Mój samochód: Citroen C5 X7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: Pb + LPG
Wersja:: Kombi
Rok prod.:: 2008 Pomógł: 32 razy Dołączył: 01 Lut 2014 Posty: 1409 Skąd: Szczecin
Wysłany: 12 Listopad 2017, 16:36 Olej silnikowy - zmiana z 5W na 10W
Witam wszystkich
Panowie, nadchodzi czas kolejnej wymiany oleju i zastanawiam sie czy nie zmienić na 10W40 z racji przebiegu auta ( 250 tkm ), co sądzicie na ten temat. Muszę dodać, iż na przełomie 15 tkm muszę dolewać ok 3 l oleju, dlatego zastanawiam się nad innym, nie koniecznie Totalem. Znalazłem taki artykuł, czy się z nim zgadzacie?
Mój samochód: Megane III / Clio II
Poj. silnika (cm3): 1.2, 1.6
Paliwo: 2 x Benzyna
Wersja:: Dynamique / Campus
Rok prod.:: 2011 Pomógł: 24 razy Dołączył: 12 Lut 2014 Posty: 696 Skąd: Lublin
Wysłany: 12 Listopad 2017, 18:18
W Xantii zmieniłem z 10W na 5W jak miała nakręcone 250.000 km. Efektem było lepsze odpalanie w zimie i dalszy brak wycieków oraz brak konieczności dolewek.
W Xsarze zbliża mi się termin wymiany i nie wiem czy nie zaordynować jej także zmiany z 10W na 5W. Od wymiany do wymiany bierze mi pół miarki na bagnecie oleju.
Czyli można zmienić z 5W na 10W tylko po co?
Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek Pomógł: 204 razy Dołączył: 25 Maj 2013 Posty: 2735 Skąd: Duisburg
Wysłany: 12 Listopad 2017, 23:42
Witam. Robert, jak wlejesz 10W to pogorszysz klase oleju ( 10W ma wiecej dodatkow mineralnych ) i doprowadzisz do szybszego odkladania sie osadow, ktore zmniejsza wydajnosc pierscieni zgarniajacych, co prowadzi do zwiekszania zuzycia oleju. Moze zabrzmi to dziwnie, ale do zuzytych silnikow warto dac lepszy olej, lepszej klasy, aby przedluzyc jego zywot. Z uwagi na wieksze luzy, wieksze przedmuchy Taki silnik potrzebuje oleju o dobrych wlasnosciach smarujacych i dobrych wlasnosciach wymywajacych osady. Od oleju 10W lepszy jest 5W , wiec wybor jest chyba jasny.
Oleje 5W sa w pelni syntetyczne, a wiec rowniez o duzej stabilnosci wlasnosci smarnych, potrzebnych do dobrej wspolpracy czesci tracych o siebie, a o powiekszonych luzach z uwagi na zuzycie.
Mój samochód: C5
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Sedan
Rok prod.:: 2010 Pomógł: 13 razy Dołączył: 30 Lis 2011 Posty: 491 Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 13 Listopad 2017, 00:37
Wg mnie to trochę duże zużycie. Do silnika wchodzi ok. 5 l. Więc dolewasz ponad połowę pojemności całkowitej.
Po pierwsze zastanowiłbym się nad częstszą wymianą - po krótszych przebiegach. Jeśli zaczniesz wymieniać po 10kkm dolewka będzie ok. 2l. Nie wiem jak litrowo wychodzi różnica pomiedzy oznaczeniami min/max na bagnecie, ale może się okazać, że nie konieczna będzie dolewka. W ZX to było ok. 1,5 l.
Dolewka to:
- strata kasy,
- dalsza praca (ok. 5kkm) na zmieszanym (pół starym) oleju.
Kiedyś wymiany dokonywało się po 10kkm. W motocyklach wymiany dokonuje się co 5-6kkm, ale tam są sprzęgła mokre. Natomiast wymiana co 15kkm (już nie wspominając o 20kkm jak zaleca Citroen w warunkach normalnych) wydają się mocno przeciągnięte, co musi się odbijać na zużyciu silnika.
Po drugie zmieniłbym markę oleju. Olej powinien być syntetyczny o parametrach jakie zaleca Citroen - 5W40. Do mojego notorycznie w serwisie Ciroena w okresie gwarancji lano 5W30. Nie musi to być Total, choć do niego nic nie mam. Aktualnie do X7 leję Valvoline. Jednak samochód mam dopiero od roku i nie zauwazyłem ubytków oleju, ani specjalnych korzyści tej marki.
Po trzecie, zmiany oleju na bardziej lepki, dokonuje się w zasadzie gdy zużycie oleju jest b. duże i zależy nam na obniżeniu kosztów. To już ostateczność. Lepiej poszukać przyczyny zwiekszonego zużycia - często to są uszczelniacze zaworowe, po których wymianie zużycie znacznie spada.
Mój samochód: Citroen C5 X7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: Pb + LPG
Wersja:: Kombi
Rok prod.:: 2008 Pomógł: 32 razy Dołączył: 01 Lut 2014 Posty: 1409 Skąd: Szczecin
Wysłany: 13 Listopad 2017, 20:00
Dzisiaj kupiłem Total 5W40, więc leję ten sam co zawsze.
Wymiana co 10 tkm to dla mnie przesada, ja zawsze wymieniam co 15 tkm i przy tym zostaję.
Nie widzę żadnego związku z mieszaniem tego samego oleju ( Total 5W40 w tym przypadku ) stary/nowy. Silnikowy dolać nowy olej, to tak jak byś pojechał do SPA i się odnowił biologicznie . Mało tego, czytałem o takich przypadkach, że ludziska w ogóle nie wymieniali oleju, ponieważ silnik brak tak duzo oleju, że ciągle był świerzy w silniku , taka sytuacja.
_________________ Zapraszam na diagnostykę komputerową - LEXIA
Pozdrawiam
Robert
Dzisiaj kupiłem Total 5W40, więc leję ten sam co zawsze.
Tak trzymaj chyba zapomniałeś ile problemów było przez 10W40... ile osób szklanki powymieniało... ile przez to problemów z prawidłową pracą motorka... o kasie wywalonej nie wspomnę.
Miałem podobnie w Xantii... dolewka między wymianami (nie pamiętam już ile) ale powrót do Totala poprawił sytuację.
_________________ Pozdrawiam Jacek
Ostatnio zmieniony przez Jacoll 13 Listopad 2017, 20:36, w całości zmieniany 1 raz
Jak widać Total Quartz 9000 Energy ma wynik 0,02 (niesamowity), a Total Quartz 9000 ma wynik 0,19 (czyli poniżej dobrego). Różnica jest znaczna. Zatem warto zwrócić uwagę na dopisek Energy.
Mój Valvoline MaxLife ma wynik 0,04.
Odnośnie cen olejów, są podobne w zależności od źródła. Koszt to ok. 80zł/5l.
Jedynie olej Total Quartz INEO ECS 5W30, który miałem lany wcześniej kosztuje ponad 108zł/5l. Wynik INEO (0,06) jest porównywalny do Valvoline, a cena Valvoline znacznie niższa.
Mój samochód: C5
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: Benzyna
Wersja:: Sedan
Rok prod.:: 2010 Pomógł: 13 razy Dołączył: 30 Lis 2011 Posty: 491 Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 14 Listopad 2017, 09:44
__Robert__ napisał/a:
Nie widzę żadnego związku z mieszaniem tego samego oleju ( Total 5W40 w tym przypadku ) stary/nowy. Silnikowy dolać nowy olej, to tak jak byś pojechał do SPA i się odnowił biologicznie . Mało tego, czytałem o takich przypadkach, że ludziska w ogóle nie wymieniali oleju, ponieważ silnik brak tak duzo oleju, że ciągle był świerzy w silniku , taka sytuacja.
Twoja sprawa.
Pamiętaj, że interwały wymian nie są po to żeby drenować kieszeń użytkowanika, tylko po to, żeby usuwać z silnika zanieczyszczenia.
Dlatego dużo mniejszym "złem" jest częsta wymiana gorszego oleju, niż ślepa wiara, że super-hiper syntetyk (dwa razy droższy) można wymieniać dwa razy rzadziej.
Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015 Pomógł: 175 razy Dołączył: 17 Lis 2012 Posty: 4242 Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 14 Listopad 2017, 12:38
Też używam totala 5W/40 w dwóch autach(puntoII) i nawet tabela doboru oleju taki mi pokazuje a poprzedni właściciele jeździli na 10w/40.Żadnych negatywnych zmian mimo dużego przebiegu w moim aucie plusy to łatwiejszy rozruch zimą:)Że nie robię tyle kilometrów to z reguły olej mniej niż półtora roku i wymiana bo ma wtedy coś około 12tyś/km
Mój samochód: Citroen C5 X7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: Pb + LPG
Wersja:: Kombi
Rok prod.:: 2008 Pomógł: 32 razy Dołączył: 01 Lut 2014 Posty: 1409 Skąd: Szczecin
Wysłany: 14 Listopad 2017, 19:33
jarulis, Citroen pisze, żeby wymieniać co 30 tkm, ja wymieniam co 15 tkm, więc robie to 2 razy szybciej, więc proszę Cię. Wymiana co 10 tkm to duża przesada.
jarulis napisał/a:
Twoja sprawa.
Tak, to moja sprawa i gajowego
_________________ Zapraszam na diagnostykę komputerową - LEXIA
Pozdrawiam
Robert
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum