Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Portal - Citroën - C5 by Wire

pianka - 18 Grudzień 2008, 19:54
Temat postu: Citroën - C5 by Wire
Wizja przyszłości i nieustanne poszukiwanie nowych rozwiązań w zakresie komfortu i przyjemności jazdy, bezpieczeństwa i architektury wnętrza samochodu to główne wyzwania marki Citroën, która prezentuje pokazowy model technologiczny "C5 by Wire".

Rozwiązanie techniczne "by Wire", wywodzące się z przemysłu lotniczego, polega na zastąpieniu mechanicznych połączeń istniejących pomiędzy urządzeniami sterującymi (kierownica, zespół pedałów...) i poszczególnymi układami pojazdu (układ kierowniczy, hamulce...) przez połączenia elektroniczne.

Nowa koncepcja znalazła swój wyraz we wnętrzu "C5 by Wire" w postaci kierownicy wyposażonej w przełączniki układu kierowania, hamowania i przyspieszenia, z jednoczesnym wyeliminowaniem zespołu pedałów. Pojęcie wielofunkcyjnej kierownicy nabiera pełni znaczenia.

Technologia "by Wire" zaprezentowana już w samochodach koncepcyjnych C-Crosser i C-Airdream jest obecnie badana częściowo w modelu Citroën C5. Samochód ten jest wyposażony w silnik 3.0i V6 o mocy 210 KM (152 kW), współpracujący z automatyczną skrzynią biegów.

Zastosowanie technologii "by Wire" umożliwia większą swobodę projektowania wnętrza dzięki wyeliminowaniu takich elementów jak pedały i kolumna kierownicy. Zgrupowanie podstawowych funkcji kierowania w nowej kierownicy jest rozwiązaniem bardzo ergonomicznym i łatwym w użytkowaniu pojazdu, co wpływa na zwiększenie szybkości wykonywania manewrów i na bezpieczeństwo jazdy.


Zasada działania stanowiska kierowcy

Podstawowe funkcje kierowania są wykonywane przez prowadzącego, którego dłonie są symetrycznie oparte na kierownicy, uruchamiając poszczególne przełączniki.

Kierownica, w której została usunięta górna i dolna część obręczy, umożliwia obsługę w pełni elektrycznego układu kierowniczego ze zmiennym przełożeniem, bezpośrednim przy niskich prędkościach.

Płaskie, płytkowe przyciski przyspieszenia umieszczone z obu stron kierownicy na wprost kierowcy znajdują się w zasięgu prawego lub lewego kciuka. Zestaw dwóch przycisków jest niezbędny w celu umożliwienia jednoczesnego włączenia, w momencie przyspieszania, funkcji świateł, umieszczonej z lewej strony, lub funkcji wycieraczki szyb, wycieraczki świateł lub sygnału dźwiękowego z prawej strony.

Automatyczny regulator prędkości umożliwia utrzymanie wybranej prędkości i poprawę komfortu jazdy bez konieczności ciągłego przyciskania jednego z dwóch przycisków przyspieszenia. Regulator zostaje wyłączony
w momencie hamowania lub przyspieszania.

Funkcję hamowania obsługują "uchwyty spustowe" znajdujące się po obu stronach kierownicy w zasięgu lewego lub prawego palca wskazującego kierowcy, a siła hamowania jest regulowana intuicyjnie.

Wszystkie przyciski są nadzwyczaj ergonomiczne, a ich obsługa staje się odruchowa już po krótkim czasie kierowania.

System "by Wire" inteligentne rozwiązanie
w służbie bezpieczeństwa

Wielofunkcyjna kierownica w pełnym znaczeniu tego określenia, dzięki prostocie obsługi, pozwala na całkowitą koncentrację uwagi na drodze, zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa prowadzenia.

Aspekt bezpieczeństwa był zresztą najważniejszym argumentem przemawiającym za opracowaniem i wdrożeniem systemu "by Wire" w motoryzacji.

Wyeliminowanie zespołu pedałów i kolumny kierownicy stanowi bezsprzeczny atut w zakresie bezpieczeństwa, gdyż znacznie zmniejsza ryzyko uszkodzeń ciała w przypadku zderzenia. Ponadto większa przestrzeń na nogi zwiększa komfort i ergonomię jazdy.

Przełączniki umieszczone na kierownicy przyczyniają się do szybszego wykonywania poszczególnych manewrów, szczególnie podczas hamowania. Przycisk na kierownicy osiągalny jest znacznie szybciej niż tradycyjny pedał hamulca.


- Elektryczny układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem

W pełni elektroniczny układ kierowniczy zapewnia :

- zmienne przełożenie kąta kierownicy / kąt skrętu koła, automatycznie regulowane według potrzeb kierowcy i prędkości pojazdu. Ta funkcja ułatwia manewrowanie w czasie parkowania, przy czym przy małych prędkościach przełożenie jest bezpośrednie (1/3 obrotu kierownicą między dwoma punktami oporowymi w porównaniu z zazwyczaj wymaganymi 3 obrotami). System zapewnia doskonałe panowanie nad pojazdem przy dużej prędkości w połączeniu z idealną precyzją jazdy.

- dużą swobodę adaptacji i określania funkcji przełożeń układu kierowania w odniesieniu do momentu (dostosowanie odczucia na kierownicy), kątów skrętu kół (przykładowo mikro promienie skrętu) i trzymania się drogi (poczucie prowadzenia pojazdu).

- Elektrohydrauliczny układ hamowania

Układ hamowania jest elektrohydrauliczny i różni się od tradycyjnego mechanizmu brakiem pedału, którego funkcja została zastąpiona przez impuls elektryczny obsługiwany
z kierownicy. Regulacja siły hamowania jest stopniowa,
w pełni intuicyjna i naturalna. Przy hamowaniu wystarczy zwiększyć nacisk dłoni na jeden z dwóch uchwytów na kierownicy.

Prezentując C5 by Wire Citroën otwiera nowe możliwości technologiczne, umożliwiające likwidację wielu ograniczeń rozwiązań mechanicznych, a tym samym stworzenie nowej koncepcji estetycznej i ergonomicznej stanowiska kierowania, w pełni dostosowanego do wymogów każdego kierowcy i zapewniającego znaczny postęp w zakresie bezpieczeństwa czynnego.

robson - 19 Grudzień 2008, 11:38

pianka napisał/a:
Wyeliminowanie zespołu pedałów i kolumny kierownicy stanowi bezsprzeczny atut w zakresie bezpieczeństwa, gdyż znacznie zmniejsza ryzyko uszkodzeń ciała w przypadku zderzenia. Ponadto większa przestrzeń na nogi zwiększa komfort i ergonomię jazdy.
No ale jak coś na wali i jak to w samolotach bywa, nie będziemy mieć kontroli nad "sterami" to przy walnięciu w drzewo nic nas nie uratuje, nawet brak kolumny kierownicy.... :-?
robert - 26 Grudzień 2008, 09:58

A z katapultowaniem się może byc problem
robson - 27 Grudzień 2008, 00:15

No ale nie wiem czy instalują katapultę standardowo w razie "W" :) Jeżeli stery wzięli z samolotu to i katapulta powinna być!
robson - 5 Styczeń 2009, 21:23

w/m?!

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group