Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

C5 - Zatkany filtr FAP w C5 X7 ?

prisonerhatred - 13 Styczeń 2014, 11:47
Temat postu: Zatkany filtr FAP w C5 X7 ?
Jakiś miesiąc temu wyskoczyła mi ikonka błędu silnika , jednak dopiero teraz miałem czas by pojechac to zdiagnozowac. Owe błędy to : P2033 czujnik temp. spalin , 2084 . Powidziano mi ,że to zapchany filtr FAP. Trochę to dziwne bo auto ma dopiero 98 tyś. przebiegu , mechanik powiedział , że to przez zamulanie po mieście, po czym kazał udac się na autostradę i przeciągnąc na 4 i 5 na 3 tys / obr . Akurat miałem jechac do Katowic więc w jedna jak i w dróga stronę go troszkę przegoniłem , jednak błąd nie zniknął ,autko może troszeczkę lepiej się zbiera . Mam kilka pytań :

- powtórzyc sytuację z autostradą?
- przedmuchac filtr podłączając do niego komputer ( no postoju auto wchodzi na wysokie obroty) tak mi tłumaczył mechanik
- zregenerowac filtr np. tutaj( eurovat.info.pl)
-wyciąc filt

bardzo proszę o rzetelną pomoc jestem z woj opolskiego i niestety nie ma u nas dobrych mechaników specjalizujących się w autach francuskich .

piotrekbyd - 13 Styczeń 2014, 17:48

Wymontować i umyć, a potem telekodować w lexi wymianę.
Potem patrzeć czy błąd jest nadal.
Te 98 kkm. to faktyczny przebieg czy tylko na liczniku ?

dejnekomirek - 13 Styczeń 2014, 18:35

Witam. W tym modelu z mycia jednak chyba nici: Fap jest nierozbieralny. Ale co stoi na przeszkodzie wymusic wypalanie w czasie jazdy programowo, nie trzeba na postoju[efekty porazajace]. Ale radze zrobic najpierw diagnostyke Lexia, bo moze faktycznie padl czujnik temperatury spalin, albo cos innego, a Fap jest ok. Jazda bez wymuszenia jest jak totolotek, moze dojsc do wypalania, ale wcale nie musi. O stanie filtra swiadczy tzw. cisnienie roznicowe na nim, jesli na wolnych jest w granicach 0-6 mBar, a na pelnym gazie nie przekracza okolo 100mBar, to filtr jest dobry, nic nie trzeba z nim robic.
Generalnie diagnozowanie nalezy robic tylko dedykowanym testerem, uniwersalne czasami sieja bzdurami i niepotrzebnie robia zamet. Radze poszukac kogos z Lexia.
Moze ktos z forum moze pomoc adresem?

prisonerhatred - 13 Styczeń 2014, 19:39

piotrekbyd napisał/a:

Te 98 kkm. to faktyczny przebieg czy tylko na liczniku ?


Raczej tak , auto kupione z windykacji , ale dzwoniłem po salonach w których był serwisowany i wszystko się niby zgadzało.

Jesli ktoś ma namiary na kogoś dobrego we Wrocławiu to bardzo bym prosił .

piotrekbyd - 13 Styczeń 2014, 19:39

Mycie jak najbardziej. Filtr jako taki jest nierozbieralny ale myje się poprzez płukanie z dwóch stron i najlepiej czystą wodą. Można Karcherem. Wypalanie na postoju to katowanie silnika.
"Wśród cząstek stałych znajduje się też popiół pochodzący między innymi z oleju, dodatków do paliw, czy produktów zużycia i korozji silników. Popiół, w przeciwieństwie do sadzy nie ulega spaleniu do postaci gazowej w procesie regeneracji, tym samym akumulując się w filtrze cząstek stałych. Z tego powodu z czasem stopień zapełnienia filtra nieodwracalnie rośnie i okresy pomiędzy procesami regeneracji maleją. W momencie osiągnięcia przez filtr krytycznego poziomu napełnienia popiołem nie pozwalającego na jego zmniejszenie przez proces regeneracji komputer pokładowy sygnalizuje błąd w układzie oczyszczania paliw i konieczna jest wymiana, bądź mechaniczna regeneracja filtra poza pojazdem." cytat z wikipedii
Poza tym jeśli są błedy w sterowniku to komputer nie pozwoli na wymuszone wypalanie :-P

prisonerhatred - 13 Styczeń 2014, 19:45

auto nie jeździło (stało w salonie) około roku czy to mogło mieć na to wpływ? Jak wymieniałem pierwszy raz olej i filtry to mechanik poinformował mnie ,że ktoś tego chyba nigdy nie robił albo bardzo dawno.

Diagnosta przy okazji wykasował błędy komputera , ale przy ponownym uruchomieniu silnika znowu się pojawiły ? Czy to nie będzie tylko czujnik za dpf??

piotrekbyd - 13 Styczeń 2014, 21:32

Moim zdaniem tylko czujnik.
dejnekomirek - 13 Styczeń 2014, 21:37

prisonerhatred. Czy Ty umiesz czytac? Zrobcie najpierw powazna diagnoze Lexia stanu filtra. Robi sie to na uruchomionym silniku. Wszystko bedziecie wiedziec. Czujnik temperatury, jak i inne czujniki tez moze pasc. Jesli piszesz o bledzie czujnika temperatury, to co ma to wspolnego z zapchaniem Fapa. Jak mozna w ten sposob diagnozowac stan samochodu? Powodzenia
A swoja droga, to wypalanie fapa wwymuszone w czasie jazdy nie meczy silnika. pomijam tez taka oczywistosc, ze wypalanie na postoju jeszcze nigdy nie skonczylo sie katastrofa, a robilem to juz kilka razy. A wypala sie automatycznie tylko wtedy, gdy cisnienie roznicowe przekracza wartosc to wywolujaca, pomijajac temperature silnika.
Zeby wiedziec, kiedy zaczyna sie wypalanie warto zamontowac diode, ale to inny temat.

prisonerhatred - 14 Styczeń 2014, 08:23

Cytat:
A Ty umiesz czytac ? napisałem ,że u mnie w okolicy nie mają takiego sprzętu tylko BOSH , po drugie o zapchanym filtrze powiedział mi diagnosta ,który sprawdzał błędy auta na odpalonym silniku owym sprzętem , po trzecie pytam czy jest ktoś z mojej okolicy i może kogoś polecic ze sprzętem LEXIA . Pozdrawiam
waldxm - 16 Styczeń 2014, 09:08

nie wiem jak w c5 ale c4 to się robi wypalanie fapa w czasie jazdy przy danej prędkości
dejnekomirek - 17 Styczeń 2014, 08:45

Cytat:
. Kolego waldxm, najpierw zdobadz wiedze, a potem zabieraj glos. W kazdym Fapie wypalanie zaczyna sie jak temp przekroczy 60 stopni i predkosc przekracza 60 km/h. Mozna tez wymusic programowo: na postoju, albo w czasie jazdy po spelnieniu p/w warunkow. W MkI czasami problem z wypalaniem podczas jazdy, w moim nie mozna, a ktos pisal, ze mozna. Tego jeszcze nie wiem. Pozdrawiam
waldxm - 18 Styczeń 2014, 14:37

dlatego napisałem jak napisałem dejnekomirek że nie jestem pewien bo ja nie mam diesla ale koledzy mają ale c 4 i wiem na pewno ze wypalanie fapa robią w jeżdzie a przy jakiej prędkości i przy jakiej temperaturze to nie wiem
prisonerhatred - 6 Luty 2014, 15:58

Jednak (na szczęście) przyczyną okazał się spalony czujnik . Szukałem na aukcjach używanego, ale znalazłem tylko z DS5 2,0 czy będzie pasował do mojej C5??
pawel_s - 28 Grudzień 2017, 15:39

Apropo DPF i FAP, nie ma takiego czegoś jak wypalanie automatyczne w samochodzie. Filtry DPF i FAP mają za zadanie gromadzenie osadów, sadzy i innych związków ze spalin i absolutnie w zwykłej eksploatacji pojazdu nic nie ma się wypalać. Filtr ma to przechwycić i tyle. Co się wypala to się wypala a reszta zostaje i z biegiem czasu utrudnia przepływ spalin co docelowo kończy się na powiadomieniu na desce rozdzielczej samochodu.

Można sobie kupić nowy filtr FAP DPF lub poddać procesowi regeneracji. Nie polecam jednak żadnego rozwiercania kanalików, czy też wypalania, oraz stosowania nie sprawdzonej chemii, która przy okazji czyszczenia wypłucze nam od razu metale szlachetne. Obecnie standardem jest technologia FCM stosowana w regeneracji. Regeneracja filtrów DPF FAP i katalizatorów polega na czyszczeniu filtrów wodą pod wysokim ciśnieniem, nie uszkadza to filtra. Według mnie jest to jedyna słuszna regeneracja lub zakup nowego. Absolutnie nie usuwać! Niebawem będzie to kontrolowane.

Koszt około 500-600zł.

Pyotrek - 29 Grudzień 2017, 01:01

W X7 nie ma możliwości wymuszenia wypalania podczas jazdy, nie ma takiej opcji w diagboxie.

pawel_s to co twoim zdaniem robi wypalanie filtra co np 300km?

dejnekomirek - 29 Grudzień 2017, 08:26

pawel_s napisał/a:
Co się wypala to się wypala a reszta zostaje
pawel_s napisał/a:
nie ma takiego czegoś jak wypalanie automatyczne w samochodzie

Widze Pawelku, ze masz problemy ze zrozumieniem podstawowych zjawisk zachodzacych w eksploatacji pojazdow diesla. Pewnie jestes po gimnazjum, to wtedy wybaczam. Mama nigdy nie ostrzegala, ze najpierw zdobadz wiedze i dopiero potem zabieraj glos?
Bylem na swieta w Polsce. Prawie kazdy samochod kopci, jak nie niebiesko, to czarno. Wszyscy wciskaja gaz do dechy nie patrzac za siebie, jakby nie mieli czasu na spokojna jazde. Gdzie Wam tak sie spieszy? Na cmentarz chyba jeszcze nie?
Zycze reflekcji i zauwazenia, ze inni tez chca dojechac i przezyc te podroz. Moze odpuscie troche na Nowy Rok?

pedro - 29 Grudzień 2017, 21:28

miałem ostatnio na "warsztacie" c4 picasso... fap sadził błędami az miło... zapchanie według kompa 98% wypalenie nie możliwe bo przy tym były błedy świec zarowych i klapy powietrza...
po skasowaniu błedów te nie wróciły ( nie odrazu) i zrobiłem wypalanie wymuszone w czasie jazdy...
po pierwszym wypaleniu stan filtra nie zszedł do 0 tylko na 60%, po drugim na 20 a po trzecim na 2... i tak zostawiłem...
auto po delikatnej naprawie usterek śmiga jak nowe... i nic juz nie świeci... czasem trzeba auto "przedmuchać" żeby było ok... a u nas niestety większość myśli że jak w mieście wciśnie 1-2km to będzie po wszystkim...
pierwsze wypalanie w tym c4 było przez 18km... i to ciagle jechane powyżej 60 i specjalnie trzymane powyżej 3tyś obr/min...
polecam (jeżeli faktycznie jest zapchany) zrobić trasę z 50km ciągiem z wyższymi obrotami... zaszkodzić nie zaszkodzi a może pomóc...

Szelek67 - 28 Kwiecień 2018, 08:50

Witam, podłączę się pod temat.Od jakiegoś czasu wyskakuje mi błąd P11AA co może wskazywać na uszkodzenie czujnika od turbiny.Mechanik jednak podpowiedział że zanim zmienię czujnik to warto coś innego sprawdzić. Może błąd ten być efektem zapchania fap-u.Pozwoliłem sobie na załączenie plików z opisem błędu i szczegółami fap. Jęśli ktoś z szanownych forumowiczów zna się na temacie to poproszę o pomoc w temacie za co z góry dzięki serdeczne.
dejnekomirek - 29 Kwiecień 2018, 12:48

Witam. A moze szanowny Mechanik sprawdzilby stan podcisnienia na sterowaniu turbiny - wyraznie widac, ze Turbo przeladowywuje, co zreszta wskazuje opis bledu. Nic nie ma w nim o stanie czujnika kopiowania, jest tylko niespojnosc regulacji. Jesli podcisnienie w normie, to do wymiany elektrozawor, albo nieszczelnosc gruszki przy turbinie.
Odnosnie FAPa , wszystko z nim w porzadku, po za zbyt czestym wypalaniem. Srednia 250 km miedzy wypalaniem to troche zbyt czesto, ale to nie ma nic wspolnego z opisanym bledem i stanem samochodu.

Szelek67 - 1 Maj 2018, 08:56

Dzięki za pomoc,pozdrawiam
Erinye - 8 Styczeń 2020, 21:42

Podepnę się, bo wątków jest niezliczoną ilość i już zgłupiałem. Otóż sądzę, bo oczywiście kontrolki informujące o wypalaniu filtra nie ma, że wypala mi się zbyt często (silnik nie zagrany, wentylator buczy na najwyższych obrotach no i chyba słyszę cykanie jak przy włączaniu podgrzewania tylnej szyby). Błędu jeszcze nie ma na desce rozdzielczej, ale raz po raz szarpinie autkiem. No więc... Za 450zł mogę oddać do regeneracji, choć to chyba jeszcze nie jest potrzebne. Kupię więc specyfik do wtryśnięcia w filtr i niech się sadza wypali. Pytanie, czy przy opcji pierwszej i drugiej muszę dawać auto do ustawiania czegoś w komputerze (i tym samym generować dodatkowe koszty). Tryb jazdy mam typowo miejski i krótkie dystanse, więc naturalnie filtr nie ma kiedy się oczyszczać, a nie chcę go zajechać.
Jacoll - 13 Styczeń 2020, 07:07

Erinye, a może na początek przegoń go po jakiej autostradzie niech się wypali porządnie i do końca...
:roll: :roll: :roll:

dejnekomirek - 13 Styczeń 2020, 09:06

Erinye napisał/a:
Kupię więc specyfik do wtryśnięcia w filtr i niech się sadza wypali

Witam. Zadnego specyfiku do filtra nie dawaj - problemem nie sa sadze! Problem lezy w pozostalosci dodatku osadzonym w filtrze! Nalezy wymontowac filtr (a w zasadzie jego polowke, dolna czesc, bo w tym modelu filtr jest rozbieralny ) i wyplukac go zwykla woda przez okolo 3 godziny. Nastepnie zlozyc wszystko i smialo jazda ( na poczatek spokojnie, aby pozostalosci wody odparowaly. Warto napelnic zbiornik dodatku i wyzerowyc liczniki dodatku i dodatku odlozonego w filtrze. W tym modelu filtr ma mala pojemnosc i znaczaco skraca sie sredni przebieg miedzy wypalaniem przy przebiegu ponad 100 tys. km. Normalnie przy okolo 150, 160 tys filtr jest tak zapelniony dodatkiem, ze wypalanie odbywa sie co 200 km. Po prostu osad z dodatku zapelnia objetosc filtra, nie zostawiajac duzo miejsca na sadze.
Twoj model to mkI FL. Jesli dasz rade odkrecic rurke od czujnika roznicowego na dole filtra, demontaz tegoz zajmie 10 min. Mozna sprobowac uzyc palnika gazowego do poluzowania nakretki.
Jestes w stanie zrobic to sam bez udzialu jakiegokolwiek mechanika, ktory skasuje za nicnierobienie . Sam pisales o kwocie 450 pln. Cala operacja to lanie wody.
Zerowac licznikow tez nie musisz, niczym to nie grozi, ale zmieni stan informacji o stanie filtra. Wyplukany filtr jest jak nowy, o jego stanie swiadczy wartosc cisnienia roznicowego ( 0 mBar na wolnych obrotach ) i to wartosc tego cisnienia steruje wypalaniem. Zycze powodzenia i prosze , abys nigdy nie zgodzil sie na usuniecie filtra.

dejnekomirek - 13 Styczeń 2020, 21:23

Jesli nie jestes pewien, czy wypalanie dziala, wystarczy sprawdzic Lewe lusterko - jesli robi sie cieple, oznacza to , ze dziala wypalanie. Wlaczanie sie wentylatora swiadczy raczej o uszkodzeniu sterownika, umieszczonego przy silniku wentylatora. Sterownik ten jest podatny na uszkodzenia korozyjne, niemniej ciezki do naprawy. W czysie wypalania zmienia sie tez odglos wydechu, staje sie bardziej basowy.
Dopisuje to, bo wczesniej nie mialem zbyt duzo czasu. Powodzenia

pawlus17 - 13 Styczeń 2020, 23:16

Witam, dodam swoje 3 słowa w tej sprawie. Ostatnio w c4 1.6 HDI wywalilem DPF no i płukanie... leciało z niego jak by swiniaka zabijac.. czerwone i rude razem... płukanie woda w lewo prawo itp... ciśnienie z kranu i oo hmmm godziny...

Efek:

Teść zadowolony ... teraz sie lepiej zbiera i szybciej jedzie ... przy okazji silnik otrzymał nowy EGR.

PS. Wcześniej miałemC5 x7 2009 2.0 HDI 163 KONIE i tam filtr był spawany.

Jacoll - 14 Styczeń 2020, 10:17

dejnekomirek, w moim bolidzie wentylek też startuje w czasie wypalania... bez względu na temperaturę silnika. ;-)
dejnekomirek - 14 Styczeń 2020, 14:29

Mozliwe, ze tak sie dzieje. Mialem MkI FL 1.6 hdi i wentylator nie wlaczal sie przy wypalaniu. wlaczalo sie natomiast ogrzewanie tylnej szyby i lusterek bocznych.
Jak kupilem auto z przebiegiem 180 tys. , to wypalanie srednio 250 km. Po wyplukaniu filtra srednio 850 km.

grzegorz1975 - 16 Styczeń 2020, 21:35

Siema na youtubie jest filmik w którym miejscu trzeba ciąć tniesz płuczesz spawasz kodujesz i po sprawie
https://www.youtube.com/watch?v=M6RKnHmq6dQ

goomish - 2 Listopad 2022, 17:44

Na początek witam serdecznie wszystkich forumowiczów.

Mój samochód to C5 x7 2.0 hdi 163km rocznik 2011. Czy da się w nim oddzielić FAP od katalizatora, czy trzeba go rozcinać żeby go wyczyścić?
Pozdrawiam

dejnekomirek - 2 Listopad 2022, 19:25

Witaj. Bez ciecia rury nie oddzielisz tego, z tym, ze w niczym to nie przeszkadza, po za potrzeba posiadania troche wiekszego miejsca na plukanie. Woda w niczym nie przeszkadza katalizatorowi. Wystarczy wlozyc waz z biezaca woda do rury od tylu filtra. Warto tak zamocowac, aby mozna bylo wymusic przeplyw wody. Mozesz smialo zostawic tak na pare godzin, minimum okolo 4 godziny. Warto co jakis czas, np. co pol godziny zmienic kierunek przeplywu wody, chociaz nie jest to konieczne. Po wyplukaniu odstawic do ociekniecia i mozna montowac. Odpalenie silnika i pozostawienie na wolnych obrotach (okolo 30 min.) pozwoli osuszyc filtr z resztek wody. Mozna tez po tym czasie wykonac przejazdzke , aby byc pewnym poprawnosci suszenia. Warto sprawdzic cisnienie roznicowe po suszeniu ( powinno spasc do 0 - 2 mBar ) na wolnych obrotach. Nastepnie dokonac wymiany filtra na nowy testerem i sprawdzenie , ewentualnie uzupelnienie ilosci dodatku w zbiorniku, czy tez w nerce. Po tym wszystkim mamy przyjemnosc jazdy bez problemow z filtrem przez okolo 150 do 200 tys. km. Powodzenia.

P.S. Mimo tego, ze wielu tak robi, nie rozcinalbym wydechu. Zawsze miejsce spawania szybciej ulega korozji, a nie ma to zadnego znaczenia dla wydajnosci plukania, istotna jest przeplyw wody. To woda rozpuszcza pozostalosci dodatku w filtrze.

goomish - 2 Listopad 2022, 19:40

Pytałem o FAP ponieważ mam mały mętlik w głowie. Przy zakupie auto kilka miesięcy temu dostałem wydruk 'informacji z linii wydechu' i tam:
objętość dodatku pozostała w zbiorniku - 610 MI
Poziom minimum dodatku osiągnięty - NIE
całkowita masa dodatku zgromadzona w FAP - 40 g
pojemność zbiornika dodatku do paliwa - 1350 MI
przebieg od czasu ostatniej wymiany fitra cząstek stałych - 100000 Km
średnia odległość miedzy 10 ostatnimi regeneracjami - 324 Km
stopień zanieczyszczenia FAP sadzą - 72 %
przebieg pozostały przed wymianą FAP - 70704 Km
stopień zatkania dla wykonania regeneracji (w krótkim okresie czasu) - 0 %
topień zatkania dla wykonania regeneracji (w długim okresie czasu) - 25 %

W tym czasie przejechałem ok 12000 km ruch mieszany - odcinki 25~30 km (4km miasto reszta trasy expresówka z prędkościami 110~120 km/h). Ostatnio wyskoczył mi komunikat, że kończy się dodatek do paliwa "Additive level to low" (jakoś tak). Uzupełniłem, według serwisu weszło 3l (po uprzednim zlaniu resztek ze zbiornika i zalaniu do pełna). Otrzymałem znowu wydruk jak poprzednio:

objętość dodatku pozostała w zbiorniku - 1350 MI
Poziom minimum dodatku osiągnięty - NIE
całkowita masa dodatku zgromadzona w FAP - 43 g
pojemność zbiornika dodatku do paliwa - 1350 MI
przebieg od czasu ostatniej wymiany fitra cząstek stałych - 100000 Km
średnia odległość miedzy 10 ostatnimi regeneracjami - 283 Km
stopień zanieczyszczenia FAP sadzą - 77 %
przebieg pozostały przed wymianą FAP - 58369 Km
stopień zatkania dla wykonania regeneracji (w krótkim okresie czasu) - 0 %
topień zatkania dla wykonania regeneracji (w długim okresie czasu) - 45 %

Pytania jakie mnie nurtują to:
1. Dlaczego tak szybko skończył się dodatek eolys skoro było go 610 Ml a cały zbiornik to 1350 Ml - skoro te 3l powinny wystarczyć na ok 130 tyś km to 610 Ml na ok 58 tyś ? A może zbiornik ma pojemność tylko 1l, ale na taki mały nie wygląda. Dodam, że tankuję do pełna jak zapali się kontrolka (rezerwa).
2. Czym są spowodowane tak krótkie okresy wypalania FAP skoro masa dodatku w FAP to tylko 43g (a pełny to ok 180~200g)? Styl jazdy? - jak pisałem odcinki 25~30 km + ostatni miesiąc 2x 450 km. A może lejące wtryski, aczkolwiek średnie spalanie z ostanich 10 tyś km to 5,8l - czy można je sprawdzić bez wyciągania z silnika?. Jeżeli styl jazdy to jak prawidłowo jeździć żeby go tak szybko nie zapychać?
3. Może źle czytam te wydruki i istotniejszy jest stopień zanieczyszczenia Fap sadzą a nie ilość dodatku zgomadzona w filtrze? Wyjaśnijcie mi jak możecie.
4. A może jednak zbliża się już czas na wyczyszczenie FAP'a - ktoś wpisał wymianę FAP bez jego wymiany/wyczyszczenia?

dejnekomirek - 2 Listopad 2022, 20:40

Podaj lepiej stan licznika i wartosc cisnienia roznicowego. Podejzewam, ze ktos ingerowal w stany licznikow - sam wiesz, ze mozna to robic bezproblemowo majac Lexie, albo Diagbox. Sladu nie ma , a odczyty sa dziwne , tylko to i nic innego. W zaleznosci od rodzaju dodatku (sa trzy rodzaje w Citroenach) zmienia sie tez ilosc dodatku i km , ktore mozna przejechac na nim. Zmienia sie tez ilosc km, po ktorych filtr nasyci sie resztkami dodatku i potrzebna bedzie wymiana, albo plukanie. Wypalanie co srednio 300 km swiadczy o prawie zapchanym filtrze ( dalbym okolo 80 % zapelnienia), co swiadczy o tym, ze ten filtr ma przejechane okolo 150 - 180 tys.km. , co wymaga ingerencji w filtr. Te dane, ktore zapisane sa w sterowniku przecza temu, a wiec ktos musial modyfikowac stan zapisanych licznikow. Problemem jest brak sladow, to mozna tylko domniemywac po zachowaniu filtra.
Odnosnie stanu ilosci dodatku : nic nie mierzy ilosci dodatku w zbiorniku. Robi to tylko sterownik szacunkowo w oparciu o zuzyte paliwo. W starych systemach byl czujnik poziomu minimalnego w zbiorniku, ale zostal usuniety, bo byl bardzo felerny i wymieniac trzeba bylo razem ze zbiornikiem.
Generalnie , jesli dodatek jest obecny w paliwie, filtr pracuje naprawde dobrze. Ilosc sadzy zostaje pod kontrola redukowana przez wypalanie i wszystko dziala dobrze. Problemem jest natomiast osadzajacy sie dodatek (jego resztki) w filtrze, bo wypelniaja one rurki filtra i zmniejszaja przez to ilosc miejsca na sadze, co powoduje czestsze wypalania, az dochodzi do sytuacji, gdy wypalania startuja po kazdym wzroscie temp. silnika powyzej 60°C , praktycznie silnik pracuje caly czas w trybie wypalania. Wzrasta mocno zuzycie paliwa i rozrzedza sie olej w silniku.

goomish - 2 Listopad 2022, 21:38

Niestety nie ma mnie kto poratować interfejsem, żeby sprawdzić różnice ciśnień na FAP'ie - właśnie szukam jaki zakupić- (stad uzupełnienie dodatku wykonałem w serwisie gdzie dolano eolys extend). Obecny przebieg to 201 tyś - ten przy zakupie dało się zweryfikować z wpisami z przeglądów na rządowej francuskiej stronie więc przynajmniej tu wielkiej niewiadomej nie ma.
dejnekomirek - 2 Listopad 2022, 22:42

Prrzy takim przebiegu masz prawie pelne nasycenie filtra dodatkiem ( 160 - 180g ) i sadzac po srednim przebiegu miedzy wypaleniami wskazane jest plukanie filtra, albo jego wymiana na nowy. Te wszystkie dane zapisane w sterowniku to aktualnie bajka, no moze po za stanem zbiornika dodatku, o ile serwis naprawde napelnil zbiornik. Zrob mycie , wymiane filtra w sterowniku i zerowanie licznikow. Od tego momentu dane beda prawidlowe.
Jeszcze troche mozesz pojezdzic, ale nie przesadzaj, bo szkoda silnika , a i mozna filtr calkiem zapchac, a wtedy zadne plukanie nie pomoze i bedzie konieczna wymiana filtra na nowy.

goomish - 3 Listopad 2022, 22:09

Muszę znaleźć odrobinę czasu i zajrzeć od spodu jak wyciągnąć FAP z cytrynki. Jest szansa, że wcześniej będę miał możliwość podpięcia lexi to zobaczę jakie parametry ma filtr na biegu jałowym i pod obciążeniem. Wtedy sytuacja powinna być bardziej klarowna.
goomish - 6 Listopad 2022, 16:22

W jakich warunkach (bieg, prędkość i obroty) dokonać pomiaru ciśnienia różnicowego na FAP'ie? Na jałowym waha się 0~1 mbar.
dejnekomirek - 6 Listopad 2022, 16:48

Z tego wyniku wynika, ze z FAPem wszystko u Ciebie w porzadku, wypalania dzialaja. W zaleznosci od stopnia nasycenia dodatkiem , ktory jest w funkcji z czestoscia wypalen, wypada podjac decyzje o dalszym dzialaniu. Idealnie czysty FAP ma wypalania srednio co 800 do 1000 km. Pelno nasycony moze wypalac sie co 100 , a nawet czasami ciagle. Zmienic ten stan moze tylko wymiana albo plukanie woda. To od Ciebie zalezy decyzja. Czeste wypalanie podnosi zuzycie paliwa i rozciencza olej w silniku dieslem, co nie jest zdrowe dla smarowania silnika.
Cisnienie roznicowe sprawdzamy na wolnych , najlepiej na cieplym silniku. To od jego wartosci zalezy moment wlaczenia wypalania. Czyli generalnie : cisnienie roznicowe i srednia odleglosc miedzy wypalaniami to najwazniejsze parametry eksploatacji i diagnostyki filtra. Reszta danych jest zawsze dyskusyjna i nie oddajaca stanu faktycznego, bo w prosty sposob mozna w te dane ingerowac. Dlatego warto po ingerencji w filtr (jego plukaniu) uzupelnic stan dodatku do pelna i wykasowac liczniki , wlacznie z wymiana filtra na nowy. No i nie dopuszczac nikogo do bawienia sie Lexia w ukladzie filtra.
To Twoje 320km miedzy wypaleniami swiadczy o duzo wiekszej ilosci dodatku niz 43g . Wg mnie jest to okolo 160- 180g i warto powoli przymierzyc sie do plukania.

goomish - 6 Listopad 2022, 17:52

Ok. Taki mam plan. Ponieważ nie mam warunków do samodzielnego wyciągnięcia i umycia filtra umówię się na wyciągnięcie i przekazanie go do mycia w firmie, która robi to na maszynie do tego przeznaczonej.
dejnekomirek - 6 Listopad 2022, 18:24

To jest troche niebezpieczny plan. Objasniam: maszyna wytwarza dosc mocny strumien wody i przy zapchanym filtrze (stawiajacym duzy opor) caly wklad filtra moze sie przemieszczac w obudowie, co moze prowadzic do jego uszkodzenia. Filtry suche maja inna konstrukcje , tam wklad umocowany jest na stale. U mnie w firmie najpierw pluczemy woda bez cisnienia i w momencie, kiedy woda przeplywa swobodnie przez filtr umieszczamy filtr w maszynie. Dopiero wtedy przepuszczamy wode ze zwiekszonym cisnieniem. Jesli ci fachowcy moga zmieniac programowo cisnienie wody przeplywajacej przez filtr, niech zaczynaja od najnizszego cisnienia. Pare razy , na poczatku naszej dzialalnosci udalo nam sie zniszczyc mokre filtry przy ich plukaniu. No i do mokrych nie potrzeba zadnej chemii, wystarczy tylko czysta woda.
Napisalem to tylko jako ostrzezenie . Do wiedzy dochodzi sie czesto praktyka, a tu wiedzy nigdy zbyt duzo. Powodzenia

goomish - 25 Listopad 2022, 17:35

Sprawdziłem jeszcze raz różnice ciśnień na FAP'ie i tak:
bieg jałowy: 2 mbar
2500 obr/min: 19 mbar
podczas jazdy na 3-ce i gaz w podłogę: 70 mbar
Z tego co już zdążyłem przeczytać to jest raczej dobrze. Rozmawiałem z człowiekiem który zajmuje się czyszczeniem FAP i jak podałem mu te wartości to stwierdził, że on nie widzi potrzeby jego mycia (podobno ciśnienia jak przy prawie czystym filtrze), ale jak bardzo chcę to może to zrobić.
Czy można zresetować liczniki ostatnich wypalań i zobaczyć jak będzie teraz odbywało się wypalanie? Czy moment wypalania zależy tylko od różnicy ciśnień na filtrze, czy też ma na nie wpływ np. przebieg od ostatniej wymiany filtra?

dejnekomirek - 25 Listopad 2022, 20:07

To co piszesz to prawda, tyle, ze znajomy nie bierze pod uwage zapelnienia filtra dodatkiem. To czestosc wypalan swiadczy o pojemnosci filtra zmniejszanej osadzajacym sie dodatkiem, czy raczej jego pozostalosci. To , ze cisnienie jest niskie swiadczy tylko o tym, ze wypalanie dziala skutecznie i ze system pracuje poprawnie. Problem w tym, ze to cisnienie szybko narasta z przybywaniem kilometrow i nastepne wypalanie nastapi po 300km, co jest wartoscia troche zbyt mala. Normalnie powinno nastepowac po 800 do 1000 km w zaleznosci od sposobu jazdy i stanu silnika. Rowniez systemu paliwowego. Liczniki nie maja zadnego wplywu na zachodzenie procesu wypalania, to tylko jest informacja i bardzo latwo ja zmienic, niezaleznie od stanu filtra. Moment wypalania zalezy tylko od wartosci cisnienia roznicowego i od temp. silnika (startuje od 60°C). A czestosc tego wypalania swiadczy tylko o jego pojemnosci, zmniejszanej przez popiol z oleju i dodatku.
Dokladnie juz to wszystko nascie razy pisalem na tym forum, Tobie rowniez. Mozesz jeszcze troche pojezdzic, ale mysl o plukaniu, bo wartosc 300 km szybko moze zejsc do 100, czy tez jeszcze mniej i przez diesla w oleju zniszczysz silnik. Sa marki, ktore wrecz wymagaja wymiane oleju po wypalaniu wymuszonym, to pomysl sobie, co dzieje sie z olejem , jesli wypalanie startuje co pare km. Reszta nalezy do Ciebie.

safran65 - 25 Listopad 2022, 21:36

dejnekomirek
Zdeceydowanie za daleko się przeprowadziłeś :-)
Często czytam Twoje uwagi-konkretne wytlumaczenia problemów z Cytrynkami. Pomimo tego, że nie dotyczą mojego modelu, ani moich usterek. :->

dejnekomirek - 26 Listopad 2022, 11:27

szafka napisał/a:
Zdeceydowanie za daleko się przeprowadziłeś


Urodzielem sie blisko Ciebie. Pochodze ze Slupska. Zycie wygonilo mnie z Polski, chociaz tak naprawde lubie podrozowac. Bylem juz w Niemczech, Norwegii i znowu w Niemczech. Zastanawiam sie nad powrotem do Polski. Dzieki za uznanie. To bardzo mile, szczegolnie w terazniejszych czasach. Pozdrawiam

safran65 - 27 Listopad 2022, 13:10

Czyli powtót do miejsca zamieszkania jeszcze jest mozliwy. Pakuj swój "mobilny" warsztat i wracaj, oczywiście nie zapomnij o bagażu. Bagażu doświadczeń :-P
goomish - 15 Styczeń 2023, 19:09

Witam
Filtr umyty. Możecie mnie wspomóc informacją jak Lexia dokonać wymiany filtra w sterowniku i zerowania liczników?
dodatkowe pytanie to czy przy przebiegu 200tyś trzeba czyścić dolot i EGR, ewentualnie dodać UNIK+ do paliwa i przeczyścić układ wtryskowy?
Pozdrawiam

dejnekomirek - 15 Styczeń 2023, 21:39

Wchodzisz w opcje naprawy i szukasz pozycji : wymiana filtra na nowy. Dolewasz dodatek do pelna i wpisujesz napelnienie dodatku. To wszystko, liczniki same sie wyzeruja . Czy warto czyscic? Mysle, ze warto chociaz zajrzec, aby nie byc zdziwionym slaba moca silnka z powodu zapchanych kanalow dolotowych. Jesli jezdzisz w miare dynamicznie i dlugie trasy , czystosc powinna byc zadowalajaca. Tragedia jest , gdy jezdzimy na krotkich odcinkach bardzo ekonomicznie.
Jak to wyczyscic? Przyznam sie, ze sam nie wiem. Wiaze sie to z duza rozbiorka ukladu dolotowego i EGRa. Ostroznie z czyszczeniem kanalow wlotowych w glowicy, bo znam przypadki zablokowania zaworu w pozycji otwartej przez nagar, a to jest bardzo niebezpieczne dla silnika. Moze skonczyc sie pogietymi zaworami i koniecznoscia zdjecia glowicy. Mysle, ze czszczenie powinnismy robic na zamknietych zaworach w cylindrze i uzyc czegos do wydmuchania, albo zassania resztek nagaru (szczegolnie tych grubych ) z kanalow dolotowych.
Moze bezpieczniej bedzie to zostawic i ewentualnie zastosowac przy wiekszych robotach ( nie zycze) przy silniku, np. wymianie uszczelki pod glowica. Czasami bezpieczniej jest nie grzebac zbyt duzo. Znam przypadek wymiany silnika po grzebaniu w kolektorze dolotowym. Okazalo sie , ze kanaly byly wypelnione do pelna nagarem i tloki niezle poniszczyly zawory i glowice z tlokami. Przemysl swoje dzialania. Powodzenia.

goomish - 16 Styczeń 2023, 20:01

Dzięki za info.
Jak robię odcinki praca/dom (25~30km) to w mieście zmieniam biegi przy ok 2500 obr/min (nie wiem czy właściwie). Jak mam trasę to przelotowo tak między 110~130 km/h - momentami na autostradzie i troszkę więcej :) .
Nie wiem jaki jest stan - jak jeździł poprzedni właściciel dlatego postaram się ściągnąć przepustnicę i zajrzeć do wlotu kolektora (tyle można zrobić bez większej ingerencji). W zależności od tego co uda mi się zobaczyć będę myślał dalej.

goomish - 12 Marzec 2023, 11:48

Witam
Jak pisałem wcześniej filtr umyty. Od tamtego momentu przejechane 3,5tyś km i coś jest nie tak. Przed myciem wiedziałem kiedy filtr się wypala (zainstalowana dioda) teraz dioda mi się nie zapala (ze 3 razy bezpośrednio po umyciu) ale do wypalań dochodzi. Niestety średnia z ostatnich 10-ciu to 425 km - w trakcie trasy przelotowej 2x470km wypalanie co ok 480km - trasa zrobiona tydzień po umyciu. Co gorsza wrosło spalanie: wcześniej średnia z dystrybutora 5,8l teraz 6,8l (te same trasy i ten sam styl jazdy - raczej spokojny). Wczoraj przejechałem się z podpiętym interfejsem. W diagbox mam wykresy (linia wydechu, układ paliwowy, turbina) ale nie umiem ich wyeksportować (oczywiście poza zrzutem ekranu). Podaję tylko co z nich spisałem i jak jechałem:
rozpędzanie na 3-ce i but w podłogę:
masa sadzy 3,07g
na jałowym 3mbar
obr/min ______ różnica ciśnień [mbar]
1660 _________ 31 - start buta w podłogę
2556 _________ 135
3543 _________ 199

Zastanawia mnie dlaczego:
- wzrosło aż tak spalanie - układ paliwowy?
- mam takie krótkie przebiegi między wypaleniami - źle umyty FAP?
- nie potrzebuje włączać odbiorników żeby zwiększyć obciążenie silnika podczas wypalania?

dejnekomirek - 12 Marzec 2023, 14:19

Cos jest nie tak z tym opisem. Nic nie pisales , jak poszlo plukanie? Ile czasu przelewales wode i jakie bylo cisnienie roznicowe na wolnych obrotach po wysuszeniu filtra. Na niepracujacym silniku czujnik powinien pokazywac 0 mBar, na wolnych obrotach 0 - 2 mBar i wzrastac po wzroscie obrotow. Jesli wypalanie nie startuje samoczynnie , musi byc tego powod. Sprawdz, czy wszystkie parametry, temp. i wartosci sa prawidlowe. Mozliwe, ze w tym silniku uszkodzenie swiecy zarowej moze blokowac wypalanie (nigdy nie mialem diesla w tym modelu, w starszych C5 nie mialo to zadnego znaczenia. Sprawdz tez stan wezykow do czujnika roznicowego (lubia sie przepalac), bo od tego czujnika zalezy start wypalania. Jesli plukales krocej niz 4 godziny filtr moze nadal byc zapchany dodatkiem i stad te 400 km, co swiadczy o czesciowym wyplukaniu. Przy idealnie czystym filtrze i dobrym stanie silnika wypalanie czesto wypada co 1000 km. Dlaczego wzroslo zuzycie paliwa? Moze ma na to wplyw pora roku? A moze polubiles ostrzejsza jazde? A moze wtryski troche podupadly na zdrowiu? Ciezko o tym cos powiedziec bez doglebnej diagnostyki.
To co podales w opisie czujnika cisnienia nie ma sensu. Sprawdza sie na wolnych obrotach i najlepiej krotko po wypalaniu, gdy w filtrze nie ma jeszcze sadzy. Na zgaszonym silniku , aby upewnic sie, ze czujnik prawidlowo pokazuje cisnienie. Sterownik wlacza wypalanie w oparciu o wskazania czujnika cisnienia roznicowego, ale ciezko opisac jak przebiega ta funkcja zmiany cisnienia na sam poczatek wypalania. Generalnie w Citroenach przy wypalaniu BSI wlacza grzanie tylnej szyby i lusterek, czasami tez wentylator chlodnicy, ale moga byc jakies zmiany programowe. To tak zwana kreatywna technologia i nie zawsze logiczna z naszym wyobrazeniem.

goomish - 12 Marzec 2023, 16:55

Ze względu na brak możliwości technicznych (brak miejsca na samodzielne czyszczenie) oddałem auto do firmy, która takie usługi wykonuje (z opinii najlepsza w okolicy).
Wczoraj zczytane parametry:
- przebieg od ostatniego wypalania 302km
- na wolnych obrotach różnicę ciśnień mam 0-2mbar na wyłączonym 0.
Wersja softu w samochodzie nie umożliwia odczytu korekt wtryskiwaczy, a jedynie czas wtrysku. I na wolnych mam:
cyl. 1 od 1,13 do 1,15
cyl. 2 od 1,1 do 1,13
cyl. 3 od 1,04 do 1,06
cyl. 4 od 1,13 do 1,16
Samo wypalanie odbywa się tylko już nie włącza mi ogrzewania lusterek. Nie wiem kiedy następuje i czy go nie przerywam.
Stylu jazdy nie zmieniłem zawsze było bardzo powtarzalnie 5,7~5,8l (te same trasy do i z pracy). Teraz choćbym nie wiem jak się starał to jest 1litr więcej.

dejnekomirek - 12 Marzec 2023, 17:51

Wszystko wyglada dobrze. Wg mnie filtr nie zostal dobrze wyplukany i to jest powod czestego wypalania. Dalej brakuje przestrzeni dla sadzy, bo dalej sa popioly i resztki dodatku. Problem polega na potraktowaniu filtra, jako suchy. Mokre wymagaja cierpliwosci i dosc dlugo trwa ich oczyszczenie. Dodatek jest jak cegla i powoli daje sie wyplukac. Czyszczenie na maszynie trwa okolo 1.5 godziny i jest to stanowczo zbyt krotko. Robilem to juz pare razy na maszynie i potem i tak czekalo mnie plukanie woda i to czesto duzo godzin. Nawet te cztery godziny to moim zdaniem zbyt krotki czas. Zostawialem na myjni cala noc i rano ciagle jeszcze pojawialy sie czastki dodatku. To jest juz chyba jasne, natomiast podwyzszenia spalania nie jestem w stanie wyjasnic. Moze w miedzyczasie wymieniales rozrzad? Wtryski nie sa nowe, ale chyba tragedii nie ma. Moim zdaniem niedlugo filtr wroci do poprzedniego stanu, bo nie zostal dobrze wyplukany. W filtrach siedze juz 5 lat. W firmie mamy maszyne do plukania , tyle, ze do suchych. Mokre pluczemy woda , po za maszyna.
P.S. Jestes pewien, ze dioda dziala? Powinna swiecic sie po wlaczeniu ogrzewania tylnej szyby.

goomish - 12 Marzec 2023, 18:31

Rozrząd wymieniany rok temu. Dioda działa - jak włączę ogrzewanie lusterek to świeci. Jak zrobi się ciepło postaram się znaleźć czas i miejsce (nie wiem jeszcze jak ale jest trochę czasu żeby coś wymyślić) żeby wypłukać fap z węża.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group