1. Jak wymienić żarówkę w przednim kierunkowskazie - jak rozumiem z instrukcji jest mechanizm zatrzaskowy który po naciśnięciu zwalnia oprawę. Niestety nie działa (ani lewy ani prawy), chyba że należy zadziałać potężną siłą. Albo mechanizm się zastał albo nasi tam byli (chociaż nic na to nie wskazuje).
Jakieś podpowiedzi ? poza opcją atomową czyli demontażem zderzaka
2. na badaniu wyszły słabe tylne hamulce. Czy winowajcą jest zawór hamulcowy, zawór słabo trzyma, na postoju tył czasami jest w górze ale częściej prędzej czy później opada.
Klocki i tarcze są po niedawnej wymianie.
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: E5 / LPG
Wersja:: TURBO
Rok prod.:: 1995 Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Mar 2018 Posty: 593 Skąd: centralna Polska
Wysłany: 12 Listopad 2021, 20:04
Żarówkę przedniego kierunkowskazu wymienia się od jego tyłu. W tym celu od spodu zderzaka w okolicy świateł zdemontuj osłonkę, która jest przymocowana na zatrzask. Dalej trzeba wsunąć rękę i w wyczuć miejsce kierunkowskazu. Żarówka osadzona jest w oprawce, którą należy obrócić i wysunąć.
Ostatni etap czasem sprawia kłopot, ale jeśli nie było jakiś przeróbek, to powinno odpuścić pod naciskiem.
Z hamulcami na początek spróbowałbym odpowietrzyć jeśli tego jeszcze nie robiłeś.
_________________ Klasykiem nie opłaca się jeździć na co dzień, ale warto.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5038 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 25 Listopad 2021, 14:30
jorzez napisał/a:
na badaniu wyszły słabe tylne hamulce
Ja też czasami miałem taki kłopot na przeglądzie. Zawsze wtedy dawałem auto na wyższy poziom zawieszenia. Tylne hamulce biorą ciśnienie z zawieszenia tylnego. Jak dasz na położenie serwisowe, to będzie tak hamować jak przednie
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2946
Paliwo: PB
Wersja:: 2.9 V6 Automat; break
Rok prod.:: 1999 Pomógł: 3 razy Dołączył: 30 Wrz 2012 Posty: 75 Skąd: SI
Wysłany: 30 Listopad 2021, 23:27
Jeśli chodzi o hamulce, dobrze je odpowietrzyć przynajmniej raz do roku. Możesz mieć tak, że w układzie krąży lewe powietrze, które stopniowo upychane jest w zaciskach i stąd gorsza skuteczność hamulców. Jeśli dodatkowo masz coś takiego, np tył samochodu podnosi się podczas hamowania, to masz na bank powietrze w tylnych zaciskach.
Auto ma górny serwis, ktoś wciska hamulec (można też samemu np oprzeć kijek o fotel i dosunąć ), popuszczasz odpowietrznik, rurka do pojemnika i czekasz chwilę, jak coś będzie to wyleci, czasem wystarczy mały bombel i już są problemy.
Jak będzie kumaty diagnosta, to może się przyczepić, że auto ma hamować poprawnie przy standardowej wysokości nadwozia (ja np. trafiłem na takiego, który wiedział, że po wyjściu z auta musi chwilkę poczekać, aż się wypoziomuje i dopiero potem ustawiać przednie światła). Przyznam, że mi się taki problem ze słabymi tylnymi hamulcami bez wyraźnej przyczyny nie zdarzył ani w XMie z 1992 roku, ani w 1999, więc chyba musi być coś gdzieś nie tak, że Ci słabo hamuje. Wręcz przeciwnie, zawsze tył wciągało prawie do posadzki podczas hamowania na rolkach
PS. Siła hamowania tyłu jest zależna od masy - jak dołożysz coś ciężkiego do bagażnika, to powinna wzrosnąć.
Ciekawe czy podczas wymiany tylnych tarcz ktoś zaglądał do zacisków. Z moich doświadczeń wynika, że tłoczki rzadko kiedy prawidłowo działają, a to za sprawą przyklejania się wewnętrznych gumek do wnętrza zacisku.
jorzez
Mój samochód: XM
Poj. silnika (cm3): 2.0 TURBO
Paliwo: benzyna
Wersja:: exclusive
Rok prod.:: 1999
Dołączył: 28 Sie 2020 Posty: 38 Skąd: W-wa
Wysłany: 5 Grudzień 2021, 19:15
Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.
Auto przeszło przegląd od razu. Od tej strony nie mam problemu.
Kierunkowskaz - zleciała farbka z żarówki i miga na biało. Wymiana żarówki od spodu zderzaka po zdjęciu klapki jest do zrobienia, ale czy normalna wymiana jest tak jak pisałem - czyli mechanizm zatrzaskowy zwalniający lampę po naciśnięciu
Hamulec tylny - siła hamowania jeszcze w normie ale dużo niższa niż przednich. Tarcze i klocki są po wymianie (mniej 3 tys. km temu), sprawdziłem - nie są zapowietrzone, różnica siły hamowania lewe / prawe koło <2%
Kemsey napisał/a:
Ciekawe czy podczas wymiany tylnych tarcz ktoś zaglądał do zacisków. Z moich doświadczeń wynika, że tłoczki rzadko kiedy prawidłowo działają, a to za sprawą przyklejania się wewnętrznych gumek do wnętrza zacisku.
przy wymianie trzeba cofnąć tłoczki, czy wtedy nie ruszają się gumki zacisku ? a jeśli nawet, to tak równo po obu stronach się skleją ?
Diagnosta kumaty - wiedział jakie położenie zawieszenia do regulacji świateł i że potrzeba chwili czasu na ustabilizowanie, wg niego korektor siły hamowania ale tego XM nie ma (chyba że się mylę). Ja podejrzewam zawór hamulcowy.
Auto w zimie nie jeździ - nie ma parcia na naprawy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum