Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Pomocne dane techniczne i opisy - Tuning nagrzewnicy na zimę

robson - 12 Listopad 2008, 17:44
Temat postu: Tuning nagrzewnicy na zimę
Poniżej załączam zdjęcia z etapów naprawy. Myślę, że komuś to będzie pomocne a jak się już wyciągnie tą nagrzewnicę, to naprawa jej jest chyba tak samo łatwa lub łatwiejsza od demontażu jej z samochodu.
I tak:

A) Widok nagrzewnicy po zdjęciu osłony tunelu. Na dole widać cieknący płyn chłodniczy.:



Bardzo słabo widoczny, mokry naciek na obudowie nagrzewnicy



B) Objawy przecieków w samochodzie.

Widok z bliska przyczyny naszych kłopotów (nic dziwnego, że ubywało płynu a zlokalizowanie ubytków pod samochodem nie było możliwe):




Widok cieknącej nagrzewnicy



C) Widok po zdjęciu plastikowego dekla z naszej nagrzewnicy: Nic dziwnego, że w samochodzie marznęliśmy, gdyż tylko 3 środkowymi kanalikami przepływał płyn.

Nieźle zapchane kanały



D) Po umyciu i próbie przepchania (nieudanej zresztą bo dopiero po wyciągnięciu sprężynek to się udało)


Nagrzewnica po płukaniu kanałów pod ciśnieniem.



E) Widok sprężyn po demontażu z nagrzewnicy (one powodują zawirowania płynu i osadzanie się kamienia)

Sprężynki z kanałów

F)Widok po oczyszczeniu ze stwardniałej gumowej uszczelki


Widok po zeskrobaniu stwardniałej, gumowej uszczelki.

G) To co zostało z uszczelki

Wydłubana uszczelka

H) Uszczelnienie silikonem wytrzymującym 300 st Celsiusza


Widok po nałożeniu silikony wysokotemperaturowego (300st. C)

I) A teraz możemy się cieszyć super nagrzewnicą, która wytrzyma dłużej niż oryginalna, która to wytrzymała 13 lat


Po naprawie

Z tymi za 80zł na Allegro to nigdy nie wiadomo, lepiej myślę, że taka to jest pancerna bo ma silikon a nie gumę. Dodatkowym atutem jest to, że lepiej grzeje od oryginalnej i nie zapycha się kamieniem.
Muszę wam dodać, że chyba bez tych sprężynek to tak odbiera ciepło z silnika, że jak dmuchawę dam na maxa i ustawię na 30 st. to silnik z ledwością po dłuższej jeździe ma 70st. a na postoju to 60 jest trudno uzyskać. Grzeje za to począwszy od 50st na silniku. Gdybym wiedział , że tak łatwo się ją wyciąga z samochodu to bym nie marzł tej zimy...

;-)

robson - 29 Listopad 2008, 11:29

Dzwonił właśnie do mnie baksowaty w tej sprawie bo też mu nie grzeje jak zaczęły się chłody. No i w dodatku ma tłustą szybę i mokry dywanik od strony pasażera, co potwierdza dodatkowo nieszczelność nagrzewnicy. Może napisze czy sobie poradził... 8-)
ANETA. - 29 Listopad 2008, 17:14

Jeśli o mnie chodzi to ja tego sama nie zrobię musiałabym przyjechać do robsona aby mi tak ładnie zrobił jak sobie :mrgreen:
robson - 29 Listopad 2008, 17:17

A co, nie grzeje ci?!
ANETA. - 29 Listopad 2008, 17:19

grzać grzeje ale mogła by lepiej :mrgreen:
robson - 29 Listopad 2008, 17:22

Jak jest silnik nagrzany to na pewno grzeje wystarczająco!
ANETA. - 29 Listopad 2008, 17:24

bo ja wiem teraz jak były te przymrozki to długo musiałam czekać aż mi szyba się odmrozi od tego lodu
robson - 29 Listopad 2008, 17:25

A co? Myślałaś że 5 minut?! Przecież najpierw musi nagrzać się silnik. A on nie mało waży....
ANETA. - 29 Listopad 2008, 17:26

no tak ....
baksowaty - 10 Czerwiec 2009, 16:45

Witam moja nagrzewnica jest już także po tuningu,naprawa jej okazała się bardzo prosta i tania.
robson - 10 Czerwiec 2009, 18:47

baksowaty napisał/a:
Witam moja nagrzewnica jest już także po tuningu,naprawa jej okazała się bardzo prosta i tania.

A trwałość jej na pewno jest kilkukrotnie większa niż na zwykłej gumie :)

lkoziolek - 24 Listopad 2009, 11:32

W sumie to już praktycznie zamknięty temat, ale pomyślałem sobie, że jakby ktoś jeszcze kiedyś planował "wskrzeszać" swoją nagrzewnicę to może skorzysta z tej rady i jednak pozostawi te spiralki powodujące zawirowania cieczy (przecież po coś producenci je stosują), a z osadzaniem się kamienia można sobie poradzić stosując dobre płyny chłodnicze :)

Nie wchodząc w szczegóły nagrzewnica bez spiralek dużo gorzej odbiera ciepło od nagrzewnicy ze spiralką, co jest oczywiście spójne z prawami fizyki :)

Teoria oczywiście została przeze mnie przetestowana podczas przeróbki ciągniczka ogrodniczego rodziców w którym zastosowałem silnik 1.0D a w roli chłodnicy użyłem pojedynczej nagrzewnicy (po zamontowaniu tego silnika nie było już miejsca na normalną chłodnicę). Efekt był taki, że nagrzewnica bez spiralek czasami (przy dużych obciążeniach) nie nadążała z odbiorem ciepła i silnik potrafił się zagotować, natomiast po założeniu spiralek było już OK.

Mr.Drill - 5 Listopad 2011, 11:40

Poza tym, se spiralkami nie ma tak gwałtownych różnic w temperaturach, choćby z kratek nawiewu... Ja też to kiedyś przerabiałem, u brata, w Lagunie... Po wyjęciu spiral, po pierwsze - nagrzewnica była głośna... Płyn przepływał bulgocząc jak w ruskiej pralce, a po drugie - nawet najmniejszy ruch pokrętłem nawiewu powodował duże różnice temperatury powietrza. O ile na krótkich trasach to nie było uciążliwe, bo i tak zależy nam na szybkim ogrzaniu/schłodzeniu wnętrza, to już na długich trasach korygowanie temperatury nawiewu było uciążliwe i trochę losowe...
Wiem, że odkopałem "suchara", ale może i ta mała podpowiedź się komuś przyda i da do myślenia... Zwłaszcza przed zimą. :-)

cytrus - 22 Listopad 2011, 18:58

Przeciekała mi chłodnica i jak ją rozebrałem to widok okazał się zupełnie taki sam jak nagrzewnica Robsona w pierwszym poście, teraz pytanie jak przeprowadzę taką samą operację z wydłubaniem starej gumy dokładnym porządnym odtłuszczeniu i oszuszeniu to jak posmaruję silikonem to nie będzie ciekło? w chłodnicy zda to egzamin??
robson - 23 Listopad 2011, 17:02

cytrus, Powinno to zdać egzamin. Musisz wszystko tylko dokładnie i skrupulatnie zrobić jak na leży. Każdy błąd będzie cię kosztował ponowny demontaż pokryw i chłodnicy. Ja zanim zamontowałem nagrzewnicę do auta to sprawdziłem ją pd ciśnieniem. W?ystarczy do tego celu pompka z manometrem. Zaślepiasz jakimś korkiem jedną stronę a w drugą pompujesz ciśnienie. Wystarczy do tego celu np. korek do butli z winem i wentyl. Pamiętaj aby nie pompować ciśnienia większego jak 1 - 1,5atm.
waldxm - 5 Luty 2015, 11:32

no też bede musiał zdemątować nagrzewnice bo grzeje ale tak nie zabardzo chyba ze sa jakieś preparaty do czyszczenia układu
robson - 5 Luty 2015, 22:51

waldxm, Łatwo się wyciąga nagrzewnicę, wiec szkoda wlewać jakiegoś badziewia do układu, które później wyżre tu i ówdzie dziurę ;)
niamniam29 - 6 Luty 2015, 19:06

pomysł i wykonanie super! jeżeli chodzi o chłodniczki to może macie jakiś patent na wyjęcie parownika klimy??
mateusz25 - 19 Luty 2015, 19:42

Gdzie jest nagrzewnica w xm bo chce sprawdzić jaki stan i może też zmienie na spiralki. Mam 2,5 td i chodzi o te w dmuchawie pod deską?
robson - 12 Grudzień 2015, 13:32

mateusz25, - nagrzewnica jest po lewej stronie nóg pasażera.

P.S.

Widzę, że właśnie mija 7 rok od naprawy i moja nagrzewnica nadal śmiga jak nowa!
Zatem polecam rozwiązania w postaci naprawy a nie kupowania nowych.
Zakup nowej - tylko dla leniwych! ;)

robson - 29 Maj 2019, 20:31

11 lat minęło! A nagrzewnica nadal działa i nie cieknie ;) Nobel za silikon!
arturromarr - 5 Sierpień 2021, 11:02

A tzw. "prawdziwi" mechanicy nabijają się jak coś na silikon jest nieoryginalnie uszczelnione.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group