Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Forum techniczne - Citroen Bx 1.4 szarpanie silnikiem

wooytas-wm - 28 Styczeń 2023, 10:07
Temat postu: Citroen Bx 1.4 szarpanie silnikiem
Witam wszystkich jestem posiadaczem bxa 1989r . To mój pierwszy samochód z takim zawieszeniem. No i mam kilka pytań odnośnie zachowania tego auta.
1. Silnik 1.4 szarpie silnikiem na wolnych jakby gubił iskrę na którymś cylindrze. Świece, przewody, cewka wymieniona.
2 . Hydraulika opuszcza odrazy po wyłączeniu silnika powoli ale widocznie i odczuwalnie- szczególnie tył. . Czy tak powinno być.
Pozdrawiam wszystkich i z góry dziękuję za poświęcony czas.

dejnekomirek - 28 Styczeń 2023, 11:33

1. Powod takiego zachowania moze byc prozaiczny: zbyt male luzy na zaworach. Te silniki maja regulacje luzu i nie lubia bardzo zbyt malych luzow.
2. Jesli w ukladzie hydraulicznym sa zamki zawieszenia , problem moze dotyczyc nieszczelnosci w silownikach tylnych. Jesli zawieszenie jest starego typu, bez zamkow, powodem opadania tylu jest zuzyty zawor hamulcowy. Oczywiscie do kontroli rowniez akumulator cisnienia.

wooytas-wm - 28 Styczeń 2023, 15:24

Dziękuję bardzo za odpowiedź.
Również podejrzewam rozrząd - sprawdzę i się podzielę skutkiem.

Czy można kupić w ogóle nowe elementy zawieszenia ?

wooytas-wm - 28 Styczeń 2023, 15:31

Citroen który nabyłem jest w świetnym stanie blacharki oraz powłoki lakierniczej, wnętrze bez uszkodzeń, czyste i pachnące epoką, serducho ma zdrowe ale zawiecha mnie trochę martwi. Zależy mi żeby go doprowadzić do właściwego stanu. Jestem tu świeży, proszę o jakieś namiary na użytkowników, posiadaczy, fachowców. Zaplecze oraz wiedzę z zakresu mechaniki posiadam więc nie starsze mi wyzwania tego typu.
Pozdrawiam

audikom - 28 Styczeń 2023, 20:58

Jak buda zdrowa (w Bx -ach bywało kiepsko) to reszta nie taka straszna ,doprowadzisz pomału do ładu
dejnekomirek - 28 Styczeń 2023, 21:15

Do silnika , na szczescie jeszcze jest duzo czesci. Ale do zawieszenia , niestety , sa wielkie problemy. Czesto pozostaje zdobywanie czesci uzywanych , ewentualnie korzystanie z pomocy fanatykow citroenowych. Citroen nie rozpieszcza swoich fanow.
wooytas-wm - 28 Styczeń 2023, 22:25

Taki mam plan a jak będzie życie pokaże. Dzięki za info. Pozdrawiam
grigori333 - 29 Styczeń 2023, 09:36

Mam takiego 1.4 z leżącym silnikiem.
Dodatkowo drugi silnik i dużo części zapasowych.
Kupiłem go ponad 10 lat temu z zamiarem odrestaurowania, ale albo nie było czasu albo pieniędzy i tak stoi i czeka.

dejnekomirek - 29 Styczeń 2023, 10:13

grigori333 napisał/a:
Mam takiego 1.4 z leżącym silnikiem.


Kolega ma BX po lifcie , z silnikiem wiszacym, z ocynkowanym nadwoziem (czesciowo).

dejnekomirek - 29 Styczeń 2023, 10:21

wooytas-wm napisał/a:
Taki mam plan a jak będzie życie pokaże. Dzięki za info. Pozdrawiam


Na Twoim miejscu zaczalbym od sprawdzenia cisnienia w kuli akumulatora cisnienia. To od niej zalezy sprawnosc hydrauliki. W razie czego mozna zastosowac kazda kule sprana z ktorej usuniemy dlawik. Istotne jest cisnienie okolo 60 Bar , a wiec przednie moga byc zastosowane , jako akumulator. Przeciek silownikow mozna usunac wymieniajac przez wymiane uszczelek na nowe i ewentualnie wymiane tlokow, jesli korozja je zniszczyla. Nawet wymycie osadow w silowniku moze pomoc w kwestii szczelnosci.

wooytas-wm - 29 Styczeń 2023, 15:15

A jak zrobić powyższe,gdzie znajduje się akumulator? To ten przy pompie lhm?
audikom - 29 Styczeń 2023, 15:53

W Radomiu był niezły serwis Citroena
To ten " P.P.U.H. Rodomet Donat Jadczak"
Od ciebie wprawdzie 175 km ,ale może warto zadzwonić

dejnekomirek - 29 Styczeń 2023, 18:53

wooytas-wm napisał/a:
akumulator? To ten przy pompie lhm?


To ta kula przy regulatorze cisnienia

wooytas-wm - 29 Styczeń 2023, 20:12

Akumulator się poprostu wymienia, demontuje i montuje? Jaka jest procedura?
dejnekomirek - 29 Styczeń 2023, 20:27

Spuszczasz cisnienie slynna sruba 12 na regulatorze , odkrecasz kule , zakladasz nowa uszczelke w miejsce starej i wkrecasz nowa kule. Oczywiscie , jak masz nowa pod reka.
Generalnie o stanie kuli swiadczy czestosc cykania zaworu, ktora zalezy tez od wersji wyposarzenia hydraulicznego BX. Najrzadziej w wersji bez wspomagania kierownicy. Na pracujacym silniku w idealnym ukladzie srednio co 60sekund. W wersji ze wspomaganiem okolo 20 sekund (oczywiscie , auto w spokoju). przy lejacym zaworze hamulcowym czestosc wlaczania moze drastycznie rosnac, nawet do ciaglego cykania. Rowniez przy przeciekach wewnetrznych w hydraulice. Najlatwiejsza do opanowania jest wersja najprostsza , bez wspomagania.

wooytas-wm - 29 Styczeń 2023, 21:15

Ja posiadam właśnie bez wspomagania.
reasumując stan mojego auta- odpalam z rana i konżektor cyka do momentu ustabilizowania praktycznie co 2-3 sek nawet częściej. Po ustabilizowaniu częstotliwość zdecydowanie wzrasta na pewno 20 może wiecej. Moje pytanie jest z której sytuacji wynika stopień zużycia?

wooytas-wm - 29 Styczeń 2023, 21:17

czy o takiej sferze akumulacyjnej mowa?
https://allegro.pl/oferta/gruszka-sfera-akumulacyjna-citroen-xm-2-0-16v-12737912889?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_czesci_czesci-samochodowe_pla_pmax&ev_campaign_id=17996333742&gclid=Cj0KCQiAz9ieBhCIARIsACB0oGK9BpOQ9m6suQ3JuuD2dXvl4LHB2I-G-yI2FH4mikH0HoJmyLSN6OYaAmhnEALw_wcB

dejnekomirek - 29 Styczeń 2023, 22:36

Dokladnie taka sfera. Stopien spadku cisnienia w akumulatorze najlatwiej sprawdzic przez przestawienie dzwigni wysokosci nadwozia na maksimum na pracujacym silniku. Jesli w tym momencie zacznie mrugac, lub swiecic kontrolka cisnienia w ukladzie - sfera jest padnieta. Czeste cykanie po odpaleniu silnika wynika z pracy pompy w celu doladowania cisnienia. Po ustabilizowaniu stanu cykanie powinno zminiejszyc swoja czestotliwosc. W idealnym ukladzie , bez wspomagania nawet do 1 minuty. W tak starym pojezdzie ( korozja wewnatrz systemu) zadowalajace bedzie co 20 sekund.
Opadanie tylu po paru godzinach jest normalnym objawem, wynikajacym ze stanu zaworu hamulcowego i stanu silownikow tylnych. Oczywiscie rowniez ze stanu akumulatora, gdyz z niego uzupelniane jest cisnienie w ukladzie . Generalnie nie ma sie czym przejmowac (taki juz urok Citroena) do momentu, gdy nie zaczna hamowac hamulce w czasie pracy silnika ( tylne).

wooytas-wm - 30 Styczeń 2023, 08:41

A czy po zamontowaniu sfery trzeba ją jakoś napełnić czy już jest gotowa do montażu?
dejnekomirek - 30 Styczeń 2023, 10:53

Wystarczy odpalic silnik. Oczywiscie zawor cisnienia zamkniety.
Podziwiam. Kupiles samochod bez zadnej wiedzy i do tego z bardzo trudnym dostepem do czesci? Duzy szacunek za odwage. BX bardzo podobal mi sie w latach 80 i 90 ubieglego wieku. Wtajemniczeni twierdza, ze jest to najlepszy , najbardziej komfortowy Citroen bez elektroniki. Kawal dobrego , trwalego samochodu.

wooytas-wm - 30 Styczeń 2023, 20:07

dziekuję za te słowa i dziękuję informacje o ty jakże zacnym wytworze francuskiej myśli.

Wracając do tematu przerywania silnikiem to dziś ustawiłem zawory i efekt jest taki , że lepiej odpala- mniej kręci. Ciszej pracuje ale szarpanie silnikiem nie ustało. Przypomnę ,że świece, przewody, cewka wymieniona.
Czy może to być coś z silnikiem krokowym, czy może z monowtryskiem?

Jacoll - 30 Styczeń 2023, 20:12

wooytas-wm, sprawdź kompresję 😉
wooytas-wm - 30 Styczeń 2023, 20:18

tka też zrobię choć nie podejrzewam . Silnik na obrotach jest bardzo dynamiczny nie kopci .
dejnekomirek - 30 Styczeń 2023, 23:23

Jestem ciekawy na ile ustawiales? Ten silnik wymaga troche odmiennych luzow, tj. ssace 0.2 i 0.4 na wydechowych. Silnik zimny

https://www.youtube.com/w...annel=T.D.Zeton

Nie przejmuj sie stukaniem klawiatury. Te luzy musza takie byc. Zbyt male powoduja wlasnie dziwna prace silnika. Mysle, ze to tutaj jest problem. Nastepnym powodem moze byc czujnik podcisnienia w kolektorze, warto podejzec testerem wartosc - okolo 0.30 Bar i warto sprawdzic czujnik temp silnika , czy pokazuje faktyczna temp.

wooytas-wm - 31 Styczeń 2023, 07:40

Klawiatura ustawiona właśnie na ,0,2- 0,4 .
Dzięki za podpowiedź sprawdzę i dam znać.

wooytas-wm - 1 Luty 2023, 17:14

cześć,
dziś sprawdzałem jak pracuje wtrysk na wolnych obrotach i moim zdaniem to on leje .
Czy wtryskiwana do silnika powinna być mgiełka,tak według mnie powinien działać wtrysk. Tu jest nierównomierna struga-strumień do gardzieli. Jeśli macie koledzy whatsaap to mogę podesłać jak to wygląda.

sasun71 - 1 Luty 2023, 17:29

wooytas-wm,Według mnie raczej mgiełka-w Polonezie brat musiał wymienić krokowca -tu było akurat duże spalanie.
dejnekomirek - 1 Luty 2023, 20:21

wooytas-wm napisał/a:
powinna być mgiełka,tak według mnie powinien działać wtrysk


No tak i najlepiej byloby, gdyby benzyna juz byla odparowana - to wynika z idei dzialania silnika. A tak powaznie, to przede wszystkim chodzi o odpowiednia ilosc wtrysnietego paliwa , regulowana przez pierwsza sonde Lambda ( oczywiscie sterownik , zbierajacy dane z sondy). Mylisz wtryskiwacz benzynowy z wtryskiem diesla. Istotne jest wtrysniecie dawki. Benzyna i tak zdazy odparowac do momentu pojawienia sie iskry (zaplonu). Oczywiscie wtrysk moze sie zapchac - brak wtrysku, albo zacznie lac- benzyna leci caly czas, albo spadaja krople miedzy wtrysnieciami. W tym silniku benzyna wtryskiwana jest niemal przez caly czas (monotrysk) , to dziala jak gaznik , tyle, ze wtrysk lepiej dawkuje odpowiednia ilosc benzyny.
Sprawdz dla swietego spokoju rozrzad. W tych silnikach sa az trzy metody ustawiania rozrzadu: moze byc ustawiany na znaki, na srube blokujaca i sa tez wersje w ktorych sa znaki na pasku zebatym. Ludzie czesto popelniaja blad i nie daja rady dokladnie ustawic. Pomylka jednego zeba moze byc niezauwazalna, a daje dziwne objawy, jak wlasnie dziwne szarpniecia silnika.
Generalnie jednak bardziej usterka cewki zaplonowej wywoluje szarpniecia silnika, szczegolnie przy przyspieszaniu, gdy mieszanka jest troche zubozona, przez otwarcie przepustnicy. Istnieja proste metody sprawdzenia cewki, ale niestety w tym silniku jest to dosc trudne , z uwagi na zblokowanie cewki. Najlepiej podmienic cewke na probe. Efekt moze byc odczuwalny od razu. Jesli na zimnym silniku brak szarpniec, a pojawiaja sie, gdy silnik osiagnie temperature robocza, sprawdz cewke, bo to tutaj moze tkwic problem. Jesli do tego sterownik wywala blad wypadania zaplonu na jakims cylindrze, trop moze byc dobry. Tyczy sie to rowniez uszkodzonej swiecy, bo zakladam z gory, ze swiece juz sprawdzales i pewnie sa nowe? Pozdrawiam

P.S. Miesza mi sie juz wszystko. Ty masz silnik 1.4 , wiszacy z cewka zblokowana, z kablami zaplonowymi? To w takim razie mozesz wykonac prosty test iskry (stanu cewki). Po prostu na pracujacym silniku mozesz podnosic po kolei kable (tzw. fajki) na swiecach. Jesli bedzie slychac wyraznie skok iskry na swiece, czy tez mase glowicy - ta czesc cewki jest ok. Jesli na ktoryms cylindrze nie slychac iskry, pomimo tego, ze cylinder pracuje - to na tym cylindrze cewka jest uszkodzona , do wymiany oczywiscie cala cewka. Zeby ulatwic sobie prace , warto przed proba , przed odpaleniem silnika poluzowac fajki na swiecach, aby latwiej bylo je unosic- zwiekszac odleglosc od swiecy. Jesli boisz sie pradu , mozesz smialo uzyc izolowanych kombinerek do podnoszenia fajek ( praktycznie nie ma ryzyka porazenia. Dla bezpieczenstwa warto do kombinerek podlaczyc kabel , polaczony z masa samochodu)

dejnekomirek - 1 Luty 2023, 21:06

Na Twoim miejscu sprawdzilbym jednak na poczatku kompresje na cylindrach. Problem moze dotyczyc zaworow i wtedy zadne cuda nie pomoga. Trzeba najpierw przywrocic kompresje.
wooytas-wm - 2 Luty 2023, 09:39

Dzięki za odpowiedź. Cewkę sprawdzałem i jest ok. Jednak będę się trzymał tego wtryskiwacza. Paliwo się z niego leje nieregularnie.
wooytas-wm - 2 Luty 2023, 13:15

sprawdziłem cewkę raz jeszcze w prymitywny ale efektywny sposób mianowicie spryskałem ją wodą i okazało się, że ma przebicie i to solidne. Czekam na nową , zainstaluję i dam znac.
dejnekomirek - 2 Luty 2023, 14:53

Oby okazalo sie to przyczyna. Najczesciej problem z cewka polega na spadku energii iskry w jakims segmencie (na cylindrze) i jest to bardzo ciezkie do wylapania. Sprawdzamy iskre - jest, a w czasie jazdy przy dodaniu gazu , wyraznie sie krztusi. Okazuje sie , ze w jednym , lub nawet paru cylindrach iskra jest , ale zbyt slaba, by zapalic dobrze zubozona mieszanke pod cisnieniem w cylindrze. To jest bardzo czesta przypadlosc w cewce segmentowej. Przebicia tez sa problemem, ale zdarzaja sie sporadycznie, najczesciej w mokra pogode i widac je w nocy.
Wtryskiem nie przejmuj sie , on ma tak pracowac. Istotne jest aby wtrysnal odpowiednia dawke paliwa i aby nie przelewal ( sikal bez sterowania). On nie musi robic mgielki, wystarczy, ze troche rozpyli strumien benzyny. To i tak zdazy odparowac w drodze do cylindrow. Monowtrysk to taki nowoczesny gaznik o dokladniejszym dawkowaniu od gaznika.
Pisales wczesniej, ze cewke wymieniales, ale widocznie na uzywke? Radze takie czesci kupowac nowe.

wooytas-wm - 2 Luty 2023, 17:20

Cewkę zamówiłem nową ale nie dotarła dziś. Jutro dam znać.
wooytas-wm - 2 Luty 2023, 19:56

Koledzy właśnie odbyłem chwilową przejażdżkę i zauważyłem ,że lewy przedni amortyzator jest twardy lecz gdy mocno nacisnę ustępuje i mogę go rozbujać a gdy przerwę wraca do góry i znów jakby blok. Jakieś sugestie?
wooytas-wm - 2 Luty 2023, 20:28

według lektury pana Biegały Piotra winne są sfery i od tego zacznę w tej kwestii.
swoją drogą po stopach całować autora tej lektury obowiązkowej każdego użytkownika Citroenów.

dejnekomirek - 2 Luty 2023, 20:36

Moze zorientuj sie czy ktos w okolicy moze sprawdzic stan sfer w tym Twoim poduszkowcu? Wypadalo by sprawdzic ich stan. Jesli grucha dobra, to moze byc problem z kolumna McPerson. One w BX dosc czesto zacieraly sie , a raczej brala korozja sztyce silownika i przy wyzszym podniesieniu potrafily zawiesic sie , aby po przestawieniu zawieszenia na nizszy poziom stac w miejscu i opasc nagle w dol. Dzialo sie tak, gdy korozja dobrala sie do elementow zawieszenia z powodu starego plynu. Byly kiedys zestawy naprawcze z kompletem uszczelniaczy i nowa sztyca, ktora sie wymienialo. Mysle, ze dzisiaj juz nie osiagalne. Jedyne wyjscie to bazowac na uzywkach znalezionych gdziekolwiek. Moze jeszcze gdzies cos jest do odzysku. Np. koledzy z forum , majacy takie modele na pewno maja zapasy , ewentualnie znaja zrodla.
audikom - 2 Luty 2023, 20:44

Widzę że podana archiwalna wiedza /opis pana Piotra się przydała
Tak trzymać

wooytas-wm - 2 Luty 2023, 20:45

ok to też wezmę pod uwagę dzięki.
wooytas-wm - 3 Luty 2023, 18:13

cześć wszystkim ,
nie mam dobrych wieści odnośnie pracy silnika na wolnych .Wymieniłem cewkę i jest poprawa lecz nie całkowita. Ładniej odpala, trochę mniej szarpie silnikiem ale jest to wciąż odczuwalne . Do tego zużycie paliwa jakby za wysokie zrobiłem 25 km plus około godziny pracy na wolnych(w czasie kombinacji z wtryskiem i po wymianie ceweki) i wyszło 5 litrów .
Następna opcja to pasek rozrządu.

wooytas-wm - 6 Luty 2023, 17:54

dziś poza poblemem z pękniętymi przewodami jest i optymistyczny akcent. Odpiąłem jeden przewód z sondy i auto zaczęło równo pracować. Po ty zabiegu czujniki temperatury jakby nieaktywny wiec skupię się na tych dwóch elementach. Do tego cze sto i szybko włacza sie wentylator chłodnicy, przyz takiej temp. jak dziś -4 raczej tak nsie powinno byc. Co myślicie?
sasun71 - 6 Luty 2023, 18:34

Jeśli nie ma danych ze sondy auto przechodzi chyba w tryb awaryjny na uśrednionych wynikach pracy(to tak jako nie mechanik :-D ale może się myle)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group