Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Dział hydrowozów - Drążki kierownicze - luzy/wymiana

morghul - 7 Grudzień 2011, 15:39
Temat postu: Drążki kierownicze - luzy/wymiana
Witam,
Panowie, mam zrobione całe zawieszenie na przestrzeni kilku miesięcy ostatnich. Łączniki stabilizatora, tuleje wahaczy, sworznie, łożyska, końcówki drążków. Łączniki stab. wykręciłem z jednej strony i sprawdziłem, nie pukają.

Pukanie objawia się przy jeździe z małymi i większymi prędkościami, niesie się po podłodze z przodu na obie strony. Dość duża częstotliwość puknięć, nie zmienia się przy zmianie prędkości. Puka nawet na prostej równej drodze.

Zauważyłem za to że na podnośniku dwukolumnowym z wiszącymi w powietrzu kołami przy ruchach kół na boki widać wzdłużny ruch drążka kierowniczego i stukanie. Czuć je też na kole jeśli się nim rusza. To samo jest po lewej stronie ale luz jest mniejszy trochę.

Podejrzewam że wybite są przeguby przy maglownicy. Co o tym myślicie? Jak duży tam powinien być luz (o ile w ogóle).
Jak wygląda wymiana tych drążków, skomplikowane?


Z góry dzięki za podzielenie się waszymi pomysłami i wiedzą.

henryxm - 7 Grudzień 2011, 16:05

morghul napisał/a:
Podejrzewam że wybite są przeguby przy maglownicy

Miałem taki przypadek w swoim starszym XM ... uszkodzony był trójnik ( jedna "czapeczka" spadła i łożysko przestało spełniać tam swoje zadanie .

morghul - 7 Grudzień 2011, 16:13

Możesz rozwinąć o jaki trójnik i czapeczkę chodzi?
henryxm - 7 Grudzień 2011, 17:21

zobacz fotki
morghul - 7 Grudzień 2011, 21:41

Powiem ci że to ciekawe. Dziś jak się przysłuchałem to wydaje mi się że są momenty że stukanie jest miarowe. A jeśli miarowe to winna musi być jakaś obracająca się część. Ten trójnik mógłby pasować bo stuki zacząłem słyszeć kilka dni po wymianie łożysk piast przednich a jak wiadomo żeby zdjąć piastę z wieloklina półosi trzeba trochę się tam nagimnastykować. Nie wykluczone że "udało" mi się wysunąć półoś z gniazda trochę za bardzo.

Rozumiem że żeby sprawdzić co faktycznie jest nie tak musiałbym podjechać na rolki, jak udało Ci się zdiagnozować że to właśnie ten trójnik? Nie wiem czy w stacji diagnostycznej będzie możliwość wjechania na rolki i rozpędzenia auta do trochę większej prędkości bo wydaje mi się że przy prędkości rzędu kilku km/h tego hałasu nie słuchać.

Mam niezłą zagwozdkę bo w następny weekend mam dłuższy wyjazd i auto musi być sprawne a nie wiem do czego się zabrać. Niestety nasi mechanicy w większości są tzw. wymieniaczami jak nie wiedzą co jest przyczyną problemu bo w końcu za części i robotę i tak płaci klient.

grigori333 - 8 Grudzień 2011, 07:44

morghul napisał/a:
Niestety nasi mechanicy w większości są tzw. wymieniaczami jak nie wiedzą co jest przyczyną problemu bo w końcu za części i robotę i tak płaci klient.

Święte słowa

robert - 10 Grudzień 2011, 07:30

Dziś prawdziwych mechaników już nie ma.....
MoHardcore - 20 Grudzień 2013, 15:13

Witam.

Temat stary, ale dotyczy drążka więc się podepnę.

Dziś postanowiłem wymienić drążek kierowniczy. Niestety tylko na rozbieraniu sprawa się skończyła, bo drążek mnie pokonał. Zdjąłem gumową osłonkę i niestety nie umiałem wykręcić drążka. Ten który zakupiłem na tej główce ma sześciokąt na klucz, a ten który mam jest cały okrągły. Ktoś wie jak go odkręcić?

I sworzeń ten muszę wymienić ale nie wiem jak to ugryźć. Słyszałem coś o jakimś kluczu, u mechanika go nie mieli. W lagunie odkręciło się 3 nakrętki i sam spadał...

wojtis1990 - 20 Grudzień 2013, 15:18

Są klucze go odkręcania okrągłych drążków KLIK
MoHardcore napisał/a:
W lagunie odkręciło się 3 nakrętki i sam spadał...

I w mojej Xsarze jest tak samo.

MoHardcore - 20 Grudzień 2013, 15:36

Byłem u mechanika przed chwilą i niestety nie mieli aż tak dużego klucza. Chociaż widzę że ten huzar jest do każdego rozmiaru. Jednak jest to dla mnie nie opłacalne ze względu na to, że przyda mi się (mam nadzieję) tylko raz.

Dziękuję za pomoc. Jednak jakby ktoś miał jakiś service manual do sworznia to byłbym wdzięczny. Ja mam wkręcany sworzeń.

ROBSON1976 - 20 Grudzień 2013, 23:03

MoHardcore - ja nie używam przy wykręcaniu jakiś wypasionych kluczy. Sworzeń w dwóch miejscach jest zagnieciony (skontrowany) tak aby się nie odkręcił, odegnij te kontry weź do ręki tępy przecinak - kilka uderzeń i puści, wtedy żabka i wykręcasz.
dejnekomirek - 21 Grudzień 2013, 10:39

Czy rozmawiamy o drazku kierowniczym, a nie o przegubie zwrotnicy? Uzywanie w tym miejscu przecinaka moze skonczyc sie wymiana przekladni! Ja osobiscie uzywam klucza hydraulicznego[ zaba ] odpowiedniego rozmiaru i po sprawie. Nowy drazek wkrecam na klej do gwintow, rowniez uzywajac zabki. Mam taka okolo 1m dluga i zawsze udaje sie.
Do sworzni uzywam rowniez tej zaby, ale zdarzylo sie, ze nawet z grzaniem palnikiem nie chcialo puscic w XM, skonczylo sie wymiana zwrotnicy.
Przy wymianie sworznia najpierw zdejmuje tarcze hamulcowa, odkrecam sworzen od wahacza, zdejmuje oslonke termiczna ze sworznia, odbezpieczam te dwa miejsca zagniecione przez pobicie cienkim przecinaczkiem, dobrze jest tez popsikanie wczesniej jakims srodkiem na rdze koronki sworznia. Nastepnie montuje sworzen w wahaczu i zakrecam nakretke, pare zwoi, aby nie wypadl z wahacza- pomaga to w uzyciu sily przy odkrecaniu, to wahacz stabilizuje polozenie zwrotnicy. W ten sposob nic nie uszkodze w polosi, czy przewodach, np ABS. Przy montazu nowego uzywam kleju do gwintow, dociagam ostroznie, aby nie uszkodzic koronki sworznia, rowniez zaba, zabezpieczam zagniatajac koronke i po sprawie. Moment dokrecenia to okolo 6 kGm.
Sa w sprzedazy specjalne nasadki do sworzni, koszt okolo 50 pln, zdaja swietnie egzamin przy montazu nowego sworznia, ale przy demontazu czasami zawodza. W warsztacie zdaja egzamin, chociaz i w domowym warsztacie warto ja miec.
Pragne nadmienic, ze istotne jest odpowiednie dokrecenie i zabezpieczenie sworznia. Jego odkrecenie sie w czasie jazdy jest bardzo niebezpieczne. Czasami lepiej oddac to w dobre rece, niz potem miec problemy. Trzeba miec odpowiednie umiejetnosci i doswiadczenie.
Pozdrawiam

ROBSON1976 - 21 Grudzień 2013, 11:31

dajnekomirek - oczywiście że pisałem o sworzniu zwrotnicy (MoHardcore też o to pyta)
Drązka kierowniczego nigdy nie wymieniałem więc się nie wypowiadam.

staszek - 5 Styczeń 2014, 12:12

Sworzeń zwrotnicy - najprostsze - zapodał ROBSON1976

Drążki kierownicze:
Sam drążek jest wkręcony w listwę zębatą i aby go wymontować należy odsłonić "jabłuszko" w harmonijce. Nie ma tam niestety nacięć pod klucz a wię pozostaje klucz do rur. Jednak dość łatwo się odkręca. Wkręcenie jest tak samo łatwe i należy zwrócić uwagę aby zacisk plastikowy(metalowy) zablokował drążek w listwie.
Wkręcając w drążek końcówkę - policz zwoje gdy wykręcasz aby tyle samo wkręcić przy wymianie.
Jeszcze jedno i istotne: zwróć uwagę na położenie kierownicy przed wymianą. Po wymianie sprawdź czy jest identycznie a jeżeli nie jest to skoryguj wkręceniem/ wykręceniem końcówki drążka mocowanej do zwrotnicy. Gdy tego nie skorygujesz to wizyta u geometry będzie nieunikniona.
:564:

maniek6566 - 16 Czerwiec 2015, 10:23

Dokręcanie nowego drążka żabką może go uszkodzić. Lepiej używać specjalnych kluczy, które naciskają na niego z 3 stron, przez co nie zgniotą go. Dobrym kluczem jest klucz marki Huzar. www.huzar.biz
Mietek - 17 Czerwiec 2015, 13:14

Ja kiedyś zakupiłem taki klucz http://allegro.pl/klucz-d...5340939384.html sprawdza się doskonale. W przypadku Xantii jest kapkę ciasno i z tym kluczem to bajka :)
AdamoosL - 30 Czerwiec 2017, 17:41

Witam. Czeka mnie wymiana drążka od strony pasażera. Czeka mnie zakup klucza. Który klucz wg Was jest lepszy?




Czy może inny polecacie?

kmpw66 - 30 Czerwiec 2017, 23:18

przy tym typie klucza trzeba uważać podczas przykręcania bo można uszkodzić drążek. Jak masz dostęp do spawarki to lepiej samemu klucz zrobić ze zwykłej rurki.
AdamoosL - 3 Lipiec 2017, 10:38

Czy maglownica jest na tyle wytrzymała, że odkręcanie i dokręcanie nowego drążka bez przytrzymywania jej ramienia dodatkowym kluczem jej nie uszkodzi? Czy trzeba przytrzymać to ramie zembate?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group