Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Pomocne dane techniczne i opisy - Regeneracja alternatora

robson - 24 Wrzesień 2012, 01:43
Temat postu: Regeneracja alternatora
Następny temat z cyklu: "Zrób to sam i nie przepłacaj" ;)
Otóż często zdarza się, że kończy się w końcu alternator. Wiadomo, setki tysięcy km robią swoje i wszystko się zużywa. Mnie się to przytrafiło po ponad 300tys. km ale szwagrowi w Renault padł po 150tys, i to na wakacjach, w Chorwacji. Zatem trochę € niepotrzebnie poszło ale zdarza się...
Dylemat pozostaje zawsze: kupić używkę, nowy czy może naprawić.
Używka w.g mnie odpada. Kupimy taki sam, który już jest na wykończeniu i za 200zł lub więcej zafundujemy sobie wkrótce tą samą awarię.
Nowy - oryginał majątek a podróbki w granicach 600zł.
Najlepszym kompromisem jest regeneracja owego bo za niecałe 100zł można własnymi siłami naprawić. No chyba, że oddać do punktu, gdzie takowe usługi robią ale to wyjdzie ze 300zł. Jeżeli ktoś się nie czuje na siłach to jest to najlepsze wyjście. Wychodzi niewiele drożej jak używka a jest to 100% sprawny element i żywotność porównywalna do nowego.
Zatem przejdźmy do sedna sprawy:

1. Demontaż alternatora z silnika

Widok rozrusznika po demontażu pompy LHM

Po demontażu rozrusznika. Całe szczęście, że nie trzeba demontować silnika. Inaczej śruba nie wyjdzie. Całe szczęście, że alternator ma przecięty otwór

2. Demontaż samego alternatora na części (niektórych to przeraża ale nie jest tak źle):

Alternator na stole - więc do dzieła!

Alternator na stole. Wkrótce będzie rozbebeszony

Odkręcanie koła pasowego

Odkręcanie koła pasowego

Czasami inaczej nie da rady... :(

Czasami trzeba uciec się do drastycznych metod.

Zapomniałem o najważniejszym. Wcześniej trzeba zaopatrzyć się w części zamienne.
a - nowy regulator napięcia. Ja kupiłem podróbkę za 25zł ale oryginał jest po 150zł!
b - łożyska. To małe to groszowa sprawa (ok 10 - 12zł) To większe już ok 50zł Wydawało mnie sie strasznie drogo ale jest to łożysko niestety nietypowe, tylko do alternatora :(
c - nowe bieżnie/pierścienie wirnika. Koszt - całe 8zł! ;)

Widok po demontażu plastikowej osłony (widać jak są zabezpieczone silikonem końcówki faz przed zawarciem)

Demontaż alternatora - widok na pokryte silikonem końcówki faz (po prawej) oraz regulatora napięcia (po lewej)

Widok bieżni (mocno zużytej), po demontażu mostka prostowniczego i regulatora.

Demontaż alternatora - widok zużytych bieżni

Demontaż alternatora - widok zużytych bieżni

Widok wirnika po zdjęciu koła pasowego.

Demontaż alternatora - widok od strony koła pasowego, po demontażu pokrywy

Widok pokrywy od strony koła pasowego

Demontaż alternatora - widok pokrywy z łożyskiem, od strony koła pasowego

Demontaż alternatora - po ściągnięciu pokrywy łożyska

Porównanie stanu regulatorów:

Regulator napięcia - nowy, podróbkowy ale działa już 2 lata...

Demontaż alternatora - stary regulator napięcia


Ten oryginał dlatego taki drogi bo trzeba chyba dużo wysiłku aby nadrukować tyle danych i cyferek na obudowie ;)

Demontaż alternatora - stary regulator napięcia (oryginał VALEO)

Demontaż alternatora - regulator napięcia - chińska podróbka za 25zł ale działa już 2 lata

Wirnik po demontażu bieżni

Demontaż alternatora - widok wirnika po demontażu miedzianych pierścieni

No i same pierścienie po 300k km ;)

Demontaż alternatora - widok zdemontowanych bieżni

3. Montaż alternatora

Nowiutkie elementy ;)

Demontaż alternatora - nowiutki sprzęcik, który będzie zaraz montowany

Demontaż alternatora - nowiutkie łożysko


Osadzone duże łożysko:


Nowe łożysko już osadzone


Pierścienie:

Regeneracja alternatora -osadzone nowe pierścienie na wirniku


Regeneracja alternatora -osadzone nowe pierścienie na wirniku oraz przylutowane


Regeneracja alternatora -osadzone nowe pierścienie na wirniku, przylutowane przewody oraz zabezpieczone silikonem.

Osadzone małe łożysko na wirniku

Regeneracja alternatora -osadzone nowe pierścienie na wirniku i łożysko

Trzeba poprawić to co sie popsuło ;)

Regeneracja alternatora - w między czasie trzeba było poprawić gwint. Młotek zrobił swoje ;(


Zakładamy pokrywę AL

Regeneracja alternatora - zakładamy pokrywę

Mostek ładnie lutujemy

Regeneracja alternatora - zakładamy mostek prostowniczy, regulator i ładnie lutujemy wyprowadzenia faz


Silikon...

Regeneracja alternatora - wszystko ładnie zabezpieczamy silikonem



I alternator gotowy....

Dla potomnych jeszcze metryczka, jaki to był model ale ogólnie wszystkie są podobnie zbudowane.

Dane znamionowe alternatora citroen XM 2,5TD


Więc teraz do dzieła koledzy. Jeżeli wyje łożysko to niestety takie same czynności trzeba wykonać ;) A jak będzie już rozebrany to i szczotki i bieżnie będa pewnie do wymiany. (Nawet sie rymuje he he).


Więc do dzieła koledzy!

A mnie już 2:00 w nocy zastała....

pawel_cybulski - 16 Kwiecień 2017, 17:21

zdjęcia są niewidoczne
grigori333 - 16 Kwiecień 2017, 18:37

pawel_cybulski napisał/a:
zdjęcia są niewidoczne
Ja widzę.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group