Żywotność turbiny nie zależy tylko od wieku, a nawet przebiegu. Najważniejszym czynnikiem wpływającym na jej stan jest prawidłowa eksploatacja auta w nią wyposażonego. Przepis jest prosty, auta wyposażone w turbinę wymagają specjalnych procedur "startowych" oraz "końcowych" Pierwsza z nich to nie wchodzenie na wysokie obroty zaraz po uruchomieniu silnika - turbina wymaga odpowiedniego smarowania, a gęsty zimny olej może niedostatecznie ją smarować zanim nie osiągnie odpowiedniej temperatury. Druga równie ważna zasada dotycząca eksploatacji aut wyposażonych w turbinę to odpowiednie wyłączanie silnika po pokonaniu dłuższych tras kiedy to turbina pracuje niemal przez cały czas - w takiej sytuacji nie można od razu po zatrzymaniu auta wyłączać silnika trzeba poczekać kilka chwil po to aby turbina nieco ostygła i zmniejszyła obroty. Jeśli kierowca nie pamięta o tym jak powinno traktować się silnik z turbiną to w efekcie zaniedbań (których można było uniknąć) uszczelnienia turbiny przestają spełniać swoja funkcję - auto spala olej, a w skrajnych przypadkach może spłonąć. Tylko tak traktowana turbina powinna być bezawaryjna. Dodam jeszcze, że jazda z cieknącą turbiną jest niebezpieczna - najkrócej mówiąc cieknący do niej olej może się zapalić, wtedy będzie za późno na jakikolwiek remont gdyż auto spłonie. No ale to są już drastyczne i nieliczne przypadki.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 30 Maj 2009, 15:55
Ja mam coś takiego w alarmie. Zdalne sterowanie zapalaniem autka i opóźnionym wyłączaniem silnika po wyjściu z z autka.
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
po odpaleniu ( 2.0 hdi) ile trzeba odczekać aby ruszyć? nie ukrywam, że z tym zawsze mam problem natomiast po skonczonej jezdzie jestem w stanie odczekac nawet 1,5 minuty zanim zgasze motor
Mój samochód: Toyota Camry
Poj. silnika (cm3): 2994
Paliwo: LPG
Wersja:: EXCLUSIVE,
Rok prod.:: 1995 Pomógł: 40 razy Dołączył: 13 Lis 2008 Posty: 1898 Skąd: Jedlina Zdrój
Wysłany: 23 Sierpień 2010, 22:30
Aby ruszyć to wystarczy z 15-20 sekund, ważne jest aby nie kręcić silnika za wysoko, póki olej nie osiągnie wyższej temperatury. Ja kręcę silnik do około 2 tyś zanim on nie osiągnie temperatury 50 stopni, potem to już hulaj dusza.
_________________ Staraj się pisać posty po polsku, jak najlepiej potrafisz. Nie interesuje mnie czy masz "dys-coś tam".
Forum nie jest agencją towarzyską, nie dogodzi każdemu.
... Dopóki cyka, wiem, że żyje ...
Łada Niva - jak się nie zawiesi to zawsze przejedzie.
aha, dzieki za odpowiedz, ale tutaj mam hmmm problem. mam taka sytuacje, ze parkuje samochod w garazu ktory jest pod dośc duzym nachyleniem w stosunku do drogi. czasami gdy wyjezdzam na półsprzegle zdarza mi sie przygazować, zawsze staram sie odczekac te pol minuty zanim ruszę.
rozumiem, ze taka eksploatacja skraca życie mojej turbinie:(
lkoziolek
Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2500
Paliwo: Diesel
Wersja:: II
Rok prod.:: 1994 Pomógł: 3 razy Dołączył: 14 Lut 2009 Posty: 170 Skąd: Kraków
Wysłany: 24 Sierpień 2010, 09:47
kazis napisał/a:
czasami gdy wyjezdzam na półsprzegle zdarza mi sie przygazować, zawsze staram sie odczekac te pol minuty zanim ruszę.
rozumiem, ze taka eksploatacja skraca życie mojej turbinie:(
Nie popadajmy ze skrajności w skrajność. Wiadomo, że najlepiej byłoby żeby po odpaleniu silnika ten od razu miał 90 stopni, bo wtedy wszystko byłoby od razu super smarowane, ale to nie oznacza, ze przy temperaturze 20 stopni nie ma w ogóle smarowania
Żywotność turbiny skraca się znacząco jeżeli żyłujemy silnik zanim ten osiągnie temperaturę normalnej pracy, czyli wtedy gdy wyciskamy z niego 100% mocy przez dłuższy czas zaraz po odpaleniu.
Ja uważam, że jak ze wszystkim trzeba do tych spraw podchodzić z głową, bo przykładowo jazda na niskich obrotach przy zimnym silniku też nie jest za zdrowa dla silnika, bo dosyć znacznie obciąża panewki...
Dlatego osobiście na zimnym silniku wolę jednak jeździć na trochę wyższych obrotach (1500 -2500/3000), przy czym jest to jazda spokojna i płynna. W ten sposób panewki nie dostają tak w kość, jak również turbina nie doznaje jakiś większych obciążeń, bo spokojne obchodzenie się z gazem nawet powyżej 2000 obrotów nie powoduje zbytniego rozkręcania się turbiny...
Tak samo jeżeli mam już rozgrzany silnik i w trasie mam kogoś dynamicznie wyprzedzać to wolę to zrobić na niższym biegu w przedziale 2500 - 3000 obrotów niż na wyższym w przedziale 2000-2500, bo wyprzedzanie idzie sprawnie i mniej obciąża silnik oraz panewki. Oczywiście jeżeli to samo wyprzedzanie nie musi być jakoś bardzo dynamiczne, wtedy nie dokonuje redukcji, tylko ciągnę na tym samym biegu.
Kiedyś jeździłem zupełnie inaczej, ale odkąd zacząłem poruszać się również rowerem i zauważyłem jaki wpływ na komfort rowerzysty ma dobór odpowiedniego przełożenia, wtedy zacząłem podobną technikę stosować również przy prowadzeniu samochodu.
Przy mniejszych przełożeniach może i wolniej kręcimy pedałami, ale za to kolana nie mają wtedy łatwego życia, wiec dużo wygodniej jest mimo wszystko trochę szybciej pedałować i tym samym przenosić mniejsze obciążenia na stawy...
wszystko ładnie i pięknie:) dziekuję za odpowiedz, bardzo podoba mi się to forum
ja staram się jezdzic na słuch, bo mam skopany obrotomierz który zaniza mi obroty o jakieś 500 w górę. ( przy 100km/h na 4 biegu mam 2000 obrotów). nie katuje silnika, piatke wrzucam przy 80-90, czwórke od 60, trójke od 40 w góre. nie odczuwam zadnych drgan a silnik w tych pprzylozeniach ładnie ciągnie. przy wyprzedzaniu zazwyczaj robie redukcje, niemal zawsze na czwórke, i zdarza mi sie tak pociagnac do 110 km/h
Mój samochód: Toyota Camry
Poj. silnika (cm3): 2994
Paliwo: LPG
Wersja:: EXCLUSIVE,
Rok prod.:: 1995 Pomógł: 40 razy Dołączył: 13 Lis 2008 Posty: 1898 Skąd: Jedlina Zdrój
Wysłany: 24 Sierpień 2010, 20:20
Cieszy nas, że ci się tu podoba.
idź i głoś prawdę o naszym forum.
_________________ Staraj się pisać posty po polsku, jak najlepiej potrafisz. Nie interesuje mnie czy masz "dys-coś tam".
Forum nie jest agencją towarzyską, nie dogodzi każdemu.
... Dopóki cyka, wiem, że żyje ...
Łada Niva - jak się nie zawiesi to zawsze przejedzie.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 25 Sierpień 2010, 15:51
kazis napisał/a:
ja staram się jezdzic na słuch, bo mam skopany obrotomierz
Najwyższy czas to naprawić!
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 1 Wrzesień 2010, 06:51
TU coś znajdziesz i jak coś to pisz w tym temacie a nie tutaj
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 102 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5042 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 28 Grudzień 2011, 23:14
A teraz trochę na temat uszkodzeń i przyczyn usterek okołoturbinowych
Najczęstsze niedomagania to:
1. Nadmierne kopcenie 2. Brak mocy 3. Hałasy i świsty
4. Wycieki oleju 5. Zwiększone zużycie oleju
PRAWDOPODOBNA PRZYCZYNA
SPOSÓB NAPRAWY
Zatkany filtr powietrza (stary i zapomniany )
Wymienić wkład filtra powietrza na zalecany przez producenta.
Zatkana rura ssąca turbosprężarki - filtr powietrza
Oczyścić lub wymienić w razie potrzeby.
Zatkany przewód turbosprężarka - kolektor ssący
Oczyścić lub wymienić w razie potrzeby.
Zatkany kolektor ssący
Oczyścić lub wymienić wadliwe części.
Nieszczelność pomiędzy turbosprężarką i kolektorem ssącym .
Usunąć nieszczelność poprzez dociągnięcie opasek lub wymianę wadliwych części.
Zanieczyszczenia w kolektorze wydechowym
Oczyścić kolektor.
Zanieczyszczona rura wydechowa lub tłumik
Oczyścić lub wymienić uszkodzone części.
Nieszczelność pomiędzy kolektorem wydechowym i głowicą
Wymienić uszkodzone uszczelki. Dokręcić kolektor zgodnie z instrukcją obsługi.
Nieszczelność pomiędzy turbosprężarką i kolektorem wydechowym
Wymienić uszkodzone uszczelki. Skontrolować mocowanie turbosprężarki do kolektora wydechowego.
Oczyścić turbosprężarkę, wymienić olej i filtr oleju.
Pompa wtryskowa lub wtryskiwacze rozregulowane
Wyregulować i wymienić części wadliwe wg instrukcji obsługi.
Nieprawidłowa regulacja luzów zaworowych
Wyregulować i wymienić części wadliwe wg instrukcji obsługi.
Zużyte cylindry i pierścienie
Wymienić lub naprawić silnik wg instrukcji obsługi.
Zużyte tłoki, zawory, gniazda zaworowe
Wymienić lub naprawić silnik wg instrukcji obsługi.
Zanieczyszczona część sprężająca turbosprężarki (koło, obudowa)
Oczyścić chemicznie środkiem niezasadowym i szczotką drucianą. Wymienić olej i filtr oleju.
Nieszczelność pomiędzy kolektorem ssącym i głowicą
Wymienić uszkodzone uszczelki. Sprawdzić mocowanie wg instrukcji obsługi.
Wadliwe działanie zaworu regulacyjnego (czarne spaliny)
Skontrolować mocowanie i stan przewodu gumowego sterującego siłownikiem. Wymienić go w razie potrzeby. Sprawdzić działanie zaworu, wymienić obudowę z zaworem, wymienić siłownik.
Zatkana rura odprowadzająca olej z turbosprężarki (kopcenie na biało - niespalony olej)
Oczyścić lub wymienić w razie potrzeby.
Zatkany układ odpowietrzający silnik (niebieskie spaliny)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum