Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446
Paliwo: ol
Wersja:: exclusive/std/exclusive
produkcja:: 1995
SKYPE - login: citroen.org.pl Pomógł: 103 razy Dołączył: 07 Lis 2008 Posty: 5092 Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 24 Luty 2009, 19:14 DIRAVI
DIRAVI - system wspomagania kierownicy opatentowany przez firmę Citroen. Zaczęto go stosować w seryjnie produkowanych autach od roku 1970 (model SM)
Nazwa DIRAVI jest akronimem francuskiego określenia: "Direction à rappel asservi" - co oznacza dosłownie: "sterowanie kontrolowanego powrotu". W języku angielskim określa się to: "power steering with power assisted return".
Zadaniem tego systemu jest zmiana siły wspomagania w stosunku do prędkości jazdy - na postoju największa a wraz ze wzrostem prędkości - zmniejszająca się. Drugim zadaniem tego patentu był samoczynny powrót kierownicy do położenia centralnego gdy kierowca puszczał kierownicę z rąk.
System ten był montowany integralnie z zawieszeniem hydropneumatycznym i hamulcami a sterowany za pomocą jednej pompy hydraulicznej, która właśnie dostarczała ciśnienie jednocześnie do DIRAVI, hamulców i zawieszenia.
Stosowany był w citroenie SM, CX, XM (głównie razem z silnikiem V6) a nawet w Maserati Quattroporte oraz Maserati Khamsin.
_________________ XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
Witam ostatnio naprawiawiałem puga 605 i tam także jest układ osłabiający siłę wspomagania podczas jazdy.Jest to moduł elektryczno-mechaniczny który przy jakiejś prędkośći przepuszcza ciśnienie z pompy na przelew tym sposobem robi jakby mniejszą wydajność pompy.
Mój samochód: Citroen XM / Xantia /C5 / Picasso
Paliwo: ON
Wersja:: Hatchback
produkcja:: 1992 Pomógł: 231 razy Dołączył: 03 Maj 2013 Posty: 4411 Skąd: Kraśnik
Wysłany: 25 Styczeń 2014, 23:12
Odgrzebuje heh - własne doświadczenie
Miałem okazję jechać dziś właśnie CXem z 1989 roku 2,5 GTI automat z tym DIRAVI. Bardzo komfortowe autko, po leżących policjantach ( progi zwalniające ) autko dosłownie płynie. Mocy ma chyba 136 koni jest bardzo zrywne, hamulce lepsze niż w mojej xsarze. Samo diravi to ciekawy patent, kierownica sama sobie wraca. Akurat to że wraz ze wzrostem prędkości opór na kierownicy się zwiększa to nie działało i kierownicą można kręcić jak w Pandzie z elektrycznym wspomaganiem - ale dla mnie bomba.
Później przesiadłem się do XMa - hehe to jest taczka w porównaniu do CXa
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum