Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Pomocne dane techniczne i opisy - Komputer HA II i wstawianie diod - kontrolek hydractiv'u

robson - 12 Listopad 2008, 17:42
Temat postu: Komputer HA II i wstawianie diod - kontrolek hydractiv'u
Witam ponownie.
Jako, że lubię obadać co i jak jest zrobione od wewnątrz i mam to we krwi od dzieciństwa, podzielę się tym z Wami. Nie będziecie musieli tak jak ja rozbebeszać całego kompa, no chyba, że chcecie sobie wstawić kontrolki w kabinie... :idea:

A teraz parę ciekawych zdjęć od środka ;-)
Poniżej widok procesora sterującego (TMS37...), zarządzającego układem HA. Zbiera on wszystkie informacje z czujników i decyduje, kiedy załączyć a kiedy wyłączyć cewki, zarazem zmieniając twardość naszego autka i dbając o nasze bezpieczeństwo podczas jazdy na drodze. Prawda jaka cwana bestia? :)



Poniżej nasze układziki scalone sterujące cewkami. Po jednym dla przodu i tyłu auta:
Czasami się fajczą z powodu zwarcia cewki lub przebicia diody w cewce a nawet rozwarcia diody, które to powoduje wzbudzanie się prądów przemiennych powodując także po jakimś czasie uszkodzenie tych układów.
Dlatego należy dbać o stan wtyczek, szczególnie tych na dole auta prowadzących do tych cewek. Zaśniedzenie tychże, oprócz niedomagania HA, prowadzi w konsekwencji do uszkodzenia układów sterujących VN05N :!:



Jeszcze raz widok ogólny od strony układów VN05N



Tutaj widok przeciwległego boku ze stabilizatorem 5V i tranzystorem załączającym układy scalone VN05N



No a teraz, jak ktoś się dostał już do środka, to wskazówka, w jaki sposób podłączyć diody:


Wyprowadzając na zewnątrz przewody, wcześniej zaopatrując je w oporniki 1kohm, zabezpieczamy się przed uszkodzeniem tego skomplikowanego układu. W przypadku pomyłkowego i przypadkowego zwarcia nasze układy wcale tego nie odczują. Natomiast podłączanie do przewodów już wychodzących z komputera i braku takiego zabezpieczenia, często prowadzi do wiadomych skutków.






Po wyprowadzeniu przewodów z kompa, drugi koniec podłączamy do diody (+ anody) a następny wolny koniec diody do masy auta (- katodę).

A tak wygląda komputer po złożeniu i uszczelnieniu:



No i oczywiście, na sam koniec, dane naszego układu wykonawczego VN05N. Naprawdę wytrzymuje kilkakrotnie większe napięcia i prądy w jakich tu pracuje:

VN05N.pdf

Pozdrawiam,

Robert

zychbike - 31 Maj 2009, 16:36

To ja załączam zdjęcie mojego kompa HAII proszę o podpowiedź gdzie sie wlutować ;)
robson - 31 Maj 2009, 22:28

Troszkę to zdjęcie niezbyt wyraźne ale widzę, że trochę uprościli sobie i usunęli radiatory z układów. W tym wypadku jest odwrócony układ i rozkład nóżek jest inny. Wygląda to tak jak poniżej i oczywiście lutujemy oporniki do nóżki nr 5.
W załączniku jest rozkład nóżek.
Może kolega ma lepsze zdjęcie tego?

zychbike - 1 Czerwiec 2009, 00:26

Poszedłem na łatwiznę i wlutowałem sie w 1 i 2 pin białej kostki, (tak mi poradzono)
wszystko by było super ale wyniknęła dziwna sprawa.
wpinam kompy HA i ładnie brzęczy i świeci.
wpinam pozostały komp boscha i od razu cewki cichną i HA nie działa.
??
w czym rzecz ? :shock:

robson - 1 Czerwiec 2009, 15:42

zychbike napisał/a:
Poszedłem na łatwiznę i wlutowałem sie w 1 i 2 pin białej kostki, (tak mi poradzono)

Tak takie rozwiązanie nasuwa się od razu ale jest bardzo niebezpieczne. Wyciągamy przewody wprost z układów scalonych na zewnątrz i czasami, przypadkowo gdzieś prowizoryczna izolacja (np taśma izolacyjna) odsłoni fragment przewodu i krótkotrwałe zwarcie z masą spowoduje sfajczenie się scalaków a skoro było to już rozebrane uważam, że bardzo łatwe by było podłączenie tego od środka. Jest to rozwiązanie bardziej bezpieczne dla komputera i estetyczne dla oka :)

robson - 1 Czerwiec 2009, 16:24

zychbike napisał/a:
wszystko by było super ale wyniknęła dziwna sprawa.
wpinam kompy HA i ładnie brzęczy i świeci.
wpinam pozostały komp boscha i od razu cewki cichną i HA nie działa.
??
w czym rzecz ? :shock:


Komputer HA jest bardzo wrażliwy na spadki napięcia. Coś musiało nie pójść zgodnie ze sztuką. Prawdopodobnie coś się rozłączyło lub jakaś masa nie styka jak trzeba. Proponuję zacząć od sprawdzenia napięć na komputerze HA. Nóżka 1 i 2 z drugiej kostki jest zasilaniem +12V oraz 15 nóżka z białej kostki jest masą (-). Prościej - dwa żółte przewody z czarnej kostki to +12V a dwa niebieskie z białej to minus (masa). Może wewnątrz komputera coś było jest też źle skręcone i płytka laminowana nie ma gdzieś masy z obudową. Sprawdź jaki jest spadek napięcia między masą (obudową komputera) a minusem na akumulatorze. Podobnie Sprawdź też plus. Wszystko to najlepiej przed i po podłączeniu drugiego komputera. Prześledź to jeszcze raz a na pewno przyczyna się sama znajdzie :)
Tutaj jest schemat podłączenia HA w samochodzie

MAX - 11 Sierpień 2010, 23:07

Super to wygląda ale ja jestem w tych sprawach elektroniki nieco zielony, no powiedezmyaz tak dobrze się na tym nie znam. więc moje proste pytanie..? Czemu ma słuzyć pokazana wlutowana dioda...? Dzięki za odpowiedź.
robson - 12 Sierpień 2010, 00:44

MAX,
Robimy to po to aby widzieć kiedy komputer od zawieszenia jest w trybie miękkim a kiedy twardym. Czasem trudno po prostu odczuć tą różnicę lub po prostu komputer szwankuje. To jest po prostu do kontroli naszego zawieszenia hydroaktywnego ;)

MAX - 12 Sierpień 2010, 17:47

Dzięki za odpowiedź, faktycznie czasami różnica jest nieodczuwalna, pozdrawiam :)
MISIEK666-6 - 26 Październik 2011, 20:18

Witam
Mam Xantie i od jakiegoś czasu walczę z zawieszeniem HA II zamontowałem już diody do kontroli tylko nie mam punktu odniesienia.
Czy może ktoś zamieścić jakiś filmik z poprawnym działaniem HA?

robson - 28 Październik 2011, 11:55

MISIEK666-6, Żaden film nie odtworzy tego, co odczuwasz podczas jazdy. Po prostu musisz odczuć tą wyraźna różnicę.
Automach - 30 Październik 2011, 08:45

Troszkę nie bardzo rozumiem tą akcje bo na desce mamy kontrolkę w kształcie sprężynki pod HA znaczy opcja Sport w górnym lewym rogu się znajduje na tablicy

Czy to po prostu taki bajer do autka ładnie wyglądający dodatkowo do sprężynki na desce czy ja coś pomyliłem i nie za kumałem ?

dodam ze ja lubię takie bajery i jak będzie chwilka to się od razu tym zajmę ;-)


Pozdrawiam Krzychu ;-)

robson - 30 Październik 2011, 22:12

Automach, Ta kontrolka się zaświeca jak komputer się wyłączy w tryb komfort.
Automach - 31 Październik 2011, 00:06

robson, dzięki teraz wszystko rozumiem dodatkowy bajerek świetlny w autku ;-) mi się takie coś podoba lubię mieć tego wiele w aucie chyba się skuszę na przeróbkę :lol:


Pozdrawiam Krzychu ;-)

dare2be - 23 Luty 2013, 11:49

Tytułem ostrzeżenia dla innych podzielę się tym co mi się wczoraj przytrafiło przy okazji próby znalezienia źródła usztywniającego się zawieszenia.

Otóż po wyjęciu PCB komputera od HA przywitało mnie coś takiego:

oderwał mi się mikrokontroler TMS370C010 - najprawdopodobniej już wcześniej trochę latał a przy wyjmowaniu płytki drukowanej musiałem się o niego "oprzeć".

Tutaj zdjęcie po wyczyszczeniu i pocynowaniu pól lutowniczych - jak widać parę z nich jest poszło razem z prockiem (czasem nawet zabierając kawałek ścieżki):


Generalnie po całym wieczorze i poranku spędzonych ze stacją lutowniczą oraz po niezliczonych odniesieniach werbalnych do najstarszego zawodu świata praktykowanego przez kobietę udało mi się wlutować go z powrotem, często "dosztukowując" mu amputowane nóżki. Tu już zdjęcie po zatopieniu całego tego bajzlu w kalafonii:


Multimetr twierdzi, że tam gdzie ma być przejście, jest przejście; tam gdzie nie - nie ma. Zaraz wsadzę komputer z powrotem do samochodu i zobaczymy czy działa, a w międzyczasie zamówię "nowy" komp z allegro.

Tak więc koledzy - ostrożnie z tym postępować! Uczcie się na moich błędach :)

robson - 23 Luty 2013, 20:07

dare2be, Powiem ci, że to jest chyba mankament tych kompów. Kiedyś przy otwieraniu obudowy tak miałem. Po prostu puszka nie lubi wstrząsów ;)
Winiu - 16 Czerwiec 2013, 13:33

Można zamienić komp HA mk2 na mk1? Gdzie można podłączyć ta diodę?:)
robert - 17 Czerwiec 2013, 10:15

Jak się nie mylę to komp z HA2 i HA1 są niezamienne. w HA1 jest tylko jeden zawór HA, w HA2 i wyżej są 2.
Miszi - 1 Grudzień 2015, 11:56

Czyli dioda zapala się gdy auto jest najbardziej miękkie? Gdy komputer reguluję sztywność dioda gaśnie? Dobrze zrozumiałem?

Którędy pociągneliście kabel do kabiny? I gdzie umieściliście tą diode?

Pozdrawiam

robson - 4 Kwiecień 2017, 14:13

Dioda świeci jak jest auto miękkie. Gdy gaśnie - znaczy to, że nie zasila cewki i grucha centralna jest odcięta.
Przepchanie przewodu najlepiej zrobić przez otwory grodzi, pod schowkiem pasażera.

Marek_Spy - 6 Czerwiec 2017, 13:51

Witam
Mam taki sterownik na stole na oko jest OK ale jak sprawdzić czy VN05N sa dobre ? Buz11 jest OK , ma ktos oznaczenie pinów ? za sugestie i podpowiedzi dziękuje :-)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group