Forum Miłośników Citroena
forum miłośników marki citroen XM xantia BX C1 C2 C3 C4 C5 C6 ZX

XM - sterowanie kierunkami nawiewu

Ryszard - 19 Lipiec 2010, 20:35
Temat postu: sterowanie kierunkami nawiewu
Coś nie tak ze sterowaniem kierunkami nawiewu w moim XM-ie z poziomu sterowania klimatronikiem.Bez względu na to który przycisk wybiorę, powietrze wydobywa się ze wszystkich otworów wentylacyjnych.Jak się dostać do sterowania klapami sterującymi?
wuwuzela - 19 Lipiec 2010, 20:48

A powiedz mi ryszardzie czy potencjometr siły nawiweu (szybko wolno) chodzi tak jak chodzić powinien czy chodzi że albo dmucha n maxa albo wogóle?
Ryszard - 19 Lipiec 2010, 21:02

Tak,potencjometr działa bez zarzutu.Dzisiaj z nudów wymieniłem dmuchawę (poprzednia trochę zaczęła świrować).Tę dolegliwość z kierunkami nadmuch mam od jakiegoś czasu.Dzisiaj dopiero pytam bo rozbebeszyłem pół wnętrza.Robię taki ogólny "serwis". ;-)
robson - 20 Lipiec 2010, 09:37

Citronauta napisał/a:
A powiedz mi ryszardzie czy potencjometr siły nawiweu (szybko wolno) chodzi tak jak chodzić powinien czy chodzi że albo dmucha n maxa albo wogóle?

Potencjometru w klimatroniku nie ma bo jest to wszystko sterowane i regulowane elektronicznie. Jak pewno każdy zauważył, jest tylko linijka świetlna, która orientacyjnie informuje nas o mocy nawiewu. W tym wypadku bywa tak, że jak padną tranzystory regulujące dmuchawą to działa tylko na maxa albo wcale. Rysiek pyta tutaj o sterowanie przepływu powietrza a nie nawiewem.
Są u nas 3 silniczki czy jak to niektórzy górnolotnie opisują - serwomechanizmy. Są to małe silniczki z przekładniami, które sterują:
1. Rozdziałem powietrza ciepłego z zimnym, czyli ogólnie temperaturą nawiewu (jak padnie to mamy albo Saharę w aucie, albo Syberię
2. Rozdziałem na poszczególne wyloty powietrza (nadmuch na szybę, na wprost czy na nogi itd.) - czyli ten o który pyta Rysiek
3. Sterujący wlotem powietrza, czyli decyduje czy to ma być powietrze z zewnątrz, czy ma zaciągać z wewnątrz auta, czyli tzw. recyrkulacja.

Postaram się opisać ten 2-gi przypadek aby wyjaśnić to Ryśkowi...

Otóż trzeba zdemontować schowek od strony pasażera. Aby się do tego dobrać.
Po rozebraniu pojawi nam się widok czarnej puszki, zawierającej silniczek z przekładnią.
Poniżej widok na wszystko co kryje się pod schowkiem. Szukaj "czarnej skrzynki" po lewo.


Jak jeszcze masz problem to poniżej zbliżenie:



Widok po demontażu rury od nawiewu:


Widok po demontażu "czarnej skrzynki":



Widok serwomechanizmu:



A oto co zawiera w środku:
- od góry


- z boku


Teraz wystarczy zdemontować silniczek:



Przyczyną zawsze jest to, że zwierane są lamerki komutatora przez zużyte szczotki i zaklejane są one grafitem. Układ elektroniczny ma zabezpieczenie przed przeciążeniem i zawarciem w silniku. Dlatego też w takim przypadku po podaniu napięcia i "stwierdzeniu" zwarcia, nie podaje już dłużej prądu, ponieważ groziło by to spaleniem tranzystora sterującego. Zatem wystarczy użyć cienkiego, stalowego rylca, wkrętaka itp aby ożywić na nowo silniczek, cały mechanizm i co za tym idzie oczywiście - nasz wspaniały klimatronik

Widok po demontażu dekielka silniczka:



Myślę, że już nikt z tym nie będzie miał problemów....

Ryszard - 20 Lipiec 2010, 10:38

Dziękuję Ci Robert.Dokładnie o to mi chodziło.A po tak przejrzystej instrukcji każdy poradzi sobie z problemem.
Po raz n-ty najwyższe słowa uznania :-)


Pozdrawiam

krzysiek3452 - 7 Październik 2010, 21:11

Ja chyba mam ten pierwszy problem. Od jakiegoś czasu nawiew działa mi tylko w najsilniejszej pozycji i tylko daje zimne powietrze. Pod maską znalazłem jakiś nie orginalny czerwony przekaźnik, bodajże polski. Zbliża się zima i ten problem zaczyna być dokuczliwy.. ;)
robert - 8 Październik 2010, 01:20

Kolega ma raczej połączenie kilku problemów:
1) uszkodzone tranzystory sterujące dmuchawą,
2) problem z rozdziałem powietrza ciepło zimno - tu ze wskazaniem na zimno,
może też być problem z nagrzewnicą, np. nie dostaje ciepła z silnika.

smc1 - 10 Październik 2012, 08:44

Witam.
Czy ma ktoś może zdjęcia gdzie dokładnie znajdują się te serwa? Kupiłem panel elektroniczny (miały być do niego serwa i czujniki ale jest tylko obcięty kabel). Sprzedawca jest na tyle uczciwy że zgodził się dosłać brakujące elementy jeżeli wyśle mu zdjęcia na @ gdzie tego szukać i jak to wygląda.
Bardzo proszę jeżeli ktoś ma zdjęcia o udostępnienie lub chociaż dokładny opis gdzie się znajdują i jak je szybko zdemontować.

robson - 11 Październik 2012, 05:45

smc1, W pierwszym poście masz wszystko opisane gdzie tego szukać. A nawet są fotki, gdzie sie to znajduje ;)
smc1 - 11 Październik 2012, 06:54

Ja widzę że opisane jest tylko o jednym serwie (tym od strony pasażera po zdemontowaniu schowka). Udało mi się znaleźć zdjęcie (gdzieś w internecie) drugiego serwa (jest k. kierownicy na dole).
Nie wiem tylko gdzie powinno być to trzecie serwo i czujniki temperatury.

karolkk84 - 11 Październik 2012, 07:26

Trzecie serwo od recyrkulacji jest, patrząc na pierwsze zdjęcie w górnym prawym rogu za plątaniną kabli nieco poniżej. Ciężko jest go z tamtąd wytargać.
smc1 - 11 Październik 2012, 08:39

Czarne czy niebieskie? Bo są tam dwa podobne elementy.
robson - 11 Październik 2012, 19:22

smc1, ?używaj czasem wyszukiwarki. Temat o serwie od strony kierowcy i fotki też się znajdą: http://citroen.org.pl/forum/viewtopic.php?t=2156
wojo10 - 17 Październik 2012, 18:33
Temat postu: Nawiew na przednią szybę
mam taki problem - dmuchawa działa tyle, że mam praktycznie bardzo słaby nawiew na przednią szybę, przy przełączaniu do przodu, pod nogi działa OK , przeczytałem posty o sterowaniu klapami i rozdziałem powietrza (czyszczenie silniczków), chciałem się upewnić czy to może być własnie ten problem ? co prawda dmuchawa ostatnio mi troszkę warczy i przy okazji zająłbym się jej warkotem tylko nie wiem czy brak nawiewu na szyb e to te sterowniki ?
będę zobowiązany za podpowiedz, tutorial na forum jak je naprawiać jest bardzo pomocny i tylko zabrać się za robotę ... :-)

robson - 17 Październik 2012, 23:59

wojo10, Jak najbardziej może to być mechanizm od klapy, z prawej strony. Ja nie miałem także kiedyś nawiewu na wprost. Swoją drogą to po co noy temat zakładać? Trzeba było się podłączyć pod stare. Temat scalam z "kierunkami nawiewu"
tomik83 - 29 Grudzień 2016, 08:46

Panowie!!!
Brak nawiewu na szybę dopadł i mnie...
Sprawdziłem ten silniczek odpowiedzialny za sterowanie i jest dobry. Wszystkie możliwe regulacje i nastawy nadmuchu działają bardzo dobrze tj. regulacja temp., recyrkulacja i siła nawiewu. Niestety nawet jak ręcznie, po wyjęciu tego silniczka, przestawiam dźwignię to i tak na szybę ledwo leci lekki podmuch za to na nogi radośnie, pełną mocą aż podnosi dywaniki.
Jakieś sugestie co sprawdzić bez rozbierania całej deski rozdzielczej??

Pozdrawiam
Tomek

Kemsey - 29 Grudzień 2016, 10:48

Sugestia - zrywać kokpit, nic innego. Najprawdopodobniej tryb spadł (możliwe, że się złamał)z kwadratowego pręta.
tomik83 - 29 Grudzień 2016, 10:53

A nie da się tam gdzieś zajrzeć bez rozbierania całości?
I jeszcze jedno: jest więcej tych trybów (i czy są wewnątrz czy na zewnątrz samego miksera) oprócz tych koło mechanizmu regulacji pod schowkiem?

ryyu - 20 Luty 2017, 20:35

Czy górna lewa zębatka (ze zdjęcia poniżej) odpowiada za sterowanie nawiewem na przód? U mnie niestety to nie działa, w sensie cały czas dmuch, muszę zamykać klapkami. A po wyjęciu tej zębatki wygląda to jak poniżej. Rozprułem część deski rozdzielczej, ale mam wrażenie, że nie dostanę się do tych klapek wewnątrz. Jak to naprawić?
ryyu - 22 Luty 2017, 20:25

Mechanizm naprawiony. Wkręciłem śrubę maszynową M12, kółko zębatki osadzone na jej łbie. Teraz kwestia ustawienia klapek, aby dmuchało wg ustawień na panelu :-)
MANFRED11111 - 22 Luty 2017, 23:01
Temat postu: sterowanie kierunkami nawiewu
Witam, jeśli "patent" nie zda egzaminu to posiadam cały kokpit taki sam jak Twoim Xmenie na części.Trzymam kciuka co byś drugi raz nie rwał klamotów z deski ;-) :-) .
Pozdrawiam

robson - 7 Marzec 2017, 21:06

ryyu,
Paten działa?

ryyu - 27 Czerwiec 2017, 15:51

robson napisał/a:
ryyu,
Paten działa?


Tak, patent działa, dzięki :) Teraz klima jest naprawdę automatyczna :D

Małek - 20 Grudzień 2017, 21:36

Witam podłączam się do tematu. Mam dwa klimatroniki. I teraz tak pierwszy, który był w aucie działa bez zarzutu (albo działa nie w pełni). Drugi też działa, ale z ciekawym efektem gdy się auto nagrzeje (kabina) wyłącza, co jakiś czas dmuchawę. Cóż myślałem, że to zimne luty rozebrałem klimatronik i faktycznie aż się roiło od zimnych łutów. Sprawdziłem elementy sterujące (tzw... Tranzystor BUZ11) po usuwałem zimne luty, ale efekt się nie zmienił i dalej gdy się nagrzeje wewnątrz auta to dmuchawa się wyłącza i załącza lub załącza jak jej obniży się siłę nawiewu??? Poprzedni grzał bez opamiętania, że w aucie było gorąco i działało na wszystkich stopniach regulacji siły nawiewu oprócz wyłączania dmuchawy. Dodam, że oprócz wyłączania dmuchawy nic więcej się nie dzieje i wszystkie elementy klimatronika działają jak w tym który w aucie był...??
robson - 21 Grudzień 2017, 15:42

Małek, może to jakieś specjalne oprogramowanie? Masz MKI więc nie wiem ale może na początku coś takiego było? A może całkiemn się nie wyłącza po dogrzaniu auta a zmiejszają się obroty na minimum?
Małek - 21 Grudzień 2017, 18:48

Aha.
No to jest MK1 (jedynka) z tym kanciastym klimatronikiem.
Ja przypuszczam, co jest nie tak i dzisiaj to raczej potwierdziłem. W podsuwnice w miejscu gdzie jest regulacja szyberdachu i świateł kabiny, jest mała kratka, a za kratką malutki wentylatorek i jakiś element (przypuszczałem, że termistor) kiedy w lecie dubałem tam zwrócił moją uwagę, ale jakoś to specjalnie nie działało aż do teraz, wczoraj po zadaniu pytania na forum poszedłem i zakleiłem tą kratkę izolacja. Efekt jest taki jak bym założył stary regulator czyli dmuchawa się nie wyłączyła. Jest taka opcja jak piszesz, że tylko zwalnia obroty, ale diody na to nie wskazują muszę to za obserwować, bo trochę zaskoczony byłem w sumie Tata też ... . Wychodzi na to, że stary klimatronik albo nie miał tej funkcji albo był nowszy i inaczej tam to działa. Stawiam na to drugie, bo porównałem płytki i wygląda mi na to, że ten który założyłem ma starszą elektronikę widać to po elementach (chyba, że mieli cofkę w firmie już widziałem takie cuda) i ten faktycznie jest od tego auta i zaczęła działać regulacja temperatury. Pytanie czy wszystkie XM klimatronikiem takie coś maja czy tylko nie liczne wydania..?

Pawel.Gandi - 6 Grudzień 2018, 00:37

Podłączę się do tematu.
U mnie w tym motoreduktorze od sterowania klap, nie działa wyłącznik krańcowy, nie zatrzymuje silniczka. Mam pytanie czy można go wymienić? Jeśli nie, to mam dostęp do motoreduktora od strony kierowcy. Czy one są takie same? Mogę je zamienić?

MANFRED11111 - 7 Grudzień 2018, 06:25
Temat postu: sterowanie kierunkami nawiewu
Witam, Panowie posiadam w sprzedaży takie silniczki / mechanizmy do regulacji nawiewu lewe, prawe i te z wentylatorów też.Wszystkie wyglądają identycznie i ta sama ilość pinów w kostkach jest.
505640530...Pozdrawiam


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group