Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

C5 - Luzy w przednim zawieszeniu wahacz dolny goleń

pmalachowski - 11 Kwiecień 2014, 17:24
Temat postu: Luzy w przednim zawieszeniu wahacz dolny goleń
Witam
Posiadam Cytrynkę C5 2009 sedan. Na przeglądzie stwierdzono luzy na sworzniu pomiędzy wahaczem dolnym a golenia. W ASO mówią że tuleja jest zintegrowana z golenia i nie można jej kupić jako część zamienną. Znalazłem w necie kit z tuleją. Czy ktoś wie gdzie można to naprawić w okolicy Warszawy lub Torunia. W załączeniu schemat zawieszenia. Problem z połączeniem śrubą nr 20 . Pozdrawiam

wojtekadam - 11 Kwiecień 2014, 21:12

Kolego ,serwis ma rację ,nie kombinuj z zestawami naprawczymi . Nic to nie da ,po wymianie tulei ,w/w tuleja będzie wypadała z gniazda . Ale jak znam życie i tak wydasz kase na wymiane ,która nie przyniesie efektu . Pozdrawiam
pmalachowski - 11 Kwiecień 2014, 21:44

Dzięki za szybką odpowiedź. :-) Czeka mnie wiec spory wydatek bo mam do wymiany dwie tuleje. Goleń to koszt 1200,- w ASO + montaż. Wspaniała konstrukcja aby naprawić tuleje o wartości kilkudziesięciu złotych trzeba wydać kilka tysięcy. Bomba! :shock: Pozdrawiam
Makama - 11 Kwiecień 2014, 22:12

http://allegro.pl/tuleja-...4075163906.html
Ogarnięty mechanik wymieni Ci to bez wyciągania goleni z auta.
Jakbyś chciał wybrać się na wycieczkę do Gdyni - służę pomocą ;)
Rozwiązanie sprawdzone, "najstarszy" wóz zrobił ~40 tysięcy od wymiany i jest spokój
wojtekadam napisał/a:
tuleja będzie wypadała z gniazda

Nie będzie, jeśli wymieni to ktoś z głową a nie z d...ą ;)
Tam je amelinum, tego się nie tłucze młotem :D

pmalachowski - 11 Kwiecień 2014, 22:27

Dzięki za info, że istnieją inne sposoby załatwienia tematu. :-)
Przy tej cenie tulei można raz do roku je wymieniać :-) .
Makama czy w soboty jest możliwa akcja z tulejami?
A może ktoś zna równie dobrego magika gdzieś bliżej? Pozdrawiam

Makama - 11 Kwiecień 2014, 22:34

pmalachowski napisał/a:
Makama czy w soboty jest możliwa akcja z tulejami?

Jest, nie ma problemu. Nawet kawa i ciastka się znajdą ;)

pmalachowski - 11 Kwiecień 2014, 22:49

Makama
Oferta jest interesująca i jak zorganizuję klocki to się odezwę. Do póki tego nie zrobię to nie będzie pieczątki w dowodzie :-| ,

ktosiek68 - 12 Kwiecień 2014, 21:28

Citroen jak wszyscy na świecie kombinują jak nas użytkowników wydymać - coś co było niezawodne przez lata zamienia się na trudno naprawialne lub wcale. Renault Laguna, Scenic, Mercedes w 124 ........ O Passacie i jego sworzniach we wzrotnicach nie wspomnę.
Jedno jest pewne - nigdy nie dotknę X 7.

wojtekadam - 13 Kwiecień 2014, 00:08

Dalej będę się upierał przy swoim zdaniu ,że operacja jest ryzykowna (wiem to z doświadczenia) ."Goleń" jest aluminiowa ,a tuleja metalowo-gumowa , nastepuje miedzy nimi korozja między materiałowa ,która powoduje powiększenie średnicy gniazda tulei podczas wyprasowywania . Chcesz ryzykuj ,ja to przerobiłem wielokrotnie. Kończyło się zawsze wizytą w ASO i zakupem nowej "goleni" . Zresztą ,PSA nie dopuszcza nawet myśli o wymianie tulei ,ze wzgledu na zastosowanie materiału do produkcji "goleni" . Pomysł z wymienną tuleją ,jest pomysłem polskim. Życzę powodzenia w dokonaniu słusznego wyboru. Pozdrawiam .
pmalachowski - 13 Kwiecień 2014, 08:54

Wymiana tulei kusi ze względów na koszty. Zrobiona prawidłowo powinna załatwić temat. Rozwiązanie z wymianą "goleni" jest na pewno zgodne z technologią PSA, ale pociąga za sobą duże koszty. Jest to typowe obecnie postępowanie producentów. Projektujemy tak aby wymiana byle pierdoły wymagało demontażu pół samochodu i było uzasadnieniem horrendalnych ceny w ASO. Kiedyś wszyscy wiedzieli że tuleje się zużywają i trzeba je wymieniać często i szybko. Dzisiaj ważne jest łupienie klienta.
Pozdrawiam

Makama - 13 Kwiecień 2014, 09:48

wojtekadam napisał/a:
korozja między materiałowa

Nie ma czegoś takiego, jest korozja elektrochemiczna, która faktycznie ma tu miejsce.
wojtekadam napisał/a:
gniazda tulei podczas wyprasowywania

Właśnie dlatego jej się nie wyprasowuje.
Citroen to nie pierwszy producent który stosuje stop aluminium w podzespołach zawieszenia, a Polska nie jest jedynym krajem w którym dokonuje się wymiany elementów stalowo gumowych w w/w podzespołach.
Ja pierwszy raz taką naprawę widziałem w Szwecji, a od tamtejszego mechanika dowiedziałem się że to patent powszechnie stosowany w Niemczech....
BTW - Jedna z firm (nie pamiętam nazwy, dostałem newsletter od nich) planuje zrobienie polibusza,co permanentnie roziwązałoby problem tej tulejki.

EDIT
Pogrzebałem w skrzynce - znalazłem, już są dostępne
http://poliuretany.olkusz...niego-1szt.html
Wciska się to palcami, jako lubrykant można użyć płynu do mycia naczyń.
spokój na lata.

ROBSON1976 - 13 Kwiecień 2014, 21:06

Makama, pmalachowski - ja dorabiam PUR, potrzebuje tylko wymiary bądź starą tulejke.
Makama - 13 Kwiecień 2014, 21:09

ROBSON1976 napisał/a:
Makama, pmalachowski - ja dorabiam PUR, potrzebuje tylko wymiary bądź starą tulejke.

I dopiero teraz robisz comeout :D ?
@pmalachowski, Ty sie nie oglądaj tylko zamawiaj tulejki u kolegi. Wymienisz teraz i zapomnisz o temacie :)
Robson, a poduszka silnika też byłbyś w stanie dorobić?

ROBSON1976 - 13 Kwiecień 2014, 21:22

Makama - dorabie wszystko co opłaca się klientowi i mi :-D . Poduszka o ile nie jest olejowa to tak.
banan - 14 Kwiecień 2014, 00:11

Makama napisał/a:
http://poliuretany.olkusz...niego-1szt.html

spokój na lata.


raczej na jedno lato, moze dwa. rzeczywistosc niestety nie wyglada tak rozowo jak to obiecuja producenci. po pewnym czasie z otworow w ktorym pracuja tulejki robia sie "jajka" i zawieszenie znowu zaczyna byc bardzo luzne.

kiedys, dawno temu.... za siedmioma gorami i siedmioma lasami :D mialem dostep do tokarki (z bardzo kumatym tokarzem) i do tego typu materialow. po przerobieniu zawieszenia na poliuretany bardzo szybko wrocilem do normalnych, gumowych tuleji. auto rzeczywiscie jest bardziej sztywne i lepiej sie prowadzi. ale stasznie przenosi wszelkie drgania. poprostu guma w zawieszeniu jest rowniez elementem tlumiacym, resorujacym, etc.
czyli krotko, moim zdaniem: sportowe auta, wyczynowe i podrasowane do zabawy na drodze dla znudzonego malolata- plastiki. natomiast do normalnego posladkowozu, do codziennego uzytku, tylko guma.

ROBSON1976 - 14 Kwiecień 2014, 15:14

banan - w jednym masz rację że rzeczywistość nie jest taka różowa tylko powiedz jak długo trzeba jeździć z luzami żeby z otworów zrobiły się jajka? ( poprostu zaniedbanie). Po zamontowaniu PUR samochód jest sztywniejszy przez co prowadzenie staje się pewniejsze. Ja w swojej c5 mam zrobione tylko wachacze na PUR, stabilizator zostawiłem na gumach. Wachacze na gumach po prostu nie trzymają i kropka.
Ja nikogo nie będę przekonywał do PUR to jest indywidualna sprawa każdego.
Wracając do tematu kolegi pmalachowski jeżeli element gumowy nie wytrzymuje to jak najbardziej można zastosować PUR. Swoją drogą sprawdź jeszcze nr 14 ( ze schematu) to on jest najsłabszym punktem tego zawieszenia.

kismo - 17 Sierpień 2016, 08:11

Witam forumowiczów
Nie chce dublować postu wiec zapytam
na wizycie przed zakupem ziomy z serwisu zauważyli że tuleja "golenia" tak to nazwali jest luźna. Chciałbym to zrobić ale fakt ASO jest drogie a tuleja nie. Czy możecie powiedzieć jaką dokładnie musiałbym tuleje kupić ...mechanika mam kumatego więc chyba zrobi.
Czy miałbym na coś jeszcze zwrócić uwagę przy montażu ?

z góry dzięki

__Robert__ - 26 Listopad 2016, 15:40

kismo napisał/a:
Witam forumowiczów
Nie chce dublować postu wiec zapytam
na wizycie przed zakupem ziomy z serwisu zauważyli że tuleja "golenia" tak to nazwali jest luźna. Chciałbym to zrobić ale fakt ASO jest drogie a tuleja nie. Czy możecie powiedzieć jaką dokładnie musiałbym tuleje kupić ...mechanika mam kumatego więc chyba zrobi.
Czy miałbym na coś jeszcze zwrócić uwagę przy montażu ?

z góry dzięki



Podbijam temat

pawlus17 - 22 Czerwiec 2017, 22:17

Witam Was Wszystkich po dłuuugiej przerwie..... Co do tej tuleji w ktorą wchodzi śróba nr 20 to ją wymieniałem w zeszłym roku.... idealne dojście jak sie postawi dane koło nad kanałem ale i bez też wykonalne... ja skonstruowałem ściagacz / wciągacz do tej tuleji.. kawałek pasujacej rurki ... dość gruba podkładka i kawałek pręta gwintowanego okolo 10 mm ... po mału bez nerwów wyprasowałem starą a potem nowa delikatnie - zwracajac uwage na to zeby prosto szła wcisnołem nowa... do dzis jest ok.... w tym roku puka droga strona i tuleje w wahaczach wiec czeka mnie wiecej zabawy :)

Pozdrawiam Paweł . :-D

Sm0kus - 24 Czerwiec 2017, 23:04

A gdyby golen rozwiercic odpowiednio, wprasowac w odpowiedni sposob tuleje z brazu i dopiero w nia wprasowywac nowy element met-gum? Rozwiazanie na cale zycie, jak sie to zrobi madrze. Technologii jaka mam na mysli nie bede opisywal tutaj, ale z grubsza uwazam ze da sie to zrobic tylko trzeba odpowiednio wymyslic tulejke z brazu zeby nie miala mozliwosci "wypasc" z goleni po skreceniu ;))
jarulis - 13 Sierpień 2019, 12:29

Ktoś używał i ma doświadczenia z tymi: https://poliuretany.olkusz.pl/pl/p/Tylne-tuleje-wahaczy-przednich-dolnych-CITROEN-PEUGEOT-2szt./23110667
tulejami?

marc07 - 8 Lipiec 2022, 15:08

Cytat:
Właśnie dlatego jej się nie wyprasowuje.
Citroen to nie pierwszy producent który stosuje stop aluminium w podzespołach zawieszenia, a Polska nie jest jedynym krajem w którym dokonuje się wymiany elementów stalowo gumowych w w/w podzespołach.
Ja pierwszy raz taką naprawę widziałem w Szwecji, a od tamtejszego mechanika dowiedziałem się że to patent powszechnie stosowany w Niemczech....
BTW - Jedna z firm (nie pamiętam nazwy, dostałem newsletter od nich) planuje zrobienie polibusza,co permanentnie roziwązałoby problem tej tulejki.


A możesz kolego ze szczegółami opisać jak te tuleje należy wymienić aby było dobrze i pracowało długo?

Czy ktoś ma może PDFa z rysunkiem zawieszenia przód i tył + wykaz części. Sam rys złożeniowy jest osiągalny ale brak wykazu części z numerami.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group