Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Portal - Filtr cząsteczek stałych w silnikach HDi

pianka - 18 Grudzień 2008, 19:28
Temat postu: Filtr cząsteczek stałych w silnikach HDi
Cząstki stałe o średnicy rzędu 0,09 mikronów składają się głównie z węgla i węglowodorów. Zasada działania FAP polega na wychwytywaniu i gromadzeniu cząstek na filtrze, a następnie na ich okresowym spalaniu

Naturalne spalanie cząstek następuje w temperaturze około 550°C , podczas gdy temperatura spalin wynosi 150°C przy wylocie kolektora.

Proponowane rozwiązanie uwzględnia te dwa parametry dzięki :

- wtórnemu wtryskowi w fazie rozprężenia co powoduje dopalanie w cylindrze i zwiększa temperaturę spalin z 200 do 250°C (to jest z 350 do 400°C)

- dodatkowemu dopalaniu dzięki katalizatorowi utleniającemu umieszczonemu przed filtrem, który przetwarza nie spalone węglowodory pochodzące z wtórnego wtrysku. Temperatura może wzrosnąć o 100°C (to jest z 450 do 500°C)

- domieszce substancji Eolys do paliwa. Ten związek zawierający cerynę obniża naturalną temperaturę spalania cząstek do 450°C.



System FAP składa się z :

- płaszcza zawierającego wstępny katalizator oraz nośnik filtracyjny o porowatej konsystencji, z węglika krzemu, który wychwytuje w sposób ciągły cząstki ze spalin. Czujniki kontrolują ciśnienie nasycenia filtra oraz temperaturę gazów przed i za systemem;

- oprogramowania w kalkulatorze silnika

Oprogramowanie steruje regeneracją filtra poprzez wtórny wtrysk co 400 do 500 km w zależności od stanu nasycenia filtra i zapewnia autodiagnozę systemu. Przez cały okres regeneracji filtra, zasilanie powietrza przebiega obwodowo dla uniknięcia przechodzenia przez wymiennik powietrze / powietrze i chłodzenia, i wręcz przeciwnie w celu przechodzenia przez podgrzewacz dla zwiększenia temperatury mieszanki doprowadzanej do komory spalania i uzyskania cieplejszych spalin;

- urządzenia dodawania domieszki do paliwa złożonego z systemu pobierania, z systemu wtryskiwania preparatu Eolys do głównego zbiornika i ze specjalnego modułu obliczeniowego. Eolys jest przechowywany w dodatkowym zbiorniku umieszczonym w pobliżu zbiornika paliwa. Jest wtryskiwany proporcjonalnie do objętości paliwa. Przykładowo przy pełnym wypełnieniu zbiornika paliwa (60 l) system wtryskuje 37,5 ml roztworu zawierającego 1,9 g ceryny. Zbiornik preparatu Eolys o pojemności 5 l jest wystarczający dla przebiegu rzędu 80 000 km.

Czyszczenie filtra i napełnianie dodatkowego zbiornika zawierającego Eolys jest przeprowadzane co 80 000 km w autoryzowanym serwisie.

Zasadnicze zmniejszenie emisji cząstek dzięki unikalnej technologii FAP.

Filtr zatrzymuje nie spalone cząstki wyrzucane przez silnik i zapewnia ich spalanie. Poziom emisji cząstek z silnika HDi, który i tak jest już bardzo niski dzięki technologii bezpośredniego wtrysku do wspólnego kolektora "common rail" osiąga w ten sposób wartości na granicy pomiaru i znacznie wykracza poza przyszłe normy ochrony środowiska, które będą obowiązywać w Unii Europejskiej.

System FAP został opracowany dzięki wspólnemu kolektorowi silnika HDi, który poprzez samą tylko zasadę działania, pozwala kontrolować poszczególne etapy spalania. Regulacja temperatury spalin dzięki dodatkowemu spalaniu daje możliwość sterowania regeneracją filtru.

System FAP jest jednym z elementów ogólnej strategii zmniejszania szkodliwych emisji, prowadzonej przez firmę Citroën i grupę PSA Peugeot Citroën. System zapewnia silnikowi Diesel HDi decydujący atut ekologiczny uzupełniając jego wewnętrzne, korzystne parametry dodatkową eliminacją cząstek i spalin.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group