Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

AutoMotoCitroPedia - SNOW MOTION

robert - 12 Kwiecień 2009, 12:04
Temat postu: SNOW MOTION
Nowy inteligentny system kontroli trakcji. wprowadzony do modelu C5
System ten stanowi światową premierę w zakresie systemów bezpieczeństwa, i został opracowany w celu zwiększenia bezpieczeństwa jazdy na zaśnieżonych drogach.

Zalety systemu mogą być w pełni wykorzystane, gdy samochód jest wyposażony w opony zimowe, które znacząco zwiększają bezpieczeństwo i skuteczność jazdy w tych warunkach.
Zastosowanie technologii Snow Motion w samochodzie, umożliwia początkującym (i nie tylko) kierowcom poruszanie się po oblodzonych i ośnieżonych drogach, przy pochyłościach dochodzących do 10%, nawet wtedy gdy kierowca nie dysponuje dużymi umiejętnościami w poruszaniu się po takich nawierzchniach. Snow Motion zapewnia w takich warunkach optymalizację trzymanie się drogi, niezależnie od okoliczności, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo.

Jak działa Snow Motion:
Pierwsza faza: rozpoznanie stylu jazdy kierowcy (przyspieszenie, kąt kół ) i analiza warunków zewnętrznych (kąt nachylenia drogi, przyczepność),
Druga faza: wprowadzenie parametrów jazdy wybranych przez kierowcę, porównanie z rzeczywistymi warunkami nawierzchni i komputerowe obliczenie wartości zadanych, które są przekazywane do systemu kontrolnego silnika i układu hamulcowego,
Trzecia faza: kontrola i ocena odchylenia między wartościami zadanymi i reakcją samochodu w celu dokonania korekty umożliwiającej optymalne dostosowanie parametrów jazdy wybranych przez kierowcę do rzeczywistych uwarunkowań .

Poruszanie się samochodu dzieli się na dwa odrębne etapy : ruszanie i jazdę.
Ruszanie:
etap ruszania jest aktywny do osiągnięcia prędkości około 4 km/h i charakteryzuje się zróżnicowanym, naprzemiennym sterowaniem dwóch kół jezdnych. Ten etap jest aktywowany jeżeli jest to niezbędne, w zależności od warunków, możliwej do osiągnięcia przyczepności i przyspieszenia samochodu.

Jazda:
ten etap jest aktywowany :
· po etapie ruszania, gdy pojazd osiąga prędkość powyżej progu określonego w zależności od nachylenia drogi, parametrów wybranych przez kierowcę i możliwej do osiągnięcia przyczepności.
· lub bezpośrednio, gdy etap ruszania nie został uruchomiony.
System dąży do znalezienia optymalnego punktu działania kół w zależności od parametrów jazdy wybranych przez kierowcę i istniejących warunków przyczepności.
· Inne zalety Snow Motion

Zarówno na mokrej jak i na suchej nawierzchni Snow Motion umożliwia specjalny rozkład momentu na łuku między dwoma kołami pędnymi. To rozwiązanie pozwala na optymalne wykorzystanie przyczepności, aby osiągnąć jak najlepszą sterowność.
W przypadku wystąpienia dużych sił odśrodkowych i gdy samochód nie jest podsterowny, wartość zadanej, regulacyjnej prędkości przekazywanej do systemu kontrolnego silnika odpowiada prędkości wzorcowej koła zewnętrznego. Nie występuje gwałtowne „szarpnięcie” silnikiem jak to ma miejsce w przypadku tradycyjnego układu ASR. Jeżeli samochód jest podsterowny, przy obliczaniu prędkości wzorcowej system uwzględnia stopniowo prędkość koła zewnętrznego, kontrolując podsterowność poprzez odpowiednie oddziaływanie na system kontrolny silnika.

Samochody wyposażone w klasyczny system antypoślizgowy (ASR) umożliwiają regulację poślizgu kół pędnych. Jednak w ekstremalnych warunkach eksploatacji ten system może utrudniać poruszanie się. Aby wyeliminować tę niedogodność technologia Snow Motion zapewnia nowatorski układ sterowania systemem antypoślizgowym, umożliwiając Citroënowi C5 ruszanie i skuteczną jazdę po oblodzonych lub zaśnieżonych drogach.

Snow Motion:
- poprawia przyczepność niezależnie od warunków,
- zwiększa bezpieczeństwo, ponieważ system ESP pozostaje aktywny,
- zapewnia łatwą obsługę,
- jest dużo tańszy w porównaniu z samochodami wyposażonymi w napęd na cztery koła.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group