Użytkownicy
Grupy
Statystyki

Poprzedni temat «» Następny temat
Nowoczesne diesle robione są tylko na 150tys. km?!
Autor Wiadomość
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 28 Listopad 2008, 21:29   Nowoczesne diesle robione są tylko na 150tys. km?!

Nowoczesne diesle nie są już głośne ani powolne. Czy jednak pozostały tak trwałe, jak starsze konstrukcje sprzed lat?
Każdy, kto interesuje się motoryzacją, zna utartą przez dziesięciolecia opinię o silnikach Diesla: są powolne, głośne, ale za to trwałe i oszczędne. Nowoczesne, mocne turbodiesle sprawiają, że pogląd ten nadaje się tylko do lamusa - nie są już głośnymi zawalidrogami, oferują więcej przyjemności z jazdy niż porównywalne benzyniaki. A jak wypadają pod względem trwałości? W tej dziedzinie też zaszły zmiany. Niestety, na gorsze. Tajemnicą długowieczności starszych diesli było ich małe wysilenie. Legendarnie trwały silnik wysokoprężny Mercedesa "beczki" osiągał z litra pojemności zaledwie około 27 KM. Dzisiejsze, seryjne diesle z litra pojemności osiągają ponad dwa razy większą moc i prawie trzy razy większy moment obrotowy! Wyniki nawet na poziomie 80 KM z litra pojemności nikogo już nie dziwią. Nowoczesna technika pozwala uzyskiwać przy tym rewelacyjnie niskie zużycie paliwa. Dzięki temu nabywcy są mamieni perspektywą niskich kosztów eksploatacji. Stare diesle były słabe, ale za to bardzo trwałe To jednak pozory, bo paliwo to tylko jeden z czynników. Poza nim warto pamiętać o kosztach serwisu i napraw. A te bywają szokujące. Ktoś, kto kupuje np. nową Skodę Fabię 1.9 TDI, liczy zapewne na to, że eksploatacja będzie kosztowała grosze, bo przy spokojnej jeździe auto spali niewiele ponad 4 l/100 km. Mało kto ma jednak świadomość, że jedno tankowanie "fałszowanego" oleju napędowego może skończyć się naprawą kosztującą kilkanaście tys. złotych (4 pompowtryskiwacze po 2540 zł każdy, plus robocizna). Znam taki przypadek właśnie z kręgu znajomych. Dużo! A to w końcu tylko popularne, niezbyt drogie auto. Za usunięcie podobnej awarii diesla w samochodzie luksusowym, zapłacimy przeszło 25 tys. zł! Tego typu uszkodzeń nie obejmuje żadna gwarancja. Można optymistycznie założyć, że zawsze uda nam się tankować dobre paliwo. Jednak nawet w tym przypadku katalog potencjalnych problemów jest zastraszający: począwszy od defektów turbosprężarek wynikających często z niewłaściwej eksploatacji, a skończywszy na problemach z układem przeniesienia napędu. Typowe usterki: przedwcześnie zużyte sprzęgła, uszkodzone przeguby, pękające koła zamachowe czy też rozpadające się skrzynie biegów. Dlaczego? Bo dzisiejszy, mocny, kompaktowy diesel, np. Citroen HDI 2.0 16V, dysponuje momentem obrotowym 320 Nm - takim, jak Ferrari 348 z 1989 roku. Mała przekładnia i sprzęgło upchnięte pod maską kompaktowego samochodu znoszą obciążenia niczym w rasowym superbolidzie. Na dłuższą metę to się może nie udać. Czy każdy nowoczesny turbodoładowany diesel jest skazany na awarię? Niekoniecznie, jednak warto pamiętać, że takie silniki nie są wcale solidniejsze od jednostek benzynowych, za to z reguły bez porównania znacznie bardziej wrażliwe na jakość obsługi i stosowanych materiałów eksploatacyjnych. Wszystkie przeglądy muszą odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta. W żadnym wypadku nie wolno oszczędzać na oleju silnikowym. Uwaga! Obsługi nowych diesli nie można powierzyć pierwszemu lepszemu warsztatowi - jakiekolwiek czynności serwisowe najbezpieczniej jest zlecić specjalistycznemu warsztatowi, który ma aparaturę pozwalającą na zdiagnozowanie ewentualnych usterek. Nie ma też mowy o oszczędzaniu na paliwie. Powinniśmy zadowolić się tym, że nasz samochód potrzebuje go niewiele. Wszelkie próby "cięcia kosztów" poprzez tankowanie oleju opałowego, paliwa z "prywatnego importu zza Buga" zemszczą się szybko awarią, której koszt na pewno przekroczy wartość zakupionego, kilkuletniego auta.
Wiem coś o takich sytuacjach bo pracowałem ponad 10 lat przy silnikach a dokładnie w zakładzie regeneracji i spawania głowic we Wrocławiu. Widziałem jak wyglądają stare silniki diesla a jak nowoczesne i z jakich materiałów są zrobione.
Te nowe trafiały do nas prosto z serwisów po ok 100 - 150tys km i nie było już co w nich regenerować. Prowadnice z fosforo - brązu zastąpiono bardzo tanim mosiądzem. Zawory ze średnic np w Mercedesie fi 12mm zeszły do fi 5mm co powoduje dużo szybsze zużycie.
No ale cóż, takie czasy! Firmom motoryzacyjnym zależy na zyskach a nie na trwałości i długowieczności samochodów. Każda z firm produkuje teraz samochody w ilościach mierzonych w milionach. Co by sprzedawali, skoro każdy jeździł by samochodem, tak jak ja np BXem czy mój kolega starym Mercedesem po 30lat! Polityka firm to jest wyprodukować jak najtaniej samochód no i powinien on przejechać określoną ściśle ilość kilometrow a po tym trzeba kupić nowe...

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
Braian
Gość
Wysłany: 28 Listopad 2008, 21:58   

Moim skromnym zdaniem te nowoczesne autka są bardzo manieryczne a i ze względu na "wyścig szczurów"firm samochodowych niedopracowane,bo jeśli próbują upchać pod maską coraz więcej koni w jednym litrze to już samo to mówi za siebie.Co do DIESLI,to miałem już około 20-tu różnych samochodów jednak obecny CITROEN BX 19 TRD miło mnie zaskoczył.Jest bardzo oszczędny,komfortowy i praktycznie bezawaryjny,dotyczy to silnika 1.9D jak i hydrauliki,o której mowi się że jest awaryjna co jest nieprawdą.Generalnie o auto trzeba dbać,dotyczy to diesli jak i benzynowców.Jeśli wyznaje się zasadę"noga w podłogę i w drogę"to będziemy płakać i płacić za naprawy spowodowane naszą ignorancją.Pozdrawiam

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 28 Listopad 2008, 22:06   

To, że nowe diesle mogą jeździć naprawdę szybko, nie znaczy wcale, że powinny. Zbyt szybka jazda po prostu im szkodzi. Kierowcy, którzy wykorzystują w pełni możliwości dynamiczne turbodiesli, nie powinni liczyć na ich trwałość. Szczególnie szkodliwe: ostra jazda już od pierwszych metrów po uruchomieniu auta oraz gaszenie rozgrzanego silnika bezpośrednio po zatrzymaniu. Jeżeli już musimy jeździć szybko, lepiej zaczekać, aż olej w silniku nagrzeje się, co następuje dopiero kilka minut po tym, kiedy płyn chłodzący osiągnie właściwą temperaturę. Na dłuższą metę dieslowi zaszkodzi też długotrwała jazda na wysokich dla niego obrotach (ok. 4-4,5 tys. obr./min). Trzeba też ostrożnie obchodzić się ze sprzęgłem i skrzynią biegów. Podzespoły te muszą przenosić obciążenia często nawet ponad dwukrotnie większe niż w benzyniakach. Całe szczęście, że nie mam w XMie koła dwu masowego. To jest dopiero porażka! Psuje się strasznie często!.

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
robert
Aktywny



Mój samochód: Toyota Camry
Poj. silnika (cm3): 2994
Paliwo: LPG
Wersja:: EXCLUSIVE,
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 40 razy
Dołączył: 13 Lis 2008
Posty: 1898
Skąd: Jedlina Zdrój
Wysłany: 29 Listopad 2008, 00:19   

Może to lekka przesada, ze nowoczesne diesle są robione na przebiegi rzędu 150kkm. Na pewno nie osiągną już takich przebiegów jak stare diesle, ich żywotność uległa drastycznemu skróceniu. Mój kolega jeździł firmową C15, która miała przebieg rzędu 500kkm i silnik dalej dawał radę, pewnie przejedzie jeszcze ze 100 kkm.
Dzisiejsze konstrukcje,nie dość że są bardziej wysilone, to na dodatek współcześni kierowcy coraz mniej o nie dbają, na dodatek są coraz mniej świadomi - są coraz gorszymi kierowcami...

_________________
Staraj się pisać posty po polsku, jak najlepiej potrafisz. Nie interesuje mnie czy masz "dys-coś tam".
Forum nie jest agencją towarzyską, nie dogodzi każdemu.
... Dopóki cyka, wiem, że żyje ...

Łada Niva - jak się nie zawiesi to zawsze przejedzie.
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 29 Listopad 2008, 11:20   

robert napisał/a:
Może to lekka przesada, ze nowoczesne diesle są robione na przebiegi rzędu 150kkm. Na pewno nie osiągną już takich przebiegów jak stare diesle, ich żywotność uległa drastycznemu skróceniu. Mój kolega jeździł firmową C15, która miała przebieg rzędu 500kkm i silnik dalej dawał radę, pewnie przejedzie jeszcze ze 100 kkm.

Robert. Coś ci się pomyliło z tym C15 bo to przecież jest konstrukcja z lat 70. Ten silnik jest identyczny jak w moim BXie. Moje autko już grubo ma ponad 500.000km bo to nie turbodiesel. Z turbiną samochody robią o połowę mniejszy przebieg. W/g producenta tych pojazdów, czyli Citroena, silnik ten ma fabrycznie ustalony przebieg międzyremontowy na poziomie 400.000km, zaś turbodiesel ok200.000km. Wiem coś na ten temat bo jak pracowałem w tym fachu to często rozmawiałem z kierownikiem serwisu citroena we Wrocławiu. Poniekąd dlatego jeżdżę takimi autkiem bo mnie zarazili chorobą zwaną citromanią. :)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
robert
Aktywny



Mój samochód: Toyota Camry
Poj. silnika (cm3): 2994
Paliwo: LPG
Wersja:: EXCLUSIVE,
Rok prod.:: 1995
Pomógł: 40 razy
Dołączył: 13 Lis 2008
Posty: 1898
Skąd: Jedlina Zdrój
Wysłany: 29 Listopad 2008, 12:07   

robson napisał/a:
Robert. Coś ci się pomyliło z tym C15 bo to przecież jest konstrukcja z lat 70.

Dokładnie tak, pisząc ten post było późno i jakoś pominąłem fragment wypowiedzi.
powinno być:
Może to lekka przesada, że nowoczesne diesle są robione na przebiegi rzędu 150kkm. Na pewno nie osiągną już takich przebiegów jak stare diesle, ich żywotność uległa drastycznemu skróceniu.
Zapomnijcie o takich sytuacjach:
Mój kolega jeździł firmową C15, która miała przebieg rzędu 500kkm i silnik dalej dawał radę, pewnie przejedzie jeszcze ze 100 kkm, ale to przecież stary, niewysilony diesel.

_________________
Staraj się pisać posty po polsku, jak najlepiej potrafisz. Nie interesuje mnie czy masz "dys-coś tam".
Forum nie jest agencją towarzyską, nie dogodzi każdemu.
... Dopóki cyka, wiem, że żyje ...

Łada Niva - jak się nie zawiesi to zawsze przejedzie.
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 29 Listopad 2008, 12:09   

Tak lepiej :lol:

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 30 Grudzień 2008, 21:24   

Mój BX ma już 500k km więc też jeszcze pohula a słyszałem, że te 1,9D wolnossące to 700k km dochodzą to 2,5D tym bardziej powinien. Gorzej może być w nim z turbiną i z głowicą ...

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 30 Grudzień 2008, 22:20   

A ile na liczniku?!

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 30 Grudzień 2008, 22:22   

No to drugie tyle powinna wytrzymać. Wniosek z tego, że potrzebujesz do 1M km jeszcze co najmniej dwóch sztuk głowic :)

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
wuwuzela
[Usunięty]

Wysłany: 30 Grudzień 2008, 22:36   

chyba predzej zmiana auta aniżeli 1 milion km :D

 
 
robson


Mój samochód: citroen XM 2,5TD /Xsara 1,4HDI/C4GP 2,0HDI
Poj. silnika (cm3): 2446/1398/1997
Paliwo: olej napędowy
Wersja:: exclusive/std/exclusive
Rok prod.:: 27
SKYPE - login: citroen.org.pl
Pomógł: 102 razy
Dołączył: 07 Lis 2008
Posty: 5038
Skąd: Środa Śląska
Wysłany: 30 Grudzień 2008, 22:37   

Na nowszą wersję z 2000 roku :-P

_________________
XManiak
Proszę nie pisać do mnie na PW w sprawach technicznych. Od tego jest forum! Chętnie pomogę (jeżeli jestem w stanie), a przy okazji inni z tego będą mogli skorzystać.
 
 
robson_robson

Mój samochód: Citroen Xantia II / Citroen Jumper II
Poj. silnika (cm3): 2000
Paliwo: Diesel
Wersja:: Break
Rok prod.:: 1999
Dołączył: 05 Sty 2013
Posty: 3
Skąd: DZL/DJE
Wysłany: 6 Styczeń 2013, 21:31   

robson napisał/a:
Mój BX ma już 500k km więc też jeszcze pohula a słyszałem, że te 1,9D wolnossące to 700k km dochodzą to 2,5D tym bardziej powinien. Gorzej może być w nim z turbiną i z głowicą ...

Te 1.9D montowali w naszych Polonezunach :) ,miałem 2 szt właśnie z tymi motorami (caro,truck) i powiem,że te silniki są nie do zajechania.Na -30 passat mi w garażu nie odpalał,a poldek na zewnętrznym zawsze.Miny sąsiadów nie zapomniane do dziś,jak to mozliwe,że jego NOWE autko nie zapaliło,a poldek owszem i jeszcze ciągał tych co nie odpalili.

 
 
donalehandro
Mechanik



Mój samochód: citroen bx
Poj. silnika (cm3): 1900
Paliwo: diesel
Wersja:: hathback
Rok prod.:: 1987
Pomógł: 31 razy
Dołączył: 27 Lis 2009
Posty: 780
Skąd: zabkowice slaskie
Wysłany: 7 Styczeń 2013, 00:08   

ostatnio robilem wymiane silnika w audi a4 2,5tdi. rowno 500tysiecy i szrot. zreszta tak w karcie wozu jest napisane . teraz robie mercedesa 2,2cdi 1370000 przebiegu i dalej sie buja silniczek. dodam tylko ze jest to wersja odprezona . wzmocnione silniki nie dochodza do tego przebiegu. moja lodowka 1,4wolniak ma na dzien dzisiejszy 468000 i nadal katula sie na byle zupie wlanej do baku. obecne nowe silniki vwi audi maja gwarancje na 150000 ,a pozniej zalecana jest ich wymiana :!: koniec ery niezniszczalnych jednostek napedowych nadchodzi :-/

_________________
chwalcie pana i podawajcie amunicje http://www.kortunal.com/news.php nic tak nie cieszy, jak seria z pepeszy
 
 
Nicpoń
inglisz ticzer


Mój samochód: Peugeot 406
Poj. silnika (cm3): 1998
Paliwo: Benzyna
Wersja:: sedan
Rok prod.:: 1996
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 378
Skąd: Dzierżoniów
Wysłany: 9 Styczeń 2013, 08:35   

Pamiętaj tylko panie Alku o tym co to Audi przeszło - ciąganie przyczep po Alpach i inne ciekawe rzeczy. Jak na tak intensywną eksploatację, to i tak nieźle wytrzymał :-)

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FMC created by ROBSON from FORUM MIŁOŚNIKÓW CITROENA