Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Regeneracja poduszki zawieszenia w XMie
Autor Wiadomość
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 12 Sierpień 2009, 20:34   Regeneracja poduszki zawieszenia w XMie

Witam ponownie po dłuższej przerwie ale remonty samochodów zeszły na plan dalszy z powodu remontu chaty.
Ciąg dalszy cyklu "Niezbędne dane i opisy" będzie cały czas kontynuowany i pewno nadal w większości przeze mnie.

Otóż zaczynam z grubej rury - naprawa tego co w Xmenie decyduje o długości życia samochodu oraz jego pasażerów. Jak większość z nas wie to właśnie poduszka zawieszenia jest najbardziej bolącą sprawą. Po pierwsze ze względu na koszt nowej - ok 1500zł w ASO (niedawno pytałem), co powoduje nieopłacalnym tą inwestycję bo koszt wymiany dwóch to prawie wartość całego auta. Po drugie, to nie można liczyć na jakiś substytut gdyż używki także są "zmęczone" a podróbek nikt się nie podjął produkować.
Zmęczony przez domowy remont, który nadwyrężył moje siły i budżet domowy - przystąpiłem ostro do remontu auta bo już nie mogłem patrzeć na zgniłe i zmęczone przez drogi i czas poduszki zawieszenia. Napomnę jeszcze fakt, że zmusił mnie dodatkowo do tego przypadek naszego klubowicza - citro, któremu to jedna wyskoczyła.... (Zdjęcia tego zdarzenia są w jego galerii - KLIK )
Oprócz tego, że planowałem wymianę poduszki od momentu zakupu auta - tj. ponad 2 lat to nadszedł właśnie w końcu taki dzień, że należało to zrobić natychmiast - unieruchamiając auto i demontując to ustrojstwo. Otóż zauważyłem, że odległość jednej, tej najgorszej poduchy od prawej strony, zdecydowanie zbliżyła się gruszką do metalowego pasa nadwozia. Wyraźnie to widać porównując dwie strony na zdjęciach poniżej:


Lewa - w miarę dobra jeszcze poducha.



Prawa - na którą już nie mogłem patrzeć.



Poniżej jeszcze wyraźniej widać minimalny prześwit gruszki:



Całe szczęście w nieszczęściu, że demontaż tego jest dziecinnie prosty.
Poniżej dwie fotki obrazujące demontaż:




Po demontażu okazało się, że blacha okrywająca gumę to prawie już ser szwajcarski:






Pomysł naprawy tego powstał w ciągu ok 15min. Dzwoniłem po szrotach aby dostać coś lepszego, po wszystkich znajomych - ale nikt mi na tą chwilę nie mógł pomóc.... Auto musiało by zostać unieruchomione na długie tygodnie, na co nie mogłem sobie pozwolić bo do pracy nie jest blisko.
Poniżej mój sposób na poduchę:




Myślę, że wszystkie inne projekty i pomysły jakie widziałem w internecie na pewno nie dorównują wytrzymałości tej poduszki. Chciałem właśnie coś lepszego bo to co do tej pory widziałem to nie wydawało mi się zbyt wytrzymałe. Miała to być tylko prowizorka ale teraz to myślę, że jest to trwalsze od nowej, zakupionej w ASO. Gruba blacha i porządne spawy robią swoje. Prześwit między tuleją wewnętrzną poduchy ma tylko ok 1mm przestrzeni więc nie ma najmniejszych szans aby nawet po rozleceniu się całkowicie tego, co pod spodem - przeleciało przez flanszę. Jest zapewniony jednocześnie ruch poduchy i nadal sprawuje ona swoje zadanie.

Dla tych co by chcieliby to u siebie także zrobić - to podaję wymiary:
Średnica oryginalnej wewnętrznej tulei to 65mm. Ja zastosowałem dysk z wewnętrzną średnicą 66mm ale może być nawet 67- 68 bo to i tak nie przeleci.

Poniżej efekt po malowaniu:






A tutaj widok po założeniu do samochodu ale jeszcze przed obciążeniem:




A tu widać jak pracuje poduszka pod obciążeniem jej ciężarem samochodu:



Powyżej widać także, że odległość gruszki zdecydowanie zwiększyła się i wygląda podobnie jak po stronie lewej.

Zdjęcie ze zbliżeniem strefy pracującej:



_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Nicpoń
inglisz ticzer


Mój samochód: Peugeot 406
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: Benzyna
Wersja:: sedan
Rok prod.:: 1996
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 378
Skąd: Dzierżoniów
Wysłany: 13 Sierpień 2009, 21:20   

Robson, musisz to opatentować i robić na zamówienie :)

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 21 Marzec 2010, 21:17   

Wiadomość z ostatniej chwili:
Wczoraj byłem przejazdem we Wrocławiu i wpadłem w potworną rozpadlinę!
Od razu poszło mi łożysko w kole i bałem się, że nie dojadę do domu bo strasznie wyje.
Ale wiecie co najważniejsze?! Super-poduszka to wytrzymała bo inaczej miał bym siłownik w masce... Czyli sprzęcik przeszedł potworny test, dzięki któremu jestem pewien trwałości i niezawodności. Choć z drugiej strony następny wydatek bo łożysko się rozsypało....

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Nicpoń
inglisz ticzer


Mój samochód: Peugeot 406
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: Benzyna
Wersja:: sedan
Rok prod.:: 1996
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 378
Skąd: Dzierżoniów
Wysłany: 21 Marzec 2010, 21:38   

Tylko nie kupuj jakiegoś badziewia typu Optimal czy coś - kup SKF i zapomnisz o łożysku :-D

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 21 Marzec 2010, 21:53   

Ja zakładam tylko NSR i zapominam o łożysku :)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Nicpoń
inglisz ticzer


Mój samochód: Peugeot 406
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: Benzyna
Wersja:: sedan
Rok prod.:: 1996
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 378
Skąd: Dzierżoniów
Wysłany: 21 Marzec 2010, 22:04   

Chyba SNR :-D

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 21 Marzec 2010, 22:08   

Niech ci będzie! W każdym razie coś takiego:



Tylko przednie teraz muszę zakupić :)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Nicpoń
inglisz ticzer


Mój samochód: Peugeot 406
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: Benzyna
Wersja:: sedan
Rok prod.:: 1996
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 378
Skąd: Dzierżoniów
Wysłany: 21 Marzec 2010, 22:18   

SNR i SKF to jedyne warte swoich pieniędzy łożyska

 
 
Zi0mal

Mój samochód: XM mk1
Poj. silnika (cm3): 2975
Paliwo: benzyna +LPG
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 1991
Dołączył: 04 Cze 2010
Posty: 46
Skąd: Garwolin
Wysłany: 4 Czerwiec 2010, 20:23   

Czy można prosić o jakieś schematy regeneracji poduszki?? bo jakoś nigdzie nie mogę znaleźć poduszki :(

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 5 Czerwiec 2010, 01:46   

Jakiegoś specjalnego schematu chyba nie trzeba? Chodzi tylko o zasadę działania tego patentu. Wystarczy wytoczyć dysk o średnicy wewnętrznego otworu ok 67mm i 5 do 8mm grubą. Tniemy to na połowę, aby przełożyć między górną a dolną częścią poduchy. Później pozostaje tylko połączyć ten dysk z dolną częścią poduchy, blachą o grubości ok 5mm.

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Zi0mal

Mój samochód: XM mk1
Poj. silnika (cm3): 2975
Paliwo: benzyna +LPG
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 1991
Dołączył: 04 Cze 2010
Posty: 46
Skąd: Garwolin
Wysłany: 6 Czerwiec 2010, 16:55   

Tego " Tniemy to na połowę, aby przełożyć między górną a dolną częścią poduchy. Później pozostaje tylko połączyć ten dysk z dolną częścią poduchy, blachą o grubości ok 5mm." nie mogę sobie wyobrazić może dlatego że nie rozebrałem jeszcze tej poduszki

_________________
XM V6 12v automat
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 6 Czerwiec 2010, 17:29   

Zi0mal, Musisz usunąć ten cienki metalowy kielich, który osłania tą rdzę ;) Widać to na fotkach, przed i po przeróbce.

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Zi0mal

Mój samochód: XM mk1
Poj. silnika (cm3): 2975
Paliwo: benzyna +LPG
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 1991
Dołączył: 04 Cze 2010
Posty: 46
Skąd: Garwolin
Wysłany: 6 Czerwiec 2010, 19:04   

A co włożyć zamiast gumy tej co tam w środku była?

_________________
XM V6 12v automat
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 6 Czerwiec 2010, 19:22   

Guma i ten zadrzewiały kielich pozostaje! Usuwasz tylko ten górny kielich, do niczego nie potrzebny. Nie wiem po co on jest. Chyba tylko dla ładnego design..

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
smutekh

Mój samochód: Citroen XM,Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 30002500
Paliwo: pb lpg,on
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 1993
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 23 Maj 2009
Posty: 21
Skąd: Kraków
Wysłany: 25 Marzec 2011, 22:57   

Z racji tego że ostatni post ma już kilka miesięcy,pragnę odświeżyć temat.Myślę że wielu zainteresuje.Jako że dotychczas działałem tylko na forum klubu cytrynki siłą rzeczy nie działałem TU.Na tym forum jestem "świeży" ale na cytrynce jestem od 2005 roku i mam ponad 800 postów.Tyle wprowadzenia.Informuje kolegów że od zeszłego roku regeneruję z powodzeniem poduchy.Sam opracowałem oprzyrządowanie i technologię.I poduszka zregenerowana działa i WYGLADA jak oryginał.Jeśli ktoś jest zainteresowany tematem to należy przeczytać na cytrynce temat "zregenerowana poduszka-pytanie do zainteresowanych"Wątek ma już kilka stron i jest tam wszystko opisane łącznie z opiniami ludzi ,którzy już na tym jeżdżą.Oczywiście jak będzie trzeba to tutaj też odpowiem na pytanka.W skrócie opiszę jak to robię.Poduszkę rozbieram poprzez wypalenie palnikiem starą gumę.Czyszczę i piaskuję tę blaszaną część z czterema szpilkami.Jeśli ma małe wżery to je napawam i szlifuje.Jeśli jest bardzo skorodowana to wymieniam na inną.Mam ich trochę bo klubowicze czasem przysyłają mi stare poduchy.Następnie obie części poduszki składam na przyrządzie mojego patentu.Tam są wzajemnie ustawiane.Pozostaje szczelina na nową gumę.Jest to mieszanka gumowa jaka jest stosowana na tuleje metalowo-gumowe w samochodach.Zajmuje się tym mój wspólnik.Wkłada całość do prasy i wulkanizuje pod wysokim ciśnieniem.Potem to już tylko kosmetyka typu malowanie.Pozdrawiam i pytajcie o co chcecie.

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA