Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
C5 2,0 HDI 2006r EGR , czujniki prośba o porady
Autor Wiadomość
Maksymilian

Mój samochód: Citroen c5
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: diesel
Wersja:: hatchback
Rok prod.:: 2006
Dołączył: 24 Paź 2023
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Wysłany: 24 Październik 2023, 20:49   C5 2,0 HDI 2006r EGR , czujniki prośba o porady

Witam serdecznie. Od niedawna mam C5-tkę z pięknym wypasem, 2006r, 2,0 HDI automat - aż przyjemnie jeździć.To już chyba 5-ta cytrynka po BX, XM, Xantii i C5 I.
Od pewnego czasu pojawiły się problemy. Zrobił się mułowaty i przy jeździe ze stałą prędkością w okolicy 1800 obr. silnika zaczął szarpać. Ponieważ to automat to i skrzynia trochę zaczęła wariować z biegami. Spotkałem się na innych forach, że taki problem zgłaszali i inni. Wykluczyłem problemy z paliwem i filtrem. Pomyślałem sobie o zaślepieniu zaworu EGR bo to jedno z podejrzeń.
Mam kilka pytań.
1 Czy można zaślepić EGR przy wejściu do kolektora ssącego i w którym miejscu to zrobić. Bo dojście do samego EGR jest w tym modelu b.ciężkie. Tam są dwa złącza: jedno takie z opaską ściągającą, a drugie tam gdzie jest rura przykręcona do kolektora. Czy rozłączenie tej opaski da się z powrotem połączyć? A w tym drugim miejscu jest takie wklęsłe połączenie i nie wiem, czy zaślepka tam wejdzie?
Gdybym zaś chciał rozłączyć kostkę przy EGR to nie mam pojęcia gdzie ona jest.
2. Na rurze gumowej ssącej są dwa czujniki (na zdjęciu) jeden to chyba przepływomierz. Po wyjęciu był kompletnie zawalony nagarem. Oczyściłem i wsadziłem z powrotem. Ale zaczął pojawiać się komunikat "antypolution fault" Nie wiem jaka jest jego funkcja, bo za filtrem powietrza jest już przepławka. Do czego służy ten drugi czujnik to nie mam pojęcia.
3. Następne pytanie: są dwie rury powietrzne do kolektora ssącego (pewnie jedna z pominięciem intercoolera jak gdzieś przeczytałem. Na nich są gruszki sterowania przepustnicą ale nie widzę tam w ogóle czujników położenia przepustnicy - jakie widziałem w innych silnikach HDI po przeciwnej stronie rury. Co jest grane? Pytam ponieważ czytałem, że również te czujniki położenia przepustnicy mogą skutkować problemami z pracą silnika a w automatach również ze skrzynią, bo to jest jakoś zssynchronizowane.
Z góry serdeczne dzięki za pomoc.
PS na zdjęciach oryginalnie był czerwony kolor strzałek - niestety tu wyszło trochę mało wyraźnie.



gruszki dół edit.jpg
Rura ssąca na dole - dwie gruszki, do czego?
Plik ściągnięto 5 raz(y) 640,87 KB

edit czujniki, przepustnica.jpg
Rura ssąca czujniki 1 i 2, grucha przepustnicy 3 i 4 gdzie czujnik położenia?
Plik ściągnięto 6 raz(y) 814,54 KB

Rura EGR.jpg
Rura EGR przy kolektorze.
Plik ściągnięto 6 raz(y) 687,64 KB

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 24 Październik 2023, 21:42   

Zaslepienie AGR w tym silniku moze tylko skutkowac problemami. Nie lepiej po prostu wymienic zawor na nowy? Wytrzyma nastepne 200 tys. km. Tylko do celow diagnostycznych mozesz sprobowac zaslepic ta rurke , tyle, ze dobre miejsce jest na jej poczatku, a wiec z drugiego konca. Dwie sruby M6 i mozesz podlozyc krazek blachy i dokrecic. Zaslepianie AGR nie jest dobrym pomyslem, bo zaczna sie klopoty z regulacja cisnienia doladowania i twarda praca silnika. Mozesz ewentualnie wyprogramowac AGR ze sterownika, ale trzeba zmieniac mape silnika. Nie jest to prosta sprawa. Latwiej wymienic zawor.
Te dwa czujniki to czujnik cisnienia doladowania i czujnik temp. powietrza. Przepustnice sa sterowane podcisnieniowo i nie musza miec czujnikow polozenia. Ich zle dzialanie objawia sie zla praca silnika i sterownik widzi zaburzenia. Ten silnik jest bardzo udany, wiec warto dbac o jego pelna sprawnosc. Nie daj sie skusic na jakakolwiek "oszczednosc", bo ewentualne koszty beda duze. Dbaj o czystosc paliwa (to bardzo wazne) i poziom dodatku do fapa. W zaleznosci od przebiegu (okolo 150 - 200 tys. km ) warto zrobic plukanie fapa, ale to juz nie tutaj. Moze nastepnym razem, chociaz mnostwo tego w archiwum.

 
 
Maksymilian

Mój samochód: Citroen c5
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: diesel
Wersja:: hatchback
Rok prod.:: 2006
Dołączył: 24 Paź 2023
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Wysłany: 24 Październik 2023, 23:06   

A jak wobec tego oceniasz możliwą przyczynę tego spadku mocy i szarpania silnika przy cca 1800 obr? Może ma znaczenie, że ostatnimi czasy prawie nie jeżdżę w trasy i głównie kręcę się po mieście.
Oraz intryguje mnie, dlaczego po wyczyszczeniu czujnika temperatury powietrza zaczęło mi wyświetlać ten błąd o którym piszę?
Generalnie, to czy zaślepienie EGR to tylko sprawa pogorszenia kultury pracy motoru czy jakieś poważniejsze skutki?
Co do paliwa, to zeszłej zimy wymieniałem filtr. Jakieś 2 tygodnie temu, kiedy tam zajrzałem to filtr był z jednej strony jakiś taki "oczadzony" a na fałdach było coś w rodzaju takiego żelu. Oczywiście zawartość puszki filtra wylałem, filtr wymieniłem. Wczoraj zajrzałem tam ponownie i było czyściutko. Dziwne skąd się wziął ten "żel" wczesną jesienią.
Odkręcenie rury EGR z drugiej strony to trzeba się nieźle powyginać :cry:
Dziękuję serdecznie za wyczerpujące odpowiedzi.

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 25 Październik 2023, 08:25   

Nowoczesny diesel to skomplikowana konstrukcja i jesli myslisz, ze na odleglosc postawie pelna diagnoze , to mocno sie mylisz. Podejzewam, ze cos dzieje sie w podcisnieniach, bo one sa wazne w tym silniku. Byc moze , gdzies pojawila sie nieszczelnosc i wartosc podcisnienia spadla. Byc moze w ktoryms silowniku padla membrama, a moze tylko wezyk sie rozszczelnil. Warto wszystko sprawdzic, najlepiej z pompka podcisnienia z manometrem. To bardzo wazny przyrzad diagnostyczny.
Jesli wymieniales filtr rok temu, to te osady moga byc pozostaloscia po zimie, a moga byc tylko dowodem, ze paliwo z dystrybutora wcale czyste nie jest. To tylko dowod , ze o filtry warto dbac.
Na AGR oparte jest sterowanie cisnieniem doladowania i zaslepienie tego wprowadzi problemy z regulacja. Pojawia sie bledy i tryb awaryjny.
Nie przesadzaj z dostepem do rurki AGR. Sprobuj swiece wymienic! A przeciez mozesz smialo wypiac silnik z poduszki i opuscic na dol. Pochyli sie pieknie do przodu , odslaniajac to co ukryte.
Powodzenia.

 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4273
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 25 Październik 2023, 09:31   

Moja myśl laika ze jeśli jakiś czujnik łatwo zdemontować to warto go przemyć,ja swój przepływomierz w xsarze umyłem preparatem do czyszczenia przepływomierzy i egr bo dawno to było- to sterownik zaczął widzieć poprawne parametry i jazda stała się przyjemnością, Mycie aby w taki sposób sprayem żeby nie pryskać w kierunku puszki z elektroniką gdzie przychodzi wtyczka,pozostałe żadnym pędzelkiem nie dotykamy tylko dyszą sprayu aż będzie czyste,można się zdziwić ile brudu wyleci tłustej i czarnej;)A miałem porównanie na aplikacji w telefonie jakie parametry były przed i po myciu,różnica duża .Co do egr kiedyś zatarty zawór w C5 I kolegi udało się po przez zanurzenie w nafcie kosmetycznej(dostępna w sprzedaży) prawie tydzień( bez zanurzania elektroniki) uratować bo wszelkie brudy i nagar puściły i mechanicznie wrócił do żywych,w tym czasie jeździł na nowym egr który mu wymienił mechanik.Teraz ma zapasowy używany. Taki egr też przywróciłem w oplu ojca dwa razy bo jak iglica od oblepienia nagarem spalin, przestała się ruszać to był Check silnika i zero mocy..

 
 
Maksymilian

Mój samochód: Citroen c5
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: diesel
Wersja:: hatchback
Rok prod.:: 2006
Dołączył: 24 Paź 2023
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Wysłany: 25 Październik 2023, 12:42   

=Sasun81: Przepływomierz (ten za filtrem powietrza) wyjąłem, obejrzałem i jest czyściutki. Nie wiem czy jest sens go czyścić w tej sytuacji.
=dejnekomirek: Czy te problemy z podciśnieniem o których piszesz są do zdiagnozowania programami diagnostycznymi?

 
 
Maksymilian

Mój samochód: Citroen c5
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: diesel
Wersja:: hatchback
Rok prod.:: 2006
Dołączył: 24 Paź 2023
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Wysłany: 25 Październik 2023, 12:48   

I jeszcze jedno pytanie: Czy zawór EGR otwiera się kiedy motor pracuje na biegu jałowym na postoju. Pytam, bo jeśli nie to mógłbym po prostu sprawdzić, czy rura po odpaleniu na postoju nagrzewa się ?

 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4273
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 25 Październik 2023, 13:49   

Maksymilian, No na moim też nie było jakiejś przesadnej sadzy czy grubego kurzu;)

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 25 Październik 2023, 18:16   

Maksymilian napisał/a:
Czy te problemy z podciśnieniem o których piszesz


Nie doslownie. Ten uklad nie ma zadnych czujnikow. To tylko po zachowaniu silnika mozemy domyslac sie, ze podcisnienia nie pracuja poprawnie. Tu potrzeba wyczucia i doswiadczenia, no i pompke z manometrem, bo wtedy mozna szybko sprawdzic caly uklad podcisnien.

 
 
Maksymilian

Mój samochód: Citroen c5
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: diesel
Wersja:: hatchback
Rok prod.:: 2006
Dołączył: 24 Paź 2023
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Wysłany: 25 Październik 2023, 18:58   

sasun71 napisał/a:
Maksymilian, No na moim też nie było jakiejś przesadnej sadzy czy grubego kurzu;)

Ciekawe, bo odpiąłem dzisiaj kostkę od przepływomierza za filtrem powietrza i motor zaczął chodzić lepiej. Poza tym nie wspominałem wcześniej, że motor odpala "na dotyk", na biegu jałowym chodzi równiutko i nie kopci przy gazowaniu. To się trochę nie zgadza z objawami uszkodzonego EGR.

 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4273
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 25 Październik 2023, 20:56   

Maksymilian, Po odpięciu przepływomierza chodzi na ustawieniach serwisowych nie mając danych z czujnika;)

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 25 Październik 2023, 21:56   

Maksymilian napisał/a:
To się trochę nie zgadza z objawami uszkodzonego EGR.


Gdybys mial troche wiedzy , to wiedzialbys, ze to wlasnie ma zwiazek z AGRem. Nigdzie nie pisalem, ze objawy Twojego silnika sa zwiazane ze zla praca AGR, ale tu akurat masz przyklad na zwiazek AGR , a raczej jego zaslepienie na prace silnika. Mapa silnika jest zrobiona na prace z AGR i odlaczenie np. przeplywki zmienia ostro wtrysk dawki paliwa, tak samo zaslepienie AGR. Tu akurat AGR i przeplywka wspolpracuja ze soba: zwroc uwage na wartosc poboru powietrza wskazywana przez przeplywke. W silniku bez AGR (albo z niesprawnym AGR) przeplyw powietrza srednio to 500 na wolnych, a w przypadku gdy AGR pracuje poprawnie , przeplyw prawidlowy to 230 - 300 i tak powinno byc w sprawnym silniku i tak sprawdza sie sprawnosc ukladu. To teraz , gdy zaslepisz AGR , sterownik bedzie glupial, bo bedzie widzial zawsze 500 i uzna blad AGR i bedziesz mial problemy z silnikiem.
Mozesz sprobowac zmienic przeplywke na nowa ( dobrej firmy), aby wykluczyc usterke starej ( dosc typowe jest uszkodzenie korozyjne polaczen w przeplywce i falszowanie wskazan), ale moze to byc tez slepy strzal.
Generalnie radze uzyc dobrego diagnoste ! Bedzie i taniej i szybciej. Na odleglosc to mozemy sobie pogdybac. Uszkodzony AGR szarpie silnikiem przy okolo 2500 obrotow, a to Twoje 1800 obrotow swiadczy raczej o problemie z doplywem powietrza do silnika, a wiec przepustnice sterowane podcisnieniem.

 
 
Maksymilian

Mój samochód: Citroen c5
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: diesel
Wersja:: hatchback
Rok prod.:: 2006
Dołączył: 24 Paź 2023
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Wysłany: 25 Październik 2023, 22:49   

dejnekomirek napisał/a:
Gdybys mial troche wiedzy , to wiedzialbys, ze to wlasnie ma zwiazek z AGRem.

Nie znam się, jestem laikiem i dlatego pytam. Jakbym miał wiedzę to bym nie pytał. Byłem parę dni temu na diagnostyce i nic z tego nie wynikało. Może to a może tamto. Problem polega na tym, że nie ma teraz w moim mieście zakładu, który zajmowałby się WYŁACZNIE diagnostyką silnikową. A takie różne warsztaty zawsze powiedzą że to zrobią - ale z realizacją bywa różnie.

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 26 Październik 2023, 09:22   

No , ale to nie moja wina, chyba? Pisze tu tylko z wolnej woli i kosztem wolnego czasu. Ta wiedza jest, wystarczy tylko troche poszperac, ale przeciez nie kazdy lubi poszerzac swoje horyzonty. Przepraszam , ale naprawde mam dosc. W archiwum jest mnostwo postow na ten temat,
Wszyscy nie musza sie znac, a ja nie prowadze kursu doksztalcojacego.
Silnik to skomplikowana sprawa i moze jednak lepiej powierzyc to specjalistom. A jesli brak takowych, to moze warto zadbac o kadry przez swiadome wybory. Ja mam srednie wyksztalcenie techniczne z lat 70tych, a i tak cale zycie ucze sie. Moze dajmy sobie spokoj z Julkami, a wezmy sie za konkretna robote dla kraju, dla ludzi i dla samochodow? Dzisiaj niestety sa tylko zmieniacze, era mechanikow juz skonczyla sie.
Nakreslilem Tobie przyczyne Twoich problemow w aucie, a to Ty wybierzesz droge i metode naprawy.
Powodzenia

 
 
Maksymilian

Mój samochód: Citroen c5
Poj. silnika (cm3): 1997
Paliwo: diesel
Wersja:: hatchback
Rok prod.:: 2006
Dołączył: 24 Paź 2023
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Wysłany: 18 Grudzień 2023, 20:25   

Sprawa się wyjaśniła, kupiłem używany przepływomierz masowy powietrza, założyłem i praca silnika znacznie się poprawiła. A doszedłem to tego robiąc próby z odłączaniem starego przepływomierza i praca o dziwo poprawiała się z odłączonym przepływomierzem.

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA