Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Dziwna praca silnika po wymianie wałka rozrządu XUD9, DW8
Autor Wiadomość
Arkadiont

Mój samochód: Suzuki
Poj. silnika (cm3): 1900
Paliwo: Diesel
Wersja:: 3d cabrio 4x4
Rok prod.:: 1996
Dołączył: 16 Gru 2019
Posty: 3
Skąd: Żyrardów
  Wysłany: 17 Grudzień 2019, 20:45   Dziwna praca silnika po wymianie wałka rozrządu XUD9, DW8

Witam,
Posiadam co prawda nie Citroena, tylko Suzuki, ale z silnikiem dokładnie takim samym jak w wielu Citroenach, stąd też postanowiłem napisać na tym forum bo zapewne jest tu wielu dobrych fachowców dla których mój problem z którym się borykam od jakiegoś czasu będzie pewnie kwestią oczywistą.

Auto: SUZUKI Vitara 1.9D 1995r. cabrio 4X4, silnik koncernu PSA 1.9D XUD9

W aucie zauważyłem wyciek spod pokrywy zaworów, przy wymianie uszczelki zauważyłem że środkowa stopka trzymająca wałek rozrządu jest pęknięta, kupiłem drugą, wymieniłem i znowu pękła... okazało się że lekko skrzywiony jest wałek rozrządu :-(
Kupiłem drugą głowicę ze szrotu pochodzącą od CITROENA C15 ponieważ jak mi się wydawało jest to ten sam silnik, mechanik zmienił mi wałek rozrządu, wszystko poskładał i jak wracałem do domu to silnik z dolnych obrotów wogóle nie miał siły, dopiero przy wyższych obrotach jechał niby normalnie, następnie po chwilowej takiej jeździe tracił moc i gasł, i tak 3 razy podczas wyjazdu od kolegi/mechanika.

Dowiedziałem się od człowieka który dużo lepiej zna się na tych silnikach że krzywki na wałkach rozrządu w tych wałkach się różnią i tu jest źródło problemu, w aucie mam silnik XUD9, natomiast pochodzący z CITROENA C15 silnik ma oznaczenie DW8 i różni się on kilkoma rzeczami, międzyinnymi wałkiem rozrządu, przekopałem dużo różnych tematów na różnych forach i zauważyłem że jest to trochę inny silnik, różnice w głowicy, umiejscowieniu świec etc. natomiast jasnych danych o tym że wałek rozrządu napewno nie pasuje i przez to może być taki problem nie znalazłem.

Czy miał ktoś może podobny problem? Czy wałek rozrządu faktycznie nie pasuje z C15 (Doczytałem gdzieś że w C15 był XUD9, ale przez jeden rok produkcji montowany był DW8 i możliwe że ja mam taki).

Na początek sądziliśmy że może źle jest ustawiona pompa wtryskowa ponieważ przy rozpinaniu rozrządu (przez innego mechanika) nie zostały opisane oznaczenia jej położenia.

Proszę o informację czy muszę dalej szukać wałka od XUD9 bo ten nie pasuje bo objawy które opisałem są stricte przyczyną różnic w wałku rozrządu?



engine.PNG
Plik ściągnięto 32 raz(y) 1,59 MB

 
 
wojtis1990
Mechanik
Kudyba Wojciech



Mój samochód: Citroen XM / Xantia /C5 / Picasso
Poj. silnika (cm3): 2.1TD 2.0HDI 1.8
Paliwo: ON/PB/LPG
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 1992
Pomógł: 230 razy
Dołączył: 03 Maj 2013
Posty: 4382
Skąd: Kraśnik
Wysłany: 17 Grudzień 2019, 22:23   

XUD9 i DW8 to dwa zupełnie różne konstrukcyjnie silniki.
Szukaj części do XUDa.

_________________
Google album XM
Google album Picasso
Google album Mitsubishi MT1601D 4X4
Google album TZ4K14
 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 21 Grudzień 2019, 17:23   

Witam. Mysle, ze zawaliles jedna rzecz: majac dwa walki trzeba bylo porownac je i to dokladnie, rowniez polozenie kola rozrzadu i znakow na nim. Generalnie krzywki powinny pasowac. W dieslu nie maja az takiego znaczenia jak w silniku iskrowym. Istotny jest doplyw powietrza i odplyw spalin. Bardziej dziwi mnie wymiana mostka na glowicy. Generalnie mostki sa obrabiane razem z glowica i nie mozna ich tak sobie podmieniac. Nalezy je dopasowac do wymiaru czopow walka, gdyz: albo walek sie zatrze, albo silnik bedzie tracil cisnienie oleju. Jest to podstawa przy podmianie walkow i mostkow. Istotne tez jest dokonanie sprawdzenia i regulacji luzow zaworowego, regulowanego podkladkami ( brak luzu, albo zbyt duze luzy tez maja wplyw na poprawna prace silnika.
Sadze, ze w Twoim przypadku zle jest ustawiony rozrzad, mozliwe rowniez, ze pompa wtryskowa. Te objawy moga na to wskazywac. Sprawdzilbym najpierw poprawnosc ustawienia rozrzadu ( normalnie mozna to szybko sprawdzic wstawiajac blokady w wal korbowy i kola pasowe.
Podmienialem kiedys walek z normalnego diesla do silnika turbo i wszystko dobrze dzialalo. Bylo to dosc dawno (ca 1994 rok) i niezbyt pamietam szczeguly.

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 21 Grudzień 2019, 20:12   

Jeszcze jedno przyszlo mi do glowy: ten objaw ze spadkiem mocy moze byc spowodowany brakiem paliwa w systemie paliwowym, blokowaniem doplywu paliwa. Posprawdzaj dobrze, czy wszystkie przewody paliwowe sa prawidlowo zamontowane, opaski dokrecone i czy czasami gdzies nie sa przygniecione. Sprawdz, czy paliwo plynie swobodnie do pompy (wystarczy odlaczyc przewod i popompowac reczna pompka) oraz czy czasami filtr paliwa nie jest zapchany. Powietrze w paliwie raczej nie wchodzi w rachube, gdyz silnik dostawalby plywajace wolne obroty, a o tym nie piszesz. ( chociaz to tez wzialbym pod sprawdzenie).
Generalnie, jesli rozrzad jest idealnie ustawiony ( identyczne rozmieszczenie otworow blokad) silnik powinien pracowac poprawnie w prawie calym zakresie obrotow, nawet jesli walek ma troche inne ksztalty krzywek, a na pewno nie powinien miec takich objawow, o ktorych piszesz. Problem moze byc z moca maksymalna i jakoscia spalin, ale praca powinna byc poprawna.
Zycze powodzenia

 
 
Arkadiont

Mój samochód: Suzuki
Poj. silnika (cm3): 1900
Paliwo: Diesel
Wersja:: 3d cabrio 4x4
Rok prod.:: 1996
Dołączył: 16 Gru 2019
Posty: 3
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 16 Styczeń 2020, 13:39   

Bardzo dziękuję za te wpisy, wszystko sprawdzę być może tam jest przyczyna.
Swoją drogą dowiedziałem się że wałek rozrządu który pochodził z auta Citroen C15
może mieć inne wymiary, nie jestem również pewien czy nie pochodzi on z silnika o pojemności 1.8 jak zasugerował mi mechanik, o ile by oczywiście z tej pojemności pasował.

Jutro będzie znów rozebrany, i pomierzę przed demontażem te wałki suwmiarką.
Dodatkowo dziś będę miał głowice od Peugeota 405 z takim silnikiem tylko w wersji z turbo,
podobno głowice i wałki są inne, ale zmierzę to dokładnie i porównam.

Dziękuję za pomocne rady, powalczymy dalej może na dniach problem się uda rozwiązać.

 
 
Arkadiont

Mój samochód: Suzuki
Poj. silnika (cm3): 1900
Paliwo: Diesel
Wersja:: 3d cabrio 4x4
Rok prod.:: 1996
Dołączył: 16 Gru 2019
Posty: 3
Skąd: Żyrardów
Wysłany: 23 Styczeń 2020, 09:19   

Witam ponownie, problem został rozwiązany.
Wraz z zaprzyjaźnionym mechanikiem dogłębnie wszystko sprawdziliśmy,
Rozrząd był ustawiony idealnie, pompa wtryskowa również była ustawiona tak jak należy.
Postanowiliśmy szukać dalej więc kolejnym krokiem było sprawdzenie wałka rozrządu, czy jest takich samych wymiarów, oraz czy krzywki są w takim położeniu jak w oryginalnym wałku.

Obecnie na samochodzie mam założony wałek rozrządu od Citroena C15 również z takim silnikiem. Po zmierzeniu wszystkich krzywek na wałku, ich ustawienia etc. okazało się że wałek jest praktycznie identyczny, na którejś krzywce różnił się może 0,5mm co nie ma znaczenia, oraz być może jak akurat udało nam się zmierzyć ponieważ nie rozpinaliśmy rozrządu jak również wałek nie był wyjmowany (jedynie zdjęta pokrywa zaworów).

Wałek z silnika 1.9d Suzuki Vitary jest taki sam jak z Citroena C15 1.9d,
przed naprawą kupiłem również całą głowicę od Peugeota 406 1.9TD i po zmierzeniu wałka z niej
również wymiary są takie same - może się komuś ta wiedza kiedyś przydać.

Mechanik którego pytałem i mówił że nie ma prawa to dobrze działać - mylił się.
A gdy ze swoim kolegą mechanikiem do niego dzwoniłem po naprawie z informacją że wszystko dobrze działa to wspomniał że przez różnice na wałku (0,5mm) może mieć mniej mocy (dajmy na to 1KM) - dla mnie ważne że działa, a czy ma mniej mocy - nie zauważyłem.

Ok a jaka w takim razie była przyczyna problemu:
Była nieszczelność w obudowie filtra paliwa - dokładnie w pompce do odpowietrzania układu,
oraz prawdopodobnie blokował się zawór który odpowiada za to by nie cofało się paliwo.

Rozwiązanie:
-Wyjęte oryginalne mocowanie wraz z filtrem paliwa,
zastąpienie nowym filtrem w zintegrowanej obudowie (zastosowane z Golfa II)
-Zaworek zwrotny również został wymieniony na nowy, dodatkowo o większej średnicy.

Czyli przyczyna problemu była błaha, i bardzo łatwa do rozwiązania.
Może w przyszłości komuś pomoże ten temat.

Koszt naprawy jeśli chodzi o części zmieścił się w kwocie 40zł. :)

Za podpowiedzi i sugestię dziękuję, przydały się w rozwiązaniu problemu i pozdrawiam całe forum.

 
 
dejnekomirek
Mechanik
Technik samochodowy


Mój samochód: Citroen C5 x7
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: diesel
Wersja:: limuzyna
Rok prod.:: 2009
SKYPE - login: dejnekomirek
Pomógł: 204 razy
Dołączył: 25 Maj 2013
Posty: 2735
Skąd: Duisburg
Wysłany: 23 Styczeń 2020, 14:36   

Gratuluje! Pozdrawiam

 
 
wojtis1990
Mechanik
Kudyba Wojciech



Mój samochód: Citroen XM / Xantia /C5 / Picasso
Poj. silnika (cm3): 2.1TD 2.0HDI 1.8
Paliwo: ON/PB/LPG
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 1992
Pomógł: 230 razy
Dołączył: 03 Maj 2013
Posty: 4382
Skąd: Kraśnik
Wysłany: 23 Styczeń 2020, 21:32   

Super że temat został rozwiązany. Mamy nadzieję że jeszcze kiedyś nas odwiedzisz po mimo że masz Suzuki z sercem PSA.

_________________
Google album XM
Google album Picasso
Google album Mitsubishi MT1601D 4X4
Google album TZ4K14
 
 
sasun71
Mechanik
Krzysztof:)



Mój samochód: Citroen C4 II 1.6HDI
Poj. silnika (cm3): 1.6
Paliwo: diesel 92km
Wersja:: Hatchback
Rok prod.:: 2015
Pomógł: 175 razy
Dołączył: 17 Lis 2012
Posty: 4265
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 23 Styczeń 2020, 23:36   

Arkadiont, ZUCH :one: co by tradycji stało się zadość ;-)

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA