Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Ciśnienie w układzie chłodzenia
Autor Wiadomość
freeman53

Mój samochód: Citroen C4 Grand Picasso
Poj. silnika (cm3): 1,6 vti
Paliwo: Benzyna/gaz
Wersja:: I
Rok prod.:: 2009
Dołączył: 22 Cze 2020
Posty: 9
Skąd: Nowy Staw
Wysłany: 4 Październik 2020, 20:49   Ciśnienie w układzie chłodzenia

Witam. Mam problem z moją cytrynką c4 grand picasso 2009 i silnikiem 1,6 vti. Walczę już kolejny miesiąc. w Chwili obecnej jestem po zakupie. Auto posiada instalację LPG. A problem mam następujący(opis na podstawie obserwacji dialbox).
Po uruchomieniu silnika praca rozpoczyna się w trybie prawidłowym.Przepustnica działa prawidłowo, ciśnienie w kolektorze dolotowym zgodne z zadanym (pisze bo wcześniej musiałem podmienić przepustnicę , której wskazań nie było widać i wyskakiwał błąd ciśnienia w czujniku dolotowym).
Temperatura staruje od normalnych wartości temperatura zewnętrznej , na dialbox wskazuje ciśnienie w układzie chłodzenia ok5,5 bara ( w dolnej części po wskazaniu na ten parametr pojawia się instrukcja, iż w pojeździe bez klimatyzacji wartości normalnie oscylujące powinny być w okolicy 6,5 bara. Silnik zaczyna się nagrzewać , temperatura wzrasta, po czym lekko chwilami spada i znowu wzrasta. Jeśli się dobrze zorientowałem to jest tam termostat fazowy z grzałką i tak właśnie on reguluje temperaturą (to tylko mój domysł mogę się mylić). Na dole widoczny jest jeszcze jeden parametr tj. zadany kąt otwarcia termostatu. Nic z nim się nie dzieje w trakcie nagrzewania, poza chwilowym silnym przegrzaniem wskazuje zadanie otwarcia na 99 proc (z tego co się zorientowałem tez jest to prawidłowe, przynajmniej w termostacie fazowym). Gdy temperatura dochodzi do 105 stopni, zaczynają się wskazania zmienić jeśli chodzi o kont otwarcia termostatu na kilka procent (widoczne jest jak komputer zadaje kąt w celu zmniejszenia temperatury). Niestety po kilku wahnięciach temperatury granicznej załączają się obroty maksymalne wentylatora, widoczny jest zadany kąt otwarcia termostatu na 99 (z tego co rozumiem to wchodzi w tryb awaryjny, temp. spada do 80 stopni no i wentylator wyje po wyłączeniu silnika o 5 min). Wówczas silnik lekko przerywa ale to chyba w wyniku włączonego trybu awaryjnego. Na kompie brak błędów, pomimo że check engine świeci. po dwukrotnym uruchomieniu i ostygnięciu wraca wszystko do normy. Do tego przy rozgrzewaniu wskazania ciśnienia w układzie chłodzenia wzrasta do ok10bra a nawet czasami 12 bar. Przypomnę , ze opis prawidłowych wskazań (przynajmniej tak rozumiem opis po zaznaczeniu parametru w dolnej ramce wynosi 6,5 bar).
A teraz moje pytanie , nie jestem mechanikiem zawodowym wiec może komuś się wydać śmieszne :-P
-Na jakiej podstawie lub czy jest jakiś czujnik który mierzy te ciśnienie w układzie chłodzenia.
- czy ten tryb awaryjny może mieć związek z ciśnieniem czy problemem w układzie "kable do czujnika, czujnik temperatury czy termostat".
- czy według was może to mieć związek z zapowietrzeniem (a ewentualnie gdzie są jakieś zawory odpowietrzające w tym silniku na układzie).
Tryb awaryjny powtarza się prawie zawsze po zatrzymaniu po szybszej jeździe (najczęściej na światłach), a w trasie nie widzę problemów.
Może ktoś mi coś podpowie lub spotkał się z takimi problemami. W kablach poprzedni właściciel też już grzebał, widać wymienione końcówki wtyczek do czujnika temperatury , do tego zalany olejem były z powodu źle złożonego filtra oleju.

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 5 Październik 2020, 12:25   

Na pewno to jest czujnik ciśnienia płynu chłodniczego? Normalne ciśnienie w układzie chłodniczym to ok 1 bar. 12 atmosfer to już hydraulika, węże wodne rozrywa pewnie już przy kilku barach....

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
freeman53

Mój samochód: Citroen C4 Grand Picasso
Poj. silnika (cm3): 1,6 vti
Paliwo: Benzyna/gaz
Wersja:: I
Rok prod.:: 2009
Dołączył: 22 Cze 2020
Posty: 9
Skąd: Nowy Staw
Wysłany: 5 Październik 2020, 19:15   

Podaję to co jest napisane w dialbox ale osobiście nie mam pojęcia na jakiej podstawie podaje te dane i przy pomocy jakich czujników to wylicza.Nie mam schematu elektrycznego tego samochodu ,przy przeszukaniu internetu nie znalazłem żadnego opisu tego współczynnika. Jako osobna cześć czujnik takowy nie istnieje, podejrzewam że te dane pobiera na podstawie czujnika zintegrowanego z obudową termostatu ( nie zdejmowałem termostatu ale jest tam kostka do wpięcia w czujnik zintegrowany (chyba że to grzałka do termostatu fazowego). Nie sądzę że takowe ciśnienie jest w układzie , są to wyliczenia (podejrzewam) tylko w w jednym miejscu na zwężeniu . Miałem nadzieję że ktoś bawił się z tymi parametrami i wie jak te cholerstwo działa. Samochód mocno zabudowany i ciężko tam się do czegokolwiek dostać , a w szczególności do kabli. Mechanika który by się podjął tego zadania niestety nie znalazłem, dwa razy na warsztacie stał ale więcej ustaliłem niż oni.
Ale wielkie dzięki za odpowiedź.
Poszukam może schematu instalacji , może mi coś podpowie. Dwa razy stał na warsztacie , ale chyba bardziej stał, bo niewiele elektromechanicy mi powiedzieli poza tym że czujniki hala są ok. Zresztą dlatego kupiłem lexię. Nawet czujnik temperatury we wszystkich katalogach występował inny, dopiero po ustaleniu z serwisem dorwałem po numerach vin info o prawidłowym. Jeśli ktoś ma większą wiedzę o zasadach działania tego silnika to wielkie dzięki za info.

 
 
freeman53

Mój samochód: Citroen C4 Grand Picasso
Poj. silnika (cm3): 1,6 vti
Paliwo: Benzyna/gaz
Wersja:: I
Rok prod.:: 2009
Dołączył: 22 Cze 2020
Posty: 9
Skąd: Nowy Staw
Wysłany: 10 Październik 2020, 07:12   

Witam jeszcze raz. W końcu odnalazłem. Ten parametr dotyczył chłodzenia (tak był opisany) ,ale dotyczył klimatyzacji. Znalazłem za to mokry wtyk do czujnika temperatury, w środku jest olej, podejrzewam że on chwilami robił zwarcie. Nie widzę wycieków , nad tym czujnikiem jest pompa vacum i podejrzewam , że dopiero po rozgrzaniu i większych obrotach ona przecieka, a zawilgocony wtyk robi zwarcia. Poprzedni właściciel (widoczne na kablach lutowanie) chyb a już 2 razy wymieniał ten wtyk . Chyba usunięty był skutek a nie przyczyna. Teraz tylko muszę rozebrać i poszukać tego wycieku.

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA