Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

Ogólnie - Rozrzad 2.2 hdi 136

roman40 - 4 Wrzesień 2014, 06:55
Temat postu: Rozrzad 2.2 hdi 136
Witam ,szukam wiadomosci na temat punktow ustawienia rozrzadu jak w temacie ,a zwlaszcza lancucha walkow rozrzadu.Za pomoc bede wdzieczny
wojtis1990 - 4 Wrzesień 2014, 07:19

W instrukcji warsztatowej nie ma ? Było tyle linków na forum.
grigori333 - 4 Wrzesień 2014, 17:55

wojtis1990 napisał/a:
W instrukcji warsztatowej nie ma ?
Jest
wojtis1990 - 4 Wrzesień 2014, 17:58

grigori333 napisał/a:
wojtis1990 napisał/a:
W instrukcji warsztatowej nie ma ?
Jest


Wiem, to takie pytanie retoryczne hhe :lol:

grigori333 - 4 Wrzesień 2014, 20:40

roman40, Więc jak to kiedyś było powiedziane " szukajcie a znajdziecie "
A z resztą, dla leniwych KLIK

roman40 - 6 Wrzesień 2014, 09:34

Pieknie dziekuje za pomoc.Czasem jestem leniuszkiem, ale ogolnie z braku czasu i przepracowania ide krotsza droga :)Prosze wybaczcie.
roman40 - 5 Październik 2014, 19:38
Temat postu: Rozrzad CD.
Witam szanownych kolegow i wracam do tematu rozrzadu.Otoz wyjasnie na wstepie, ze swojego C5 HPI sprzedalem i zakupilem puga 807 2.2 hdi 128 kM silnik 4HW (jednak nie moge rozstac z francuzami :) )Auto zakupilem z zerwanym paskiem rozrzadu i myslalem ze sprawa bedzie prosta i szybka do wykonania,jednak zaczely sie schody:
Po zdemontowaniu glowicy ,szlif zaworow,wymiana uszczelniaczy,wymiana popychaczy,zabralem sie do skladania.Glowica wlozona,nowy lancuch i d-pa.Wedlug istrukcji skladania zgodnie z rysunkami ,lancuch ustawiony na znaki walkow (od wewnacz znak 3 na zebatkach),zgranie z ciemnymi ogniwami lancucha.



Wedlug rysunku ogniwa u gory ,zablokowac kolo pasowe walkow ,blokada 7,jednak u mnie otwor do blokowania w kole wychodzi na godz.11 ,Krece wiec w prawo do zablokowania (otwor na glowicy godz. 4 .)Krzywki na walkach nie synchroniczne,1 cylinder -krzywki dziwnie ulorzone.Jade dalej,wal korbowy blokada 6 ,otwor 7mm,a na kole zamachowym maly kwadrat , po zblokowaniu luz. tlok 1 cylindra GMP.Spinam calosc paskiem i pipa,nie moge obrocic walem ( blokuje o zawory).Demontaz , pare wariantow i nic nie gra nic nie pasuje.Wkoncu zbaranialem i postanowilem ustawic rozrzad bez znakow.Wiec walki ustawiam w GMP ( odbicie lustrzane), tlok 1 cylindra (od skrzyni biegow)GMP.Skladam i silnik nie chce zapalic.Spray- silnik odpala, jednak chodzi tylko na sprayu.Lexia laczy sie z autem jednak nie czyta bledow.Drugi komputer uniwersalny OBD2 -blad P0020 - ZLA SYNCHONIZACJA WALKOW ROZRZADU.
Dalej brak pomyslow......
Sprawdze jeszcze tylko sensor na kole rozrzadu i jesli to nie pomoze to rece juz mi calkiem opadna.
Zastanawia mnie jednak dlaczego lancuch nie pasuje z punktami na walkach.
Wczesniej ktos grzebal bo wiadc ingerencje.Walki maja nr.FMC 6 A i B.Znalazlem jednak do tego modelu walki FMC 5 i 7 --czym one sie rorznia ,moze ktos wie ?
Byc moze ktos juz sam wymienial rozrzad i lancuch wiec prosze kontak w celu porownania doswiadczen lub napotkanych problemow.

dejnekomirek - 5 Październik 2014, 21:21

Roman40 z kad Ty wziales ten rysunek. Wystarczy w Google poszukac i wszystko jasne: Blokade wklada sie na godzine 5 [ nie wiem skad u Ciebie 11?], oczywiscie na walku. Wal blokujemy na dole , przy polosi[pasuje idealnie sruba M8], do walka rowniez. Bardzo istotne jest takie zgranie kola zebatego walka, gdyz czujnik polozenia walka musi miec synhro z walem korbowym, inaczej wtryskuje paliwo, o ile w ogole wtryskuje. Sterownik silnika musi wiedziec na ktory cylinder skierowac wtrysk.
Mozliwe, ze u Ciebie cos nie tak z kolem zebatym, albo moze jest odwrocone -zamontowane odwrotna strona.Wypusty musza byc od strony czujnika. Te znaki na kolach zebatych walkow musza byc :u gory na walku ssacym [12] i ukosnie[pol 11] na walku wydechowym i blokada na 5. Inaczej nie osiagniesz synchronizacji i silnik nie bedzie pracowac. Obejrzyj to dokladnie, gdzies jest blad, albo kolo nieoryginalne. Wszystkie silniki 16 zaworowe tak maja[hdi].

roman40 - 6 Październik 2014, 16:32

Oczywiscie masz racje ,rysunek dalem pogladowo z modelu 4HX,albo cos podobnego.Jak pisalem na glowicy mam otwor do blokowania na godz powiedzmy 5 tak jak piszesz.Napisalem rownierz ze po zlozeniu lancucha na u gory na walku ssacym [12] i ukosnie[pol 11] na walku wydechowym ,wtedy u mnie otwor w KOLE rozrzadu wychodzi na godz.11 ( mniej wiecej).
Jesli chodzi o kolko nie darady go zalozyc odwrotnie, bo inaczej wystawalby poza os paska rozrzadu.Byc moze moje kolko nie jest od tego modelu.
Pomyslalem wlasnie ze wychodzac z zalozenia ze silnik 4HX ma z drugiej strony otwory do blokowania to widocznie walki sie rorznia i ktos zamontowal owe w moim silniku.Pytanie tylko jak to poustawial skoro silnik wczesniej chodzil ( pewie stod te slady po farbie na walkach).Przypuscmy ze tak jest.Wiec w jaki sposob sensor odczytywal wlasciwy punkt zaplonu.

dejnekomirek - 6 Październik 2014, 19:35

Piszesz o otworze w kole, a powinno byc wyciecie na kolek w piescie kola zebatego. To kolo jest przykrecone na trzy sruby do piasty, w ktorej jest wyciecie i to wyciecie musi stac na 5 jak masz ustawione kola lancuchowe prawidlowo. Kolo mozna obracac[przestawiac na tych srubach [sa to "fasolki" do regulacji dokladnej walka] i kolo powinno byc prawidlowo ustawione w stosunku do czujnika polozenia walka. W silniku 4HX jest tak samo jak w Twoim. Cos jest zle zlozone, albo scielo klin na walku ustalajacy piaste kola i piasta przemiescila sie w inne miejsce[pisales o awarii rozrzadu]. Innego wytlumaczenia nie ma. Te silniki maja takie same zasady ustawiania rozrzadu. Sprawdz jeszcze raz to wszystko. Mam rozebrany silnik 4HX i moge sprawdzic, ewentualnie porobic fotki, ale najpierw sprawdz sam.
roman40 - 6 Październik 2014, 20:14

U mnie wychodzi to tak
,JAK lancuch OK, to kolo nie tak, Albo na odwrot


W sobote bede grzebal to sprawdze jeszcze raz i porobie wiecej fotek,dzieki za zaangazowanie.

dejnekomirek - 6 Październik 2014, 21:01

Mam jedno pytanie: na kolach zebatych sa znaczki[kreski] , czy ustawiajac walki , montowales lancuch na te znaczki? Pokrecenie walkami powoduje przestawienie ogniwek i znczki nie pokrywaja sie z oznakowanymi ogniwami. Podobno trzeba pokrecic okolo 40 obrotow, aby znaki pokryly sie. sprawdz polozenie tych znaczkow na kolach. Na walku wydechowym przy blokadzie jak na drugim zdjeciu, znak musi byc na pol11. Jesli jest inaczej to albo scielo klin na walku, albo naprawde ktos podmienil piaste od innego silnika[ciekawe jakiego?]. Jest jeszcze jedno: te kolka zebate sa osadzone na walku na wcisk i podczas awarii rozrzadu czasami przestawiaja sie. Moze to stalo sie w Twoim silniku? Nigdy czegos takiego nie trafilem, ale czytalem gdzies, ze to jest mozliwe. Po awarii trzeba sprawdzic ustawienie kol zebatych na walkach. Jesli okazaloby sie, ze tak tu sie stalo, potrzebujesz wymienic walki na inne. pozdrawiam
roman40 - 6 Październik 2014, 21:17

Tu mam swoj walek.Klin OK.Lancuch byl skladany na te znaczki ( 3 ) ,na dwoch walkach to samo.U mnie pokryly sie chyba po okolo 41 razy.O zebatce tez czytalem i nawet probowalem obkrecic je starym lancuchem i ani drgna. U mnie jak widac na pierwszym zdjeciu jest przesunety o jakies 5 oczek.
dejnekomirek - 6 Październik 2014, 21:31

I chyba tu masz odpowiedz na swoj problem. Ten znak powinien byc ustawiony praktycznie o 180 stopni od wyciecia na blokade. Ewidentnie obrocone kolo zebate. Nie radze przestawiac. Moze i da sie przestawic, ale jak zabezpieczyc przed obroceniem podczas normalnej pracy i czym to grozi? Raczej szukaj innego walka.
roman40 - 7 Październik 2014, 18:31

Walki zamowione i juz jada,a w sobote wymiana.Wlasciwie od poczatku podejrzewalem ten walek,nawet walnelem mu fotke,ale jakos nie chcialem uwierzyc ze moze sie skrecic.Teraz analizujac na spokojnie to chyba mozliwe.Na tym walku polecialo 6 popychaczy,na ssacym zaden,Nic mi nie gralo wiec ustawilem po swojemu i zaczal palic na spraya,blad na kompie P0020 wskazuje na zla synchronizacja rozrzadu,wiec nie chodzi normalnie bo sensor nie wspolpracuje z sensorem na wale korbowym,W internecie nie znalazlem zadnych fotek ze znakami na walkach ani opisu.Nie znalazlem tez odpowiedzi czy rysunki z ustawieniem lancucha sa pogladowe ,czy tez ma wszystko wygladac jak na obrazkach.Ale sie nie martwie bo za to u nas na forum znajdziecie odpowiedz :) .Mysle ze temat warty podsumowania i troche rozszerzenia dla potomnych,A wiec do pracy.
roman40 - 13 Październik 2014, 17:46

Walki przyszly i okazalo sie ze rownierz nie pasuja .Po zsynchronizowaniu znakow na kolach zebatych i walkach,blokada na kole rozrzadu wychdzi na godz.2 .Walki zostaly zdemontowane z takiego samego silnika 4HW 128 KM.Nie mam pojecia ile jeszcze rodzajow walkow wystepuje ,ale byc moze istnieje inny system montowania.Po zatym silnik dalej zapala tylko na sprayu,sensor skontrolowany , ustawiony i na kompie juz bledu nie pokazuje.Do wtryskow nie dochodzi prad i chyba bez podlaczenia z lexia bede szukal po omacku.Kupilem okazyjnie silnik i jak przyjedzie to porownam jeszcze rozrzad.Musze jeszcze raz przejzec wszystko bo byc moze ktos ,cos jeszcze wymontowal ( moze jakis przekaznik ) albo inna rzecz.Wracajac do walkow to sa jednakowe , te same katy krzywek, ten sam uklad,te same naciecia na koncach ,jedyna roznica wynika z oznakowania ma kolach zebatych lancucha ( sa w inny miejscu) Kolo paska rozrzadu te same, wiec pomylki nie ma ani sie nie obrocilo na osi.Wiec szukam dalej.
dejnekomirek - 13 Październik 2014, 19:46

Roman40 zapomnialem sprawdzic w moim zapasowym silniku, jak to jest z tymi walkami. Sadze, ze to niemozliwe, aby byly inne walki. We wszystkich silnikach hdi 16v ustawia sie rozrzad tak samo, przynajmniej nie spotkalem innych. Walki mozliwe, ze sa rowniez takie same, ewentualnie maja inne krzywki. To jest bardzo dziwne. Odnosnie przekrecenia sie kol zebatych: nie bedzie widac zadnych sladow, tylko wlasnie znaki sa poprzestawiane.
Odnosnie odpalania: silnik nie odpali, jak nie pojawi sie w szynie minimum 200 Bar, normalnie jest 300 przy rozruszniku. Kiedys kupilem C5 z niepalacym silnikiem. Potem okazalo sie, ze brakuje pompy paliwa w zbiorniku. Po zalozeniu pompy silnik odpalil bez problemow. Mysle, ze bez Lexii nie bedzie latwo ustalic, gdzie jest problem.

dejnekomirek - 14 Październik 2014, 19:50

Dzisiaj zajrzalem do moich walkow. Jest dokladnie tak, jak w instrukcji. Ustawienie krzywek symetryczne, zaplon na cylindrze od kola zamachowego. jesli u Ciebie jest to inaczej, to tylko obrocenie kola lancuchowego na walku tlumaczy takie ustawienie.
roman40 - 15 Październik 2014, 17:38

Wiec jestes szczesciarz,Ja wczoraj rozebralem silnik ,ktory kupilem i okazalo sie ze jest tak samo jak u mnie.Juz raz ktos wymienial lancuch po zaznaczal' czerwona farba .Po zblokowaniu kola, znaki sie pokryly te pomalowane.Ustawilem na znaki fabryczne i kolo nie pasowalo.Tu w Niemczech racz'ej nie naprawia sie aut na podworku, jak np. ja :) .wiec pomylke wykluczam.Analizujac, przypuscmy ze zebatki sie przesunely po zerwaniu paska to dlaczego pasuja teraz z pomalowanymi elementami?.Kolka sa takie same, wiec sie nie przestawily tak samo. Jedziemy dalej.Uklad krzywek taki sam w moim silniku i zakupionym.Wczesniej poskladalem wszystko bez znakow ,wedlug krzywek i wyglada tak samo jak w zakupionym.Silnik dalej nie chodzi.Podmieniony sensor tez nic nie dal.Umyte wszystkie wtyczki,podmienione wtryski i dalej nic.Teraz czekam na lexie i zobacze co' pokaz'e.
Chetnie bym zobaczyl fotki jak mozesz :) z ustawieniem krz'ywek na 1 cylindrze po zblokowaniu rozrzadu.'

dejnekomirek - 15 Październik 2014, 21:56

Moge to opisac. Otoz krzywki na pierwszym cylindrze od kola zamachowego sa ustawione do siebie tak okolo 2 na wydechu i 10 na ssacym. Inaczej na cylindrze czwartym, a wiec przy rozrzadzie krzywki sa ustawione od siebie, a wiec 8 na wydechu i 4 na ssacym; obie krzywki naciskaja troche na zawory[tak zwane pokrycie fazowe]. I w takim polozeniu blokada wchodzi idealnie . A moze sprobuj ustawic na znaki lancuch, a potem przestawic walki do blokady i sprawdzic jak stoja krzywki. Te znaki na kolach sa praktycznie do montazu lancucha, istotna jest odpowiednia odleglosc miedzy znakami[dlatego sa oznakowane ogniwa w lancuchu]. Po prawidlowym zmontowaniu ukladu lancucha istotne jest zgranie blokad [ walu korbowego i walka wydechowego]. Najpierw ustaw walki na blokade, a potem wal korbowy, aby nie bylo problemu z blokowaniem silnika przez zawory. Dobrze jest wycofac polozenie walu korbowego, aby tloki nie staly w w OT. Przyznam sie , ze Twojego silnika nigdy nie rozbieralem [4HW], ale nie sadze, aby 4HX byl inaczej zbudowany i mial inaczej ustawiany rozrzad. Powodzenia.
roman40 - 16 Październik 2014, 17:34

Wynienialem juz kilkadziesiat rozrzadow i nigdy nie mialem problemow.Nie wiem dlaczego nie pasuja znaki ,ale wiem ze pomylki w ustawieniu nie zrobilem.Ustawilem rozrzad bez znakow i wychodzi ze jest OK.,zalaczam fote.Walki ustawilem na stole bo fajnie sie same ukladaja.Uklad tak jak opisujesz.Potem zalozylem lancuch ( ogniwo na ssacy 12 i wydech na 11) ( odstep 6 ogniw) w takim ukladzie zamontowalem kolo i po wlozeniu do silnika idealnie pasuje blokada 8.5 mm ..Dla ciekawostki dodam,ze naciecia na koncu walkow sa rownolegle do glowicy :) ., co widac idealnie i mozna sobie to skontrolowac wkladajac jakis plaskownik.Kolo zamachowe zablokowane w z lewej strony, obok polosi ( jak w opisie ) 8 mm ( mam orginalny zestaw blokad ),Sensor -przerwa 1,25 mm .Zalozenie paska i napinanie jak w opisie.

Wiec nic innego jak tylko LEXIA pozostaje.Widocznie problem lezy jeszcze gdzie indziej

<a href=http://zapodaj.net/a2af474e1a087.jpg.html>DSCI0339.JPG</a>

<a href=http://zapodaj.net/85aeeb90b5067.jpg.html>DSCI0340.JPG</a>

dejnekomirek - 1 Listopad 2014, 23:23

I co tam z tym problemem? Rozwiazales?
roman40 - 3 Listopad 2014, 17:14

Jeszcze nie .Zamowione walki przyszly ,ale sie okazalo ze sprzedawca zalecial sobie ze mna, bo zapewnial ze walki pochodza z chodzacego silnika.Tym czasem okazalo sie ze sa rowniez zebatki przekrecone i poszly do zwrotu.To na tyle sprzedawcow.Obecnie kupilem nowe walki i czekam az przyjda.Napewno dam znac.Jak narazie udalo mi sie ustawic rozrzad na moich walkach na tyle ze zapala co prawda na spreyu i chodzi na wolnych obr.bardzo spokojnie i rowno.Nie stety jak dodam gazu to zaczyna metalicznie dzwonic.Widocznie nie da sie ustawic dokladniej na tych walkach.Na razie rozebralem glowice z powrotem w celu kontroli i czema na nowe walki.Przynajmniej sie dowiedzialem jak narazie ze komputer i elektronika ok.
grnb - 2 Październik 2015, 18:39

to na co kolega ustawił łańcuch rozrządu to nie są znaki, znaki znajdują się po zewnętrznej stronie zębatek w formie malutkich strzałek (mogą być trochę wytarte, należy się przyjrzeć dokładnie).
robson - 13 Sierpień 2019, 20:47

roman40, Obiecałeś rozwiązanie problemu przedstawić dla potomnych... A tu cisza....
ROBSON1976 - 7 Listopad 2019, 15:44

Przeczytałem ten temat z zaciekawieniem gdyż dopadła mnie przyjemność ustawienia tych wałków po wymianie łańcuszka. Co prawda silnik HN, deczko inny od hx i hw ale do rzeczy. Rutynowo ściągnąłem łańcuch z wałków widząc punkciki.... ale okazało się że tych punkcików jest więcej. Jeden po wewnętrznej, jeden po zewnętrznej i dodatkowo strzałeczka. Na punkty nie zgrywają się zaznaczone ogniwa na łańcuch, wypadają pomiędzy zębatką. Zgrywa się natomiast na strzałki i tak złożyłem. Czy ktoś jest w stanie to zweryfikować.
Dodam że przed chwilą złożyłem całość i nic podczas kręcenia wałem nie blokuje.
Trochę za dużo tych znaków na walkach 🤔

ROBSON1976 - 8 Listopad 2019, 15:00

Strzałeczki to jedyny słuszny wybór😊
ROBSON1976 - 8 Listopad 2019, 15:07

Już nie mogłem edytować
moreno - 13 Listopad 2019, 07:21

A jakiego producenta osprzętu do rozrządu proponujecie, aby był w miarę dobry?
ROBSON1976 - 14 Listopad 2019, 21:50

Polecam rozrządy firmy INA.
moreno - 25 Listopad 2019, 08:42

Dzięki za info - mowa o tym producencie: https://deler.pl/listing/search?producers%5B%5D=445 ??

Jakościowo jest dobry?

parkowy - 26 Listopad 2019, 12:50

moreno napisał/a:
Dzięki za info - mowa o tym producencie: https://deler.pl/listing/search?producers%5B%5D=445 ??

Jakościowo jest dobry?


Tak, będzie ok.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group