Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: robson
26 Listopad 2008, 20:53
Jak powstał citroen
Autor Wiadomość
pianka
[Usunięty]

Wysłany: 12 Listopad 2008, 20:51   Jak powstał citroen

Projekt tego niezwykłego samochodu powstał w... powietrzu. W październiku 1984 Marc Deschamps, stylista firmy Bertone naszkicował sylwetkę XM lecąc samolotem z Paryża do Turynu. Jak głosi legenda, inspiracją dla Deschampsa były... Gwiezdne Wojny.

Zaczęło się w 1984

W latach osiemdziesiątych przygody Luca Skywalkera święciły triumfy na ekranach kin. Ponoć oglądał je również projektant Bertone, bo klinowate, nieco futurystyczne kształty Citroena XM, a także ogrom kontrolek, przełączników i wskaźników na jego desce rozdzielczej rzeczywiście mogą kojarzyć się z dziełem George’a Lucasa. Są tacy, którzy twierdzą nawet, że samochód ten ma w sobie coś ze statku kosmicznego. I pomyśleć, że innym XM przywodzi na myśl jedynie... żelazko na kółkach. Jeśli tak, to mamy do czynienia z najszybszym żelazkiem świata.
Citroen XM Żelazko z Gwiezdnych Wojen

Nad stworzeniem kosmicznego Citroena pracowali początkowo styliści Carrières-sous-Poissy, Vélizy (obie firmy należały do koncernu PSA zrzeszającego Citroena i Peugeota) i Bertone. Zadanie, jak przystało na najbardziej nowatorską francuską markę, nie było proste. Poprzednikami XM były bowiem takie „gwiazdy”, jak choćby modele DS, SM, czy CX. Podstawowym założeniem, jakie postawiono przed projektantami było stworzenie limuzyny, która będzie oferować jeszcze więcej miejsca oraz jeszcze większy komfort niż CX, przy zachowaniu dotychczasowych wymiarów zewnętrznych auta. Pierwsze prace ruszyły latem 1984 roku.

Świeże spojrzenie Bertone

Już w sierpniu gotowe były podstawowe założenia projektu opatrzonego kryptonimem Y-30. Określono rozmiary nowego auta, jego długość, szerokość i wysokość. Francuzi zadbali o wszystkie szczegóły – już wtedy znane były specyfikacje silników, a nawet wstępny cennik! Należy zauważyć, że było to pięć lat przed rozpoczęciem seryjnej produkcji tego modelu! W tym przypadku zadanie było ułatwione dzięki doświadczeniom francuskiej marki zdobytym podczas budowy Citroena CX.

W listopadzie 1984 roku odrzucono koncepcję Carrières-sous-Poissy, natomiast projektanci Velizy i Bertone zostali poproszeni o przygotowanie modelu samochodu w skali 1:1. Prezes Citroena, Jacques Calvet i dyrektor generalny PSA, Xavier Karcher dali im na to sześć miesięcy. Po upływie tego terminu wyłoniono zwycięzcę konkursu. Choć dzieło panów z Velizy odpowiadało klasycznemu wizerunkowi limuzyn francuskiej marki i spełniało wymagania postawione w projekcie, stworzeniem XM miała zająć się firma Bertone. Dlaczego? Szefowie PSA uznali, że prototyp Velizy zbyt mocno opiera się na modelu CX. Im zależało na zupełnie nowym, świeżym spojrzeniu na auta znad Sekwany. To właśnie gwarantował pomysł Bertone.

Dodane po 24 minutach:

Citroen » Krótka charakterystyka modelu XM



Produkowany w latach 1989-2000 Citroën XM, który zastąpił w ofercie model CX, należał do wyższej klasy średniej i występował jako pięciodrzwiowy hatchback lub kombi. Ta duża limuzyna wykorzystywała system Hydractive, będący rozwiniętym konceptem zawieszenia hydropneumatycznego zastosowanego w modelu CX.
Dzięki niemu XM był pierwszym, produkowanym seryjnie samochodem osobowym z zawieszeniem sterowanym elektronicznie. Posiadał też częściowo galwanizowane nadwozie, co zabezpieczało go lepiej przed rdzewieniem, przypadłością na którą często cierpiał jego poprzednik.
Samochód ten został zaprojektowany przez aż trzy zespoły – Citroëna, Peugeota i firmę Bertone. Innowacyjne rozwiązania techniczne i awangardowy design zapewniły XM w 1990 roku tytuł Europejskiego Auta Roku. Jego następcą został produkowany od 2005 roku model C6.


_________________

 
 
ANETA.
ANETA


Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2100
Paliwo: ON
Wersja:: automat
Rok prod.:: 1997
Dołączył: 11 Lis 2008
Posty: 156
Skąd: SZ. G.
Wysłany: 16 Listopad 2008, 14:46   

no słuchaj kiedyś podobno była to LIMUZYNA ;-)

_________________
Pozdrawiam Aneta.S :P
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 16 Listopad 2008, 15:42   

Jest tak do tej pory. Nawet najnowsze samochody nie mają takiego wyposażenia jak kiedyś XM :!: :idea:

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
wuwuzela
[Usunięty]

Wysłany: 27 Listopad 2008, 11:09   

to prawda ale dla tego że w tamtych czasach francuzi przodowali w takowych nowinkach ;P

 
 
robert
Aktywny



Mój samochód: Toyota Camry
Poj. silnika (cm3): 2994
Paliwo: LPG
Wersja:: EXCLUSIVE,
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 40 razy
Dołączył: 13 Lis 2008
Posty: 1898
Skąd: Jedlina Zdrój
Wysłany: 29 Listopad 2008, 00:27   

robson napisał/a:
Jest tak do tej pory. Nawet najnowsze samochody nie mają takiego wyposażenia jak kiedyś XM :!: :idea:

XM jest samochodem klasy luksusowej, obecnie w tej klasie montuje się jeszcze lepsze bajery.

_________________
Staraj się pisać posty po polsku, jak najlepiej potrafisz. Nie interesuje mnie czy masz "dys-coś tam".
Forum nie jest agencją towarzyską, nie dogodzi każdemu.
... Dopóki cyka, wiem, że żyje ...

Łada Niva - jak się nie zawiesi to zawsze przejedzie.
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 29 Listopad 2008, 13:02   

O ile wiem, dla uściślenia to jeszcze xm się nie kwalifikował do luksusowej. Jest to klasa średnia wyższa czyli klasa- prawie luksusowe :!

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 1 Grudzień 2008, 06:48   

Może to ktoś kiedyś zapisze złotymi zgłoskami :lol:

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
pianka
[Usunięty]

Wysłany: 15 Styczeń 2009, 00:35   

Citroen jest po Renault i Peugeot trzecią co do wielkości francuską marką samochodów i tworzy wspólnie z Peugeot grupę PSA. Oferta Citroena to pełen wachlarz pojazdów od samochodów użytkowych do luksusowych limuzyn.

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 15 Styczeń 2009, 14:26   

Dzięki za przypomnienie :)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA