Mój samochód: Citroen Berlingo 1.8i 90KM
Poj. silnika (cm3): 1760
Paliwo: Benzyna + Gaz
Wersja:: I
Rok prod.:: 1997
Dołączył: 12 Sie 2017 Posty: 9 Skąd: Sieradz
Wysłany: 13 Sierpień 2017, 00:22 Przegrzewanie Silnika 1.8i
Witam
Mam na imię Leon mam 34 lata pisze przy pierwszym temacie bo nie zauważyłem przywitalni
Od jakiegoś czasu posiadam Citroena Berlingo 1.8i B+G 1997 r - jak dla mnie i dla moich potrzeb samochód bajka ale wymaga trochę poprawek po zakupie
Zauważyłem że przegrzewa mi się silnik (Berlingo bez klimy) a żeby się nie rozpisywać opiszę w skróconymi zdaniami:
Auto przez ostatnie 2 lata dużo stało (około 3 tyś km/2 lata) podczas jazdy w temp otoczenia około 30C zawsze jak zgaszę silnik załącza się na jakieś 10 min wentylator - wymieniłem płyn odpowietrzyłem układ to teraz objawy takie że zgaszę silnik wentylator chodzi przez 30s i się rozłącza po czym po minucie znów się załącza i chodzi kolejne 10 min i znów go rozłącza chociaż po kilku minutach chłodnica prawie cała zimna tylko góra a głownie okolica czujnika temp gorąca. Wskazanie temperatury na liczniku zawsze na środkowej kresce a nawet 1mm poniżej. Brak oznak płynu w oleju (nie przybywa ani nie ubywa) jak i w spalinach również brak białego zadymienia. Od dołu chłodnica zazwyczaj zimna a u góry gorąca - po załączeniu ogrzewania poleciało z miejsca gorące powietrze i wtedy zauważyłem że chłodnica robi się cała gorąca. węże miękkie cały czas. odkręcając korek zaraz po zgaszeniu nie słychać charakterystycznego "pssssyknięcia". Ubytek płynu minimalny lecz może to być kwestia że po prostu odpowietrzył się dokładniej układ po zalaniu nowym płynem. Za krótki okres żebym powiedział jak dużo ubywa lecz w bagażniku dostałem od sprzedającego pół butelki płynu na dolewki. Węże w 2 miejscach przy opaskach jak i w wokół termostatu z białym nalotem (dokręciłem opaski).po nocnym postoju auta na kostce żadnych plam. Teraz temperatura otoczenia spadła do +14C nocą przejechałem rozgrzałem samochód bez "piłowania" spokojną jazdą, wskazówka temp cały czas na środku (bez żadnych spadków i wzlotów - utrzymuje sie na środku po rozgrzaniu cały czas) i po zgaszeniu silnika i tak załączył się wentylator na 15s i później już nie. Powiem że posiadam drugie auto B+G i nie pamiętam kiedy w ogóle sie tam załączył wentylator w gorące dni a na pewno jest sprawny
Nie wiem od czego zacząć i co sugerują lub wykluczają te objawy....
moje przypuszczenia:
-uwalony termostat
-zapchana chłodnica
-nieszczelny korek zbiornika wyrównawczego przy chłodnicy
-padnięta pompa wody
-dziura w układzie
-wydmuchnięta uszczelka pod głowicą (chociaż raczej to stawiał bym na ostatnim miejscu bo nie ma ewidentnych objawów) - w poniedziałek sprawdzę zbiorniczek wyrównawczy na zawartość CO2 w układzie
Panowie pomóżcie zdiagnozować usterkę zanim wymienię tone sprawnych rzeczy
Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015 Pomógł: 175 razy Dołączył: 17 Lis 2012 Posty: 4273 Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 13 Sierpień 2017, 10:19
JA bym zaczął w takim przypadku od wymiany termostatu bo to grosze i do kontroli czujnik temperatury lub wymiany bo zauważ że chłodnica cała robi się gorąca jak puścisz ogrzewanie czyli jest drożna tylko coś zamyka układ (tu może termostat stoi?)
Mój samochód: Citroen Berlingo 1.8i 90KM
Poj. silnika (cm3): 1760
Paliwo: Benzyna + Gaz
Wersja:: I
Rok prod.:: 1997
Dołączył: 12 Sie 2017 Posty: 9 Skąd: Sieradz
Wysłany: 13 Sierpień 2017, 21:39
Dzięki za odpowiedź. Rano zamawiam termostat - wiem że występują zimniejsze 82 - 83 C i cieplejsze 88-89 C - zakupie ten chłodniejszy niech szybciej otwiera i zobacze. Jak nie pomoże zdemontuje chłodnicę i spróbuje przeczyścić za pomocą octu i gorącej wody chyba że dostanę środek do czyszczenia gdzieś w sklepie.... tak pytam i cały czas chcę wykluczyć definitywnie uszczelkę pod głowicą...
przy okazji co sądzicie o chłodnicach firmy LORO i VALEO
Mój samochód: Xsara Picasso/XantiII /Citroeny XM,ZX,
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: B / B , G
Wersja:: van,AL4
Rok prod.:: 2004 Pomógł: 30 razy Dołączył: 18 Wrz 2011 Posty: 1228 Skąd: Puławy
Wysłany: 13 Sierpień 2017, 23:23
Piszesz że termostat trzyma prawidłowo temp. , więc nie spieszył bym się z tą wymianą .
Jak już to na taki jak jest zadany dla tego silnika ( będzie miał gorsze osiągi przy nie fabrycznej temp. pracy ).
Chłodnice można przeczyścić octem ( po co przepłacać za jakieś siuwaksy) nie powinno jej to zaszkodzić ,chociaż nieraz jak się za bardzo oczyści z kamienia może zacząć puszczać .
Trzeba poświęcić na to sporo czasu co by ocet rozpuścił , im dłużej ty lepiej .
Piszesz że po uruchomieniu ogrzewania obieg układu chłodzenia zaczyna prawidłowo pracować .
Jeżeli jest tam zawór zamykający przelot przez nagrzewnice a po jego otwarciu jest poprawa to wygląda na nie prawidłowy obieg płynu przy wyłączonej nagrzewnicy .
Może coś namieszali przy podłączeniu parownika instalacji gazowej do układu chłodzenia przez tak zwany krótki obieg lub jakieś nie dokładne odpowietrzenie .
Wentylator ma prawo się włączyć po zatrzymaniu silnika nawet kilku krotne , często są oznaczenia umieszczane przez producentów przestrzegające przed tym zdarzeniem .
Mój samochód: Citroen Berlingo 1.8i 90KM
Poj. silnika (cm3): 1760
Paliwo: Benzyna + Gaz
Wersja:: I
Rok prod.:: 1997
Dołączył: 12 Sie 2017 Posty: 9 Skąd: Sieradz
Wysłany: 17 Sierpień 2017, 10:54
Jacoll napisał/a:
Zalecany dla Twojego motorka ten cieplejszy...
czy to jest potwierdzona informacja?? Bo szukałem w internecie i w różnych źródłach to przeważnie 90% wskazywało na 82C a 10% na 89C teraz sam już nie wiem
Powracam po kilku zmianach - wymyłem chłodnicę specjalnym do tego płynem i wrzącą wodą (po zalaniu cała chłodnica z miejsca zrobiła się gorąca czyli drożna), wymieniłem termostat na ten 83C bo taki znalazłem dedykowany do mojego silnika (1.8 8V kod silnika LFX - 07.1997 do 11.2002 ). Wymieniłem korek bo nie trzymał co objawem było brak psssyt (teraz ciśnienie wróciło ) ale do tego bąbelki zauważyłem również pod zaworkiem (korkiem) z prawej strony chłodnicy - uszczelniłem, po wymianie temperatura na wskaźniku 1-2 mm poniżej środkowej kreski - termostat okazał się dobry - objawy po wymianach bez zmian czyli wentylator załącza się po wyłączeniu silnika tak jak wcześniej - chyba muszę się przyzwyczaić i wozić zawsze naładowany akumulator bo być może ten typ tak ma ale jeździłem wieloma autami i wentylator tak często i na tak długo nie włączał się w żadnym
Mój samochód: Xsara Picasso/XantiII /Citroeny XM,ZX,
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: B / B , G
Wersja:: van,AL4
Rok prod.:: 2004 Pomógł: 30 razy Dołączył: 18 Wrz 2011 Posty: 1228 Skąd: Puławy
Wysłany: 17 Sierpień 2017, 16:20
Nie napisałeś czy chłodnica ( jak i wszystkie przewody) jest równomiernie ciepła po tych zmianach po zagrzaniu silnika .
Czy wentylator się włącz podczas jazdy np. na światłach .
" bąbelki zauważyłem" czyżby złe odpowietrzenie .
Jak widać termostat trzyma teraz za niską temperaturę (o ile wskaźnik pokazuje prawidłowo).
W większości silników wentylator nie włączy się po zatrzymaniu silnika bo tak mają zbudowaną instalacje elektryczną ( brak napięcia na wentylatorze po wyłączeniu kluczyka).
W części aut napięcie jest i jak czujnik poda sygnał to go załączy .
Silnik po unieruchomieniu jest rozgrzany i oddaje temp. płynowi a że nie ma obiegu i chłodzenia przez przewiew jak podczas jazdy, schłodzenie trwa dłużej .
Część producentów nie uważa tego za na tyle ważne aby przez odpowiednią konstrukcje elektryki schładzać go na postoju .
Możesz jeszcze sprawdzić oporność czujnika\włącznika wentylatora może załącza za wcześnie .
Pasowało by mieć też termometr 100 stopniowy , te rzeczy nie są teraz drogie wtedy byś miał pewność co i jak w jakiej temperaturze .
Jeżeli to włączanie wentylatora aż tak ci dokucza to podaj prąd na wentylator z miejsca po kluczyku i nie będzie chodził po wyłączeniu kluczyka .
Mój samochód: Citroen Berlingo 1.8i 90KM
Poj. silnika (cm3): 1760
Paliwo: Benzyna + Gaz
Wersja:: I
Rok prod.:: 1997
Dołączył: 12 Sie 2017 Posty: 9 Skąd: Sieradz
Wysłany: 17 Sierpień 2017, 22:21
Panowie jest lepiej po wczorajszych opisanych poprawkach. Pisałem o bąbelkach podczas odpowietrzania bo demontowałem chłodnicę do czyszczenia i wymieniałem termostat to spuściłem płyn. Dzisiaj przejechałem trasę 60 km i co zauważyłem wskazówka temp dobiła równo na środek skali i tak się utrzymywała, po zgaszeniu silnika włączył się wentylator na 15s (od razu sprawdziłem chłodnicę i była cała ciepła) - węże równomiernie ciepłe - następnie po chwili na kilka minut znów się załączył wiatrak ale po kolejnej kilku kilometrowej trasie zrobiłem test... Wentylator po wyłączeniu silnika schładza 15 s to już zauważam że po tak krótkiej chwili połowa chłodnicy robi się zimna (ale obiegu brak) więc jak kolejny raz jak się załączył wentylator to uruchomiłem silnik na 15s, wyłączyłem i już żaden wentylator się nie załączył - wnioskuje że tak powinno być że silnik się schładza i poprzez brak obiegu trwa to trochę dłużej a gdy przepompowałem silnikiem schłodzoną przez pierwsze załączenie wentylatora ciecz to temperatura silnika wróciła do normy. Wniosek nasuwa się sam - wszystko działa prawidłowo - należy się oswoić z tym załączaniem i jeździć dalej.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum