Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Dział hydrowozów - Ciekawy patent zamiast kompa HA w XMie i Xantii

robson - 3 Marzec 2009, 00:14
Temat postu: Ciekawy patent zamiast kompa HA w XMie i Xantii
Znalazłem bardzo ciekawe urządzonko do wykonania we własnym zakresie (jak ktoś choć trochę lutował układy elektroniczne). Wymyślili to Niemcy aby pozbyć się zawodnego układu HA i cieszyć się kiedy trzeba komfortem jakie występuje, kiedy jest sprawny komp i wszystkie czujniki do niego doprowadzające różne sygnały. Urządzenie to włącza się zamiast kopa i steruje nim swoje cewki HA w swoim autku. Kiedy chcemy włączamy tryb "komfort" a kiedy planujemy jazdę sportową włączamy sobie tryb "sport". Otóż jest to niezależnie załączane od fabrycznego komputera i od wszystkich czujek. Czyli załączamy na stałe lub wyłączamy na stałe! Jest to nawet niezłe jak jedziemy spokojnie na wycieczkę, oszczędzamy paliwko i rodzinkę aby nie wymiotowała na zakrętach z włączamy sobie "komfort" i spokojnie sobie płyniemy z niezbyt dużą szybkością.. Jeżeli planujemy szybki wyścig do pracy bo zaspaliśmy, to bezpieczniej jak załączymy tryb sport.
Wszystko to fajnie jak mamy jeszcze pewność, że to komputer lub jakiś zły sygnał do niego dochodzący powoduje przejście w tryb twardy. . .
Schemat tego urządzenia jest w dziale download'u
TUTAJ

Jest to oczywiście w języku niemieckim ale jest bardzo ładnie opisane ze zdjęciami i rysunkami, że tłumaczenia nie potrzeba :)

lkoziolek - 3 Marzec 2009, 08:39

Wszystko pięknie, ale dokładnie tak jak napisałeś - układ ma szansę działać jeżeli rzeczywiście część elektryczna zawieszenia ma usterkę i powoduje przejście w tryb "sport".

Często jednak bywa że problem leży jednak po stronie cewki lub/i regulatora i w takim wypadku układ nic nam nie pomoże.

Inna sprawa że układ ten może niestety być nawet niebezpieczny, w przypadku np nagłego, przymusowego hamowania. Swoją drogą widziałem już układziki, które miały dodatkowo możliwość podłączenia czujnika hamulca, co czyni układ dużo bezpieczniejszym niż tutaj zaprezentowany, ale w dalszym ciągu jest to moim zdaniem "półśrodek". No chyba że problemem jest walnięty komp, to wtedy układzik taki ma rację bytu, choć z drugiej strony niewiele większym nakładem pracy można by było stworzyć dużo lepszy zamiennik(na jakimś prostym mikrokontrolerze) lub nawet "całkowity" zamiennik (w tym jednak przypadku mogło by to zająć nawet dwa miesiące)

Powiem szczerze, że początkowo też myślałem o zrobieniu podobnego układu, bo ostatnimi czasy coraz częściej moje autko ma ochotę jechać na sportowo (bez komentarza), jednak zawsze uważałem, że należy likwidować przyczyny dolegliwości a nie tylko skutki...

...wiec zapowiada się, że wiosna będzie dosyć pracowita :)

robson - 3 Marzec 2009, 23:47

Kompy padają swoją drogą ale czasami któryś z czujników odmówi posłuszeństwa a dojście do tego, który to to już nie lada zagadka. Mogą to być lata.... :mrgreen:
robson - 27 Maj 2009, 22:54

Tak się ostatnio zastanawiałem - czy może jest możliwość zrobienia czegoś takiego z oryginalnym komputerem? Najgorsze jest to, że nie ma do tego ustrojstwa schematu.
Trzeba się podłączyć gdzieś aby zablokować tryb miękki i niezależnie od wszystkich sensorów był on stały. Ja mam u siebie kontrolki to widzę, że czasami jak jadę po mocno dziurawej drodze to autko jest w większości czasu twarde bo działa czujnik naprężeń nadwozia. Akurat w tym wypadku przydał by się tryb soft na stale :)

robson - 14 Czerwiec 2009, 22:47

Zapomniałem jeszcze dodać, że to ustrojstwo można kupić za parę groszy/ centów a właściwie pensów :) TUTAJ
No ale lepiej w złotóweczkach zakupić to tu.
No i fajna sprawa bo w/g danych techn wystarczy tylko jedno takie urządzenie na 2 cewki bo nasze cewki nie mogą być zasilane większym prądem jak 3A a to ma zabezpieczenie na 6,5A co w zupełności wystarczy.

robson - 15 Sierpień 2009, 14:20

Poniżej zamieszczam parę fotek z montażu kitu:

Tak wygląda pudełeczko :)



Elementy składowe:








Kilka fotek ze zmontowanego ustrojstwa:







andrzej - 9 Maj 2010, 20:32

podlączę się do tego tematu ponieważ uważam że tłumaczenie tekstu jest bardzo istotne - to nie jest tak ze montujemy układ i wszystko jest ok
po pierwsze konieczny oscyloskop (prostokątne przebiegi napięcia)
po drugie konieczny przekaznik z dwoma stykami do załączenia przodu i tyłu
po trzecie wyłącznik do załaczania układu - mozliwosci zalaczenia i wylaczenia ukladu oraz wady i zalety podane w tekscie
jeśli ktos jest zainteresowany tlumaczenie zasady dzialania i montażu prześlę na maila
zdjęcia które kol.Robson załączl to zdjęcia tylko układu elektronicznego Velleman-a, a to dopiero początek

powodzenia

robson - 10 Maj 2010, 07:20

Na dłuższą metę to nie jest rozwiązanie. Najlepiej jak naprawimy oryginalny komputer. Choć przywracamy tym urządzeniem komfort, to jednak, tym samym zmniejszamy bezpieczeństwo. Zbyt miękkie zawieszenie, np na zakrętach nie jest chyba bezpieczne :) Fabryczny komputer jest naprawdę wspaniałym rozwiązaniem! Godzi komfort z bezpieczeństwem i to jest to, do czego trzeba dążyć. Jeżeli ktoś ma jakiś kłopot z komputerem, zawsze mogę pomóc.
Pawlak - 19 Maj 2010, 12:51

Witam, czy mógłbym prosić o schemat podlączenia kitu vellmana zamiast kompa HAII mam zamiar sprawdzić jak działa ten patent.

Pozdrawiam

robson - 19 Maj 2010, 13:12

Widzę, że kolega decyduje się jednak na półśrodki. W tym niemieckim opisie jest to ładnie rozrysowane i zostały także porobione fotki. Szkopuł w tym, że jest to opis do MKI lecz do MKII wystarczy dołączyć obie cewki równolegle. No cóż, postaram się coś narysować i wieczorem wrzucić. Nie mam w tej chwili gotowego schematu bo myślałem, ze każdy będzie umiał sobie to podłączyć.
Pawlak - 19 Maj 2010, 13:32

Ja już po prostu nie mam siły na to HAII. Diody sygnalizują poprawna pracę kompa, końcówki mocy VN05 są wymienione. 2 minuty na postoju auto mięciutkie a za chwilę jest sztywny jak bałwan w zimę. Będę bardzo wdzięczny za schemat. Pozdrawiam
robson - 20 Maj 2010, 00:00

Sprawa jest prosta. Musi kolega podjechać po sprawny komputer od HA i będzie git! Też z tym walczyłem i Velleman posłużył mi tylko upewnieniu się, że to wina kompa a nie stu innych rzeczy. Jak już wcześniej pisałem, komputer to naprawdę super sprawa a inne kombinacje to naprawdę robią z XMa albo taczkę, albo klowna wyskakującego z pudełka. Dla bezpieczeństwa to wolę taczkę ale z autem zmiękczonym na max, to najbliższy zakręt może się zmienić w drogę ostateczną...
marcin4378 - 24 Październik 2010, 12:37

Witam mój komp również jest uszkodzony tak powiedzieli w serwisie. Cewki cały czas stukają auto na cały czas się utwardza i zmiękcza. Numer mojego kompa to H4,3 S212G Może ktoś mi pomoże sie uporać z tym problemem?? Może ktoś to naprawi albo może ktoś ma do sprzedania taki sprawny komputer??
robson - 25 Październik 2010, 18:29

marcin4378,
Wystarczy, że prześlesz go do mnie a problem minie jak ręką odjął ;)

fog - 9 Styczeń 2011, 20:37

Witam koleżanki i kolegów jestem tu nowy. Mam pytanie odnośnie w/w czy może mi ktoś dać namiar na osobę która ogarnie mi komp HA2 objawy jak wyżej auto zgaszone czasami tryb komfort zapalam ssssport, cewki cykają obie(jak chcą i kiedy...), układ wyczyszczony i uszczelniony (korektory, regulatory, zawór bez, konżektor, zbiornik, siłowniki czyli wsio) LHM Total wcześniej czyściwo. Gruch ok.
robert - 9 Styczeń 2011, 21:45

patrz post powyżej ;-)
fog - 10 Styczeń 2011, 21:44

Patrze i nic nie widzę co rozwiązywało by mój "stwardniały" problem :-/

[ Dodano: 2011-01-10, 21:47 ]
Mam pod ręką kolegę który jest kumaty z elektroniki może jakaś instrukcja zdalna naprawy kompa HA???

robert - 10 Styczeń 2011, 23:18

zgłoś się do ROBSONA, on na pewno ci pomoże, w zasadzie jest jedynym z nas który naprawia te kompy.
fog - 10 Styczeń 2011, 23:31

Ok dzięki za ihfo, jak wywale alarm to uśmiechnę się do Robsona.
henryxm - 10 Styczeń 2011, 23:44

fog,
Zapoznaj się jeszcze z tym tematem .

http://www.citroen.org.pl...topic.php?t=476

fog - 11 Styczeń 2011, 21:45

Zapoznałem się, w piątek zamontuje diody i pewnie trzeba będzie do Robsona zapukać.

[ Dodano: 2011-02-04, 22:30 ]
Komputer poleciał do Robsona, narazie śmigam bez na pewno nie jest gorzej jak wróci myśle że będzie bosko ;-)

robson - 5 Kwiecień 2011, 20:48

fog, I jak? Wszystko w porządku z HA?!
Małek - 22 Wrzesień 2012, 19:10

Witam

Można tu wrzucić link na inne forum?

Przeszukiwałem neta odnośnie układu NV05N i znalazłem opis naprawy ale nie znam niemieckiego a translatory nie wiele pomagają...

robson - 22 Wrzesień 2012, 19:29

Małek, Link do niemieckiego forum także nam się za dużo nie przyda ;) A w czym masz problem?
Małek - 22 Wrzesień 2012, 19:45

AHA jest tam opis naprawy, albo prędzej wymiany elementów to jet zrozumiałe, ale na samym końcu jest jak dla mnie mało zrozumiały zabieg mianowicie:
Połączone dwóch diod z wyjścia układów do masy. Po co? Jako zabezpieczenie układu czy coś więcej?
Opis naprawy

Zamierzam wymieniać układy w moim kompie.

Małek - 22 Wrzesień 2012, 19:53

robson napisał/a:
A w czym masz problem?


Z twardością, zacznę od tańszych rzeczy mam jeszcze akumulator do wymiany, bo jest najprawdopodobniej za słaby.

robson - 22 Wrzesień 2012, 20:06

Małek napisał/a:
Połączone dwóch diod z wyjścia układów do masy. Po co? Jako zabezpieczenie układu czy coś więcej?
Pewnie zapobiegawczo. Choć te diody i tak są w cewkach bo tam indukuje się napięcie wsteczne.
Małek - 22 Wrzesień 2012, 20:12

AHA czyli nie koniecznie pomoże, ale też nie zaszkodzi.

Można jakoś stwierdzić czy w elektrozaworze, w tym całym bloku HA, są przecieki?
I czy to w ogóle jest rozbieralne?

robson - 22 Wrzesień 2012, 20:15

Małek napisał/a:
Można jakoś stwierdzić czy w elektrozaworze, w tym całym bloku HA, są przecieki?
Zerknij do zbiorniczka. Na powroty.
Małek - 22 Wrzesień 2012, 20:18

No ok! No to na dzisiaj kończę, bo teraz nie sprawdzę.
Małek - 22 Wrzesień 2012, 20:56

A jeszcze takie małe pytanko.
W systemie HAII obie cewki powinny być załączane jednakowo, czy komputer może decydować które ma działać, a która nie?


Bo mój problem to praktycznie w 90% twardy przód. Miałem założone diody i właśnie to wyjście na przednią cewkę szwankowało czasami ładnie się załączały obie na raz, a gdy po jakimś gwałtownym manewrze zazwyczaj szybszym ruszaniu ze świateł gasły obie po czym po chwili zaświecała się tylko tylna i tył był męki, a przód praktycznie nie załączał się aż do następnego uruchomienia silnika zazwyczaj na 2 dzień.

Ale żeby było miękko po zamknięciu przedniego elektrozaworu, no to nie bardzo.

Na postoju mi cewki nie wariują. Kule wszystkie wymienione na nowe.
Nie pokoi mnie tylko częste działanie pompy praktycznie co paręnaście sekund.

robson - 22 Wrzesień 2012, 21:10

Raczej nie zaobserwowałem aby któraś z cewek się nie włączyła, gdy druga jest załączona. Choć sterowanie nimi jest raczej niezależne. Są to jakieś ułamki sekund może, że któraś wyprzedza pozostałą.
Małek - 22 Wrzesień 2012, 21:20

No to u mnie przednia fiksuje jak już się wyłączy to ciężko ją z powrotem załączyć.
Działają dwie, po jakimś czasie ciężko powiedzieć jakim, bo raz to może być po przejechaniu około 100m, po czym się już nie nie załączy, a raz nawet po przejechaniu 3-4 kilometrów i więcej i działa normalnie to tzn... dioda się załącza, bo nie konieczne jest miękki. Jeśli chodzi o sterowanie tylną nie zauważyłem takiej zależności i działa dobrze reaguje na zmiany stanu samochodu poprawnie i nawet ten przełącznik od trybu sport działa raczej dobrze.

Nie za uwarzyłem aby były jakieś odstępy czasowe załączania cewek przedniej i tylnej.
Bynajmniej w moim odczuciu jak sygnał jest podawany na przednią cewkę i tylną to diody zapalają się jednakowo, ale na diodach raczej ciężko zaobserwować jakieś niewielkie przesunięcie czasowe.

Marek_Spy - 13 Lipiec 2014, 11:26

Bardzo ciekawy temat , jezeli procesor tego komputera jest sprawny to reszte można powymieniać to zaden problem . W tych autach nie ma CAN wiec można sie pokusić nawet na napisanie programu sterujacego i bioracego informacje z czujnika .
arturromarr - 11 Listopad 2018, 14:37

Jak pobrać ten schemat, czy on jeszcze jest w dziale "download" ?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group