Wysłany: 18 Grudzień 2008, 19:54 Citroën - C5 by Wire
Wizja przyszłości i nieustanne poszukiwanie nowych rozwiązań w zakresie komfortu i przyjemności jazdy, bezpieczeństwa i architektury wnętrza samochodu to główne wyzwania marki Citroën, która prezentuje pokazowy model technologiczny "C5 by Wire".
Rozwiązanie techniczne "by Wire", wywodzące się z przemysłu lotniczego, polega na zastąpieniu mechanicznych połączeń istniejących pomiędzy urządzeniami sterującymi (kierownica, zespół pedałów...) i poszczególnymi układami pojazdu (układ kierowniczy, hamulce...) przez połączenia elektroniczne.
Nowa koncepcja znalazła swój wyraz we wnętrzu "C5 by Wire" w postaci kierownicy wyposażonej w przełączniki układu kierowania, hamowania i przyspieszenia, z jednoczesnym wyeliminowaniem zespołu pedałów. Pojęcie wielofunkcyjnej kierownicy nabiera pełni znaczenia.
Technologia "by Wire" zaprezentowana już w samochodach koncepcyjnych C-Crosser i C-Airdream jest obecnie badana częściowo w modelu Citroën C5. Samochód ten jest wyposażony w silnik 3.0i V6 o mocy 210 KM (152 kW), współpracujący z automatyczną skrzynią biegów.
Zastosowanie technologii "by Wire" umożliwia większą swobodę projektowania wnętrza dzięki wyeliminowaniu takich elementów jak pedały i kolumna kierownicy. Zgrupowanie podstawowych funkcji kierowania w nowej kierownicy jest rozwiązaniem bardzo ergonomicznym i łatwym w użytkowaniu pojazdu, co wpływa na zwiększenie szybkości wykonywania manewrów i na bezpieczeństwo jazdy.
Zasada działania stanowiska kierowcy
Podstawowe funkcje kierowania są wykonywane przez prowadzącego, którego dłonie są symetrycznie oparte na kierownicy, uruchamiając poszczególne przełączniki.
Kierownica, w której została usunięta górna i dolna część obręczy, umożliwia obsługę w pełni elektrycznego układu kierowniczego ze zmiennym przełożeniem, bezpośrednim przy niskich prędkościach.
Płaskie, płytkowe przyciski przyspieszenia umieszczone z obu stron kierownicy na wprost kierowcy znajdują się w zasięgu prawego lub lewego kciuka. Zestaw dwóch przycisków jest niezbędny w celu umożliwienia jednoczesnego włączenia, w momencie przyspieszania, funkcji świateł, umieszczonej z lewej strony, lub funkcji wycieraczki szyb, wycieraczki świateł lub sygnału dźwiękowego z prawej strony.
Automatyczny regulator prędkości umożliwia utrzymanie wybranej prędkości i poprawę komfortu jazdy bez konieczności ciągłego przyciskania jednego z dwóch przycisków przyspieszenia. Regulator zostaje wyłączony
w momencie hamowania lub przyspieszania.
Funkcję hamowania obsługują "uchwyty spustowe" znajdujące się po obu stronach kierownicy w zasięgu lewego lub prawego palca wskazującego kierowcy, a siła hamowania jest regulowana intuicyjnie.
Wszystkie przyciski są nadzwyczaj ergonomiczne, a ich obsługa staje się odruchowa już po krótkim czasie kierowania.
System "by Wire" inteligentne rozwiązanie
w służbie bezpieczeństwa
Wielofunkcyjna kierownica w pełnym znaczeniu tego określenia, dzięki prostocie obsługi, pozwala na całkowitą koncentrację uwagi na drodze, zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa prowadzenia.
Aspekt bezpieczeństwa był zresztą najważniejszym argumentem przemawiającym za opracowaniem i wdrożeniem systemu "by Wire" w motoryzacji.
Wyeliminowanie zespołu pedałów i kolumny kierownicy stanowi bezsprzeczny atut w zakresie bezpieczeństwa, gdyż znacznie zmniejsza ryzyko uszkodzeń ciała w przypadku zderzenia. Ponadto większa przestrzeń na nogi zwiększa komfort i ergonomię jazdy.
Przełączniki umieszczone na kierownicy przyczyniają się do szybszego wykonywania poszczególnych manewrów, szczególnie podczas hamowania. Przycisk na kierownicy osiągalny jest znacznie szybciej niż tradycyjny pedał hamulca.
- Elektryczny układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem
W pełni elektroniczny układ kierowniczy zapewnia :
- zmienne przełożenie kąta kierownicy / kąt skrętu koła, automatycznie regulowane według potrzeb kierowcy i prędkości pojazdu. Ta funkcja ułatwia manewrowanie w czasie parkowania, przy czym przy małych prędkościach przełożenie jest bezpośrednie (1/3 obrotu kierownicą między dwoma punktami oporowymi w porównaniu z zazwyczaj wymaganymi 3 obrotami). System zapewnia doskonałe panowanie nad pojazdem przy dużej prędkości w połączeniu z idealną precyzją jazdy.
- dużą swobodę adaptacji i określania funkcji przełożeń układu kierowania w odniesieniu do momentu (dostosowanie odczucia na kierownicy), kątów skrętu kół (przykładowo mikro promienie skrętu) i trzymania się drogi (poczucie prowadzenia pojazdu).
- Elektrohydrauliczny układ hamowania
Układ hamowania jest elektrohydrauliczny i różni się od tradycyjnego mechanizmu brakiem pedału, którego funkcja została zastąpiona przez impuls elektryczny obsługiwany
z kierownicy. Regulacja siły hamowania jest stopniowa,
w pełni intuicyjna i naturalna. Przy hamowaniu wystarczy zwiększyć nacisk dłoni na jeden z dwóch uchwytów na kierownicy.
Prezentując C5 by Wire Citroën otwiera nowe możliwości technologiczne, umożliwiające likwidację wielu ograniczeń rozwiązań mechanicznych, a tym samym stworzenie nowej koncepcji estetycznej i ergonomicznej stanowiska kierowania, w pełni dostosowanego do wymogów każdego kierowcy i zapewniającego znaczny postęp w zakresie bezpieczeństwa czynnego.
Wyeliminowanie zespołu pedałów i kolumny kierownicy stanowi bezsprzeczny atut w zakresie bezpieczeństwa, gdyż znacznie zmniejsza ryzyko uszkodzeń ciała w przypadku zderzenia. Ponadto większa przestrzeń na nogi zwiększa komfort i ergonomię jazdy.
No ale jak coś na wali i jak to w samolotach bywa, nie będziemy mieć kontroli nad "sterami" to przy walnięciu w drzewo nic nas nie uratuje, nawet brak kolumny kierownicy....
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Mój samochód: Toyota Camry
Poj. silnika (cm3): 2994
Paliwo: LPG
Wersja:: EXCLUSIVE,
Rok prod.:: 1995
Dołączył: 13 Lis 2008 Posty: 1898 Skąd: Jedlina Zdrój
Wysłany: 26 Grudzień 2008, 09:58
A z katapultowaniem się może byc problem
_________________ Staraj się pisać posty po polsku, jak najlepiej potrafisz. Nie interesuje mnie czy masz "dys-coś tam".
Forum nie jest agencją towarzyską, nie dogodzi każdemu.
... Dopóki cyka, wiem, że żyje ...
Łada Niva - jak się nie zawiesi to zawsze przejedzie.
No ale nie wiem czy instalują katapultę standardowo w razie "W" Jeżeli stery wzięli z samolotu to i katapulta powinna być!
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum