Kolejna rzecz, do której doszedłem:
sterownik uszkodzony-naprawiony NIE JEST oryginalny.
Kupiłem auto z już wymienionym sterownikiem.
Poszlaki -
1)DiagBox pokazuje producenta sterownika jako JCAE (Johnson Controls Automotive Electonics), a w aucie był VALEO.
2) DiagBox pokazywał zupełnie inne numery sterownika (inne HW, inne SW) niż
te na sterowniku VALEO
Dowód ostateczny - dorwałem dwa (słownie DWA) sterowniki Johnson Controls wyjęte
z jeżdżących samochodów i oba mają ten sam numer HW, co pokazuje DiagBox w moim Zwinniczku. Kupiłem je, bo przyszła mi myśl, by z jednego z nich wylutować tranzystor i wlutować go w miejsce "nowego" tranzystora w moim VALEO.
ALE tutaj kolejna wątpliwość: czy mój VALEO jest naprawdę dobrze dopasowany do samochodu? W sensie, czy jest on od silnika TU3A, czy TU3JP?
Co prawda DiagBox "widzi" go poprawnie, działa wszystko niby poprawnie, zero jakichkolwiek
błędów, ale pozostaje cień niepewności.
Mianowicie: do C3-jki są dwa rodzaje cewek zapłonowych: z SZARYM gniazdem i CZARNYM gniazdem. Oryginalnie była ceka z szarym gniazdem, ale to na OryginalnyM sterowniku.
Nie wiem, która cewka (umownie SZARA czy CZARNA) jest dostosowana do sterownika VALEO.
Wiem, że SZARA i CZARNA cewka nie są zamienne i nie da się (bez kombinacji alpejskich) podłączyć szarej wtyczki do czarnego gniazda i na odwrót.
U mnie gniazdo i wtyczka są szare, ALE pytanie brzmi: czy sterownik VALEO, który mam, jest
do SZAREJ cewki?
_________________ Najbardziej arystokratyczna rzecz na świecie
to jechać dostojnie.
Mam w takim razie pytanie do posiadaczy samochodów z silnikami TU3:
Jakie macie silniki (dokładnie typ i oznaczenie - TU3A czy TU3JP)
Jakie macie gniazda cewek i do nich wtyczki - szarą czy czarną.
_________________ Najbardziej arystokratyczna rzecz na świecie
to jechać dostojnie.
Dzisiaj kolejna KSW. Sczytywałem DiagBoxem dane sterowników silnika, które mam.
I tak:
Mój "nie-wiem-czy-oryginalny" VALEO:
Na nalepce: HW 9651696680, SW 9664127180
Sczytany DB: Oznaczenie kalkulatora 9651696680, Referencja uzupełniająca 9664127180, Numer referencyjny oprogramowania 9665051280
Mój wymieniony Johnson Controls:
Na nalepce: HW 9651696680, SW 9661700480
Sczytany DB: Oznaczenie kalkulatora 9655399180, Referencja uzupełniająca 9655883280, Numer referencyjny oprogramowania 9666263980
Kupiony Johnson Controls nr 1:
Na nalepce: HW 9651696680, SW 9660374680
Sczytany DB: Numer rysunku funkcjonalnego 9655399180, Oznaczenie kalkulatora 9651696680, Numer referencyjny oprogramowania 9666263980
Kupiony Johnson Controls nr 2:
Na nalepce: HW 9651696680, SW 9660374680
Sczytany DB: Numer rysunku funkcjonalnego 9655399180, Oznaczenie kalkulatora 9651696680, Numer referencyjny oprogramowania 9661385980
Muszę przy tym zmienić swoje poprzednie stwierdzenie: nie mam dowodu na to, że sterownik VALEO nie jest oryginalny, ale również na odwrót.
Nie wiem też na 100%, czy jest oryginalny, choć przemawia za tym zgodność numerów na nalepce i odczytanych przez DiagBox, oraz to, że
test globalny (włożony VALEO) nie pokazuje żadnych błędów. Nic a nic.
Natomiast na moim wymienionym Johnson Controls pokazuje trzy, a na każdym
z pozostałych dwóch całą masę różnych błędów.
_________________ Najbardziej arystokratyczna rzecz na świecie
to jechać dostojnie.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 6 Grudzień 2023, 21:42
tunio napisał/a:
Wstyd się przyznać, ale chyba te tranzystory, które kupiłem dwa lata temu, nie są
dokładnie takie, jak ten sprawny. Przyjrzałem się im dokładniej i ich oznaczenia są nieco inne. Załączam zdjęcie tego nowego. Pomierzone opory też są "nieco" różne. Może to właśnie jest przyczyna dłuuuuugiego czasu ładowania sekcji 1-4 cewki, a także różnych napięć na nóżkach tranzystora?
Te górne oznaczenia to jakieś numery seryjne producenta. Po tych oznaczeniach nic nie znajdziemy w necie. Te dolne są właściwym oznaczeniem tranzystora. Chińczyki mają coś takiego: KLIK
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Następna myśl dotycząca sterownika VALEO w moim aucie:
tranzystor sekcji 2-3 ma opór Bramka-Emiter 14,95 kOhm, a tranzystor sewkcji 1-4 ma opór Bramka-Emiter 14,65 kOhm.
Czy dobrze myślę,że to jeden z powodów tego, że napięcie Bramka-Emiter (czyli Bramka-Masa) na sekcji 1-4 jest ~ 0,40V,
a na sekcji 2-3 ~ 0,19 V? Czy w takim razie dodanie opornika ok. 300 Ohm przed Bramkę powinno zbliżyć warunki pracy
tranzystora sekcji 1-4 do warunków pracy tranzystora sekcji 2-3? Trochę to "machanie rękami" (jak to mawiał jeden
z moich wykładowców), ale coś to pomoże?
_________________ Najbardziej arystokratyczna rzecz na świecie
to jechać dostojnie.
Pomierzyłem jeszcze raz opory obydwu tranzystorów i wyszło:
Tranzystor sekcji 2-3: Emiter-Kolektor na zakresie 200 MOhm 1,3 (to chyba 1,3 MOhm), opór pokazuje się, gdy dotknę plusem do Emitera i minusem do Kolektora. Gdy dotknę minusem do Emitera i plusem do Kolektora (czyli tak, jak w czasie pracy płynie prąd) pokazuje opór "poza zakresem", gdy przełączę na zakres 20 MOhm (cały czas trzymając końcówki przyrządu na nóżkach tranzystora) pokazuje opór około minus 4 (chyba MOhm) który zmierza do zera i natychmiast rośnie do wartości "poza zakresem" - dziwne trochę, nie rozumiem tego. Bramka-Kolektor tak samo, Bramka-Emiter 14,96 kOhm w obie strony.
Tranzystor sekcji 1-4: Emiter-Kolektor na zakresie 200 MOhm 1,1 (to chyba 1,1 MOhm) w obie strony, na zakresie 20 MOhm 0,10 też w obie strony, na zakresie 2 MOhm 0,102 też w obie strony, na zakresie 200 kOhm 101,3 też w obie strony. Bramka-Kolektor na zakresie 200 MOhm 1,1 (to chyba 1,1 MOhm) w obie strony, na zakresie 20 MOhm 0,12 też w obie strony, na zakresie 2 MOhm 0,116 też w obie strony, na zakresie 200 kOhm 115,8 też w obie strony, Bramka-Emiter 14,65 kOhm też w obie strony.
Czy dobrze rozumuję, że tranzystor sekcji 2-3 przepuszcza prąd tylko w jedną stronę, a sekcja 1-4 w obie i w tym sęk?
Czy dobrze myślę, że cewka w czasie pracy indukuje jakiś prąd "wsteczny"? Najpierw sterownik ładuje cewkę, przerywa zasilanie i to indukuje napięcie w uzwojeniu wtórnym, a w czasie przeskoku iskry zanikające napięcie w uzwojeniu wtórnym indukuje napięcie wsteczne w uzwojeniu pierwotnym? No i ten "prąd wsteczny" sieje zamieszanie?
Może to i głupie myślenie, niech mnie ktoś poprawi.
_________________ Najbardziej arystokratyczna rzecz na świecie
to jechać dostojnie.
Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek Pomógł: 204 razy Dołączył: 25 Maj 2013 Posty: 2735 Skąd: Duisburg
Wysłany: 12 Grudzień 2023, 09:08
Moze lepiej zostaw elektronike ludziom znajacym temat doglebnie? Moze lepsza bylaby "Elektroda" do takich pytan? Wychodzi tez brak wiedzy: iskra powstaje w momencie zwarcia do masy uzwojenia pierwotnego cewki, a do wygaszania pradu wtornego (indukcja) sluza systemy kondensatorow. Otarlem sie o elektronike, radze sobie niezle, ale nie interesuje mnie rozpatrywanie zjawisk zachodzacych w tranzystorach na forum poswieconym samochodom. Sterownik ma dzialac skutecznie albo trzeba go wyslac do naprawy, wzglednie wymienic na inny. Lubie byc omnibusem, ale nie wszyscy musza byc tacy sami. Prowadzisz monolog i tak nic nie znaczacy dla innych. Przepraszam, ale chyba mam prawo powiedziec, co mysle o takim podejsciu do problemu z samochodem. Zycze duzych sukcesow, ale nie pros tutaj o odpowiedz na takie pytania. Wielu kolegow nie ma o tym najmniejszego pojecia. Dla wielu to zbyt wysoki poziom wiedzy.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 27 Grudzień 2023, 22:36
tunio, Tranzystor powinien być mierzony przyrządem na zakresie ze znaczkiem diody. Nie mierzymy omomierzem. No chyba, że ma kompletne przebicie, to wtedy zmierzysz, ze jest uszkodzony doszczętnie. Jeżeli masz taki przyrząd, który mierzy napięcie miedzy nóżkami tranzystora, to dasz radę i nie jest to trudne.
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Nie mam takiego przyrządu.
Może coś pomoże karta charakterystyki wymienionego
tranzystora (choć po prawdzie to raczej układ scalony
na tranzystorze), jest tam jego schemat.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum