyjnie czy ma w swoim magazynie części do Citroena?

sasun71 - 2 Grudzień 2022, 17:22

Używki i regenerowane są ,wygląda tak samo ale ma inne numery jako zamienny-trzeba się kontaktować bo regenerowany od 500zł -a może dać do regeneracji własny..? Kompresor inny ale jako namiar bo widać gość się tym trudni..
Adam1965 - 2 Grudzień 2022, 17:40

Też myślałem do niego napisać o informacje co do mojego pasuje.
Dzięki.

dejnekomirek - 2 Grudzień 2022, 19:04

Adam1965 napisał/a:
A da się to zrobić Lexią?


Z kilometrami jest troche inaczej. One zapisane sa w BSI i w liczniku. Z Lexia nic nie zrobisz, a jeszcze, zeby bylo smieszniej to polaczenie licznika z BSI spowoduje przepisanie stanu licznika najwyzszego. Tak, ze jesli zalatwisz BSI ze stanem , np. 1000 000 km , to taki bedzie tez stan na liczniku po jednym odpaleniu samochodu. Dlatego istotne jest, aby przed polaczeniem tych dwoch elementow wyzerowac BSI i wtedy w finale bedzie w obu urzadzeniach aktualny stan licznika. Pamietaj o tym. Dobry elektronic zrobi wszystko , wlacznie z kodowaniem immo i kluczami. Pozostanie tylko przeprogramowac wyposazenie samochodu, a to jest bajka , jak masz troche treningu Lexia za soba. Czasami potrzeba kod Citroena, ale to juz znasz. Najlepiej oddac oba BSI i uzyskac klon. Najpierw jednak radze wymienic BSM na inny, sprawny.

Adam1965 - 2 Grudzień 2022, 19:38

Dobrze wiedzieć bo Opcomem robiłem z kluczykami z przebiegiem właściwie to wszystko.
W Pandzie też można było zrobić samemu wszystko.

Powiedz mi jeszcze jak szukać i dobierać te BSMy
Ja mam taki



A znajduję od siemensa albo delphi i B3 lub B4 a ja mam B5
To są jakieś różnice?

Adam1965 - 2 Grudzień 2022, 20:15

sasun71 napisał/a:
Kompresor inny ale jako namiar bo widać gość się tym trudni..

Dostałem odpowiedź że pasuje ta


https://allegro.pl/oferta/peugeot-206-307-partner-sprezarka-klimatyzacji-12692355915

Coraz więcej widzę że w XP jest dużo części od Puga 206 i 307
Nawet przy rozrządzie nie miałem blokady wału obok podstawy filtra oleju

dejnekomirek - 2 Grudzień 2022, 21:38

Adam1965 napisał/a:
Ja mam taki


I taki powinienes szukac :B5. Niektore sa juz nie do zdobycia. Dzisiaj takie czasy, ze producenci (Citroen tez) nie zabezpieczaja czesci do starszych modeli, a jesli sa to strasznie drogie.

Np. taki:
https://allegro.pl/oferta/citroen-peugeot-modu-bsm-b5-12620328665

dejnekomirek - 2 Grudzień 2022, 21:52

Jako ciekawosteke podam Tobie aukcje z eBay.de :eBay-Artikelnr.:193960277063
Cena porazajaca, ale wynika z tego chyba to, ze producent nie ma znaczenia , liczy sie B model.

Adam1965 - 3 Grudzień 2022, 14:45

No porażająca.
Ja znalazłem tutaj
https://allegrolokalnie.pl/oferta/peugeot-citroen-bsm-b5-siemens

Cena trochę niższa w ramach rozsądku .Ale z C5
https://allegrolokalnie.pl/oferta/bsm-b5-s9650618280

Też rozsądna

Tutaj trochę więcej ale.....
https://motorolo.pl/9650618280-modul-skrzynka-bsm-b5-peugeot-citroen-5795349



Wszedłem dziasiaj do diagboxa
Co mogę zrobić na tej stronie?



W klimatyzacji nie moglem znaleźć ciśnienia.
Znalazłem w silniku
I mam takie coś



Co można powiedzieć o tej wartości? Coś to za dużo?
Czy na tej podstawie można wywnioskować o stanie czynnika?
Pytam bo do tej pory nie miałem auta z klimą więc tutaj jestem niezaznajomiony

Testy elementów wykonawczych wyszły pozytywne.
Nawet kompresor (sprzęgło)klikało przy teście .Oczywiści po włączeniu przycisku.
To by trochę rozjaśniało sprawę i można podejrzewać że po włączeniu tegop rzycisku podczas pracy silnika BSI jednak widzi kompresor.?


Odnośnie BSI to zaglądałem dzisiaj do niego.
Ale bez Waszej pomocy nie chciałem nic ruszać.
Aby do niego się dostać trzeba odkręcić pokrywę pod kierownicą i wyłącznikami?
BSI na dole jest zamocowany jakby na zawiasach .
Domyślam się że trzeba go wyczepić od góry ale co z wtyczkami odwiązek?
Trzeba je powypinać czy można je zostawić ?
Nie chcę naraziego wyjmować ale sprawdzić co mam czyli etykietę z numeracją

sasun71 - 3 Grudzień 2022, 17:23

Tak samo BSI może pasować z Puga.Co do zawiasów to się wypina na tych kółkach ,W xsarze kombi musze odkręcić śrubkę z przodu wtedy pochyli się na zawiasie i trzeba wypiąć.Może być podobnie. Co dostępności części kiedyś gość szukał części do auta,mała rzecz ..a oni mu na to że takie coś do śmietnika wyrzucają i śmiech..a Gość mówi to coś kosztuje 700zł nowe :-P Mina bezcenna....Wypięte BSI w rękach mechanika -moja galeria.
dejnekomirek - 3 Grudzień 2022, 20:42

Adam1965 napisał/a:
Co można powiedzieć o tej wartości? Coś to za dużo?


Ta wartosc to raczej produkt tlumacza. Operujac Lexia trzeba brac poprawke na dzialania ludzi nie majacych zadnego kontaktu z technika, niestety. Jesli zatarl sie kompresor , to raczej masz cisnienie w mBar, czyli praktycznie atmosferyczne. Maksymalne cisnienie przy napelnionej klimie zalezy od temp. zewnetrznej i teraz powinno byc okolo 4 Bar. Latem moze dochodzic do 8 Bar. Po wlaczeniu klimy teraz powinno podskoczyc do okolo 12- 15 Bar i w upalne dni do 20 Bar. Po przekroczeniu tej wartosci klima wylaczy sie w sprawnym systemie (zadziala czujnik cisnienia). Dzieje sie tak czesto w przypadku, gdy czynnika jest za duzo w ukladzie (istotne jest , aby ilosc czynnika byla prawidlowa. Lepiej za malo, niz zbyt duzo).

BSI powinno dac sie uwolnic z uchwytu z wpietymi wtyczkami. Co prawda nie znam dobrze tego modelu, ale tak jest w innych modelach Citroena. Obudowy kolumny kierownicy raczej nie trzeba demontowac, wystarczy wymontowac lewa strone pod deska rozdzielcza, chyba? Wtyczek nie musisz oznaczac, one pasuja tylko w swoich miejscach i kolor wtyczki odpowiada kolorowi gniazda. Przy rozbieraniu obejrzyj kontakty w gniazdach, bo jakakolwiek sniedz moze tez oznaczac zniszczony wtyk we wtyczce. Takie problemy moga byc spowodowane woda i wilgocia pos deska, gdyz wtyczki nie sa zabezpieczone przed dostepem wilgoci. Czesto duzo problemow spowodowane jest korozja zlaczy , na BSI tez. Powodzenia

P.S. Na tej zakladce mozesz odczytac stan poszczegolnych elementow sterowanych przez BSI. Jest to szczegolnie pomocne przy diagnozowaniu dzialania urzadzen w samochodzie. Pozwala podejrzec rzeczywisty stan np. przycisku sterujacego, itd.

Adam1965 - 3 Grudzień 2022, 21:04

Dzięki. Pomału będę walczył z tą klimą.
Najpierw sprawdzę czy po zdjęciu paska wielorowkowego i włączeniu przyciskiem sprzęgła kompresora będzie można pokręcić kołem pasowym kompresora.

To powinno potwierdzić zatarcie kompresora

Adam1965 - 5 Grudzień 2022, 17:46

Dzisiaj potwierdziłem swoje przypuszczenia.
Zdjąłem pasek wielorowkowy i kluczem chciałem obrócić kompresor.
Ani drgnie.

Zdjąłem też osłonę kokpitu aby sprawdzić gdzie i skąd idą przewody do przycisku.
Okazuje się że nie z BSI ale z BSM z żółtego grubego przewodu pin 9.




Z białego przewodu który ma zasilać kompresor z pinu 7 po właczeniu A/C prądu nie ma



Czyli albo nie dochodzi do BSM albo nie wychodzi.
Jak sprawdzić czy dochodzi?

dejnekomirek - 5 Grudzień 2022, 19:57

Najlepiej jakbys przesledzil przebieg zasilania na schemacie, ale moim zdaniem to wlasnie w BSM nastepuje zasilanie pradem, a BSI tylko steruje. To tak , jakby BSM byl przekaznikiem sterowanym przez BSI. Oba te moduly sa polaczone ze soba, ale zasilanie pochodzi z BSMa. Dalej podtrzymuje teze o uszkodzeniu w BSM. Pewnie wywalony jest przekaznik od kompresora i dlatego ktos zrobil te przerobke, zapominajac o zabezpieczeniu Kompresora przed zatarciem.
Adam1965 - 5 Grudzień 2022, 20:34

No właśnie szukam schematu i nigdzie nie mogę dostać.
Domyślam się że to jednak BSM ale pytanie co to za przewód żółty do którego jest dopięte zasilanie przycisku

Czyli szyną VAN od BSI jest sterowny BSM a napięcie daje BSM.
Mam na oku już BSM za 200 ale pisze sprzedający że wyjął go z C5

Adam1965 - 10 Grudzień 2022, 22:13

Następne pytanie.
Pytałem się w firmie która naprawia BSI o zrobienie klona.
I pan mnie poinformował że nie można zrobić klona ale tylko dopisać inny zakupiony BSI.
W poniedziałek będę wiedział coś więcej.

Pytanie jest więc takie czy to prawda?

sasun71 - 11 Grudzień 2022, 11:22

Adam1965, Raczej mówi prawdę, bo mnie gość wymienił na inne BSI sprawne kiedyś i dopisał kluczyki do niego
dejnekomirek - 11 Grudzień 2022, 12:12

Kazde BSI ma swoj indywidualny kod piecioznakowy i bez znajomosci tego nie ma szans na dopisanie do samochodu. Elektronik potrzebny jest do wyciagniecia tego kodu z BSI. Warto rowniez wymazac historie usterek i zmienic, albo odczytac stan km zapisanych w BSI. Przy wyzerowanym stanie przyjmie stan km zapisanych w tacho, co jest zgodne ze stanem samochodu. Oczywiscie kluczyki mozna przypisac samemu majac kod BSI i Lexie. Trzeba tez skonfigurowac wyposazenie auta, dlatego warto wczesniej spisac to ze starego BSI, o ile da sie odczytac (nieraz BSI nie chce laczyc sie z Lexia).
Adam1965 - 11 Grudzień 2022, 14:50

U mnie się połączył ale chyba lepiej aby zrobił to wszystko za jednym zamachem?
U mnie wyszło coś takiego

dejnekomirek - 11 Grudzień 2022, 14:55

Jak chcesz, ale to wszystko tutaj zrobisz samemu , znajac kod Citroena (niektore funkcje potrzebuja). Istotne jest wpisanie Twojego stanu km (albo wyzerowanie) i wydobycie kodu nowego BSI. Majac to reszta jest przyjemnoscia.
Adam1965 - 11 Grudzień 2022, 16:02

Tak wiem że zrobię bo sam włączyłem światła dzienne.
Czyli elektronik musi mi wpisać przebieg i kod BSI z mojego do nowego tego którego kupię.?
Wtedy mogę sobie podmienić BSI i tylko powpisywać to co miałem w moim?

dejnekomirek - 11 Grudzień 2022, 16:31

Nie. Elektronik musi odczytac kod nowego BSI i wyzerowac przebieg. Moze tez zakodowac kluczuk, kluczyki. A reszte zrobisz sam bez problemu. Bez znajomosci nowego kodu nie aktywujesz immo.
Adam1965 - 11 Grudzień 2022, 17:00

Czyli stare kluczyki dopisze do BSI.
Chodzi mi o to aby mieć po prostu możliwość szybkiego przełożenia BSI bez używania Lexii.
Ale zaczynam rozumieć że za każdym razem gdy będę chciał przełożyć to trzeba będzie zerować przebieg i wpisywać go na nowo?

sasun71 - 11 Grudzień 2022, 18:57

Adam1965, Możesz mieć mniejszy przebieg lub wyzerowany w BSI, A i tak może wskoczyć przebieg z pamięci licznika samochodu :-D Tak mnie się stało kiedy wymieniałem zegary w Kombi,przybyło aby 20tyś więcej ,dobrze że nie 500tyś :-P Druga historia jak dziś technologia zdradzi nie kumatego elektronika czy handlarza-kupiony traktor miał mało motogodzin i dobrze chodził.Ale dwa razy tyle pamiętał moduł GPS do prac polowych-o nim zapomniano :roll: Właściciel odkrył po kupnie jak zaczął już go używać w pełni świadomie po przejściu na wyższy poziom traktora i jego możliwości.
Adam1965 - 11 Grudzień 2022, 19:17

I nie da się tego wyrównać?
To znaczy zrobić taki przebieg jaki jest oryginalny w moim aucie?
W Merivie wymienialem sterownik , moduł nadwozia i tak Vin jak i przebieg mogłem bez problemu sam ustawić.
Tak samo w Fiacie zmieniałem licznik ( na taki z obrotkiem) i przebieg wpisywałem jaki miałem na starym.

sasun71 - 11 Grudzień 2022, 19:24

Adam1965, Da się bo tak zrobił elektronik z Lexią podczas wymiany w Kombi,ba nawet na życzenie ustawi Ci 100tyś a nawet milion jak chcesz zaskoczyć :-D Przecie swego czasu na granicy były budki odmładzające auta z zachodu za 200zł-podpinał się gość i auto z przebiegiem 450tyś miało już w Polsce magiczne 180tyś od emeryta co aby do kościoła jeździł.Dziś nie jeden jak auto dbane ma ze 700tyś i mówi znajomym że zbliża się do 300tyś przebiegu :lol:Ja starej xsarze liczę tę 500tyś a brałem już z 3 ręki ;-)
Adam1965 - 11 Grudzień 2022, 20:37

Ok
dejnekomirek - 11 Grudzień 2022, 21:26

Miotacie sie znowu, a wszystko juz pisalem. Citroen to nie Opel , ani inne marki, gdzie wazny jest tylko licznik. Wcale nie jest prosto zmienic stan licznika w Citroenie. Zapisany on jest w dwoch miejscach i zawsze przy zmianie licznika, albo BSI zapisuje w pamieci taki stan, ktory jest najwyzszy , niezaleznie od miejsca. Dlatego wazne jest wyzerowanie , albo wpisanie rzeczywistego stanu gdziekolwiek, oby byl taki sam, albo nizszy od stanu samochodu. Inaczej moze byc niespodzianka.
Stan licznika nie ma zadnego znaczenia dla pracy silnika, ale ma duze znaczenie przy kontroli na drodze, czy tez przegladzie. Jak BSI bedzie juz sparowane z samochodem i znasz pin BSI , to w kazdym momencie mozemy przekladac na poprzednie BSI z tez znanym pinem. Stan licznika sam sie nadpisze z licznika w tym nowym BSI. Przy wymianie na nowe , obce BSI w ktorym moze byc wiekszy stan licznika , przejdzie on automatycznie na licznik i bedzie klopot. Dlatego uczulam na to. Citroen to zadziwiajaca , kreatywna technika. Podoba mi sie do dzisiaj.

Adam1965 - 12 Grudzień 2022, 09:14

No właśnie chodzi mi o to aby można było to zrobić tak że licznik też można zmienić przebieg na taki jak być powinien
Adam1965 - 12 Grudzień 2022, 15:56

Dzisiaj klimiarz mnie doinformował że ten parametr ciśnienia klimy 920 bar to oznacza zero czynnika .No ale koszty odbudowy klimy nie będą małe.
Min. 2 tys.


Muszę też podziękować koledze Pyotrek za porady na PW.

dejnekomirek napisał/a:
Wcale nie jest prosto zmienic stan licznika w Citroenie. Zapisany on jest w dwoch miejscach i zawsze przy zmianie licznika, albo BSI zapisuje w pamieci taki stan, ktory jest najwyzszy , niezaleznie od miejsca. Dlatego wazne jest wyzerowanie , albo wpisanie rzeczywistego stanu gdziekolwiek, oby byl taki sam, albo nizszy od stanu samochodu. Inaczej moze byc niespodzianka.
Stan licznika nie ma zadnego znaczenia dla pracy silnika, ale ma duze znaczenie przy kontroli na drodze, czy tez przegladzie. Jak BSI bedzie juz sparowane z samochodem i znasz pin BSI , to w kazdym momencie mozemy przekladac na poprzednie BSI z tez znanym pinem. Stan licznika sam sie nadpisze z licznika w tym nowym BSI. Przy wymianie na nowe , obce BSI w ktorym moze byc wiekszy stan licznika , przejdzie on automatycznie na licznik i bedzie klopot. Dlatego uczulam na to. Citroen to zadziwiajaca , kreatywna technika. Podoba mi sie do dzisiaj.



No i dzisiaj dzwoniłem do elektronika który mi wytłumaczył to tak:
Inny BSI po włożeniu do mojej XP on dopisze go do mojej XP na stałe.
Druga opcja to próba zrobienia klona która jak stwierdził może się udać w 90 % .
Nie zawsze uda się zrobić klona pomimo tego że BSI są o tych samych oznaczeniach i z takiego samego silnika.


Mam też prośbę do moderatora aby wydzielił posty dotyczące BSI i utworzył o nim osobny temat bo zaczynam robić zamieszanie w temacie o klimie

Adam1965 - 12 Grudzień 2022, 18:46

Postudiowałem trochę schematy i dowiedziałem się że pin 9 w PP2 do którego podłączyli mi przycisk do klimy to jest zasilanie silnika wycieraczek


dejnekomirek - 12 Grudzień 2022, 20:15

Adam1965 napisał/a:
dzisiaj dzwoniłem do elektronika który mi wytłumaczył to tak:
Inny BSI po włożeniu do mojej XP on dopisze go do mojej XP na stałe.
Druga opcja to próba zrobienia klona która jak stwierdził może się udać w 90 % .


Nie bardzo rozumiem, co pan "elektronik " chcial przekazac? Jak znasz kod BSI to sam mozesz wszystko zrobic. Nic jednak nie zrobisz ze stanem kilometrow w Twoim aucie. Jesli bedziesz ial szczescie i w nowym BSI bedzie nizszy stan km jak w Twoim aucie to nic sie nie stanie- dalej bedzie wszedzie taki sam stan km. Jesli jednak w nowym BSI stan km bedzie wyzszy to automatycznie nadpisze te km rowniez w Twoim aucie - a to bedzie katastrofa. To tylko takie ryzyko. Jezdzic bedzie mozna, tyle, ze stracisz wartosc auta ze wzgledu na przebieg. Tyle i az tyle.
Nie potrzebujesz robic klona BSI, to tak nie dziala. Znajac pin BSI zaprogramujesz je sam Lexia.
Sadze, ze ten kolega nigdy tego nie robil, jemu wydaje sie tylko, ze to ogarnia. Ja juz to robilem z mala pomoca kolegi , dobrego elektronika.
Oczywiscie kodu BSI nie zdobedziesz w serwisie, bo nawet nie znasz dawcy, nie mowiac o prawach wlasciciela pojazdu i dlatego potrzebne jest wydobycie go z BSI.

Adam1965 - 12 Grudzień 2022, 20:34

U mnie musiałbym wyciągnąć kod z BSI mojego i nowego.
Bo mojego chciałem awaryjnie zostawić .
I mając kody do nich dwóch mogę sobie je zmieniać w razie W do testów?
I podsumowując mogę do nowego dopisać stare kluczyki bez problemu nie zmieniając transpondera?

dejnekomirek - 12 Grudzień 2022, 21:49

Mozesz wszystko zrobic. W kluczyku nie mozesz zmienic zapisu transpondera, ale mozesz go dopisac do innego BSI, tak to chyba funkcjonuje. U mnie bylo zmieniane BSI w jednym C5 MkI i klucze zostaly stare (byly dwa). Kolega odczytal PIN i wyzerowal stan licznika ( byl wiekszy niz w moim pojezdzie). Cala ukladanke wyposazenia robilem sam. Stare BSI mialo problem z centralnym zamkiem.
Adam1965 - 12 Grudzień 2022, 21:51

Ok.Dzięki
Adam1965 - 21 Grudzień 2022, 17:39

Dzisiaj nabiłem ciśnienie do układu ( powietrze z kompresora) .
Prestostat go widzi . To znaczy nabijałem różne wartości i w diagboxie widać było że się zmienia.
Jedyne co to jest różnica między programem a manometrem ok.0.5 bara.

No i dalej kaszanka.
BSM podmieniony na inny i dalej po włączeniu AC na pinie 7 dalej nie ma napięcia.
Dalej błąd zwarcia sterowaniem sprężarki z masą na BSI

dejnekomirek - 21 Grudzień 2022, 20:31

Mozesz moze powiedziec co to za wartosc cisnienia w ukladzie chlodzenia? Wiem, pisalem ze to moze byc blad tlumacza, ale, dla pewnosci podmienilbym czujnik cisnienia w ukladzie klimy. Odczytywana przez niego wartosc moze blokowac dzialanie klimy, moze to tu jest przyczyna braku sygnalu na kompresor. Klima zalacza sie od cisnienia okolo 1Bar do 20 Bar, powyzej tej granicy tez zostaje wylaczona. U mnie diagbox pokazuje prawidlowe cisnienie, wiec moze tutaj jest problem ? Czasami nie widzimy pewnych rzeczy, wiec warto sprawdzic wszystko. Kazda ewentualnosc musi byc sprawdzona. Oczywiscie jest wiele bledow w Lexii , popelnionych przez tlumaczy, ale moze warto sprawdzic i to. Najprosciej mozesz podlaczyc sie do jakiejs innej cytrynki i sprawdzic wielkosc cisnienia jaka pokazuje w klimatyzacji. Moze ta cala przerobka byla spowodowana tylko uwalonym czujnikiem?
Adam1965 - 21 Grudzień 2022, 21:10

Na manometrze pokazywało jako bary.
To wygląda na milibary.
3839 to na manometrze pokazywało mi 3.3 bara.

Czujnik ciśnienia to ten na chłodnicy klimatyzacji?

dejnekomirek - 22 Grudzień 2022, 09:19

tak
Jacoll - 23 Grudzień 2022, 06:42

Adam1965, z tego co widzę na screenach to brakuje dopuszczenia pracy wentylatora chłodnicy... bez tego nici z klimy. ;-)
Wykonaj lexia test wentylatora chłodnicy. Powinien chodzić na niskich i wysokich obrotach.

Poniżej podgląd z mojego bolida

Adam1965 - 23 Grudzień 2022, 08:33

I tutaj jest zagwozdka.
Test elementów wykonawczych (wentylator)zrobiony .Wentylator pracuje bez problemów. We wszystkich zakresach wentylator pracuje.
Test załączenia kompresora- nie załącza.
Ręczne ( czyli po ponownym podłączeniu kompresora do ręcznego załączania z przycisku ) słychać że cewka klika czyli cewka jest sprawna. Zresztą jej pomiary są na początku tematu


Ze zrzutu widać że jednak u mnie z ciśnieniem jest w porządku.
Przekłamanie z tłumaczeniem.
Opis w barach a dane w milibarach
Zaktualizowałem diagboxa do 7.55 i dzisiaj zobaczę jak teraz to widzi

Adam1965 - 23 Grudzień 2022, 13:42

No i porobiłem trochę zrzutów z Diagboxa.
Przy okazji się dowiedziałem że mam cofnięty licznik i to dość sporo.
Sterowanie sprężarki tak z odciętym przewodem z pinu ( sprawdzenie miernikiem) tak z podpiętym jak fabrycznie było nie działa.

Pierwsze problemy Austriak miał chyba w zimie tamtego roku lub na początku tego .
Nie znalazłem w opisach chronologicznych dat ale tylko przebiegi

I teraz ponownie pytanie gdzie jeszcze szukać.
Po podsumowaniu :
Inny BSM było by wyjątkowym pechem aby było takie samo uszkodzenie.

dejnekomirek - 23 Grudzień 2022, 19:58

Sprawdz miernikiem czy przewod do sprezarki nie ma faktycznie zwarcia do masy(podlacz miernik do przewodu od sprzegla sprezarki- bez wlaczonej klimy opornosc powinny byc bardzo wysoka ) Moze faktycznie gdzies jest zwarcie w instalacji? Mozliwe tez, ze cewka sprzegla ma za niska opornosc i robi zwarcie. Ciekawe to wszystko. Ten blad o nieprawidlowym cisnieniu w ukladzie klimy moze oznaczac uszkodzenie czujnika , a moze po prostu znaczyc brak czynnika w ukladzie. Szkoda, ze nie podana jest wartosc tego nieprawidlowego cisnienia. Mozna tylko domniemywac , ze nie ma to wplywu na sterownik klimy, gdyz w przypadku niewlasciwego cisnienia, czy tez braku cisnienia sterownik nie wlaczy kompresora . Coraz ciekawiej. Moze sterownik klimy jest uszkodzony? Przyznam , ze koncza mi sie pomysly.
Adam1965 - 23 Grudzień 2022, 21:09

Sprawdziłem ( przedzwoniony).Ale jak ma się to do tego przewodu jeżeli jak było widać na zrzucie że został odcięty w celu podłączenia go do przycisku ręcznego w kabinie.
Z BSM widać jest sterczący biały kikut wychodzący z pinu 7. Więc nie mógł mieć zwarcia bo z niczym się nie stykał.




Natomiast resztę przewodu odciętego idącego do cewki pomierzyłem i nie ma przebicia do masy.
Jak pisałem też wcześniej to sterując sprężarką z przycisku ( ręcznie przerobionym )cewka klika.

Dzisiaj zrobiłem zrzuty z pustym układem klimy bo ciśnienie zeszło ale potem nabiłem ciśnienie ponownie do 6 bar i też nie ruszyło sterowanie.
Ale pomijając to to robiąc testy elementów wykonawczych sprężarka powinna klikać pomimo braku ciśnienia.
A nie klika w teście.


Oporność cewki opisałem na początku tematu bo tym zająłem się najpierw



Piszesz o sterowniku klimy.
Masz na myśli panel sterowania na kokpicie?
Też o tym myślałem i nawet widzę że jest za 50 zł na allegro.
Ale znowu patrzę do katalogu i mimo mojego Vinu jest tego od groma.
Tylko pytanie gdzie to zwarcie jeżeli patrząc na schemat to on z BSI też się łączy po szynie VAN .
Jedyne co od BSI idzie z prądem to przewód 1593 od BSI do przekaźnika wentylatora (ale dzie on jest?)
I dwa przewody 8051 i 8052 od BSI do czujnika temp. parownika.
I zasilający panel z bezpiecznika f15 w BSI do panelu przewód 8504

Adam1965 - 26 Grudzień 2022, 16:08

Ciąg dalszy walki z klimą i BSM i BSI
Z pomocą kolegi Pyotrek rozszyfrowaliśmy jak działa klima w mojej XP.
Otóż z BSI z (16 pinowej) zielonej wtyczki pin 7 wychodzi zasilanie przewodem 8060 idzie do BSM do wtyczki (16 pinowej ) szarej wtyczki pin 13, przelatuje przez BSM ( bez żadnych przekaźników) do (16 pinowej) wtyczki czarnej pin 7 i z tego pinu przewód 8068 idzie prosto na cewkę kompresora.

Całe dotychczasowe myślenie było więc błędne.

Porobiłem pomiary tego ciągu od BSI do kompresora i nigdzie nie ma żadnego przebicia do masy.
Więc BSM drugi w sumie nie potrzebny bo oryginalny jest dobry.
Ale zostawiam bo jak widać w tym aucie trzeba mieć zapasy.
Ale teraz odnośnie BSI to po zabawie z wypinaniem wtyczki zielonej doszedł następny błąd .
Błąd oświetlenia kabiny włącznie ze ściemniaczem.
Ręcznie oświetlenie działa ale podotwarciu drzwi nie .

Wniosek z tego więc taki że mam uwalony BSI



No to teraz zaczynam poszukiwania BSI
Mam taki



Pytanie czy on może być też z diesla ?
Jednym słowem jakiego szukać?

Adam1965 - 27 Grudzień 2022, 15:18

dejnekomirek napisał/a:
Kazde BSI ma swoj indywidualny kod piecioznakowy i bez znajomosci tego nie ma szans na dopisanie do samochodu. Elektronik potrzebny jest do wyciagniecia tego kodu z BSI.



Dzisiaj dzwoniłem do Warszawy do Telwis-u i gość powiedział że kod do BSI to ten sam co do immo.
Oraz to samo co ten w Krakowie że ta wersja BSI jaką mam nie da się klonować.
Można kupić np. z diesla ale on musi wtedy przekładać procesor mój .
Jak to jest w końcu z tym pinem i klonowaniem.?


Potwierdził tylko że sterowaniem sprzęgłem kompresora klimy zajmuje się BSI i idzie to przelotowo przez BSM .
BSM nie bierze udziału w sterowaniu sprzęgłem.
Oraz że przy takim błędzie to jest wypalony układ na płycie BSI i następnym objawem jest to co się stało u mnie czyli zanik podświetlenia kabiny po otwarciu drzwi.

Adam1965 - 27 Grudzień 2022, 19:12

Więc dalej postanowiłem więc wyjąć BSI aby sprawdzić dokładnie numerację.
Dla potomnych
Trzeba odgiąć w dół łapki z bolcami( są trochę sztywne ale z wyczuciem można ) , wysunąć BSI dołem do siebie,





wsadzić rękę do góry od BSI przycisnąć go w dół i wtedy BSI zsunie się w dół po prowadnicy .



Potem trochę manewrowania i wyjęte.


Musiałem wklejać zdjęcia przez imgur bo znowu nie mogłem wklejać przez forum

dejnekomirek - 27 Grudzień 2022, 20:27

Przeciez napisalem prawde, znajac kod BSI jestes w stanie zrobic wszystko , po za zmiana stanu licznika, tez wyjasnialem dlaczego. Z kodem jest problem, bo kupujac uzywane BSI nie znasz go i nie masz najmniejszych szans na uzyskanie kodu gdziekolwiek. Tylko elektronik jest w stanie odczytac kod w samym BSI. Nie musisz robic klona, to calkiem zbyteczne. Mozesz stworzyc dwa BSI o wpisanych takich samych parametrach i funkcjach , a o roznych , a znanych kodach. Majac Lexie jestes w stanie uruchomic samochod. Reszta to latwizna. Oczywiscie , elektronik moze przerzucic cala pamiec zapisana w czipach pamieci, ale moze tez naprawic stare BSI , majac pod reka identyczne ( ten sam typ ) BSI. Mysle jednak, ze szybciej, pewniej i taniej jest przelozyc cale BSI .
Adam1965 - 27 Grudzień 2022, 20:41

Ok . Tylko cały czas jest mowa o kodzie BSI tak jakby to był inny kod niż do immo.
Można to wtedy źle zrozumieć.
Bo według elektronika to to samo.
Czytałem też że ten kod jest 5 cyfrowy a ja w ASO dostałem 4 literowy

dejnekomirek - 27 Grudzień 2022, 22:59

Jak znasz kod BSI to i immo rozbroisz, bo to przeciez jest zabezpieczenie BSI i samochodu. Tez slyszalem, ze jest to kod piecioznakowy , tj . moga byc cyfry i litery. Moze sa tez i BSI z kodem czteroznakowym? Wszystko mozliwe. Generalnie malo o tym sie mowi, bo jest to wiedza tajemna. Sa fora, gdzie takie rozmowy sa zabronione. Nie wolno otwarcie rozmawiac o systemach zabezpieczania pojazdow.
Adam1965 - 27 Grudzień 2022, 23:05

Przy takim trupku jak mój to jakie jest zabezpieczenie?
Kto by chciał kraść takie stare łupy
Na razie to sam już myślę wywieść go gdzieś w pola , polać benzyną i podpalić.

Jacoll - 28 Grudzień 2022, 15:21

Cytat:
Oraz że przy takim błędzie to jest wypalony układ na płycie BSI i następnym objawem jest to co się stało u mnie czyli zanik podświetlenia kabiny po otwarciu drzwi.

W moim nie było oświetlenia bagażnika. 😉
Cytat:
Czytałem też że ten kod jest 5 cyfrowy a ja w ASO dostałem 4 literowy

Mam wrażenie że już się gubisz w tych cyferkach.
Kod 5 cyfrowy - zatwierdzanie prostych zmian.
Kod z ASO - dopisywanie kluczy.
To tak w skrócie 😉

Co do BSI to zapodaj fotkę całej naklejki.

Adam1965 - 28 Grudzień 2022, 17:40

Wiedziałem że kod do telekodowania to 03114 czyli kod serwisowy.
Pin to kod immo 4 literowy(u mnie)
Ale zrozumiałem że sam BSI ma jeszcze dodatkowy kod.
Tak pisał kolega dajnekomirek
,,Oczywiscie kodu BSI nie zdobedziesz w serwisie, bo nawet nie znasz dawcy, nie mowiac o prawach wlasciciela pojazdu i dlatego potrzebne jest wydobycie go z BSI.,,

Wcześniej pisal że kod BSI jest pięciocyfrowy a ja w ASO dostalem 4 literowy.

A jedyne pięciocyfrowe to jest kod do telekodowania-serwisowy ( zapisywania zmian w BSI ) i nie jest on przypisany do BSI lecz jest stały do wszystkich BSI w diagboxie Citroena



Teraz już zrozumialem że nie ma i że to chodziło o pin immo.




I z takim kodem kupiłem inne BSI
Znowu nie mogłem dodać zdjęcia na forumowym dodawaniu

Jacoll - 28 Grudzień 2022, 18:26

Patrząc na zdjęcia zaczynam podejrzewać że te BSI jakieś felerne muszą być 🤔 moje stare ma identyczne numery... jota w jote to samo. W jednym i drugim aucie taki sam błąd związany z klimą.
Adam1965 - 28 Grudzień 2022, 18:35

No to wychodzi na to że warto będzie naprawić moje stare aby mieć w zapasie

Ale może to nie jest tak stricte jego wina.
Bo to co tłumaczył mi fachowiec w Warszawy to najczęściej się to dzieje wtedy kiedy na sprężarce wyrobi się tarcza sprzegła , wtedy powiększa się szczelina , jest więc potrzeby większy prąd do zasprzęglenia sprężarki i dochodzi do wypalania układu na płycie BSI który za sprężarkę odpowiada.
Mówił że dobrze aby to sobie sprawdzać .

dejnekomirek - 28 Grudzień 2022, 23:07

Adam1965 napisał/a:
jest więc potrzeby większy prąd do zasprzęglenia sprężarki i dochodzi do wypalania układu na płycie


I tak powstaja mity! Wiekszej bzdury nie slyszalem juz od dawna! Prad pobierany przez cewke zalezy tylko i wylacznie od jej opornosci ( zmienia sie tez w zaleznosci od napiecia w ukladzie), ale nigdy nie bedzie zalezec od szczeliny sprzegla! To raczej zwarcie miedzyzwojowe w cewce moze zwiekszyc prad plynacy do sprzegla.Ten elektronik to nawet elektrykiem nie powinien byc. Sprzeglo musi byc sterowane przekaznikiem i byc moze, ze jest on w BSI, chociaz dalej pewnosci nie mam. Przekaznik nie moze uszkodzic procesora, no chyba, ze procesor ma zbyt mala obciazalnosc, a to moze byc tylko wada konstrukcyjna, a nie usterka.
A wracajac do kodow, to mam wrazenie, ze mam de jawu. Ile razy ju pisalem o kodzie BSI ? I widze, ze calkiem niepotrzebnie, bo i tak dalej nie rozumiesz co to jest.

Adam1965 - 29 Grudzień 2022, 08:24

No to proszę uściślij tą wiedzę. Bo już zaczynam głupieć co to jest. I gdzie go trzeba będzie wpisywać. W ktorym kroku przy dopisywaniu BSI do auta.
Napisz jeszcze raz co to ten kod do BSI. Tak aby ja tępy człowiek zrozumiał.

Ja jak pisałem wcześniej wiem o kodzie do telekodowania 03114 który jest stały do wszyskich citroenów.
O pinie do immo u mnie 4 litery i jeszcze przy logowaniu w diagboxie o kodzie ze słupka 5 cyfr.
Oglądnąlem dwa filmiki jak goście wpisują bsi i nigdzie nie zauważyłem aby wpisywali kod Bsi a tylko wpisywali immo.

Sterowanie sprężarką to Pyotrek doszukał się schematu Bsi i tak samo potwierdzili to dwóch elektroników ,jeden z Warszawy Telwis i drugi z Bielska że Bsi włącz sprzęgło sprężarki. A Bsm jest przelotowe. To samo wyszło mi z pomiarów


Proces przerywania sterowania sprężarką opisał mi fachowiec z Telwisu z Warszawy i też tan z Bielska. Obaj sie więc mylą.

Zmierzę wiec jak będę miał wpięty bsi jaki jest u mnie pobór prądu przy włączniu kompresora

dejnekomirek - 29 Grudzień 2022, 10:54

Od poczatku istnienia samochodu myslano o tym , jak zabezpieczyc auto przed niepowolanym uzyciem. Na poczatku byl kluczyk, potem immo. Citroen w miare rozwoju elektroniki tez stosowal rozne formy zabezpieczen. Od czasu powstania BSI, jako centrali sterowania urzadzeniami elektrycznymi w pojezdzie, zastosowali immo w BSI. Do tego immo kazde BSI ma swoj indywidualny kod, dostarczany tez z autem na specjalnej karcie kodowej na zamowienie wlasciciela auta. Czyli nie ma mozliwosci uzycia innego BSI w pojezdzie bez znajomosci tego kodu. Po prostu nie ma mozliwosci uruchomienia pojazdu bez znajomosci tego kodu! Citroen poszedl dalej i w celu zabezpieczenia ustawien tego BSI zastosowano tez kod programowania (podobnie ma Opel). Natomiast ORGA numer ze slupka okresla date produkcji samochodu , potrzebna przy zamawianiu czesci. Pisze to juz chyba z piaty raz i jak widze ciagle masz problem ze zrozumieniem tego.
BSM jest zbiorem przekaznikow do sterowania pradami plynacymi do urzadzen pod maska , a sterowanymi przez BSI, jako nadrzedna centrala. W BSI jest tez mnostwo przekaznikow i procesor sterujacy tymi przekaznikami. Nie jestem wyksztalconym elektronikiem, ale mam pojecie o elektryce samochodowej i wiem, ze niemozliwe jest sterowanie duzym pradem (a taki plynie przez sprzeglo kompresora) przez procesor. On tylko steruje przekaznikiem, wlaczajacym ten prad. I sadze, ze musi on byc na plycie BSM. Moze sie myle, ale te slowa tych "elektronikoe" to bzdura!
Nie mam czasu na zglebianie tego tematu, gdzie jest przekaznik od klimy w Xsarze Picasso i nie bede juz dalej zabieral glosu. A przytaczanie opinii "speca " od wplywu szczeliny w sprzegle na prad plynacy przez procesor BSI jest kpina z prawa Ohma. Pomijam juz fakt, ze taki obwod musi byc chroniony przekaznikiem. Pozdrawiam i zycze duzo sukcesow w nowym 2023 roku!

Adam1965 - 29 Grudzień 2022, 12:41

Ok. Dużo teorii a mało konkretów.
Zapytałem w którym momencie dopisywania BSI do auta trzeba wpisać ten kod BSI .
I nie dostałem odpowiedzi lecz same ogólniki
Ja posiłkuję się tym filmikiem.

https://youtu.be/QE3lLwK79-8

Ty od razu się obrażasz.Sam napisałeś że dam rady sam dopisać BSI. Więc się dopytuję co i jak aby zebrać wiedzę co trzeba robić.
Natomiast nigdzie nie mogę znaleźć opisu jak dokładnie to robić . A Ty opisujesz to ogólnikami.
Jeżeli umiesz czytać schematy to chyba widzisz co wrzuciłem do tematu na schemacie że sygnał idzie przelotowo przez BSM.
Pokazuje to przerywana linia między pinem 13 szarej kostki a pinem 7 kostki czarnej z której idzie prosto do sprężarki.



Co do poboru prądu to przekazuję co powiedział fachowiec.
Pojadę więc do innego w Bielsku skoro nie ma dobrej wiedzy.
Nie jestem elektronikiem więc takich rzeczy nie wiem.

Forum jeżeli się nie mylę służy do pomagania i dyskutowania.
Ale obrażanie się na to że ktoś dopytuje się o konkrety to nie uważasz że to lekka dziecinada?

Jacoll - 29 Grudzień 2022, 20:35

Adam1965, jeżeli dałeś elektronikowi stare i nowe (używane, zakupione) BSI to elektronik powinien wykonać klona. Czyli nowe po takim zabiegu wspinasz do auta i powinno odpalić. Nie jest Ci w tym momencie potrzebny żaden kod.
Przynajmniej ja tak miałem. W moim problemem było po klonowaniu brak kalkulatorów, które dopisałem Lexia. Pomimo tego problemu auto odpaliło od strzała.

dejnekomirek - 29 Grudzień 2022, 21:48

Po raz 6 pisze, ze dasz rade dopisac nowe BSI sam, a Ty ciagle, ze nie wiesz o co chodzi? Znajac kod BSI ( ktory moze wydobyc z BSI czlowiek majacy o tym pojeie, a wiec elektronik , kumaty) , montujesz BSI do auta i wpisujesz kod immo tego BSI i mozesz uruchomic silnik! Prawdopodobnie musisz dopisac kluczyki Lexia i to wszystko. Cale ustawianie BSI do wyposazenia samochodu ustawisz sam, znajac do tego kod citroena. O liczniku juz pisalem. Co jeszcze?
A wracajac do BSM to te kreskowane linie nie oznaczaja przewodow na przelot. To przez co przechodza to modul BSM i wszystko jest w nim mozliwe, oczywiscie bez mozliwosci dostepu. To jest ta cala plyta pokryta silikonem i wg fabryki niedostepna. Tam napewno jest przekaznik, tyle, ze przebiegu nie znajdziesz w zadnym zrodle. To jest monolit , nienaprawialny. Duzy szacunek dla tych, co potrafia to naprawiac. Dlatego wg mnie ci Twoi spece nie maja o tym zbyt duzego pojecia.
Nie obrazam sie, ale pisanie w kolko tego samego denerwuje mnie, domagasz sie konkretow, a ja ciagle to samo pisze. Co takiego jest ogolnikiem wg Ciebie? Przeciez nie pojade do kolegi elektronika, i nie opracujemy dla Ciebie manuala z naprawy Twojego samochodu, bo po pierwsze nie mamy dostepu do Twojego pojazdu, a po drugie nie narzekam na brak zajec. Zareczam , ze pisze prawde, a to powinienes szanowac. Recze, ze jesli jeszcze raz wspomnisz o jakims kodzie w konstrukcjach Citroena, to naprawde eksploduje. Chcialem tylko pomoc , a wyjdzie, ze Twoje klopoty to moja wina. Mysle, ze wystarczajace konkrety otrzymales, aby miec pojecie o swojej usterce.

dejnekomirek - 29 Grudzień 2022, 21:57

Jacoll napisał/a:
jeżeli dałeś elektronikowi stare i nowe (używane, zakupione) BSI to elektronik powinien wykonać klona


Takie cos mozna zrobic, jesli przelutuje sie kosc odpowiadajaca za immo. Nie w kazdym typie da sie to zrobic. Wyjasniam od paru postow Adamowi , gdzie jest glowny problem z podlaczeniem uzywanego BSI , a on ciagle ma jakies obiekcje. Elektronik potrzebny jest do wydobycia kodu immo BSI i sprawdzenia stanu km zapisanego w tymze BSI. Jesli jest mniejszy od stanu licznika to ok, gorzej , jesli stan wpisany jest wyzszy od stanu licznika. I taki stan trzeba zmienic, najlepiej wyzerowac i po podlaczeniu do auta i tak nadpisze sie stan aktualny licznika samochodu. Reszte zrobi sie samemu , majac Lexie , czy tez diagbox.
Robilem taki cos w C5 MkI i nie bylo zadnego problemu. Kolega odczytal kod i sprawdzil stan km. Reszte robilem sam.

Jacoll - 30 Grudzień 2022, 14:07

Cytat:
Takie cos mozna zrobic, jesli przelutuje sie kosc odpowiadajaca za immo

Może masz rację... nie znam się na tym aż tak bardzo...
Jednak w moim musiał to wykonać inaczej, bo poległ na kalkulatorach obecnych i auto oddał mi na starym BSI w aucie a nowym na siedzeniu pasażera. 😁
Oczywiście nie dawało mi to spokoju i podmienilem to BSI... auto odpaliło od strzała 😎 Resztę dopisałem Lexia i wszystko (oprócz pilota) działa... łącznie z klimą.

dejnekomirek - 30 Grudzień 2022, 19:09

Ten pin zapisany jest w kosci pamieci i... w niektorych mozna zapis nadpisac, a w niektorych pamiec jest jednorazowa, tj. raz zapisanej juz nie mozna zmienic. Trzeba uzyc nowa kosc pamieci. Czasami kosc schowana jest pod procesorem i aby do niej sie dostac trzeba wylutowac procesor. Producenci wymyslaja coraz to bardziej skomplikowane utrudnienia , aby nie dalo sie wykorzystac sterownikow z rynku wtornego. To wszystko robia w celu wydrenowania naszych kieszeni, bo przeciez nie moze byc latwo, tanio i przyjemnie.
A odnosnie elektronikow w Polsce: kupowalem kiedys pare sterownikow do samochodow, bodajze Opel i Peugeot. Podobno gotowe do montazu. Jak dalem to w rece mojego kolegi elektronika, to okazalo sie , ze jeden sterownik byl uwalony, a drugi wcale nie wyzerowany. Gdybym nie mial kolegi do pomocy , czekalaby mnie ponowna wizyta w Poznaniu, bo przeciez ci fachowcy twierdziliby, ze cos krece. Wg nich wszystko bylo ok. Dlatego czesto uzywam pojacia: dobry elektronik!

Adam1965 - 30 Grudzień 2022, 20:24

Ja też na dzień dzisiejszy mogę powiedzieć że klima działa.
To znaczy po zmianie BSI test elementów wykonawczych i sprzęgło klika a nie klikało.
Mogę więc powiedzieć że 40 % roboty z klimą mam za sobą.
I mogę zacząć odbudowę klimy mechanicznie.

dejnekomirek napisał/a:
a on ciagle ma jakies obiekcje


Nie mam żadnych obiekcji.
Tylko się dopytuję abym po swojej robocie mógł coś wnieść na to forum , choćby w postaci konkretnego (tak mi się wydaje )manuala.
Co powinno się zrobić krok po kroku.
Bo na razie nie doszukałem się takowego na forum.
Diagbox tą procedurę zagmatwał a właściwie nie przygotował dla takich nielotów jak ja.
Jestem prosty człowiek i rozumiem wszystko w prosty sposób .
Dałem tego przykład pisząc nowy temat jak mi należy coś tłumaczyć ,jeżeli oczywiście ktoś będzie chętny to zrobić :564:

Nie mówiąc już o tym że przecież pisałem że szanuję za chęć udzielenia pomocy i porady.
Moje posty nie są pretensjami lecz wiedzą którą zdobywam na temat francuza i którą się dzielę.Nie mam z tym problemów aby pisać co wiem.
Mam złą wiedzę to trzeba ją poprawić . Nie neguję tego.
Ale dzisiaj dostałem od elektronika ( bo prosiłem aby to dokładnie sprawdził ) że nie BSM a BSI steruje klimą na przelot przez BSM.
Zaznaczam że to są moje wiadomości.

Adam1965 - 31 Grudzień 2022, 15:41

No i teraz wracam do właściwej dyskusji nad problemem.
Jako że jestem człowiekiem który jeżeli zaczyna temat to kończy go dopiero po jego wyczerpaniu ,ciągle go więc ciągnę.

Mam znajomego w sąsiednim garażu który umie czytać schematy oraz czytać płytki elektroniczne bo naprawia telewizory i radia .
Dalem mu ten schemat oraz BSM do oglądnięcia.
I kazał mi wkleić na forum zdjęcie płytki aby ktoś kto wie jak czytać ścieżki na plytce powinien wiedzieć jak to wygląda i potwierdzić że połączenie pinu 13 wtyku jest bezpośrednie z pinem 7




I sprawa następna
Biorąc nawet na logikę.

Przekaźnik służy do tego aby po włączeniu prądu w obwodzie pierwszym(np.po zapłonie ) włączył się prąd stały na urządzenie.
I dalej idąc. Jeżeli więc zgodnie z tym tokiem myślenia że zgodnie oczywiście ze schematem idzie napięcie 12 V (zmierzone ) z pinu 7 wtyk zielony w BSI na pin 13 wtyk szary BSM to teraz przekaźnik powinien połączyć ( wlączyć ) napięcie stałe na pinie 7 wtyk czarny.
I to być powinno wedlug Twojego myślenia.
Ale jakim cudem nawet przy wypiętym BSM jest połączenie stałe pomiędzy pinem 13 a pinem 7?
Możesz powiedzieć że jest zwarty przekaźnik.
Ale jeżeli to powiedz który.
I teraz proszę abyś tę dyskusję potraktował merytorycznie i to nie dla mnie ale też dla przyszłych userów którzy będą mieli ten sam problem.
Pokaż który to przekaźnik jest połączony na trasie między pinem 13 a 7.
Te wyprowadzenia przy tej ścieżce nie należą według 5 elektronika( tym razem telewizyjnego)do połączenia z tą ścieżką lecz jako że ta plytka jest podwójna , do innego obwodu.

Nie odczytuj tego jako ujmę na twoim doświadczeniu ( czego nie kwestionuję) ale na mojej chęci wytłumaczenia sprawy którą zacząlem od początku do końca.

I to nie dla mnie bo u mnie , u Jacola i innych już działa ale dla następnych którzy będą oglądać ten temat i na koniec napiszą że po jego przeczytaniu nie powielili moich błędów i naprawili problem szybciej niż ja.

Adam1965 - 1 Styczeń 2023, 20:58

Doszukałem się dalszej wiedzy i piny które są niby w świetle ścieżki między 7 a 13 oznaczone 1,2,3 to piny od przekaźnika głównego zasilającego BSM


dejnekomirek - 2 Styczeń 2023, 00:40

Adam daj juz sobie spokoj. Masz duza wiedze, ale jeszcze duze braki. Zgadzam sie na wszystko co napiszesz, ale uspokoj sie. Momentami jestes gorszy od baby, przepraszam kobiety. To co piszesz , to sobie poczytaj jeszcze raz i zastanow sie co piszesz. Mnie to juz nie interesuje i naprawde ciesze sie z Twojego sukcesu. Powodzenia ze swoim autkiem. Pozdrawiam
Adam1965 - 2 Styczeń 2023, 08:43

Ale przecież ja nie piszę tego dla Ciebie. Forum jest dla wszystkich. A że jak widzę dużo ludzi ma w Cytrynach ten problem to przyblżam im wiedzę aby nie musieli się domyślać. Mam już częścoiwy opis przekaźników w Bsm i gdy znajdę resztę to wrzucę.
Nie ma na forum tego więc wydaje mi się że się przyda.
Ty masz wiedzę mechanika a ja mam wiedzę samouka. Ale mam taka zasadę ze każde auto jakie posiadam muszę mieć opanowane prawie do jednej śrubki,aby nie było w stanie mnie zaskoczyć.

Adam1965 - 22 Marzec 2023, 15:08

No i zabrałem się za przywrócenie klimy do życia. Mam już wszystko wyjęte ale poległem na zaworze rozprężnym. Podpowie ktoś jak gnojka wyjąć? Siedzi jak zamurowany, a nie chciałbym czegoś urwać https://m.fotosik.pl/zdjecie/4b5a2a9baa9772df

img]http://[UR=https://images89.fotosik.pl/654/2b9cb16d9fb59043.jpg][/URL]L[/img]

Adam1965 - 22 Marzec 2023, 19:52

No cóż poradziłem sobie sam.
Po zrobieniu zbliżenia ,okazało się że te dwie śruby mają zakończenia torx zewnętrzny .Odkręciłem więc te dwie śruby( szpilki)i dało się zdjąć zawór. Na cieńszej rurce był cały w błocie.
Benzyna ekstrakcyjna i spray do czyszczenia turbin dał rady wyczyścić na błysk ale problem mam z wężem . Czy ktoś poradzi czy to do nowego zakucia czy pomoże przycięcie zgniłego alu i dociśnięcie opaską






Czy jest na tym forum jakiś admin który ogarnia go na tyle aby wyjaśnić dlaczego nie mogę dodać zdjęcia z komputera a dopiero z imgur wchodzi?
Czy tutaj jest wolana amerykanka i komu się uda to wchodzi a kumu nie to nie?

Adam1965 - 19 Kwiecień 2023, 20:27

Więc żeby nie było że temat zarzuciłem. Przewód naprawiony , nowa chłodnica założona , wszystkie uszczelki nowe, nabite na próbę z butli z allegro i klima ruszyła. Ale wyszły nieszczelności. Na nowych uszczelkach. Wymienilem je na stare i okazało się że została nieszczelność na samej flanszy którą się przykręca do kompresora. I znowu szukanie węża. Ważne natomiast że klima ruszyła.




Adam1965 - 25 Kwiecień 2023, 20:35

Temat można zamknąć



karola44-81 - 4 Listopad 2023, 18:51

Adam gratuluję uporu. Znalazłem się w tym temacie, bo kupiłem małą Xsarę i mam ten sam problem co ty. Niby wszystko jest, a sprzęgło nie włącza się.
Już spodziewam się tych samych problemów co u Ciebie. Zdaję sobie sprawę, że mała Xsara i Jajko w schematach mogą się różnić. Dzięki Tobie wiem , że BSM nie musi być odpowiedzialne, jak szukać to w BSI. Ja jestem na tyle porąbany, że nie boję się lutować SMD na płytach lutownicą transformatorową. A wiele uszkodzeń można zlikwidować po prostu przez ponowne przelutowanie pól lutowniczych. Zimne luty na polach lutowniczych z lutowiem bez ołowiu to plaga.
Kilka dobrych lat temu, jak jeszcze miałem, też mi padła klima Picasso 2,0HDI. Zaprowadziłem do uznanego u nas na terenie mechera. I jak zawsze najpierw rzucił z sufitu 1500 zł i będzie szukał. Dobra- szukaj. Po tygodniu auto zabrałem, bo nawet nie zdążył zerknąć. Sam w końcu usterkę naprawiłem. U mnie paliło bezpiecznik na BSI . Według opisów w internetach bezpiecznik odpowiedzialny za tylną wycieraczkę . No szok. Po wymianie bezpiecznika tylna wycieraczka działała, do momentu włączenia silnika i AC. No znowu szok- włączenie klimy pali bezpiecznik od wycieraczki :) . Diagnoza prosta- cewka na sprzęgle. Poszukiwanie sprzęgła. Nowe gruba kasa. Szukam cewki, ta też droga. Jak się zagłębiłem identyczny kompresor siedzi w każdej pospolitej Astrze. Tyle, że koło pasowe sprzęgła ma mniej rowków niż citroen. Porównanie samych cewek- BINGO! Cewki różnią się wtyczką tylko i wyłącznie. Więc zamiast płacić 150zł za cewkę do sprzęgła Citroena, założyłem cewkę do Opla za 45 zł. Wtyczkę uciąłem i dolutowałem starą od Citroena. Tym sposobem zaoszczędziłem przynajmniej około 1450 zł.
I tu właśnie mój pełen podziw dla Ciebie za upór w drążeniu tematu.
Na przyszłość, jak zrobi ci się gorąco w aucie i przestanie działać tylna wycieraczka to mas przepalony bezpiecznik :-D . Codalej to Ty już sobie poradzisz .

karola44-81 - 4 Listopad 2023, 19:13

A mam do Was wszystkich pytanie. Posiadam możliwość połączenia na małe złącze klimy takiego manometru. Dobijałem kiedyś w złomku LPG i działało.
Dzisiaj podłączyłem to do mojej Xsary. Temperatura około 10 st.C. Pokazał mi około 4,5 bara, wskazówka była delikatnie na czerwonym. Czy mozna coś wyczytać z takiego wskazania? nie znam się na tych ciśnieniach. Ale przypuszczam, ż trochę za dużo. Spodziewam się, że powinno być bliżej 3,5 bara.

Jakie macie przemyślenia?

Adam1965 - 5 Listopad 2023, 22:24

Dzięki za uznanie.Mam paskudny charakter i jak coś zacznę to muszę zakończyć choćby się waliło.Ciśnienie prawidłowe to min. 1.7 , max 3.8 bara. Upuść trochę i będzie dobrze
dejnekomirek - 6 Listopad 2023, 17:39

Adam1965 napisał/a:
Ciśnienie prawidłowe to min. 1.7 , max 3.8 bara. Upuść trochę i będzie dobrze


Adam1965 jesli chcesz, abym mial szacunek dla Ciebie wykresl to , co wlasnie napisales. Piszesz bzdury niepasujace do tego forum. Ilosc czynnika w ukladzie klimy mierzy sie waga, a nie manometrem. Cisnienia w ukladzie wynikaja z praw termodynamiki i nie maja zadnego odniesienia do ilosci czynnika w ukladzie. To temp czynnika i cisnienie atmosferyczne maja wplyw na te wielkosc. To cisnienie 4.5 Bar jest jak najbardziej prawidlowe do temp. 10°C i nijak odnosi sie do ilosci czynnika. Jesli spadnie ponizej tej wartosci w tej temp. , to bedzie tylko oznaczac, ze czynnika jest juz zbyt malo w ukladzie. Ktos na YT wymyslil bzdury, a inni to bezmyslnie powtarzaja. Czasami trzeba miec wiedze, aby nie popelniac dziwnych bledow. Popraw to, prosze.

karola44-81 - 6 Listopad 2023, 19:13

dejnekomirek napisał/a:
...


Liczyłem, że zabierzesz głos. Czyli wyważasz, że ten mój szajski manometr może pokazywać prawdę, a do tego wskazywać, że w układzie jest odpowiednia ilość czynnika , aby klimatyzacja miała szansę ruszyć?
Auto kupiłem za czapkę gruszek dwa tygodnie temu. Wygląda obskurnie, ale mechanicznie jest całkiem spoko. Jak założę nowe linki hamulca ręcznego będzie w 100% sprawne technicznie.
Zostało jeszcze kilka drobnych usterek typowych dla citroena z tych lat. Właśnie jedną z tych usterek jest klimatyzacja. Chciałbym ją uruchomić. Skoro trzyma ciśnienie, to przypuszczam, że resztę da się jakoś ogarnąć. W obecnej Rerówce już dwa kompresory wymieniłem, bo się zatarły, ale klima ciagle działa jak szalona. Więc grzebania się nie boję. A podstawie danych z tego tematu mam do sprawdzenia :
1. Działanie sprzęgła.
2. Działanie sprężarki
3 . Doście do tego dla czego sprężarka się nie załącza.

Pisałeś coś o dodatkowym przekaźniku pod reflektorem. Jak myślisz szukać go? U mnie jest manualna klima włączana przyciskiem.
Plan jest szukanie zasilania sprzęgła od tyłu, czyli od sprzęgła nawet do BSI.

dejnekomirek - 7 Listopad 2023, 17:52

Sprawdz najpierw , czy po wlaczeniu klimy na pracujacym silniku pojawia sie napiecie na zacisku od sprzegla sprezarki. Jesli jest to problem w sprzegle kompresora, jesli brak , to problem lezy po stronie sterowania sprezarka. W klimie manualnej sprawdz , czy sterownik silnika widzi cisnienie czynnika ,( bo tu sa te dane) i ile pokazuje. Jesli pokazuje 0 mBar to problem w czujniku. W starej Xsarze i wielu innych modelach z klima manualna, pod lewym reflektorem byl przekaznik, sterownik klimatyzacji. Znam to z czasow, gdy naprawialem powypadkowe auta. Jak jest w Xsarze II jeszcze nie sprawdzalem, moze byc tak samo, ale nie jestem pewien. Cale sterowanie klima to wlaczenie sprezarki i ewentualnie ustawianie intensywnosci chlodzenia mieszaniem powietrza z wymiennika klimatyzacji z powietrzem z ogrzewania. Troche to prymitywne, ale kiedys nie liczono sie z zuzyciem paliwa.
karola44-81 - 7 Listopad 2023, 22:38

ok, dzięki. Tylko gdzie ja na moim zadupiu znajdę kogoś , kto sprawdzi mi ciśnienie na czujniku. no nic będę w najbliższych dniach, tygodniach kombinował. Pocieszam się tym, że to manualny system AC i wyłącznie jakaś pierdoła powoduje problemy.
sasun71 - 8 Listopad 2023, 17:24

Napięcie na wtyczce do cewki sprzęgła pisałem wyżej : w Xsarze I jest bezpiecznik który wywala jak jest zwarcie na cewce,bywało że go wymieniałem bo nie zawsze ta zwara na cewce go od razu wywalała..dopiero na nowej cewce był spokój.Tym sposobem też nie będzie napięcia na wtyczce. Bezpiecznik w xsarze I był w BSI która jest pod skrzynką bezpieczników ogólnych w kabinie -w głębi ,opuszczany po odkręceniu śrubki( chyba torx) BSI w mojej galerii.
karola44-81 - 8 Listopad 2023, 22:35

Bezpieczniki to pierwsze co sprawdziłem. Są dobre. Zresztą ten temat już kiedyś przerabiałem w Picasso , co opisałem wyżej. Jutro będę zmieniał linki hamulca ręcznego, potem dwie nocne zmiany i 4 dni wolnego. Będzie czas parę rzeczy sprawdzić. Muszetylo na kanał wjechać.
Dzięki za porady. Wiem skąd zacząć.

karola44-81 - 13 Listopad 2023, 21:18

Grzebałem dzisiaj przy złomku. Dzień warsztatowy. Zmienione linki hamulca ręcznego, koszt 49,60 zł. Oraz usunięty wyciek z nieszczęsnego czujnika ciśnienia układu wspomagania kierownicy. Jakby coś to zamiast czujnika idealnie pasuje korek miski oleju od toyoty. Gwint M12x1,25. Wspomaganie naprawione za 3,50 zł.



Niestety klima dalej nie ruszyła. Nie ma napięcia na wtyczce do sprzęgła. Woltomierz nic nie pokazuje i żarówka też nie działa :) . Styki czyste, dodatkowo popsikane czymś na styki.

Wygrzebałem rezystory od wentylatora chłodnicy. Ten szary przepalony. Zamówiłem nowy, jednak próbowałem też na krótko i nie rusza wentylator po włączeniu klimy.

Wygrzebałem wszystkie trzy przekaźniki sterowania wentylatorem. Zaśniedziałe styki oczyszczone i zabezpieczone, same przekaźniki sprawdzone i działają. Zwarcie ręczne styku prądowego przekaźnika 2 od lewej powoduje włączenie wentylatora na bieg niski, zwarcie przekaźnika prawego włącza bieg wysoki wentylatora. Niestety zwieranie styku lewego, nic nie zmienia. Jeszcze raz to przepatrzę, gdy zamontuję sprawny opornik szary . Może to tu leży przyczyna, że nie startuje wentylator klimy.

Jak to nie pomoże, to wygrzebie BSI i zerknę jak wygląda w środku, poprawię luty na wtyczkach i przekaźnikach.

Sprawdzałem też czujnik ciśnienia klimatyzacji. Jak się okazuje mam trzypinowy, a wszelkie dostępne schematy sugerują czteropinowy. Napięcie zasilania prawidłowe 5VDC. Nie miałem możliwości sprawdzić jakie napięcie rzeczywiste jest na wyjściu czujnika . Oszukując system z wpiętym potencjometrem też nie udało mi się uzyskać włączenia układu klimatyzacji. Więc zakładam, że to nie wina czujnika ciśnienia klimatyzacji.

Zostaje grzebanie w BSI.

Nie podawałem napięcia na sprzęgło. Nie chciałem przekombinować.

Jakieś pomysły?

sasun71 - 13 Listopad 2023, 21:43

karola44-81, Co do wentylator podanie na jego wtyczkę 12v też go nie rusza? Mnie w xsarze prąd dochodził do silnika wentylatora ale szczotki spuchły razem ze rdzą szczotkotrzymaczy i nie miało co napędzać ,kupiłem używkę to mnie buda się trzęsła jak po urwanej poduszce silnika-kupiłem w końcu nowy zamiennik ( a co do wentylatora to ostatnio film jak komuś nie startował-wtyczka przychodziła na 3piny z wiązki auta a wentylator jakiś mechanik wymienił poprzedniemu właścicielowi na trzy piny ale tylko dwa kable we wtyczce-nie było szans na prace)
karola44-81 - 14 Listopad 2023, 09:57

Wentylator działa. Przynajmniej włącza się na niski bieg gdy silnik się porządnie rozgrzeje .
Chodzi mi o to, że wentylator powinien na niskim biegu pracować po włączeniu klimatyzacji.
Są dwa rezystory i trzy przekaźniki. Nie kumam tego 😁.

sasun71 - 14 Listopad 2023, 16:26

karola44-81, Wentylator=Być może dlatego że brak napięcia na wtyczce sprzęgła..(poza tym ciśnienie w układzie dla prawidłowej pracy i dobre czujniki) i też w tym nie siedzę-nie można umieć wszystkiego :mrgreen:
karola44-81 - 14 Listopad 2023, 20:02

Do soboty powinienem jeszcze jeden dzień warsztatowy wygospodarować bo do wymiany olej i filtry. Znowu będę na kanale to jeszcze pokombinuję.

Czujnik ciśnienia oszukiwałem wpinając zamiast niego potencjometr. Zmiany napięcia na przewodzie sygnałowym z czujnika powinny dać pożądany efekt, niestety nic to nie dało.
Założę nowy opornik wentylatora, tak że oba będą 100% sprawne to wtedy bedę mógł się bawić . Przynajmniej strona chłodzenia będzie sprawna.
Ten układ klimatyzacji mimo, że tylko on/off jest bardzo skomplikowany. Znalazłem dwa schematy/diagramy i oba mi nie pasują. Choćby to, że w schematach mam czteropinowy czujnik, a u mnie jest trzypinowy. A to już diametralnie zmienia zasady sterowania.
Czały czas obstawiam problem z BSI. Ale za to muszę się zabrać na spokojnie i tylko tym, a nie przy okazji.

karola44-81 - 14 Listopad 2023, 20:26

VIN: VF7N1NFU173666254

A właśnie, może ktoś ma dostęp i po numerze VIN określi i znajdzie prawidłowy schemat/diagram układu elektrycznego dla tego pojazdu? Wiecie znając numery przewodów łatwiej krok po kroku prześledzić co i jak.

Adam1965 - 12 Grudzień 2023, 21:53

Niestety ale nie łatwo o schematy bo trzeba wykupić w serwisboxie dostęp

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group