Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

C5 - Wiatrak chłodnicy nie wyłącza się

Marcin_CTR - 20 Marzec 2024, 08:03
Temat postu: Wiatrak chłodnicy nie wyłącza się
Witam wszystkich!

Mam problem z C5 tourer 1.6 THP benzyna, 2011 rok. Auto sprowadzone z Niemiec, niski przebieg, ale poprzednia właścicielka nie dbała specjalnie o stan techniczny. Od razu wymieniony rozrząd. Parę miesięcy wszystko cacy, auto jeździ aż miło. W pewnym momencie, przy jeździe po mieście zapaliła się lampka silnika i wyskoczył komunikat "check engine". Pare dni później lampka sama zgasła i komunikat sie juz nie pojawial. Pojedził tak jeszcze 2-3 tygodnie i sytuacja sie powtorzyla.
Zaprowadzilem auto to mechanika, opisalem sytuacje i poprosilem jeszcze o sprawdzenie dlaczego biegi 1 i 2 trudno wchodza. Z biegami okazalo sie, ze jakas kostka elektryzcna byla niewlasciwie zamocowana/ulozona i przez to podchodzila pod skrzynie, blokujac niekiedy wbijanie biegow. Elektryka podobno uporzadkowana, super, biegi wchodza bez problemu.
Z bledem 'check engine' - sprawdzili cewki i swiece, wszystko ok, nie byli w stanie zlokalizowac bledu. Auto zwrocone. I tu pojawia sie wlasciwy problem.
Po tych zabiegach gdy odpalam auto wszystko jest ok, jezdzi normalnie. Gdy tylko jednak silnik osiagnie temperature robocza (gdzies po 3-5 minutach jazdy po miescie) wiatrak chlodnicy od razu sie wlacza i to na max obroty. Nigdy wczesniej tego nie bylo. Co wiecej, nie wyłącza sie nawet po zgaszeniu silnika, tylko duje caly czas, choć silnik ma co najwyzej temperature robocza. Klima zawsze wylaczona, na zewnatrz 9 stopni. Jedyna rada jest na razie zdejmowanie klema na chwile z akumulatora, wiatrak sie wylacza, ale przy kolejnej jeździe wszystko wraca.
Bylem dzis u mechanika, podpial pod komputer i jedyne co wykazalo to przejsciowy blad szczelnosci, czyli ze cos moze byc nieszczelne w ukladzie turbiny/przewodow. Zadnych nieszczelnosci ani wyciekow po ogladzie nie zauwazono, wiec zostaje demontaz i pelne sprawdzenie, a jesli uklad jest szczelny to mechanik mowi, ze w adlszej kolejnosci demontaz i regeneracja turbiny.
Wiadomo, koszt ogromny tego wszystkiego. Dlatego chcialem zapytac czy ktos mial cos podobnego i czy rzeczywiscie warto pchac się w regeneracje turbiny przy tych objawach. Auto ma moc, wchodzi na obroty normalnie i nie ma zauwazalnego spadku mocy do 160 km/h (wiecej nie probowalem :D ).

Bylbym bardzo wdziezcny za wszystkie wskazowki!

sasun71 - 20 Marzec 2024, 19:46

Marcin_CTR, Witam..nie jestem mechanikiem ale nie łączył bym turbiny z wentylatorem chłodnicy,prędzej auto pokazuje jedno na liczniku a drugi może jaki czujnik wykrywa przekroczenie temperatury i studzi silnik..to samo właczy się wiatrak jak by zdjąć wtyczkę czujnika temperatury silnika,nie znając temperatury dmucha w trybie awaryjnym,nie wiem jak tu ale pewne auta miały czyujnik na chłodnicy i na bloku silnika-jeden z nich widzi anomalie ...Koledze tak dmuchał wiatrak silnik z nie sprawnym EGR ale to był diesel..Włączyć nagrzewanie auta wewnątrz i odpowietrzyć układ..Może czujnik temperatury silnika nie jest drogi i zaryzykować jego wymianę..osobiście xsara jaką miałem też czujnik padał objawiając się spadaniem wskazówki temperatury na liczniku i jak załapał powrót-nie był to chwilowy brak na stykach :-D Druga opcja grzebali koło skrzyni i słabo podpieli wtyczkę czujnika temperatury jak wcześniej przeszkadzał lub co naderwali na kablu..
dejnekomirek - 20 Marzec 2024, 20:42

Zaczalbym od sprawdzenia bledow. Creative Technologii wymyslilo taki tryb, gdy silnik ma jakis blad. Tak, jakby ochrona silnika przed przegrzaniem.
pedro - 1 Maj 2024, 13:56

Numer błędu może być istotny.
Druga rzecz, przekaźnik wentylatora zależnie od typu może po prostu być uszkodzony i załączać się załącza ale nie odbija. Do sprawdzenia moim zdaniem najpierw instalacja samego wentylatora.
Jednak jeżeli auto w 3-5 minut łapie temperaturę roboczą to coś jest nie koniecznie ok, wydaje mi się za szybko ale może moje przyzwyczajenie do diesla się udziela.
Termostat 100% sprawny? Wskazania czujników na zimnym silniku czy są jednakowe?
Czasem właśnie w ten sposób można to wykryć badając wskazania czujników czy są mniej więcej równe.
Wtedy np masz dolot 5, paliwo 5 a woda 23st i trop złapany


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group