Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Końcówki drążków kierowniczych w XM 2,5TD
Autor Wiadomość
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 13 Wrzesień 2010, 19:30   Końcówki drążków kierowniczych w XM 2,5TD

Niedawno zmieniałem w swoim XM 2,5TD końcówki drążków. Często kupuję przez neta takie rzeczy bo wychodzą dużo taniej i to nawet z przesyłką. Tym bardziej, że kupuję wtedy więcej części. Np filtr powietrza przez neta kosztuje 10zł a w sklepach kroją czasem prawie 40zł. I to tej samej firmy (FILTRON). No ale koniec tej dywagacji i wracajmy do tematu.
Otóż przyszła ta końcówka do mnie i tak sobie leżała aż do czasu przypływu natchnienia i chęci do pracy nad XMem. Jakież było moje zdziwienie, gdy okazało się, że gwint na niej jest M14x1,5 (wg katalogu) a u mnie na oko już było widać, że większy. Zatem jeździłem sobie dalej i postanowiłem kupić tą końcówkę w sklepie. Olałem nawet różnicę w cenie (25zł/40zł przy tej samej firmie DELPHI), co przy parze daje aż 30zł zysku! Koleś w sklepie przeszukał 2 katalogi i stwierdził, że wszystkie XMy, niezależnie od silnika mają gwint M14x1,5. No ale ja mu na to, że nie prawda bo ja mam większą! Pojechałem zatem do innego sklepu. W tym sklepie mieli z 5katalogów i w jednym znaleźli, że faktycznie jest brana pod uwagę ewentualność, że występuje także końcówka z gwintem M16X1,5mm, a co najważniejsze - mają takie cudo na stanie. Zatem zakupiłem 2 sztuki tego jakiejś dziwnej firmy po 38zł/szt. Następnego dnia, wieczorem zawziąłem się i zdemontowałem starą końcówkę z jednej strony. Jakież było moje ponowne zaskoczenie, gdy okazało się, że i ta końcówka jest ze zbyt małym gwintem bo wchodzi luzem w otwór. Wcześniej tego nie mierzyłem, ponieważ nie wiedziałem, że takie cyrki z tym będą. Zatem wziąłem suwmiarkę i odczytałem średnicę fi`18mm aż! Normalne jak w czołgu chyba. Zajrzałem do mojego drugiego XMa i także okazuje się, że jest tam M18X1,5mm. Czyli wniosek z tego, że ten typ tak ma. Zadzwoniłem do baksowateg i także potwierdził mi, że u niego w 2,5 też taki byk jest! Pojechałem nazajutrz do sklepu i niestety w sklepie rozłożyli ręce, bo niby skąd oni mają wziąć nr katalogowy tej końcówki, jak nigdzie nie występuje coś takiego w żadnym katalogu. Już wcześniej z 16mm był problem a co dopiero z 18mm. Inne źródła podają nawet M10x1,25mm, co już jest pewnie prawdziwym nonsensem. Załamałem się z deko, ale nie poddałem się. Przecież wygląda na to, że w tych silnikach właśnie tylko takie końcówki występowały i wynika z tego, że nie jest to jakaś przeróbka czy coś w tym rodzaju. Postanowiłem, poszukać gdzieś na necie jakiegoś info na ten temat i katalogów. Niestety wszędzie widniały tylko dwie możliwe końcówki, z gwintem 14 i 16mm. Np tu. W peugeocie 605 to samo, nie było większych! Zabrało mi to parę godzin ale przeszukałem większość citroenów i peugeotów! Okazało się, że idealnie pasuje końcówka z peugeot 607. Są w tym modelu identyczne końcówki, z tym, że oprócz 14, 16, występuje także 18mm....



100_2239.JPG
2 rozmiary - M14x1,5mm oraz M18x1,5mm
Plik ściągnięto 214 raz(y) 76,17 KB

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
lkoziolek

Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2500
Paliwo: Diesel
Wersja:: II
Rok prod.:: 1994
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 14 Lut 2009
Posty: 170
Skąd: Kraków
Wysłany: 14 Wrzesień 2010, 08:38   

Z tego wynika, że coś już było kombinowane z drążkami kierowniczymi w Twoim samochodzie... Może już kiedyś były wymieniane i po prostu ktoś zastosował nieoryginalne, bo w naszych cytrynkach występowały tylko i wyłącznie te dwa rodzaje. Przy czym o ile dobrze pamiętam to w modelach z pierwszych dwóch/trzech lat produkcji były te z większymi gwintami a te drugie w późniejszych, lub odwrotnie.

Jakieś dwa lata temu zmieniałem obie końcówki i nie miałem żadnych problemów z kupnem - wystarczyło, że podałem rok produkcji i od razu dali mi takie jakie powinny być :)

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 14 Wrzesień 2010, 15:29   

lkoziolek,
Tylko dziwne, że baksowaty takie ma i ja w obydwóch! :-)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
tomektb
[Usunięty]

Wysłany: 14 Wrzesień 2010, 15:50   

może Cię zaskoczę ale masz szczęście bo w/g citroen service występowało też 22mm
więc miałbyś już trzy komplety ;-)

 
 
lkoziolek

Mój samochód: Citroen XM
Poj. silnika (cm3): 2500
Paliwo: Diesel
Wersja:: II
Rok prod.:: 1994
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 14 Lut 2009
Posty: 170
Skąd: Kraków
Wysłany: 15 Wrzesień 2010, 08:26   

robson napisał/a:
lkoziolek,
Tylko dziwne, że baksowaty takie ma i ja w obydwóch! :-)


Skoro nie ma takiej końcówki w żadnym z katalogów, to chyba coś jednak jest na rzeczy :) . Nie sądzisz? Przecież w sklepach specjalizujących się w cytrynach wiedzą co było montowane do jakiego modelu... Skoro w Waszych samochodach jest co innego niż w katalogach to jest co co najmniej dziwne :)

U mnie w obu XM'ach (bo mam również drugiego po wypadku na części) są takie jak mówi katalog. Dodatkowo mam jeszcze jedną przekładnię kierownicza od tego modelu i tam też są te same końcówki.

Poza tym to, że producent zastosuje większej średnicy gwint wcale nie mówi, że dany sworzeń/końcówka drążka będzie bardziej wytrzymała, bo zazwyczaj gniazdo swożnia się wyrabia a nie zgina się sama końcówka.

Dla przykładu ostatnio zmieniałem końcówkę w swoim drugim aucie Vel Satisie i tam był gwint M12 a auto nie dość, ze ma szerokie lacie, bo 225 (a są też montowane 245 w mocniejszych odmianach) to waży niecałe 1.8 tony i jakoś nic się nie dzieje z tak "delikatnym" gwintem końcówki/drążka :)

 
 
DJPreZes

Mój samochód: Peugeot 205
Poj. silnika (cm3): 1369
Paliwo: PB
Wersja:: Indiana
Rok prod.:: 1992
Dołączył: 28 Maj 2010
Posty: 2
Skąd: Gdynia
Wysłany: 11 Sierpień 2011, 10:12   

Mój ojciec wymieniał w 2,5td (99r.) też ostatnio i też skończyło się na kupnie od 607, chociaż w jednej hurtowni bez żadnego problemu znaleźli M18x1,5 do XMa, ale nie mieli na stanie akurat.

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 9 Luty 2013, 18:02   

Jedyne wyjście, to po prostu mierzyć przed zakupem! :-P

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA