Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
weryfikacja awarii alternatora
Autor Wiadomość
BeerBefore

Mój samochód: Citroen C5
Poj. silnika (cm3): 1600
Paliwo: Diesel
Wersja:: I FL
Rok prod.:: 2006
Dołączył: 28 Lis 2014
Posty: 140
Skąd: Otwock
Wysłany: 16 Styczeń 2022, 00:29   weryfikacja awarii alternatora

Witam
Mam problem z ładowaniem
podczas pracy silnika na aku/alt mam ok 10V
Zakładam, że to z tego powodu mam dyskotekę abs, esp i hamulca (elektrycznego)
Mechanik podmienił alt na swój używany, ale sprawny i dalej lipa, choć u niego było przy pracującym silniku 12V (zakładam, że spr to tuż po odpaleniu auta z w pełni naładowanym aku), więc może wkrótce napięcie poleciałoby do tych 10V.
Dowcip polega na tym, że mieszkam za granicą, a tu nie łatwo o dobrego elektryka (Norwegia).
Każdy z kim rozmawiałem mówi mi, żebym najpierw kupił nowy alt i zobaczymy...
I spoko, tylko, że to tu ok 1500-2000zł, więc jeśli nie będzie poprawy, to się deko wk...ię.

Mam tu lexię/pp2000/diagboxa, ale dopiero zainstalowane, więc poza ogólnymi testami nie ogarniam.
Mam też koło mnie rozebrany pierwotny alt i chciałbym go pomierzyć, spr itp.

Potrzebuję zatem autoelektryka online :)
Oczywiście zapłacę!

1. Czy jest tu ktoś, kto pomoże mi spr obecny alt, czy rzeczywiście jest skopany?
2. Czy ktoś może na łączu pokierować mnie jak wykorzystać PP2000/diagbox lub gdzie wcisnąć multimetr, żeby posunąć się do przodu z diagnostyką?

Pacjent to teraz P5008, bo C5 już musiałem pożegnać, ale wierny 1,6hdi pozostałem, więc myślę, że rozwiązania, komp i sporo instalacji jest podobne do Cytrynek.

Any help? ;)

_________________
Pozdrawiam
Patryk
 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4243
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 16 Styczeń 2022, 10:45   

A to nie czasem walnięty akumulator?-skoro rozumiem podmienił alternator i to samo..

 
 
BeerBefore

Mój samochód: Citroen C5
Poj. silnika (cm3): 1600
Paliwo: Diesel
Wersja:: I FL
Rok prod.:: 2006
Dołączył: 28 Lis 2014
Posty: 140
Skąd: Otwock
Wysłany: 16 Styczeń 2022, 11:08   

jest i taka teoria :)
choć prostownikiem da się go naładować do pełna i ładnie odpala
nie jest też bardzo stary, ma kilka lat
pominąwszy fakt, że podmiana jego to dużo roboty, to czy 10-12v podczas pracy silnika może mieć miejsce przy sprawnym alt i walniętym aku?

_________________
Pozdrawiam
Patryk
 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4243
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 16 Styczeń 2022, 17:29   

BeerBefore, Powiem że mój alternator daje nawet 15.3v i ponoć ten typ tak ma powiedział elektronik.Nic się nie dzieje ,przy dłuższej jeździe a nie w koło komina spada w okolice 14.4v ,ale bywało że jak by odcinało alternator bo schodził do 12.5v,by potem wrócić do ładowania-ponoć komputer steruje procesem ładowania.Auto citroen c4 II 2015 rok. Tak już mam od kupna czyli rok ,i jak mówisz by wydostać aku trochę trzeba rozebrać więc nie wiem nawet jaki mam.W nowszych autach po wymianie akumulatora jest reset akumulatora, bo inaczej ładuje go ponoć jak starego zużytego..Tyle wyczytałem z neta. Prostownik może daje radę ,ale jeśli w peugocie 5008 jest inteligentny system ładowania to może ogranicza ładowanie..Uszkodzić akumulator wystarczy dobra dziura w jezdni;) Mimo wszystko zaczął bym od podmiany aku..W c4II wymiana alternatora lub w celu naprawy rozbierać trzeba wydech..za mało miejsca ;-)

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 16 Styczeń 2022, 18:11   

Moim zdaniem calkowicie brak ladowania. W starych systemach (skoro altek byl podmieniany na dobry) przyjrzalbym sie polaczeniu alternatora z akumulatorem . Czesto zdarza sie, ze klemy nie kontaktuja dobrze z kablem, z zewnatrz nic nie widac, a brak przeplywu pradu, a lacze grzeje sie. System pracuje poprawnie, kontrolka ladowania gasnie, a akumulator nie jest ladowany. Napiecie na akumulatorze powinno rosnac po odpaleniu i miec wartosc co najmniej 13,8V do nawet 14,4V w zaleznosci od stanu naladowania akku. Taka awaria moze szybko prowadzic do zniszczenia alternatora, ktory moze wzbudzac sie do wysokich napiec bez obciazenia, co moze zniszczyc diody.
Natomiast w nowoczesnych systemach, ze start/stopem alternator jest sterowany z dodatkowego sterownika, albo nawet ze sterownika silnika i wtedy warto na poczatek odczytac , co pokazuje test na bledy. Przy dobrym alternatorze moze brakowac sterowania i w sumie brak ladowania. Ciezko mi powiedziec teraz, jaki jest zastosowany system w 5008, ale sadze, ze jednak ze sterowaniem poza alternatorem. Wtedy, po sprawdzeniu przewodu laczacego altka z bateria(rozrusznikiem) i odczytaniu bledow ukladu ladowania szukalbym przyczyny braku ladowania. Prawdopodobnie uszkodzenie akumulatora raczej nie jest przyczyna braku ladowania, ale dla proby mozna przeciez podlaczyc rownolegle dodatkowa baterie i zobaczcyc, co dzieje sie z napieciem na obu baterich po starcie silnika. Nic dotad nie pisales, jak zachowuje sie kontrolka ladowania, czy tez system informacji na desce rozdzielczej.
Mysle, ze po odczytaniu bledow bedziesz wiedzial , gdzie tkwi problem. Oczywiscie sprawdz ten kabel. Jestem ciekawy, gdzie mieszkasz w Norge? Mieszkalem prawie 10 lat w Geilo i pracowalem w Hammersboen Auto.

 
 
mateusz25

Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2496
Paliwo: diesel
Wersja:: Exclusive
Rok prod.:: 1998
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Sty 2015
Posty: 330
Skąd: Goleniów
Wysłany: 16 Styczeń 2022, 18:26   

Daj na krótko kabel od altka do plusa z aku. Może kabel złączony z rozrusznikiem jest złamany i nie ma przejścia na tym kablu

 
 
BeerBefore

Mój samochód: Citroen C5
Poj. silnika (cm3): 1600
Paliwo: Diesel
Wersja:: I FL
Rok prod.:: 2006
Dołączył: 28 Lis 2014
Posty: 140
Skąd: Otwock
Wysłany: 16 Styczeń 2022, 20:23   

dziękuję wszystkim za udział w poszukiwaniach! :)

Początek problemu
Żona wzięła auto, normalnie odpaliła, kontrolki OK, pojechała.
Po ok 10km pojawiła się kontrolka aku. Dojechała gdzieś tam, zgasiła, poszła i wróciła po chwili, odpaliła auto i pojechała, cały czas kontrolka aku świeciła się.
Po kilku km pojawiły się kontrolki ABS, EPS i hamulca ręcznego (jest elektryczny).
Po kolejnym kilometrze wspomaganie kierownicy padło.
Ogólnie Las Vegas na desce, ale ponieważ do domu zostało 200m, to już dojechała.
Przed domem auto pochodziło jeszcze kilka minut, zdążyłem zmierzyć ładowanie = ok 10V i zgasł. Dead.

Potem po ok dobie ładowania podpiąłem kompa i tu mam kilka zrzutów.
Mnie to wygląda, jakby czujniki różnych systemów powariowały właśnie przez spadające napięcie w instalacji... (ale to mój pierwszy kontakt z komputerem w aucie, więc może źle myślę)
https://photos.app.goo.gl/UQjx9ZtftXEmiwz57

Potem ok 3 dób ładowania (1,5A) i mam pełny aku, będę jechał do mechanika
Odpalam bez zająknięcia, wszystkie kontrolki pogasły, auto jak nowe, tylko wyświetlacz zegara/radia (wyłączonego) lekko powoli pulsuje, tak ok 1Hz może...

Po ok 10km pojawia się kontrolka aku i pierwszy stres, czy dojadę...
Nie pokazują się pozostałe kontrolki.

Mija kolejne 5km i jestem u mechanika. Uff. Oczywiście nie gaszę, mierzy swoim miernikiem i też ma ok 10-11V. Mam zaparkować obok i wtedy pada wspomaganie. Nie pamiętam, czy systemy hamowania też, ale raczej tak.

Resztę przygód mechanika z autem znacie.

Ponieważ na początku tej jazdy do mechanika ładowanie wydawało się OK, to osobiście obstawiłem u niego kończące się szczotki, które po tych kilku pierwszych km starły ostatnie mikrony i ponownie straciły kontakt z komutatorem.
Stąd mój pomysł na rozebranie go. Efekt pod linkiem. Wychodzi mi na to, że wirnik ma 2ohmy, więc jest OK. Reszty nie ruszę, bo w domu ani imadła, ani warunków, cóż...
https://photos.app.goo.gl/gyw1tWvRzg3zNzXF6
https://photos.app.goo.gl/2MKGWRLj6NiHBbXs6

Jutro kupię najbliższy tester jak mam w zasięgu buta i spr aku.
Myślicie, że taki powie mi, czy aku do wymiany?
https://www.jula.pl/catal...ulatora-010933/

Może uda mi się też spr u mechanika alt poza obwodami auta, w ten sposób
https://www.youtube.com/watch?v=zv9MaNEh_gw

Co Wy na to? :)

_________________
Pozdrawiam
Patryk
 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 16 Styczeń 2022, 23:31   

Lepiej kup sobie najtanszy miernik do pomiaru napiecia i opornosci. Wiecej nie potrzeba. Sprawdz najpierw na odlaczonym akumulatorze , czy przewod od alternatora (ten gruby) ma polaczenie z klema akumulatora. Warto sprawdzic to pod obciazeniem przez zarowke 12V 50W , np. reflektorowa. Mozesz tez sprawdzic co dzieje sie na zacisku tego przewodu po uruchomieniu silnika, dostep troche trudny, ale pokombinuj.
Mysle jednak, ze masz start/stop i oddzielny regulator napiecia, wtedy tu nalezy szukac przyczyny i konieczna jest diagnoza ukladu ladowania. Konieczny odczyt zapisanych bledow i tu raczej tylko diagbox, gdyz uniwersalne testery moga tego nie czytac. Wyglada na to, ze sam sobie nie poradzisz, raczej konieczna bedzie pomoc dobrego warsztatu i to majacego pojecie o elektryce i elektronice. Gdybys mial C5 i do tego x7, albo wczesniejsze nie byloby problemu ani z diagnoza, ani tez z naprawa. Peugeot z nowszej polki ma bardziej zaawansowana elektryke , szczerze to jeszcze nigdy takiego modelu nie ogarnialem, chociaz z mechanika juz mialem do czynienia.
Do sprawdzenia baterii wystarczy, ze podlaczysz na chwile inna baterie tak jak przy rozruchu awaryjnym i odpalisz silnik. Z drugiej strony uszkodzony akumulator nie odpalalby samochodu.
Szkoda, ze nie odpowiedziales na moje pytania, no ale wcale nie zadalem tego.

 
 
BeerBefore

Mój samochód: Citroen C5
Poj. silnika (cm3): 1600
Paliwo: Diesel
Wersja:: I FL
Rok prod.:: 2006
Dołączył: 28 Lis 2014
Posty: 140
Skąd: Otwock
Wysłany: 17 Styczeń 2022, 13:11   

dejnekomirek dziękuję Ci za pomoc, choć przyznam, że nie wiem o jakim braku odp wspominasz? Gdzie mieszkam, czy umknęło mi coś merytorycznego? :) Nie chcę Cię urazić ;)

Co to awarii, multimetr mam, jak na filmiku w ostatnim poście widać.
Pomiary napięcia mechanik sprawdzał też bezpośrednio na alt.
Sprawdził też, czy masa nie zardzewiała w nadkolu - jest OK.
Auto jest z 2010. Jeśli start/stop to taki przycisk do zapłonu, to nie mam go. Zwyczajnie kluczykiem.

Kabel faktycznie sprawdzimy, jeśli M tego jeszcze nie zrobił.

Dokładny opis kontrolek i błędy (niektóre) wrzuciłem w ostatnim poście. Mam nadzieję, że link działa. Może ktoś na nie rzuci okiem? ;)

_________________
Pozdrawiam
Patryk
 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4243
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 17 Styczeń 2022, 16:29   

BeerBefore, Linki i filmiki działają:) Tyle mogę potwierdzić..

 
 
BeerBefore

Mój samochód: Citroen C5
Poj. silnika (cm3): 1600
Paliwo: Diesel
Wersja:: I FL
Rok prod.:: 2006
Dołączył: 28 Lis 2014
Posty: 140
Skąd: Otwock
Wysłany: 17 Styczeń 2022, 19:05   

spoko, trzeba cieszyć się nawet z drobiazgów ;)

_________________
Pozdrawiam
Patryk
 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 17 Styczeń 2022, 19:29   

Pozagladalem tu i uwdzie i chyba jednak w Twoim roczniku jest normalny alternator. Mozesz sprawdzic na swoim starym opis na wtyczce , powinno pisac D+, oraz DF, albo jedno z tych, zalezy ile pinow jest we wtyczce. Jasli tak masz, to wymontuj regulator i zobacz szczotki. Zajzyj tez do pierscieni, czy czasami ktorys nie jest juz wytarty, chocby tylko na malym odcinku. To moze byc powod niedomagania, dosc czesty. Demontaz jest troche trudny, ale nie bede opisywal, bo mysle, ze poradzisz sobie. Teraz diody to raczej rzadki przypadek, ale jesli sa uszkodzone to raczej zakup nowego alternatora wchodzi w rachube, gdyz sam ich nie wymienisz.
Jesli natomiast na wtyczce masz pin oznaczony com to sterowanie wzbudzeniem pochodzi z BSI i sprawa jest powazniejsza. Trzeba wymienic BSI na nowe, albo uzywane (potrzebny kod do BSI, co moze ogarnac dobry elektronik) i jego ustawienie diagboxem do Twojego samochodu. Mysle jednak, ze Twoj samochod ma normalny alternator starego typu.
Wracajac do szczotek , to dosc typowa usterka, objawia sie wlasnie podobnymi zachowaniami jak u Ciebie. Regulator jest raczej niezawodny , diody rowniez.

Odnosnie odpowiedzi: dopiero teraz podales dokladny opis samochodu, jego rocznik, co wyraznie pozwala zaciesnic podejzenia usterki. Mysle, ze ten altek mechanika tez pochodzi z wymiany i jest niesprawny. Pytalem tez o miejsce zamieszkania w Norge, bo mam duzy sentyment do tego kraju i ludzi tam mieszkajacych. Co prawda ja zylem tam w latach po 2004 roku, podobno teraz to juz inny kraj, ale mysle, ze na prowincji dalej jest to oaza spokoju i prawdomownosci.

 
 
BeerBefore

Mój samochód: Citroen C5
Poj. silnika (cm3): 1600
Paliwo: Diesel
Wersja:: I FL
Rok prod.:: 2006
Dołączył: 28 Lis 2014
Posty: 140
Skąd: Otwock
Wysłany: 17 Styczeń 2022, 23:10   

Dziękuję Ci za te wskazówki
Wszystko prawda.

Wtyczka ma 2 piny i wygląda dokładnie tak jak w zał i nie ma tu żadnych opisów/znaków.

To jak wyglądają szczotki i parę innych rzeczy widać na filmiku w moim niedawnym poście.
Moim zdaniem jest OK.
Do elektroniki się nie dostanę, śruby dęba stoją, a nawet gdybym, to i tak nie ogarnę diód itp

Zamówiłem używkę z mniejszym przebiegiem i na gwar, więc zobaczymy.

Pewnie poproszę, żeby mechanik wstawił ten szrotowy alt i zabiorę auto do innego, bo jak widzę, ten gość to totalny nieogar w elektronice. Powiedziałem mu, że mogę przy nim odpalić PP2000 lub DiagBoxa to może czegoś się dopatrzy i od razu zobaczyłem gościa, który kompa używa tylko do netfixa.

Ja mieszkam pod Oslo, tu jest zupełnie inna mentalność niż na prowincji. Wiadomo, jest różnie, ale myślę, że prawie wszędzie dużo jest ukrytego rasizmu. Media bardzo po nas jadą. Norki coraz częściej kantują. Chyba w porę wyjechałeś, żeby nie ryzykować gorszych doświadczeń ;)



129l.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 43,29 KB

_________________
Pozdrawiam
Patryk
 
 
BeerBefore

Mój samochód: Citroen C5
Poj. silnika (cm3): 1600
Paliwo: Diesel
Wersja:: I FL
Rok prod.:: 2006
Dołączył: 28 Lis 2014
Posty: 140
Skąd: Otwock
Wysłany: 10 Luty 2022, 11:26   

ok, alt wymieniony na dokładnie taki sam, używany
Wszystko działa, te czujniki wariowały z braku napięcia
Dziękuję wszystkim za pomoc! :)

_________________
Pozdrawiam
Patryk
 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4243
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 10 Luty 2022, 18:20   

BeerBefore, To tradycyjnie ZUCH :-D

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA