Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
CITROEN XANTIA
Autor Wiadomość
pianka
[Usunięty]

Wysłany: 17 Listopad 2008, 02:42   CITROEN XANTIA

Samochód segmentu D marki Citroën, produkowany w latach 1993-2001. Xantia została oficjalnie zaprezentowana w marcu 1993 roku na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie, jako następca modelu BX.Samochód zaprojektowany przez studio Bertone.

Opis

Citroen Xantia został zaprezentowany w roku 1993 po prawie 6 latach prac projektowych, jako następca modelu BX. Prace projektowe rozpoczęły się w 1987 roku (powołany w tym celu został projekt o nazwie „Projekt X” i były prowadzone w trzech ośrodkach:

* PSA w Carrières
* Citroën w Vélizy
* Studio Berton

Modelem Xantia Citroen rozpoczął nową erę oznaczania swoich aut wieloliterowymi nazwami (np. późniejsze modele Saxo i Xsara), zamiast dotychczas stosowanego dwuliterowego kodu (BX, XM, etc.). Ostatecznie została zaakceptowana i wybrana do produkcji propozycja studia Bertone. Auto dostępne było jako pięciodrzwiowy liftback lub kombi. Zrezygnowano w nadwoziu z wyraźnie przysłoniętego tylnego koła, co dotychczas w konstrukcjach Citroëna było standardem, ale auto i tak wyglądem nawiązuje do poprzednich modeli Citroëna. Auto oferowało komfortowe warunki podróży dla czterech pasażerów, choć rejestrowane było jako pięcioosobowe.W 1995 roku wprowadzono do produkcji Xantię Break, czyli kombi. Była ona dostępna z dowolnym silnikiem montowanym wówczas w modelu liftback. Przy okazji wprowadzenia modelu kombi przeprowadzono drobne zmiany. W wyposażeniu standardowym pojawiła się poduszka powietrzna kierowcy. Zmieniono również rozmiar felg – standardem stały się felgi 15 calowe. Do oferty silników benzynowych dodano 1,8 16V o mocy 112 KM, 2,0 16V o mocy 135 KM oraz flagowy 2,9 V6 24V o mocy 194 KM (od 1996 roku w wersji Exclusive, ale tylko z automatyczną skrzynią biegów). Z oferty zniknął stary 2,0 16V o mocy 155 KM zastąpiony przez 8 zaworowy 2 litrowy turbo o mocy 150 KM. Auta z tym silnikiem oznaczano jako TCT, czyli Turbo Continuesly Torque (w tłumaczeniu: nieprzerwany moment obrotowy). Jako ciekawostkę należy dodać, że turbosprężarka w tym silniku została głównie wykorzystana nie do podniesienia mocy, a do uzyskania możliwie równej i nisko przebiegającej krzywej momentu obrotowego (maksymalny moment obrotowy 235 Nm dostępny już od 2500 obrotów. Xantia Activa jest wyraźnie twardsza podczas jazdy w porównaniu do innych Xantii, lecz w zamian oferuje wprost fenomenalne trzymanie się drogi, szczególnie w zakrętach, nieosiągalne dla innych aut tej klasy. W wersji Activa stosowano tylko manualne skrzynie biegów, a do napędu wykorzystywano mocniejsze silniki z gamy, czyli benzynowe 2,0 16V 135 KM; (starszy 2,0 16V 155 KM montowano w Activie tylko przez bardzo krótki okres w 1995 r); 2,0 Turbo CT, 2,9 V6 24V (od 1996 roku), oraz diesel 2,1 TD (109 KM). W ostatnich latach produkcji (po 1998 r) wersji Activa zamiast silnika 2,1 TD stosowano 2,0 HDi (110 KM). Oczywiście równolegle cały czas można było kupić Xantię z klasycznym zawieszeniem hydropneumatycznym, oraz jako opcję z systemem Hydractiv II w nadwoziu liftback oraz kombi. W roku 1996 pojawiła się jako opcja poduszka powietrzna pasażera, pzeprowadzono również mały lifting klapy tylnej dodając środkowe światło stop (wymagane od roku 1996 przepisami).

Xantię z najbogatszym wyposażeniem seryjnym (oczywiście można było jeszcze coś domówić np. szyberdach) schodziły z taśm produkcyjnych jako Activa (do tej wersji wyłącznie manualna skrzynia biegów) i Exclusive (nierzadko z automatyczną skrzynią biegów).

Od roku 1997 w standardzie dostępny był system ABS. W grudniu tegoż roku przedstawiono Xantię II (po face-liftingu). Zmiany najlepiej były widoczne z zewnątrz – zmieniono maskę przednią (grill przedni został zintegrowany z maską), zmodyfikowano kształt przednich lamp, oraz zmieniono kolor tylnych świateł kierunku i cofania, których klosze z ciemnych stały się białe. Tylna klapa od początku produkcji wykonywana z tworzywa sztucznego, teraz produkowana była jako jeden integralny element bez wyodrębnienia części na numer rejestracyjny. Nowe zderzaki uzyskały bardziej obły kształt, przez co minimalnie zwiększyła się długość samochodu. W modelach od roku 1999 również małe boczne kierunkowskazy stały się białe zgodnie z obowiązującymi w stylistyce trendami.

Citroen po wprowadzeniu modelu Xantia w 1993 r. wykonał również pierwsze szkice Xantii Coupe. Ta dwudrzwiowa wersja sportowej Xantii została zaprojektowana z silnikiem 3.0 V6 24v montowanym już u większego brata XMa.

Pomimo, że projekt Xantii Coupe był atrakcyjny i dobrze się zapowiadał niestety zaniechano rozpoczęcia seryjnej produkcji. Mówiło się, iż zarząd PSA nie zaakceptował ostatecznie tego wariantu Xantii. Interesujące, że kilka lat później Peugeot uzyskał taką zgode na produkcje modelu 406 właśnie w wersji Coupe. Okazało się, że Peugeot 406 Coupe i starszy projekt Xantii Coupe wydają się posiadać wiele bardzo podobnych szczegółów. Dziś nie wiemy czy zbudowany egzemplarz- prototyp Xantii Coupe wciaż istnieje czy też zostal przeznaczony na złom.


Wyposażenie

Dostępne były jednostki benzynowe o pojemnościach od 1.6 do 3.0l. Diesle 1.9 - 2.1 zarówno w wersji wolnossącej jaki i turbodoładowanej. Wyposażenie obejmowało m.in.:

* ABS
* automatyczną klimatyzację
* skórzaną tapicerkę
* pełną elektrykę foteli, szyb i lusterek
* światła przeciwmgielne
* sterowanie radiem z kierownicy
* radio ze zmieniarką płyt CD
* podgrzewane fotele
* czujnik deszczu (wprowadzono po 1998 roku)
* cztery poduszki powietrzne (od 1998 roku, do 1997 roku wyposażenie obejmowało dwie poduszki powietrzne)
* aktywne hydropneumatyczne zawieszenie (Hydroactive - utwardzanie zawieszenia przy gwałtownych manewrach) lub Activa (aktywna redukcja przechyłów nadwozia)

Do wyboru była skrzynia manualna o pięciu biegach do przodu, lub automatyczna ZF o czterech przełożeniach. Układ zawieszenia hydropneumatycznego w modelach podstawowych był pierwszej generacji.

Silniki:

Citroen Xantia Mk1

Pojemność: Moc:

* 1.6i - 89KM
* 1.8i - 100KM
* 1.8i - 103KM
* 1.8i 16V - 110KM
* 1.9 D - 68KM
* 1.9 - 90KM
* 1.9 - 65KM
* 1.9 TD- 90KM
* 2.0i 16V - 132KM
* 2.0i 16V - 152KM
* 2.0i 16V - 150KM
* 2.0i - 121KM
* 2.0i - 140KM
* 2.0i Turbo CT - 150KM
* 2.1 TD - 110KM
* 3.0i V6 24V - 200KM

Citroen Xantia Mk2

* 1.8i - 90KM
* 1.9 D - 92KM
* 1.9 SD - 75KM
* 2.0 HDi - 109KM
* 2.0 HDI - 90KM
* 2.1TD- 110KM
* 3.0i V6 24V - 200KM
* 3.0i V6 24V - 200KM


1.6 Typ XU5 JP/Z

* Średnica tłoka -83mm
* Skok tłoka -73mm
* Pojemność skokowa -1580cm3
* Stopień sprężania -9,25
* Ciśnienie sprężania -1,2MPa
* Moc maksymalna -65kW(89KM)
* Prędkość obrotowa mocy maksymalnej -6000 obr/min
* Moment maksymalny -132 N-m
* Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2600 obr/min

1.8 Typ XU7 JP

* Średnica tłoka -83mm
* Skok tłoka -81,4mm
* Pojemność skokowa -1761cm3
* Stopień sprężania -9,25
* Ciśnienie sprężania -1,2MPa
* Moc maksymalna -74kW(103KM)
* Prędkość obrotowa mocy maksymalnej -6000 obr/min
* Moment maksymalny -153 N-m
* Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 3000 obr/min



XANTIA.jpg
Plik ściągnięto 1971 raz(y) 23,52 KB

Ostatnio zmieniony przez robson 20 Listopad 2008, 23:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA